Devel.cz Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják.cz DigiZone Slunečnice Vitalia TopDrive KupDnes Navrcholu NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Hlavní navigace

Názory k článku
Datová URL pomohou s malými soubory

Vit Hnilica aura:45
8. 8. 2011 2:03 Nový

jmeno souboru

celé vlákno

skoda ze tam neni moznost zadat jmeno souboru, kdyz chci obrazek ulozit tak prohlizece nabizej ne moc idealni jmeno

David Grudl aura:73
8. 8. 2011 2:27 Nový

Datová URI v Nette

celé vlákno

Přidám tip pro programátory v Nette (nebo Latte). Datové URI můžete vytvořit v šablonách pomocí helperu dataStream, například: <img src="{$img|da­taStream}">. MIME typ se bude detekovat automaticky. Podrobněji pak v dokumentaci.

Martin Malý aura:93
8. 8. 2011 3:23 Nový

Re: Datová URI v Nette

celé vlákno

Cachuje to, nebo to při každém generování sahá po souboru na disku?

Reklamní agentura Grudl
Reklamní agentura Grudl (neregistrovaný) 174.140.169.---
8. 8. 2011 11:09 Nový

Re: Datová URI v Nette

celé vlákno

Přidám tip pro programátory v Ruby on Rails. Datové URI automaticky vytvoří správce css a js Jammit.

Přidám tip pro programátory v Javě. Převedení linkovaných obrázků v css na datové URI zajistí nástroj CSSEmbed.

Přidám tip pro čtenáře diskusí na zdrojáku. Automatické vytváření reklamních sdělení pana Grudla ustane až po odstranění viru Nette ze serverů root.cz.

Franta Kučera aura:90
8. 8. 2011 11:30 Nový

Re: Datová URI v Nette

celé vlákno

Spam nesnáším a v Nette nedělám, ale ten jeho komentář mi nevadí – rád jsem se dozvěděl, že to tam jde takhle jednoduše zapsat. Stejně tak vítám ty tvoje odkazy na Jammit a CSSEmbed – ale příště by to snad šlo bez navážení se do ostatních, ne? :-)

dg
dg (neregistrovaný) 89.233.180.---
8. 8. 2011 12:18 Nový

Re: Datová URI v Nette

celé vlákno

Ach, zapomněl jsem, příště to jako každý slušný člověk napíšu anonymně, aby český blbeček neměl trauma.

.
. (neregistrovaný) ---.cust.selfnet.cz
9. 8. 2011 6:18 Nový

Re: Datová URI v Nette

celé vlákno

Ale nenapíšeš a zase se několikanásobně ztrapníš.

RadekJU
RadekJU (neregistrovaný) ---.174.broadband15.iol.cz
9. 8. 2011 11:43 Nový

Re: Datová URI v Nette

celé vlákno

Díky za odkaz na dokumentaci, je vážně skvělá! http://doc.nette.org/cs/quickstart

David Grudl aura:73
9. 8. 2011 12:39 Nový

Re: Datová URI v Nette

celé vlákno

Díky, taky je za tím spousta práce.

Peter Kahoun aura:100
8. 8. 2011 2:49 Nový

PNG očistit

celé vlákno

A právě to, že se obrázek pravděpodobně bude přenášet více-krát (než kdyby byl kešovatelný), je dobrý důvod prohnat ho PNGCrushem a podobnými očišťovátky.

Martin Malý aura:93
8. 8. 2011 3:21 Nový

Re: PNG očistit

celé vlákno

Zajímavý tip. Nejsem si jist, jak moc pomůžou "očišťovátka" na soubory s velikostí v řádu jednotek kilobytů. Máš s tím nějakou zkušenost?

Bubák
Bubák (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
8. 8. 2011 5:15 Nový

Re: PNG očistit

celé vlákno

Záleží na tom, v čem a jak je PNG vytvořený. Pokud někdo vytvoří PNG třeba v Photoshop a uloží ho i s několika kilovým barevným profilem, tak odstraněním takového chunku se dosáhne výrazného zmenšení velikosti obrázků.

Další málo známá věc je, že u malých PNG obrázků, jako ikonky a odrážky, je nejvýhodnější používat 24 bitovou barevnou hloubku a pokud je nutná průhlednost, nebo průsvitnost, pak 32 bitovou barevnou hloubku. Je tomu tak proto, že obrázek neobsahuje barevnou paletu, která jinak zvětšuje velikost souboru.
Zdroj: http://www.root.cz/clanky/png-bity-byty-chunky/

Martin Malý aura:93
8. 8. 2011 8:00 Nový

Re: PNG očistit

celé vlákno

Tohle jsem si neuvědomil, to je dobrá poznámka. Taknějak předpokládám, že vyhození barevných profilů při exportu obrázků pro web je samozřejmostí pro každého zkušenějšího grafika, ale přesto je tato poznámka rozhodně na místě.

nikdo
nikdo (neregistrovaný) ---.tmcz.cz
8. 8. 2011 9:01 Nový

Re: PNG očistit

celé vlákno

Vaše druhé tvrzení, IMHO, není obecně platné (záleží na počtu barev). Z praktického hlediska bych jej však označil spíše přímo za mylné či nepravdivé.

Ikonky a odrážky mají typicky malý počet barev, čili barevná paleta pro ně je rovněž malá. Například ikonka tiskárničky z příkladu pro tento článek má v 24b hloubce 629 B, po konverzi do palety (30 barev) jsem na 347 B. To je úspora téměř 50%.

Vaše tvrzení by mělo naopak větší šanci na pravdivost například u fotek, tam se ale png používá velmi zřídka.

Bubák
Bubák (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
8. 8. 2011 13:38 Nový

Re: PNG očistit

celé vlákno

Ikonka tiskárny, použitá v článku, už je poměrně komplexní obrázek, takže máte pravdu, tvrzení není obecně platné. Sice jsem se při svých pokusech s tímto obrázkem dostal na jiné, menší hodnoty, 592 B a 328 B, ale to je více méně kosmetická změna.

Pro srovnání jsem zkusil červenou tečku, opět ze článku. Nejlépe, podle mého očekávání, vyšel dvoubarevný GIF, 47 B jedna barva nastavená na červenou, druhá barva libovolná, nastavená na průhlednou. Plnobarevná tečka s alfakanálem měla 85 B a tečka s paletou 102 B.

Nakonec jsem si vzal na paškál zdejší ikonku "Zobrazit vše", http://i.iinfo.cz/z/ico-link-all-opinions.png k mému překvapení obsahuje ICC profil, velikost 3 102 B. Soubor s paletou má 430 B, plnobarevný soubor má nejméně, 404 B.

Pokud to někdo bude zkoušet, je možné, že dostane mírně odlišné výsledky, já jsem na pokusy využil IrfanView.

Ondřej Súkup aura:45
8. 8. 2011 16:21 Nový

Re: PNG očistit

celé vlákno

ono co sem si hral s png tak mnohdy icony apodobne veci mi stacilo 8bit png s pruhlednosti .. a vysledek byl mnohem mensi nez 32bit png ... mimocodem pruhlednost de v png u kazde barevne hloubky .. a to jak alfa tak index ...

blizz
blizz (neregistrovaný) ---.178-40-79.t-com.sk
9. 8. 2011 23:09 Nový

Re: PNG očistit

celé vlákno

odhliadnuc od kompresie, u 8 bitových obrázkov je veľkosť palety 768 Byteov ale jeden pixel predstavuje jedne Byte, u 24 bitobých obrázkov je jednen pixel 3 Bytes (RGB) takže bez kompresie by malo byť efektívnejšie použitie 24 bitov u obrázkov menších ako cca 16 x 16 pixelov.

Bubák
Bubák (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
9. 8. 2011 23:56 Nový

Re: PNG očistit

celé vlákno

Jenže komprese použitá v PNG formátu je docela účinná, zjednodušeně řečeno, čím jednodušší obrázek, tím účinnější komprese. V extrémném případě může i obrázek 500px × 500px vyjít lépe, jako plnobarevný, než s paletou.
http://teststranek.kvalitne.cz/images/99ccff-ff6666.png - je to barevný přechod, má 204 barev, exportovaný z Inkscape a prohnaný přes IrfanView, plugin PNGOUT.
Sám jsem byl překvapen, že tomu tak bylo u takto velkého obrázku.

Peter Kahoun aura:100
8. 8. 2011 11:15 Nový

Re: PNG očistit

celé vlákno

> jak moc pomůžou "očišťovátka" na soubory s velikostí v řádu jednotek kilobytů?

Stejně jako na soubory v desítkách KB - někdy v jednotkách procent, někdy v desítkách procent.

Bronislav Klučka aura:35
8. 8. 2011 8:18 Nový

HTML

celé vlákno

Ahoj,
jenom dodám, že tím lze vytvářet i HTML, máte-li Chrome, Operu či FF, zkuste si vložit do adresního řádku například

data:text/html,<in­put type="number" />

snad je zřejmé, jaký by měl být výsledek.

Použití možné pro velmi jednoduché demonstrace, sám to používám někdy pro zadávání bugů pro Chromium.

Martin Malý aura:93
8. 8. 2011 8:35 Nový

Re: HTML

celé vlákno

Ono to v článku je řečeno, ale ne přímo. Takže díky za komentář a dodávám, že nejen HTML, ale i JS a další - v podstatě cokoli, co má smysl.

V. H.
V. H. (neregistrovaný) ---.244.broadband7.iol.cz
8. 8. 2011 9:04 Nový

Režie

celé vlákno

Nemohu se ubránit pocitu, že si autor s přenosovou režií trochu zapřeháněl. Pro ikonu se nejspíš nebude navazovat nové TCP spojení, ale využije se již existující. Komunikace se tedy scvrkne na dva pakety - HTTP dotaz a odpověď. IP hlavička má 20 B, TCP hlavička také tak, HTTP hlavičky budou delší, takže to dohromady asi budou avizované "stovky bajtů", ale těch stovek rozhodně nebude moc. Pokud klient stahuje ikonu více než jednou (tedy pokud člověk očekává, že uživatel na jeho webu navštíví víc než jednu stránku), vyplatí se normální URL - díky cache.

Miroslav Suchý aura:54
8. 8. 2011 9:39 Nový

Re: Režie

celé vlákno

Kdysi jsem si dělal průzkum jak velká je průměrná HTTP hlavička. Jestli si dobře pamatuji tak mi vyšlo číslo někde mezi 400 a 500 bytů. Takže datové url se vám vyplatí pokud bude platit následující rovnice:

n*s*3 <= s + 400

Kde "n" je pocet vyskytu toho datoveho elementu na strance. A "s" je velikost elementu v bytech (jeste pred uencodovanim).

Upravou mi vychazi:

s(3n-1) <= 400

A pro n=1 mi vychazi ze velikost elementu musi byt mensi nez 200 bytů. Pro n=2 to uz musi byt mensi nez 80 bytu. Pro n=3 uz to je 50 bytu.

jj
jj (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
8. 8. 2011 9:52 Nový

Re: Režie

celé vlákno

Nie je mi jasné, prečo má byť vo vzorci konštanta 3, keď dáta v base64 nie sú 3* väčšie, ale asi len o 37 percent, preto by som tam dal 1,37. Potom ten výsledok bude dosť iný, pre n=1 1333, n=2 307 a n=3 173.

Miroslav Suchý aura:54
8. 8. 2011 11:45 Nový

Re: Režie

celé vlákno

Aha, v článku bylo napsáno o třetinu větší. A já četl třikrát větší a už si to nezkontroloval. Máte pravdu.

Martin Malý aura:93
8. 8. 2011 12:15 Nový

Re: Režie

celé vlákno

S drobnou korekturou (místo 3 je ta hodnota 1,3) mi vychází S=1333B pro N=1, 250 pro N=2 atd. Plus berme v úvahu, že u konverze PNG=>base64=>gzip bude výsledek ne o 33% větší, ale třeba jen o 2-3%...

"Šestkrát použitá stejná malá ikonka" je vážně nesmysl. Rozumné to bude třeba ve chvíli, kdy půjde o odrážku v seznamu a bude v CSS jednou, když půjde o ikonku pro tisk atd.

.
. (neregistrovaný) ---.cust.selfnet.cz
9. 8. 2011 6:45 Nový

Re: Režie

celé vlákno

Děsivé zbytečně létající kilobajty se prostě nekonají. Opravit, nepitvat.

Martin Malý aura:93
9. 8. 2011 9:09 Nový

Re: Režie

celé vlákno

Příklad z této stránky

Dotaz:

GET /sh/iilogo-mini.gif HTTP/1.1
Host: i.iinfo.cz
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:5.0) Gecko/20100101 Firefox/5.0
Accept: image/png,image/*;q=0.8,*/*;q=0.5
Accept-Language: cs,en-us;q=0.7,en;q=0.3
Accept-Encoding: gzip, deflate
Accept-Charset: windows-1250,utf-8;q=0.7,*;q=0.7
DNT: 1
Referer: http://zdrojak.root.cz/clanky/datova-url-pomohou-s-malymi-soubory/nazory/
Cookie: sid=568269b6cf5e1d976f6f2d6b8c552483; SID=3397909c9d3f01ca1e98ca9398a9f411; __utma=125324418.491738058.1309274803.1309274803.1311929526.2; __utmz=125324418.1309274803.1.1.utmcsr=(direct)|utmccn=(direct)|utmcmd=(none); __utmc=125324418; nette-browser=0%2C245764882628
Connection: keep-alive
If-Modified-Since: Sun, 17 Apr 2011 17:26:41 GMT
If-None-Match: "4169586488"
Cache-Control: max-age=0

Odpověď:

HTTP/1.1 200 OK
Expires: Tue, 16 Aug 2011 06:54:14 GMT
Cache-Control: max-age=604800
Content-Type: image/gif
Accept-Ranges: bytes
Etag: "-125380808"
Last-Modified: Sun, 17 Apr 2011 17:26:41 GMT
Content-Length: 619
Date: Tue, 09 Aug 2011 06:54:14 GMT
Server: lighttpd/1.4.19

Obrázek 619b, 1052b hlavičky, poměr payload/režie je 100/169. Obrázků s velikostí pod 700b je tu deset. Neplkat, spočítat.

9. 8. 2011 9:10 redakčně upravil Martin Malý, důvod: Enter praecox
lol
lol (neregistrovaný) ---.chello.sk
8. 8. 2011 9:54 Nový

Re: Režie

celé vlákno

adalsia vec - 400 musi byt sucet velkosti hlaviciek request+response, pretoze su obsiahnute v oboch

Miroslav Suchý aura:54
8. 8. 2011 11:48 Nový

Re: Režie

celé vlákno

Ne 400 je jenom velikost hlavicky. Pro velikost request +response jsem pouzil "s+400" v te prvni rovnici. V druhe to neni protoze "s" jsem prevedl na levou stranu.

Michal sjx aura:45
13. 8. 2011 2:00 Nový

Re: Režie - nejde jen o pocet Byte

celé vlákno

Nejde jen o pocet usetrenych Byte. Setri to i RAM na serveru v pripade, ze hojnou navstevnost (5000unikatnich za hodinu) - tedy optimalizuje vykon.

maryo
maryo (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
8. 8. 2011 10:47 Nový

MHTML

celé vlákno

BTW ve starsich IE ktery DataUrl nepodporujou se da pouzit MHTML.
http://www.phpied.com/mhtml-when-you-need-data-uris-in-ie7-and-under/

Ale zas je nevyhoda ze se to musi generovat dvakrat (jednou MHTML a jednou DataUrl).

Franta Kučera aura:90
8. 8. 2011 11:24 Nový

Re: Datová URL pomohou s malými soubory

celé vlákno

Pěkný článek, díky. Jen nějak nechápu, proč je zařazen do seriálu o HTML5 – vždyť to RFC 2397 je z roku 1998 a tahle URL jdou použít kdekoli.

Ad „budeme postupovat jednoduše: PNG soubor si převedeme do reprezentace v Base64“

Jednodušší mi tedy přijde použít příkaz base64, jak jsem kdysi psal. IMHO je zbytečné pro takové banální úkoly používat nějaké webové služby a skriptování na straně serveru, když to jde lokálně, v rámci jednoho počítače a disku, pomocí jednoho příkazu.

Ad „Ušetříme si režii s otvíráním spojení“

Naštěstí se dneska většinou používá Connection: Keep-Alive, takže TCP spojení se nenavazuje pro každý obrázek zvlášť. A data navíc jsou pak „jen“ ty HTTP hlavičky.

Když už člověk musí takhle optimalizovat, tak mi přijde rozumnější poskládat všechny malé obrázky do jednoho většího a pak z něj pomocí CSS zobrazovat vždy tu jednu malou část. Takhle to dělá třeba Google – viz https://www.google.com/images/nav_logo83.png

Ad „Výhodné je použití v případech, kde chcete mít jeden HTML soubor“

Tohle už je zajímavější využití.

Ad „Někomu se nebude líbit ‚nehezký HTML kód‘, zanesený ‚ošklivým nepohledným chaosem znaků‘.“

Podle mého zbytečná starost – ten kód je zpracováván strojem (prohlížečem) a ne člověkem, takže je to jedno, na nějaké kráse tu nezáleží. U výstupního (X)HTML neřeším ani odsazení řádků. (skript nebo program, který tu stránku generuje, je samozřejmě věc jiná)

Martin Malý aura:93
8. 8. 2011 12:09 Nový

Re: Datová URL pomohou s malými soubory

celé vlákno

Máš recht, udělám extra seriál na věci, co jsou míň známé, ale nespadají do HTML5, takový "Webařův průvodce po temných zákoutích".

Použít "příkaz base64" je taky možné - pokud v systému je. Určitě by šlo tuhle konverzi naHOOKovat třeba do verzovacího systému...

Pavel Kroh aura:81
8. 8. 2011 12:05 Nový

Další možnost použití je s lokální databází

celé vlákno

Já jsem to používal ve spojení s lokální databází pro webovou aplikaci (resp. proprietální framework na jejich tvorbu) pro iOs Safari - obrázky byly stahovány base64 zakódované a uloženy do databáze, a javascript je pak dynamicky vkládal do stránek k img elementům podle hodnoty jejich name atributu.

Nevím jestli to byl (a stále je) úplně nejlepší způsob (a ani mi o to teď nejde, jde mi o příklad práce s data url), ale fungoval spolehlivě, zatímco např. použití cache manifest pro offline režim bylo tehdy pro data stahovaná ajaxem prostě nefunkční.

IT expert
IT expert (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
8. 8. 2011 21:27 Nový

canvas

celé vlákno

Za pripomenuti stoji, ze element canvas podporuje funkci toDataUrl().

Zkuste:

window.open(can­vas.toDataURL('i­mage/png'));

BoodOk
BoodOk (neregistrovaný) ---.webstep.net
9. 8. 2011 17:08 Nový

Ikonky

celé vlákno

Zrovna pro ikonky se mi docela líbí postup, kdy si je všechny umístíte na jeded obrázek a potom zobrazujete z daného obrázku jen příslušnou část (pomocí CSS, tedy clipingu nebo umístění pozadí). Chce si to s tím trochu pohrát, ale máte potom zadarmo jen samé výhody. Obrázek je nakešován a žádná další spojení se neotevírají. Docela by bodlo, kdyby browser uměl pracovat s archivy (tedy URL by bylo na archiv, jeden soubor, jedno spojení a browser by si z archivu vzal příslušnou část). Něco jako src='http://m­ojedomena.cz/i­mages.zip{lef­t.png}'.

Mirek
Mirek (neregistrovaný) ---.klfree.cz
10. 8. 2011 8:40 Nový

v IE 9 w7x64 mi nefunguje odkaz

celé vlákno

obrázek se zobrazí, ale odkaz nefunguje

Mirek
Mirek (neregistrovaný) ---.klfree.cz
10. 8. 2011 8:45 Nový

Re: Datová URL pomohou s malými soubory

celé vlákno

jinak bych řekl, že se to zatím moc neujalo z toho důvodu, že na první stránce webu se sice stahuje hodně různých souborů (nejen obrázků), ale ty pak zůstanou v cache a další stránky už tento "balast" nestahují, ale používají z lokální cache PC

zatímco ikona v datové url se musí stahovat pokaždé

Franta Kučera aura:90
10. 8. 2011 9:16 Nový

Re: Datová URL pomohou s malými soubory

celé vlákno

Když bude v externím CSS souboru, tak se taky stáhne jen jednou. Pak je otázka, jestli se chceš patlat s pozicováním/o­řezáváním jednoho velkého obrázku, nebo se smířit s tím trochu větším objemem dat způsobeným base64 kódováním. A pak je taky možnost se na obě tyhle optimalizace úplně vykašlat, což bude mnohdy nejlepší volba.

Míra Pancíř
10. 8. 2011 15:44 Nový

Sprite

celé vlákno

Právě kvůli budoucímu redesignu či pouhé výměně několika ikonek je a bude ideálnější sprite. (http://spriteme.org/)
Použití DataURL bych viděl třeba v zmiňované faviconě.

Křestní Příjmení aura:45
12. 8. 2011 13:11 Nový

Re: Sprite

celé vlákno

ano, sprity celý problém se separátními http requesty a cachováním řeší podstatně lépe, podstatný problém je ale relativně složitá implementace a rozvržení ikonek na sprit, repeat-x a repeat-x pozadí vyžadují separátní soubor.

expert
expert (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
10. 8. 2011 21:41 Nový

kdy to pouzit

celé vlákno

Clanek ocenuji, ale mohl jit vic do hloubky a neomezovat se jen na usporu datoveho toku. Kvuli tomu to snad ani nebylo navrzene.

Datova URL se hodi proste tehdy, kdyz je potreba programove generovat obrazky, at uz na strane serveru nebo browseru (JavaScript). Obrazky v textove podobe se snadno prenaseji pomoci cisteho JSONu, [JSON|XML]-RPC, GET parametry, POST data, canvas.toDataUrl(), apod...

Napadu je hodne. A neni treba se omezovat jen na ikony.

Visgean Skeloru
Visgean Skeloru (neregistrovaný) ---.175.broadband2.iol.cz
18. 8. 2011 2:42 Nový

Django

celé vlákno

Když už to tu má Nette a Ruby tak aby si Django nepřipadalo smutně tak jsem zbastlil menší filter: https://gist.github.com/1153019

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem