Devel.cz Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják.cz DigiZone Slunečnice Vitalia TopDrive KupDnes Navrcholu NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Hlavní navigace

Názory k článku
JAK: JavaScriptová knihovna z dílny Seznamu

Peter Helcmanovsky aura:80
9. 4. 2010 9:43 Nový

komentare cesky...

celé vlákno

Predpokladam ze ciste anglicka verze neni, co? :( Nic pro mne, ale hezky pocin, preji hodne stesti.

avatar
avatar (neregistrovaný) ---.antik.sk
9. 4. 2010 9:49 Nový

Glow

celé vlákno

Mnoho väčších firiem siahne k vytvoreniu vlastnej JS knižnice. BBC si jeden takisto vytvorila: http://www.bbc.co.uk/glow/ Mne osobne sadol práve tento, ale to je samozrejme čiste subjektívny pocit.

karel
karel (neregistrovaný) ---.157.broadband12.iol.cz
9. 4. 2010 13:03 Nový

Re: Glow

celé vlákno

Díky za tip, Glow vypadá skutečně dobře.

czechspekk
czechspekk (neregistrovaný) ---.thls.bbc.co.uk
12. 4. 2010 12:17 Nový

Re: Glow

celé vlákno

Hlavnim duvodem proc BBC zacalo vyvijet Glow byly starsi verze IE, ktere jiz nebyly podporovany Jquery.

Jelikoz BBC ma pomerne striktni guidelines pro dostupnost obsahu a jednotnost formy, vznik vlastniho frameworku podporujici archaicke verze IE byl volbou mezi odriznutim starsich browseru v podobe upravy guidelines (velkou casti bbc-dev podporovana :) a nebo castecnym reinventing the wheel v podobe Glow)

Reinventing the wheel dostalo prednost a Glow to behem lonskeho dotahl do public sceny.

viz: http://www.bbc.co.uk/glow/docs/articles/what_is_glow.shtml

latest news / dev talks / community support – glow-users@googlegrou­ps.com

Franta Kučera aura:90
13. 4. 2010 21:17 Nový

Re: Glow

celé vlákno

A vylepšit jQuery je nenapadlo? (i kdyby měli udržovat vlastní větev, do doby, než ty archaické verze MSIE odumřou).

libcha
libcha (neregistrovaný) ---.kolej.mff.cuni.cz
9. 4. 2010 11:39 Nový

k článku

celé vlákno

Strašně se mi líbí ty dialogy v článku, hezky to oživuje čtení. Díky autore :)

Michal Ambroz aura:45
9. 4. 2010 12:33 Nový

Re: k článku

celé vlákno

+1 clanek je super – diky autorovi.

zyx
zyx (neregistrovaný) ---.net.upc.cz
9. 4. 2010 13:36 Nový

Interface

celé vlákno

Jeden detail na úvod – jarda se jmenuje Jaroslav, takže ten první výstup je špatně ;)

Ad interface – AFAIK je interface deklarace, která nemá žádné funkce, tudíž nerozumím tomu, proč se mu připojuje něco do prototype.

A k názvosloví – vždycky, když vidím maďarštinu ala <b>I</b>Signals či <b>I</b>Progra­mator, tak zdrhám hodně daleko. Že jde o interface, má být vidět z dokumentace, nikoli tím zatěžovat vývojáře při používání. Doporučuju pro inspiraci prostudovat čistou a easy-to-use Javu.

Definice třídy s prominutím vypadá příšerně, že se to stejně zkompresí, je sice hezké, ale ono jde taky o přehlednost zdroje. Opět, inspirace definicí třídy v Javě neuškodí (jak bylo zmíněno v odkazovaném článku i diskusích).

Jsem zvědav na pokračování, zatím mě to příliš nepřesvědčilo…

ffrr
ffrr (neregistrovaný) ---.chello.sk
9. 4. 2010 21:24 Nový

Re: Interface

celé vlákno

osobne mi to tiez pride matuce, kedze Interface != Mixin. Nasilu tlacit vsetky koncepty z klasickej class based inheritance do prototypal inheritance je imho popieranie konceptu jazyka, ale pokial to niekomu ulahci zivot… ;)

maX
maX (neregistrovaný) 78.141.80.---
10. 4. 2010 2:00 Nový

Re: Interface

celé vlákno

Tiez tak trosku pracujem na JS frameworku … namiesto interface (resp. mix-in) pouzivam implement … pride mi to menej proti srsti.

Z
Z (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
11. 4. 2010 9:21 Nový

Re: Interface

celé vlákno

Presne tak, usili ktere nekteri lide vyviji ktomu aby popreli prototypovost javascriptu me nikdy neprestane udivovat.

A nepochopil jsem tu poznamku o duck typingu. js sam o sobe ducktyping velmi dobre umoznuje, jak to ale souvisi s ‚emulaci‘ trid a interfacu v JAKu mi uniklo. Chtel tim snad autor naznacit ze i kdyz projdu vsim tim zdlouhavym definovanim trid tak JAK nakonec stejne neprovede typovou kontrolu?? :)

A propos, pomer rezie a uzitneho kodu se sice limitne blizi nule, ale ta ukecanost zvysuje fixni naklad s kterym je treba pocitat. Tento je navic tim vetsi cim je vetsi projekt a slozitejsi navrh. Ergo v malem projektu si limitni povahu funkce ‚neuziju‘ a ve velkem me to zase stoji vic nez kdybych pri navrhu pocital s pravou povahou jazyka. Resil by to nejaky generator kodu z navrhu trid ;) Tahle argumentace ma tedy smys jen u dlouho udrzovanych a upravovanych mensich projektu. Coz se u js – uznavam – stava :)

Kazdopadne je tam i par zajimavych myslenek, rozhodne dobre vedet ze tu neco takoveho je.

Ondřej Žára aura:92
11. 4. 2010 9:54 Nový

Re: Interface

celé vlákno

Předpokládám, že poznámka o popírání prototypovosti nebyla určena pro článek (protože JAK naopak prototypovost velmi silně podporuje, jak při definování metod, tak při popisu dědičné hierarchie), proto hned přeskočím k odstavci o ducktypingu.

Mám zde na mysli fakt, že pokud – kupříkladu – nějaká entita vypadá jako třída a chová se tak, není důvod ji nazývat jinak, přestože je to prachobyčejná funkce a JS třídy terminologicky vzato nemá. Obdobnou argumentaci lze použít i pro naše rozhraní i ostatní názvy, které používáme pro přiblížení problematiky „klasickému“ OOP. Shrnuto a podtrženo – koho chleba jíš, toho píseň zpívej.

Z
Z (neregistrovaný) ---.net.upc.cz
11. 4. 2010 14:55 Nový

Re: Interface

celé vlákno

Ano, v tomhle je pristup JAKu skutecne sympaticky, pracuje s tridami a s rozhranimi ale pritom jejich implementaci stavi na prototypovosti. To ale nic nemeni na faktu ze mi to prijde jako maskarada. Misto toho abych se s prototypovosti jazyka smiril, premyslel v ni a prizpusobil tomu navrh, budu navrhovat ‚tak jak jsem zvykly‘, ale za cenu dalsi mezivrstvy. Me to zkratka nepripada rozumne, ale to je asi vec nazoru a predevsim potreby. Uznavam, ze jsou projekty ( a navrhy ), kde se to hodi.

Ohledne duck typingu – uz rozumim, dekuji za vysvetleni. Je to asi podobne jako kdyz v js pouzivam k definovani objektu ( a vytvoreni prototypu ) funkci a rikam ji ‚trida‘ nebo ‚konstruktor‘ ( v pripade nove instance ) ale ve skutecnosti je to porad jenom funkce. (nebo se pletu?)

Lopata
Lopata (neregistrovaný) ---.net.upc.cz
11. 4. 2010 13:17 Nový

Interface spíše mixin/trait

celé vlákno

Ano, tak, jak to prezentuje JAK, to opravdu vypadá na že interface má implementaci, takže by bylo lepší zvolit název mixin, trait apod.

Radek
Radek (neregistrovaný) ---.nat125.static.kve.cz
10. 4. 2010 10:16 Nový

Re: JAK: JavaScriptová knihovna z dílny Seznamu

celé vlákno

Jak je to s tím zastaráváním? Na oficiálním webu nic o změně ze SZN na JAK není. Přijde mi, že jde tedy o změnu v nevydané vývojové verzi…

Ondřej Žára aura:92
10. 4. 2010 11:13 Nový

Re: JAK: JavaScriptová knihovna z dílny Seznamu

celé vlákno

Ano, je to tak. Verze „JAK“ je ta, jejíž vývoj bude probíhat otevřeně (na Githubu), zatímco „SZN“ je poslední větev (nyní již neudržovaná), v současné době zmiňovaná na webu jak.seznam.cz. Zanedlouho i tato stránka přejde na verzi JAK.

Michal Aichinger
26. 7. 2010 17:21 Nový

Re: JAK: JavaScriptová knihovna z dílny Seznamu

celé vlákno

Nové verze se konečně dočkal i web http://jak.seznam.cz, tedy i zde se používá jmenný prostor JAK a vše co je zde ke stažení je již přepsáno do nové verze.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem