Přejít k navigační liště

Zdroják » Mobilní vývoj » Android Studio – nové vývojové prostředí

Android Studio – nové vývojové prostředí

Donedávna bylo základním, doporučeným, způsobem vývoje Android aplikací prostředí Eclipse s pluginem Android Developer Tools. Přestože jsem Eclipse dobře znal, nepracovalo se mi s ním dobře. Instalace byla komplikovaná, IDE pomalé a celkově to působilo neohrabaně. Nedávno ale Google přišel s novým vývojovým prostředím, Android Studio, které vám chci ukázat.

Instalace

Instalace Android Studia je jednoduchá. Stáhnete si balík pro svůj systém (Windows, Linux nebo Mac), rozbalíte a funguje to. Nemusíte už instalovat ani konfigurovat žádné pluginy ani nic podobného. Tedy kromě Javy. Protože budete vyvíjet v Javě, potřebujete pochopitelně JDK.

Vývojářské nástroje od JetBrains obvykle navíc vyžadují originální Javu od Sunu (resp. Oraclu). I když s OpenJDK také nějak fungují, tak upozorňují varovnou hláškou, že nic nezaručují. Já OpenJDK používám a Android Studio si na nic nestěžovalo a normálně fungovalo, čímž jsme byl mile překvapen.

Součástí instalace je:

  • samotné Android Studio IDE
  • Android SDK Tools
  • kompilátor Android
  • základní emulátory s plnohodnotným systémem Android

Verze, o které píši, je Early Access Preview. Tedy už to není beta, ale zároveň to ještě není finální verze. Přesto jsem nenarazil na žádnou zásadní nestabilitu a ani jednou nedošlo k pádu IDE. Spíš trochu pokulhává dokumentace. Několikrát se mi stalo, že jsem se proklikával dokumentací k Android Studiu a najednou jsem zjistil, že čtu dokumentaci pro Eclipse.

Úvodní obrazovka Android Studia

Co je Android Studio

Android Studio je tak trochu společným dílem Googlu a JetBrains. Přestože většina produktů od JetBrains jsou placené komerční nástroje, Android Studio je zcela zdarma. Je postaveno nad Community verzí prostředí IntelliJ IDEA. Díky tomu získává všechny ty možnosti práce s kódem (navigace v kódu, našeptávání, refaktoring, analýza kódu…), ve kterých je IDEA špičkou v oboru.

Lokalizace aplikací

V Android aplikacích je zvykem mít všechny stringy uložené v resources, což překlad velmi usnadňuje. Android Studio to celé ještě zjednodušuje. Pouze zvolíte Add translation, vyberete jazyk, který chcete přidat, a zobrazí se tabulka, ve které přehledně editujete překlad jednotlivých stringů.

Design aktivit

Stejně jako v Eclipse, lze ve Studiu navrhovat design buď v XML nebo v Design módu.

Pokud jste zvyklí psát přímo v XML módu, oceníte, že vám Studio automaticky zobrazuje náhled ve vybraném rozlišení/otočení. Díky tomu se nemusíte pořád přepínat do Designu nebo dokonce do emulátoru.

android-studio-xml-preview

Velkou vychytávkou je potom Preview All Screen Sizes, což místo jednoho zobrazí najednou náhledy ve všech možných rozlišeních, nebo Preview Representative Sample, který zobrazí 4 nejdůležitější (reprezentativní). Nedotažený je zatím zoom náhledů. Při zobrazení jediného náhledu je to v pořádku, při více náhledech nefunguje, přestože tam na to jsou tlačítka.

android-studio-multi-preview

Design mód se mi líbí hodně. Proti Eclipse je právě toto obrovský krok dopředu. A čím? Nejvíc asi tou přesností. Když někam vložím nějaký prvek, tak to udělá přesně to, co čekám. Mimochodem i v tom design módu můžete mít otevřených víc zařízení současně, ale není to moc praktické.

Responsivní IDE

android-studio-paleta

Celé IDE se přizpůsobuje velikosti okna. Například míněné náhledy se zmenšují/zvětšují, jsou vedle sebe, pod sebou nebo kombinovaně. Paleta prvků se automaticky zobrazí ve více sloupcích, pokud má dost místa apod. Máte-li opravdu velký monitor, pak se dá ta plocha účelně využít.

Projekty z Eclipse (+ ADT)?

Slyšel jsem několik názorů, že projekty z Eclipse ve Studiu normálně otevřete. To není tak docela pravda. Ano, projekt z Eclipse lze vyexportovat a následně naimportovat ve Studiu. Ale úplně automatické to není.

Google stále podporuje obě vývojová prostředí. Je ale zřejmé, že Android Studio bude do budoucna preferované.

Gradle

Android Studio je celé spjaté s buildovacím nástrojem Gradle. Zapomeňte na Ant nebo Maven – Gradle je oba nahrazuje.

U starších verzích Studia si vývojáři stěžovali, že právě díky Gradle je vývoj závislý na připojení k Internetu. Bez Internetu nešlo ani vytvořit nový projekt, protože už při tom se Gradle snažil čmuchat někde po repositářích. Nevím, kdy byl tento problém odstraněn, ale v aktuální verzi 0.3.1 už, naštěstí, není.

Emulátory

Součástí Studia jsou emulátory pro Nexus 4, 7 a 10, Nexus S, Nexus One a Galaxy Nexus. Dále několik bezejmených zařízení s různým rozlišením. Emulátor si můžete dále nakonfigurovat: verze Adnroid API, velikost RAM, úložiště a SD karty, přední/zadní kameru. Kamery lze buď zcela emulovat nebo je můžete napojit na kameru vašeho počítače.

Emulátory jsou spolehlivé, ale mají jeden nedostatek: Jsou stále neskutečně pomalé i na rychlém počítači. Vím, že tohle není věc Android Studia, protože to je do sebe jen integruje, ale stejně je to problém.

Mě se osobně nejlépe vyvíjí přímo na telefonu nebo tabletu připojeném přes USB. Rychlost nahrávání do telefonu je jen nepatrně delší než u emulátoru, ale pak aplikace běží svižně a zcela nativně.

Google Cloud Platform

Tohle je věc, kterou jsme moc nevyzkoušel, ale stejně ji zmíním. Téměř každá mobilní appka si potřebuje někam ukládat data. Ideálně někam na Internet, aby měl uživatel stejná data k dispozici i na jiných zařízeních. Potřebuje prostě nějaký server-side backend.

Google Cloud Platform vám toho může hodně zjednodušit. Díky integraci si backend vytvoříte přímo v Android Studiu, jako aplikaci pro Google App Engine.

Závěr

Celé to vypadá moc dobře. Stejně si ale neodpustím jednu kacířskou poznámku: V roce 1995 vytvořil Borland vývojové prostředí Delphi. Jak to s tím souvisí?

Borland tehdy svým přístupem RAD (Rapid Application Development) do značné míry změnil vývoj pro desktopy. Android Studio jde dnes podobnou cestou. Ale proč až teď? Nemělo to tak být od začátku, když ta myšlenka existovala už před 18 lety?

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
10 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Když jsem AS testoval týden po představení na I/O Extended tak byl o dost hw náročnejší než eclipse. Roztáčel mi vetráčky, jako kdybych hral nejakou hru. Zapracovali na tom?

Tom

Když už je řeč o Delphi (ještě mám doma krabici s Delphi verse 1!),
tak Delphi XE5 překládají i pro Android a iOS!

msx

Lazarus to vie tiež, ale zadarmo. Akurát, že sa nejedná o finálny produkt. Lazarus pre desktop je už finálny, ale pre Android ešte vo vývoji.

Tobiáš Potoček

Na Linuxu jsem zatím dával vždy přednost Eclipse a to především proto, že jako jedno z mála IDE používá nativní knihovny pro vykreslení UI. Jinými slovy, aspoň nějak koukatelně vypadá :) To bohužel neplatí pro IntelliJ IDEA, i když zvolením vhodného tématu se dá dosáhnout docela dobrých výsledků. Problém zůstává jen s editorem, který evidentně vykresluje fonty javovsky po svém a není to nic moc. Fonty, na které jsem zvyklý, vypadají ošklivě. Netušíte, jak prostředí přinutit, aby i v editoru vykreslovalo fonty hezky jako ve zbytku celého systému?

filip.jirsak

V terminologie JetBrains je EAP před betaverzí, tedy ještě to není ani beta. Předpokládám, že u Android Studia to bude stejné. Zvlášť když beta IntelliJ Idea 13 (na které je AS založené) vyšla až dnes — těžko bude AS ve stabilizaci napřed.

error414

No tak jsem vyzkousel verzi 0.3.4 a zatim to teda moc nefunguje, import projektu z ecplipse se neobesel bez rucni upravy build.gradle, pak se pomoci externiho gradlu a nasmerovani na sdk z eclipse dalo provest assembleDebug.

Stejne to pak spis nefungovalo nez fungovalo, nesla zkompilovat projekt, porad to psalo ze java.awt.image nebyl nalezen a podobne kraviny.

Ivan

Co sa tyka vyvoja pre Android za zmienku stoji uz spomimamny Lazarus, ale i Projekt Basic4Android. Toto su i cenovo dostupne, Delphi XE5 je sialene drahy okolo 4700 Eur.

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.

Pocta C64

Za prvopočátek své programátorské kariéry vděčím počítači Commodore 64. Tehdy jsem genialitu návrhu nemohl docenit. Dnes dokážu lehce nahlédnout pod pokličku. Chtěl bych se o to s vámi podělit a vzdát mu hold.