Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Úvodní analýza pro moderní e-shop

Úvodní analýza pro moderní e-shop

Články Různé

Dnešní dnem začíná seriál o tvorbě internetového obchodu. V průběhu seriálu bude vytvořen klasický e-shop pro fiktivní společnost postavený na moderních technologiích.

Seriál navazuje na sérii článků Node.js – s JavaScriptem na server, ve kterém byly představeny technologie, které budou použity při tvorbě e-shopu:

Celý seriál bude psán formou smyšleného, ale nikoliv nereálného příběhu od prvotního kontaktu zákazníka až po nasazení projektu do produkce.

Začínáme

Jednoho dne přichází do malého webdesignerského studia jménem SkvelejWeb, s.r.o e-mail od společnosti SkvelejMobil, s.r.o s žádostí o kalkulaci na menší e-shop. Součástí e-mailu jsou dva krátké odstavce textu s hrubým popisem, jak by měl budoucí e-shop vypadat. Obě společnosti si vymění několik dalších e-mailů, ze kterých je patrné, že by mohly začít spolupracovat a dohodnou si osobní setkání v sídle firmy.

Představení

Na úvodní schůzce dojde k představení obou společností. Firma SkvelejMobil existuje necelé 3 roky. Jak název napovídá, je zaměřena na mobilní telefony. Má jednu prodejnu ve známém obchodním centru, která je poměrně výdělečná, nicméně její provoz je díky lukrativnímu umístění velmi nákladný.

Ve firmě pracuje na různý druh úvazku 5 lidí. Firma má jednoho vlastníka a dále 4 prodavače, dva zde pracují na plný úvazek a dále jsou zde dva brigádníci, kteří v prodejně pracují o víkendu a o svátcích. V případě potřeby je možné dohodnout další brigádníky. Celkový obrat firmy za poslední rok byl 12,5 mil. Kč (možné dopočíst z veřejně přístupných dat), což odpovídá po započtení nájemného, platů, nákladů na záruční servis a skladování čistému zisku 500 tis. Kč.

Firma registruje už delší dobu zvýšený zájem zákazníků o nákup přes internet, což vedlo majitele k tomu, že začal uvažovat o investici do internetového e-shopu. Nejprve si nechal zhotovit nízkonákladový e-shop z open source řešení přes jednoho ze svých brigádníků, to se ale neukázalo příliš efektivní a díky obrovské konkurenci na internetu e-shop prakticky nevydělával, proto se rozhodl pro investici do řešení na míru, které by mělo nějakou konkurenční výhodu.

Dohoda

Obě společnosti se dohodly na přibližné částce, za kterou je možné celé řešení vytvořit a dohodly se také na nejdůležitějších požadavcích, které by měl e-shop splňovat (viz dále). Další postup měl být takový, že SkvelejWeb vytvoří podle požadavků návrh v cenovém limitu, který bude následně odprezentován.

Tvorba aplikace bude rozdělena do dvou samostatných projektů. V rámci prvního projektu se vytvoří klasický e-shop, v druhém se budou řešit real-time funkce, přes které bude možné navázat se zákazníkem kontakt a pomoci mu přímo při výběru zboží tak, jako to dělají prodavači v klasických kamenných e-shopech. Tento osobní přístup je považován za největší konkurenční výhodu. 

Během týdne připravilo studio návrh, který byl na další schůzce odprezentovan majiteli. Po několika úpravách došlo k vzájemné dohodě a byla podepsána smlouva o spolupráci, a to na celkovou částku 180 tis. Kč.

Služba Počet hodin Jednotková cena (Kč) Celková cena (Kč)
Grafika 20 1000 20 000
Kódování 40 1000 40 000
Programování 100 1200 120 000
Celkem 180 000

Řešení by mělo být dodáno do 6 týdnů s tím, že během 4 týdnů by měl být e-shop naprogramován, další týden bude mít zákazník na naplnění dat (brigádníky si sežene sám) a poslední týden je rezerva a testování.

Protože se z velké části jedná o standardní e-shop, kterých již firma SkvelejWeb dělala mnoho, určitou část aplikace může firma bezpečně zpracovat bez průběžných konzultací se zákazníkem. Naopak experimentální části e-shopu (např. filtrování produktů v uživ. části) budou průběžně konzultovány se zákazníkem. Ten souhlasí s tím, že na případné reakce do 24 hodin odpoví. Aktuální stav e-shopu bude k dispozici na webu na dočasné adrese, kde budou konzultovány implementované novinky.

Požadavky

V první fázi řeší SkvelejWeb pouze otázku, co aplikace musí umět (požadavky) a neřeší se, jak danou věc naimplementovat (návrh). Obě otázky je velmi důležité odlišit, aby nebyl vytvářen návrh něčeho, co ve skutečnosti není potřeba.

Sepsány jsou pouze unikátní požadavky pro daný e-shop. 

  • Správce musí mít možnost sledovat pohyb zákazníka po e-shopu v reálném čase. Musí mít možnost navázat s ním spojení a pomoci mu při nákupu. Musí vědět, jaké položky má zákazník v košíku a které produkty si již prohlížel. V případě, že zákazník již v e-shopu dříve nakupoval, bude na to správce upozorněn.
  • Zákazník musí mít k dispozici nástroj pro snadný výběr produktů přesně podle konkrétních požadavků (poznámka: zadavateli se líbí způsob filtrování jako je na Alza.cz).
  • Zákazník musí mít možnost při výběru produktu vybrat i příslušnou variantu (např. barva produktu). Pokud se bude varianta lišit cenou, bude v e-shopu nabízena jako samostatná položka. 
  • Zákazník musí mít možnost vybrat typ platby a dopravy. Zatím bude podporována klasická dobírka a osobní odběr a platba při předání.

Objekty 

V celém e-shopu budeme pracovat s několika objekty. Následuje jejich seznam s atributy, které musí obsahovat (seznam konzultován s majitelem firmy SkvelejMobil). 

Produkt

  • Název
  • URL (unikátní)
  • Kód (unikátní)
  • Krátký popisek
  • Dlouhý popisek
  • Fotografie (možnost označit jednu jako hlavní)
  • Parametry (kol. Layouty, číselník)
  • Výrobce (kol. Výrobci)
  • Kategorie (kol. Kategorie)
  • Dostupnost (kol. Dostupnost)
  • Stav (aktivní/neaktivní)
  • Zobrazovat (ano/ne)
  • Cena vč. DPH
  • DPH

Výrobce

  • Název
  • URL (unikátní)

Layout

  • Název
  • Parametry
  • Číselníky (kol. Číselníky)

Číselník

  • Název (unikátní)
  • Hodnoty

Kategorie

  • Název
  • URL (unikátní)

Dostupnost

  • Hodnota (unikátní)

Stránka

  • Název
  • URL (unikátní)
  • Text

Objednávka

  • Číslo (unikátní)
  • Produkty (název, kód, počet ks, cena s DPH, DPH)
  • Typ dopravy
  • Typ platby
  • Stav (přijato, expedováno, vyřízeno)
  • Celková cena s DPH
  • Celková cena bez DPH
  • Zákazník (jméno, příjmení, e-mail, telefon, doručovací a fakturační adresa)

Správce

  • E-mail
  • Heslo
  • Status (aktivní/neaktivní)
  • Typ (hlavní/prodavač)

Další postup

Nyní máme hotovou základní specifikaci e-shopu. V dalším kroku bude vytvořen návrh API v Apiary a bude zpracován podrobnější návrh celého e-shopu. To bude náplní dalšího dílu.

Na tvorbě tohoto článku se svými připomínkami podílel také Pavel Lang. Díky!

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
33 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Dach

Těším se na pokračování

kopytník

já se jenom bojim jestli nechce SkvelejMobil ten SkvelejWeb nějak podvíst!!! Jsem moc zvědavej jak to stěma firmama nakonec dopadne!!!

Pepa

Návrh na cenu mi přijde dost předražený (hlavně kodování a programování).

sedrickcz

Taky se mi ta cena nezdá. Nebo programuju za nějak málo peněz. Čistě za programování bych to viděl tak kolem 400Kč/hod

TMa

Však taky SkvelejWeb to programovat nebude. Bude to delat nekdo cizí za max. 400,- ;-)

toka

Cena mi přijde OK. Pokud programuješ za 400 Kč, tak děláš asi sám na sebe z domů. Musíš brát taky v potaz další náklady, které firma má, takže cena OK.

Vojtěch Semecký

Když vám přijde instalatér utáhnout kohoutek, tak si účtuje 500 Kč/hod. Jako vývojář si musíte účtovat víc.

Něco jiného je dlouhodobá spolupráce. Ale u zakázek je 400 Kč/hod rozumné minimum.

Opravdový odborník

Musí to být nutně víc? Kolik lepičů webů zvládne opravit odpad nebo instalovat potrubí?

orsm

Nepříjemné je, že tito lepiči pořádně zmršili ceny a je fakt radost přebrat projekt po lepiči, když se firma rozhodne pro nějakou úpravu, přičemž původního lepiče nesežene.

Martin

Jak můžou lepiči v tržním prostředí zmršit nějaké ceny? :)

michal_sjx

To je fakt, za programovamovani by to melo byt 350,- na hodinu. Co nadelas, ze za automechanika s praxi 2roky platis 390,-/hodina bez DPH.

Preci jen automechanik ma nedodelanou zakladni skolu a programator nedodelanou fakultu informatiky ;).

Podle me je cena naprosto odpovidajici a jeste tam chyby vyuctovani analytika.

Firma ma zizk 500 tis. Kc rocne, takze naklad na e-shop 180tis se vrati za prvni pulrok. Proc se bere dvoji metr, proc se cena urcuje na zaklade obratu zakaznika? Tomu se rika ekonomika nabidka/poptavka.

Štěpán

Jestli počítáte návratnost investice do 6 měsíců z částky 500 tis., pak bych být Vámi k chybám cizích lidí vůbec nevyjadřoval.

Stačí aplikovat selský rozum:
– zisk současného e-shopu 500 tis.
– předpokládáme, že zisk nového e-shopu bude vyšší (jinak bychom to nedělali)

Pro návratnost (musím vydělat více než je současný zisk)
– do 6 měsíců se musí zisk zvednou o 360 tis./rok, tj. o 72 %
– do 3 let se musí zisk zvednout o 60 tis./rok, tj. 12 %

Pokud studujete fakultu informatiky, je to ostuda – promiňte, ale jinak to nemohu nazvat.

Jinak obrat nebo zisk zákazníka je samozřejmě jedno z klíčových kritérií. Stačí uvést jednoduchý příklad – podívejte se na e-shop, prostřednictvím něhož některé banky (např. Česká spořitelna) prodávají svoje produkty. Nemyslím si, že by byl výrazně složitější než jakýkoliv jiný e-shop :-) vyjma integrace na interní systémy a nutností obrnit se trpělivostí při jednání se zaměstnanci „molochální“ instituce. Pokud však znáte správné lidi, dokážete dobře prezentovat sebe a svůj úmysl/produkt, můžete ho prodat o řád úplně někde jinde než je částka 180 tis.

michal_sjx

Ucetni zisk znamena vynos minus naklad. To znamena, ze pokud mam rocne zisk 0.5mil, tak jinymi slovy mohu tyto penize investovat do rozvoje, tedy napriklad do noveho eshopu. Vas selsky rozum se mi zda dost prekombinovany. Chapu co mate na mysli, ale sedelo by mi to k „vynosu“. Ne k zisku.

Novy eshop nedelam kvuli zvyseni zisku, ale k zachovani zisku, protoze konkurence take bude delat svuj eshop lepsi a lepsi – tim pak ja ztratim. Ale to je jen jiny pohled na vec.

jirka8

Kdyz pominu uplne mimozni cenovy odhad, protoze cilem serialu asi nema byt „jak nacenit zakazku“, tak me trosku nesedi to, proc psat v node.js eshop. Zejmena takovy, ktery vyleze z puvodniho navrhu. Podle me node.js proste neni PHP a neni vhodne v nem psat relativne primitivni veci jako jsou CMSka a eshopy, kterou jdou daleko jednoduseji a levneji napsat treba uz v tom zminovanem PHP + nejaka relacni databaze, ktera je imho zrovna pro eshop daleko vhodnejsi nez mongodb.

Na jednu stranu sem rad, ze se na Zdrojaku konecne po dlouhe dobe objevuje nejaky serial, ze je to o node.js (a technologiich kolem) je taky jiste velke plus, ale proc proboha eshop? Uvidime co ukazou dalsi dily, minimalne se tesim na cast, kde se bude probirat apiary a angularjs :). No srdicko sem si vylil, snad sem nikoho nenasral, takze tak :D.

jirka8

No levnejsi je mozna pro malou firmu nebo freelancera. Platit node.js znale programatory by se asi prodrazilo.

U toho mongodb vs relacni databaze – ze zkusenosti vim, ze v pripade, ze se vysledny napriklad eshop trosku vic rozroste, tak se proste treba s postgresem pracuje lepe (view, triggery, fce…). Ale zase je pravda, ze mongodb lze o neco jednoduseji skalovat atp.

Pokud budou v druhe casti projektu i nejake zajimave real-time funkce treba zrovna kolem socket.io (treba kolem kosiku a listu v eshopu), tak se na to tesim a v tom pripade souhlasim, ze zrovna na tohle je node.js a spol velmi vhodnym resenim.

Mozna byla moje reakce trosku hystericka, to uznavam, ale me to proste cele prislo jako takove to klasicke klise – mame relativne novou technologii, tak si v ni napiseme eshop :).

Pavel Lang

» No levnejsi je mozna pro malou firmu nebo freelancera. Platit node.js znale programatory…

Node.js je javascript a velice malé API v porovnání s tím, co nabízejí dnešní browsery. Platit kodéry, kteří neumějí v javascriptu psát se prodraží. Podle mě je nodejs geniální v tom, jak věci zbytečně nekomplikuje.

» mongodb vs relacni databaze…

na eshop je mongo vhodnější než relační db (spousta různých uživatelských atributů…) eshop není účetní program.

jirka8

>> Node.js je javascript a velice malé API v porovnání s tím, co nabízejí dnešní browsery. Platit kodéry, kteří neumějí v javascriptu psát se prodraží. Podle mě je nodejs geniální v tom, jak věci zbytečně nekomplikuje.

Souhlas tak na pul – podle me neni node.js urcene primarne pro obycejne kodery (bez urazky). Nehlede na to, ze u nas umi obycejny koder z javascriptu vetsinou akorat tak jquery nebo neco podobneho a pak bych nechtel videt co v node.js upece :). Jinak ano na node.js se mi presne libi to co pises – nic zbytecne nekomplikuje a pokud je clovek trosku inteligentni, tak pri vyberu spravnych modulu se mu v nem dela opravdu dobre.

>> na eshop je mongo vhodnější než relační db (spousta různých uživatelských atributů…) eshop není účetní program.

Tohle je vecny flame relacni vs nerelacni databaze – par eshopu sem udelal nebo sem na nich delal (vcetne tech velkych) a muzu rict, ze jsou situace, kdy se proste relacni databaze vyplati. Tohle je spis na kazdem vyvojari zvlast podle toho co mu vyhovuje.

Pavel Lang

» …podle me neni node.js urcene primarne pro obycejne kodery…
Node je určeno pro lidi, kteří javascript znají. Někoho, kdo „zná jQuery“, ale nemá tušení jak se používají closure a prototypy, se nevyplatí platit, protože nedá dohromady dobrý frontend ani backend :-)

» Tohle je vecny flame relacni vs nerelacni databaze…
No, s relačními databázemi mám bohaté zkušenosti a ano, někdy je výhodné použít NoSQL. Eshop je zrovna případ, kde bych pro implementaci použil obě databáze najednou. Pro produkty bych používal mongo, pro objednávky pak SQL.

michalek

Mám něco v programovani eshopů za sebou a jsem si jist, že za 160hodin, ten eshop dohromady nikdy od nuly nedáte . Jak je v článku uvedeno, určitě se bude muset použít již neco predprogramovaneho z jinych projektu

Opravdový odborník

Možná je to na tomhle serveru mimo téma, ale zajímal by mne trochu ten obchodní pohled – proč byly zvoleny zrovna tyto technologie a jak konkrétně podporují obchodní procesy resp. jaká je jejich výhoda oproti jiným technologiím (RDBMS, PHP, Java, Python). Probíhala tady nějaká analýza a srovnávání více variant? Nebo to bylo řízené spíš tím, co autoři umí resp. co si chtějí vyzkoušet?

Proběhlo nějaké srovnání s dostupnými produkty a službami (SaaS)? To, že jeden brigádník selhal, ještě není důkazem, že všechna taková řešení jsou špatná…

Jak to vypadá s návratností investice? Jestliže je roční zisk 500 a na e-obchod padne 180, není to úplně málo. Za jak dlouho si na sebe vydělá? Počítá se s dalšími náklady na podporu a rozvoj? Dělat software není jednorázová záležitost, do e-obchodu bude potřeba vrážet nové a nové peníze, jinak to upadne. Máte nějakou smlouvu na údržbu? Jaké jsou odhadované roční náklady, které budou následovat po této jednorázové investici?

Ještě k té návratnosti: tohle je spíš marketing – e-obchodů s elektronikou je tu nepřeberné množství, je velice těžké konkurovat a ukousnout si část tohoto trhu – a to i když člověk přijde s nějakou hezkou vychytávkou (chatování s prodavačem), protože velcí hráči to mají (nebo brzy budou mít) taky, navíc mají reklamu, úspory z rozsahu… a ti malí, kterých jsou zástupy, budou sice technologicky zaostalí, ale zase můžou konkurovat cenou. Co má být ten trhák, ze kterého si zákazník sedne na zadek a řekne si „tady si koupím mobil“?

jirka8

Kdyz uz sem dneska zacal tapetovat, tak jenom par veci k tomuhle :).

>> Možná je to na tomhle serveru mimo téma, ale zajímal by mne trochu ten obchodní pohled – proč byly zvoleny zrovna tyto technologie a jak konkrétně podporují obchodní procesy resp. jaká je jejich výhoda oproti jiným technologiím (RDBMS, PHP, Java, Python).

Podle me je cilem serialu seznamit se s node.js a vecma kolem a ne ukazat si, jaka technologie se na eshop hodi lepe. Proto bych asi celou cast kolem finacni rozvahy a pokladal jen za takovou nic nerikajici omacku, ktera nema byt navodem na to, jak postavit uspesny eshop :).

>> Ještě k té návratnosti: tohle je spíš marketing – e-obchodů s elektronikou je tu nepřeberné množství, je velice těžké konkurovat a ukousnout si část tohoto trhu – a to i když člověk přijde s nějakou hezkou vychytávkou (chatování s prodavačem), protože velcí hráči to mají (nebo brzy budou mít) taky, navíc mají reklamu, úspory z rozsahu…

Myslim si, ze v dnesni dobe a v situaci, ktera je kolem nas je holy nesmysl poustet se do budovani eshopu a to zejmena v oblasti elektroniky a podobne. Ta doba, kdy se na tom dalo neco vydelat je podle me davno pryc a trh staci obstaravat velci hraci a i ty s tim budou mit casem problemy.

Štěpán

Souhlasím s Vámi, ale podle mě se do článku trefujete úplně zbytečně. Samozřejmě, že takto by správný vývoj softwaru neměl probíhat, ale je pravdou, že tímto stylem se postupuje na mnoha projektech – a nemusí se nutně jednat o „garážovku“ jako v tomto případě, ale klidně větší a známější firmu působící v korporátní nebo státní sféře (pár jich z vlastního působení znám). Je to vždy o lidech, které máte k dispozici, jak na straně zadavatele, tak na straně dodavatele. Myslím si, že vytknout tomuto článku jde pouze jedinou věc: není dostatečně zdůrazněno, že se soustřeďuje hlavně na technologickou realizaci (přičemž BUS/IT architektura a analýza jdou trochu stranou).

Domnívám se, že nedílnou součástí vývoje softwaru je i volba správného přístupu. Malá firma, která má ročně obrat 12,5 mil. a zisk 500 tis., těžko zaplatí dodavatele, který by s ohledem na její strategii (jak chce na trhu vystupovat, na jaké zákazníky se chce zaměřit, atd.) kvalitně navrhl zlepšení IT – tj. zmapování současného stavu (AS-IS), navržení možných alternativ (TO-BE + GAPs) a případná implementace. Podle Vašeho příspěvku usuzuji, že se v oboru pohybujete – proto si asi dokážete spočítat, že pro dodavatele, kteří by to co popisujete dokázali realizovat, je částka 180 tis. naprosto nezajímavá. Mám obavu, že včetně realizace řešení by nebyla zajímavá, ani kdyby se jednalo o eura.

V každém případě jsou Vaše připomínky podnětné – trefně vystihují skutečnost, že většina vývojářů (kodérů) se pustí do programování, aniž by se zamyslela, jestli z pohledu zadavatele neexistuje lepší řešení (tj. dostatečně dobré v porovnání přidané hodnoty vs. nákladů).

Petr

Já bych naopak zase řekl, že pro podobnou firmu je eshop za 180K nesmyslným výdajem, který nemá návratnost. A žádný majitel by to nedal.

Jen pohled ze spodního patra, možná ze sklepa :-)

Opravdový odborník

Ono v tomhle případě je špatný samotný nápad (začínat dnes s prodejem elektroniky přes web), ale i bez toho souhlasím – vrazit skoro polovinu ročního zisku do „webu“ je hodně odvážné – to by si musel být majitel sakra jistý, že se mu to vrátí. Nebo do investice zapojit dodavatele a sdílet s ním zisk/ztrátu.

petersirka

Ja riešiť financie nechcem, pretože som kóder a nie manažér. Mojou úlohou vo firme je tvoriť webové stránky za ktoré dostanem mesačne výplatu. Čo sa týka node.js vidím v ňom veľký potenciál pre nové webové projekty.

Prečo sa zaujímať o node.js?

Nový webový framework partial.js pre node.js zo Slovenska:
https://github.com/petersirka/partial.js

Dokumentácia zatiaľ v slovenčine:
https://github.com/petersirka/partial.js/wiki

Ukážka internetového obchodu:
http://petersirka.eu01.aws.af.cm/

Zdrojový kód vyššie uvedeného internetového obchodu:
http://petersirka.sk/partial-js/eshop.zip

Prázdny projekt partial.js:
http://petersirka.sk/partial-js/new-web-site.zip

Free hosting na Vašu node.js web stránku:
http://appfog.com

Zaujímavé informácie o frameworku:
http://petersirka.sk

PS: framework ide bez problémov pod OSX a Windowsom. Linux som neskúšal, ale nemal by tam byť problém.

Výhody node.js oproti ostatným platformám nie sú žiadne. Každá platforma obsahuje približne to isté, len trošku inak. Na node.js sa mi páči, že je úplne iný a hlavne je to JavaScript.

PS: neviem či by som šiel do noSQL databázy, relačná databáza má množstvo výhody oproti noSQL. Na druhú stranu beriem späť, pretože som ešte noSQL databáze nič neurobil.

keff

Jak uz se psalo vyse, jaky ma zakaznik duvod nakoupit na tomhle obchode? Imo jediny – cenu. S tim se vyssi porizovaci cena eshopu nezaplati.

Kdyz uz se dela custom reseni, tak by melo zlepsit nejaky z aspektu toho, proc obchody existuji:

– udelaji mi z nakupu show, pobavi me (napr. photojojo)
– umozni mi vybrat si zbozi zpusobem ktery vice odpovida tomu jak si vybiram zbozi (kategorie a filrovani pidiobrazku vyrobku je to same jako v pornu zepredu zezadu a oklepat o hubu, delaji to vsichni a nema to uz zadnou hodnotu).
– maji know how na trhu, diky ktere umi ze stovek mobilu vybrat 5 pro me nejvhodnejsich na ktere bych se mel podivat? Tak at postavi web na vyberu cilovky a nejlepsich mobilu, a budovani duvery.
– vybiram vizualne? Velke obrazky ala pinterest nebo portfolio na behance.
– vybiram podle toho co rikaji ostatni? Umoznit zakaznicke recenze, a zaseedovat kvalitni komunitu.
– je majitel nadsenec ktery umi vybrat telefon na miru podle toho jak se mi bude dlouhodobe pouzivat? Tak at vybere 10 nejlepsich mobilu pro ruzne skupiny, natoci 1 a 5timinutovou recenzi z dlouhodobeho pouzivani ke kazdemu vyrobku, a postavi web funkcne i vizualne na nich.
– sedi majitel 24 hodin denne u twitteru a bavi ho to? Postavte web na spouste zodpovezenych otazek ke kazdemu vyrobku…
– je majitel nebo nekdo ze personalu nadseny fotograf? Parada, za 5k udelejte improvizovane studio a nafotte od kazdeho mobilu 10 hires fotek zrcadlovkou, a postavte web na krasnych obrazcich.

A az budete vedet co chcete, vymyslete jak to co nejlevneji nahackovat, a hura vyzkouset jestli o to zakaznici maji zajem! Jinak zakaznik dopadne stejne blbe jako s opensource srackashopem, a jeste o 180 000 chudsi.

keff

In short, analyza by mela ze zakaznika vytahnout jake jsou jeho konkurencni vyhody (u takhle maleho byznysu asi predevsim v lidech, pokud zrovna vyhodou neni ze jeho bracha umi pasovat sedivky z ruska), a resenim eshopu je akcentovat.

Čelo

Já to chápu jako příklad, jak si danou situaci představují normální vývojáři bez širších marketingových znalostí :)

xlilien

Ahoj, možná se to tu řešilo už někde jinde, možná je ta otázka úplně mimo, ale rád bych se zeptal, jak bude fungovat eshop v prohlížečích s vypnutým javascriptem? Počítá se s tím někde a je aplikace schopná fungovat bez toho? Zkoušel jsem mrknout na aktuální verzi eshopu na http://fast-journey-9480.herokuapp.com/admin/products/12345 s vypnutým a zapnutým javascriptem a nevypadá to, že to funguje. Jasně, dneska má asi většina návštěvníků internetu javascript zapnutý, nicméně si nedovedu představit, že nenabídnu – byť funkčně ochuzenou – možnost nakoupit i lidem, kteří mají javascript vypnutý. Předem díky za názory.

Martin Hassman

Z pohledu přístupnosti není problém se spoléhat na JavaScript, pokud vím, co dělám (viz třeba články o přístupnosti od Radka Pavlíčka tady na Zdrojáku), takže si to omezení dovedu představit. Před cca 5 lety by to bylo téměř nemožné, dnes by to neměl být praktický problém.

developer

Teď bych ještě poprosil článek o tom, jak najít klienta, který ochotně zaplatí 180 tis. Kč za tak jednoduchý eshop. :)

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.