Devel.cz Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják.cz DigiZone Slunečnice Vitalia TopDrive KupDnes Navrcholu NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Hlavní navigace

Názory k článku
Drupal jako základ pro webové projekty

Petr Bíža
25. 11. 2009 8:20 Nový

Šablony

celé vlákno

V Drupalu jsem nikdy nedelal a tak mne prekvapil odstavecek o silne strance drupalu: sablonach – ktere jsou tvoreny pouze PHP soubory:

<h1><?php print $title;?></h1>
<?php print $content;?>
<?php print $footer;?>

Jak zde je reseno osetreni vystupu ?

Osobně mne to vůbec nepřijde jako nějaký sablonovaci systém (mozna je to moji neznalosti PHPTemplate).

Martin Šrank
25. 11. 2009 11:59 Nový

Re: Šablony

celé vlákno

Už som pracoval so šablónovacími systémami veľa rôznych CMS, ale tak dokonalý, ako je PHPTemplate som ešte nenašiel.

Celý základ spočíva v 2–3 súboroch, ktoré sú v praxi bežnými HTML súbormi, len samotný obsah (nadpis, slogan, menu, telo stránky, pätička) je nahradený sekvenciami PHP.

Navyše veľkou výhodou je, že vo väčšine prípadov sa dobre napísaná šablóna dá s malými zmenami použiť vo viacerých projektoch, aj s totálne odlišným vzhľadom.

Narozdiel napr. od WordPress šablónovacieho systému, ktorý sa skladá z cca 10 súborov, ktoré sú (hlavne pre začiatočníkov) riadne neprehľadné, pretože obsahujú niekedy dosť dlhé sekvencie čistého PHP kódu.

Pre mňa je Drupal najlepšou voľbou pre väčšie projekty.

Wordpress
Wordpress (neregistrovaný) ---.zoner.com
25. 11. 2009 12:44 Nový

Re: Šablony

celé vlákno

„Narozdiel napr. od WordPress šablónovacieho systému, ktorý sa skladá z cca 10 súborov, ktoré sú (hlavne pre začiatočníkov) riadne neprehľadné, pretože obsahujú niekedy dosť dlhé sekvencie čistého PHP kódu.“

Tak na to musim rici, ze jste Wordpress videl maximalne na 14" monitoru, od ktereho jste stal cca 9 metru.

Jedna z vychozich sablon obsahuje 7 PHP souboru, z nich potrebujete sahat pouze do ctyr – index.php, footer.php, header.php a sidebar.php. Velikost tech sablon je cca 1 KB.

Kde jsou ty dlouhe sekvence cisteho PHP kodu?

Pro zacatecnika naprosto trivialni.

Petr Bíža
25. 11. 2009 14:00 Nový

Re: Šablony

celé vlákno

Ono i v PHPTemplate tohle nevypada vubec dobre:

<div class="commentnew) ? ' comment-new' : ''; print ($comment->status == COMMENT_NOT_PUBLISHED) ? ' comment-unpublished' : ''; ?> clear-block">

Na prvni pohled nemam ani predstavu co to dela.
Navic o tom autoescpapingu nikdo nic ?

Petr Bíža
25. 11. 2009 14:05 Nový

Re: Šablony

celé vlákno

Ah, uz mne odpovedel clovek nize..

Daniel Felix Hrouzek aura:55
25. 11. 2009 12:42 Nový

Re: Šablony

celé vlákno

Konkrétně v případě PHPTemplate jsou všechny proměnné v šablonách už ošetřené (starají se o to jednotlivé moduly, které šablonu proměnnými plní).

A kromě toho Drupal je modulární i co se týče šablonovacích enginů – defaultně jich má několik a není výrazný problém přidat další (viz jejich seznam) nebo si napsat vlastní.

Petr Bíža
25. 11. 2009 14:08 Nový

Re: Šablony

celé vlákno

A XSLT samozrejmne chybi :-)

Moduly přece nemuzou vedet jak s promenou nalozim, jestli bude jako hodnota attributu, v textareji nebo jen tak vypsana – vsude jsou jina pravidla.

Daniel Felix Hrouzek aura:55
25. 11. 2009 15:23 Nový

Re: Šablony

celé vlákno

Pokud něco chybí, je potřeba to dopsat :-)

Bobík aura:90
25. 11. 2009 22:19 Nový

Re: Šablony

celé vlákno

Běžné proměnné (vypadají jak globální) bají standardní HTML výstup. Ty, co neobsahují HTML kód (třeba popisky něčeho, hodnoty něčeho) jsou asociativní pole, kde jsou uloženy v různé podobě, například pro výpis v HTML, pro výpis v poli a samozřejmě surový původní text, který si můžu escapovat, jak chci.

Bobík aura:90
25. 11. 2009 22:21 Nový

Re: Šablony

celé vlákno

A pokud mi ani to nevyhovuje, můžu si nahradit jakoukoliv theme funkci (jsou jich desítky, někdy stovky, záleží na modulech) a napsat si vlastní.

Rdm
Rdm (neregistrovaný) ---.customer.poda.cz
25. 11. 2009 13:16 Nový

stylování šablon

celé vlákno

„Možná někteří z vás nebudou souhlasit, ale praxe dává za pravdu, že ke stylování vzhledu redakčního systému je třeba přistupovat úplně jinak, než že vezmete připravené PSD a podle něj si připravíte čistou HTML šablonu. Rozhodně je lepší kódovat už přímo do šablony Drupalu a počítat se specifiky, třídami a ID, které Drupal generuje, případně si je upravit podle svého.“

To je nesmysl. Nad výstupem redakčního systému musím mít 100% kontrolu a praxe ukazuje, že to lze.

Jakub Suchy
Jakub Suchy (neregistrovaný) ---.sh.cvut.cz
26. 11. 2009 0:26 Nový

Re: stylování šablon

celé vlákno

Ano, 100 % kontrolu mate a lze to. Ale praxe ukazuje, ze prace stravena nad necim takovym daleko prevazi benefit.

Erythros Erythros aura:45
25. 11. 2009 14:52 Nový

Trochu blábol

celé vlákno

Autor článku mi připadá, že trochu blábolí. Nemusí to být nutně jeho chyba, ale spíš fakt, že se v jednom jediném článku snažil popsat celý Drupal a vyšel z toho článek, kde popisujete to, co vás na Drupalu zaujalo.

Drupal má dvě významné nevýhody, které jsou výhodami: Je to modulární systém. Když se začátečník podívá na seznam modulů, zježí se mu všechny chlupy na těle. Je jich tolik a jejich funkce se natolik mísí a překrývají, že je velice obtížné se v té směsi orientovat. Po nějaké době se sice naučíte používat nejběžnější moduly nějakým konvenčním způsobem. Což ovšem neznamená,že je to nejlepší řešení vašeho problému.

Druhou výhodou/nevýhodou je systém nodů. Většina začátečníků si jej mentálně přejmenují jako článkový systém, protože jej nechápou – lépe nevidí – v celkovém obraze. A je pak pro ně těžší tuto představu opustit a používat Drupal podle toho, čím opravdu je – Lego, nebo pokud preferujete – Merkur.

Možná, pokud se chcete Drupalem na Zdrojáku zabývat více, by nebylo špatné vydávat seriál, který by čtenáře seznamoval s užitím skupin modulů k dosažení určitých cílů. Takové malé případové studie.

Daniel Felix Hrouzek aura:55
25. 11. 2009 15:22 Nový

Re: Trochu blábol

celé vlákno

V tom případě se klidně hlásím a články pro Zdroják napíšu :-) Protože uváděné nevýhody povařuji naopak za obrovské výhody, které člověk naplno docení teprve ve fázi, kdy na Drupalu staví svůj desátý web.

Erythros Erythros aura:45
25. 11. 2009 15:33 Nový

Re: Trochu blábol

celé vlákno

Proto jsem je také nazval nevýhodami/vý­hodami. Při učení a seznamování jsou dost dlouho nevýhodami než se stanou výhodami. Drupal má prostě trochu jinou učící křivku než třeba Wordpress (což je samozřejmě úplně normální).

Jednoduchý systém byl třeba phpRS. U něj bylo vše jasné a de facto měl jediné možné použití. Kdo ho použil, byl spokojený. Kdo spokojený nebyl, tak ho nepoužil. U Drupalu tohle neplatí – můžete jej používat a svou nespokojenost vybíjet na úpravách instalace do skonání věků. Předpřípravených modulů a postupů na to máte dost.

Je i trochu ošemetné Drupal nazývat redakčním systémem, protože jím být může, ale v základu není. Zkratka CMS a její význam je trochu moc anglofonní pro neustálé použití a „systém pro správu obsahu“ zní v češtině strašně.

Daniel Felix Hrouzek aura:55
25. 11. 2009 16:36 Nový

Re: Trochu blábol

celé vlákno

Přesně tak. Já osobně pro Drupal s oblibou používám zkratku CMF – Content Management Framework. Kromě čistě obsahových webů jsem v něm totiž dělal i e-shop, RSS agregátor, databázi produktů, systém pro centralizovanou správu webových formulářů… Ono v něm jde udělat v podstatě všechno.

Jakub Suchy
Jakub Suchy (neregistrovaný) ---.sh.cvut.cz
26. 11. 2009 0:33 Nový

Re: Trochu blábol

celé vlákno

Zkuste se prosim vyhnout slovum jako „blabol“. Do slusne diskuse nepatri.

Mate nejakou referenci o druhe ne/vyhode o ktere pisete – nodech? Zatim jsem se s touto pripominkou nesetkal.

Daleko casteji bych zminil vyhodu/nevyhodu, ze Drupal je otevreny PHP system, tudiz (+) je velmi jednoduche ho pochopit zevnitr a (-) PHP laka hrozne moc lidi aby zasahovali do vnitrnosti systemu – hlavniho konceptu Drupalu – do not hack core.

Erythros Erythros aura:45
25. 11. 2009 15:40 Nový

Složitost Zdrojáku

celé vlákno

Drupal není ideální, jako žádný jiný CMS. Nečekejte od něj, že si několika kliknutími postavíte web jako je Zdroják, aniž byste měli alespoň základní znalost PHP.

Proč? Mně naopak připadá Zdroják – kromě pochopitelně šablony – jako celkem jednoduchý web pro Drupal.

Bobík aura:90
26. 11. 2009 9:26 Nový

Re: Složitost Zdrojáku

celé vlákno

Pravda, funkčně stejný web bych měl asi za hoďku. Pokud tedy pominu tvorbu šablony.

Drupalista
Drupalista (neregistrovaný) ---.orange.sk
26. 11. 2009 21:08 Nový

Moduly v Drupale

celé vlákno

No tak si schválne tipnite kolko modulov bolo pouzitych pre tento web: http://www.concernfast.org/

Matej
Matej (neregistrovaný) ---.pilsfree.net
26. 11. 2009 21:25 Nový

Re: Moduly v Drupale

celé vlákno

minimalne 50?

Drupalista
Drupalista (neregistrovaný) ---.orange.sk
26. 11. 2009 22:21 Nový

Re: Moduly v Drupale

celé vlákno

Vedle jak ta jedle. Pouzili cca 150 modulov. Dobre nie? :D

Almost 150 modules were used in the construction of the site.

Case study toho webu: http://drupal.org/node/629860

Daniel Felix Hrouzek aura:55
27. 11. 2009 17:39 Nový

Re: Moduly v Drupale

celé vlákno

Nojo, ale není modul jako modul. Jsou monstra typu Views, CCK nebo Panels (ovšem bez nich se při jen trochu složitějším projektu prostě neobejdete), a pak moduly třeba jen s jedním hookem, zajišťující nějakou drobnost, která je ale moc fajn. Třeba modul favicon – kdo ho zná, už nechce jinak, přitom má dvacet řádků.

Takže 150 modulů zní možná hrozivě, ale není to nic neobvyklého. Třeba takový HDmag.cz má těch modulů 62 a je to vlastně jen takový docela normální webový magazín.

Tomáš Kafka aura:62
29. 11. 2009 14:30 Nový

Architektura Drupalu - má prezentace

celé vlákno

Když už se tu píše o Drupalu, dal bych k dobru svou zaprášenou prezentaci o jeho architektuře (+ krátké představení): http://blog.tomaskafka.com/…e-drupal-cms

Jinak k tématům – nejlzdaleka nejlepší volbou mi přijde postavení na tématu Zen (http://drupal.org/project/zen), což je více než téma takový css+html+php framework pro témata, obsahuje rozumný css reset vestavěného css drupalu, a nad ním pak má výborně komentované styly a šablony, kam stačí doplnit vlastní kód.
Nejlepší začátek je stáhnout, přečíst readme, a ke zbytku vás navedou komentáře v kódu šablon a zakomentované ukázkové funkce.

Honza
Honza (neregistrovaný) ---.feld.cvut.cz
3. 12. 2009 21:56 Nový

Dotaz k Drupalu

celé vlákno

Mám web se statickými stránkami a chci přejít na redakční systém. Ale část webu získávám jednou za den stažením již hotových stránek, takže ukládání do databáze nepřipadá v úvahu.
Jak se to dá řešit např. v Drupalu?
Díky moc

xoxoxo
xoxoxo (neregistrovaný) ---.karneval.cz
11. 12. 2009 21:43 Nový

mimochodem

celé vlákno

Drupal zacal nedavno pouzivat i Whitehouse.org coz je pro autory asi velky uspech, taky jsem slysel ze Drupal vyhral nejaky umisteni co se tyka OS nebo CMS nevim, a umistil jsem v sini slavy, ale taky ze v nem bylo nalezeno uz desitky chyb :)

xoxoxo
xoxoxo (neregistrovaný) ---.karneval.cz
11. 12. 2009 21:46 Nový

Re: mimochodem

celé vlákno

whitehouse.gov :)

Jakub Suchy
Jakub Suchy (neregistrovaný) ---.sh.cvut.cz
22. 3. 2010 22:21 Nový

Re: mimochodem

celé vlákno

Jedna se o CMS Award, Drupal ji vyhral jiz ponekolikate v rade: http://www.packtpub.com/award

Na poctu chyb (mluvime o bezpecnostnich?) nezalezi. Stejne tak ve wordpressu, Joomle, ve Windows, Firefoxu a dalsich programech. Nicmene je treba mit na pameti, ze existuje Drupal core – jadro a pak Drupal contrib – moduly a tech je 5000 (brezen 2010). Takove mnozstvi chyb v 5001 projektech je nahodou docela nizke cislo, ne?

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem