Devel.cz Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják.cz DigiZone Slunečnice Vitalia TopDrive KupDnes Navrcholu NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku
Uživatelé nejsou programátoři!

Jenda
Jenda (neregistrovaný) ---.hrach.eu
19. 8. 2010 0:37

Kolečko

Co dělá to ozubené kolečko pod popiskem „Heslo“?
Jinak abychom se vrátili k tématu, kterým to začalo – já osobně jsem zjistil, že jsem Caps Lock vlastně nikdy úmyslně nepoužil, tak jsem ho zrušil a namapoval na něj české uvozovky „ a “.

David Grudl aura:74
19. 8. 2010 2:05

Re: Kolečko

By mě zajímalo, jak dlouho se ještě bratři Lockové (Caps, Num a starý dobrý Scroll) včetně Pause na klávesnicích udrží. IT je kouzelně konzervativní.


Jinak Arthure super článek a ilustrace se ti obzvlášť povedly! Nechceš mě namalovat?

Jenda
Jenda (neregistrovaný) ---.hrach.eu
19. 8. 2010 3:04

Re: Kolečko

Schválně, jestli tu někdy někdo v posledních pěti letech použil scrolllock.
Smysl numlocku mi také uniká, nějak nechápu, proč bych měl šipky + PgUp/Down, End a Home psát na numerickém bloku, když je mám ještě jednou o pět centimetrů vlevo…

Tomáš
Tomáš (neregistrovaný) 62.168.4.---
19. 8. 2010 8:12

Re: Kolečko

Já třeba. Ta klávesa je (ke svému původním určení) tak nepoužívaná (možná že i nefunkční), že se hodí na použití k něčemu jinému.
Na Linuxu jí přepínám klávesnici a možná se dá použít jako modifikátor (i když to je nepraktické). Na Windows jsem to nastavil jako horkou klávesu pro VirtualBox (aby mi VB pustil myš). Na Macu ta klávesa už není.
K tomu NumLocku: nedá se náhodou numerickou klávesnicí ovládat šipečku od myši? Výborné jako záchrana, když myš prostě není, případně když se musí něco nastavit přesně na pixel, tak je to z klávesnice i rychlejší.

Jenda
Jenda (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
19. 8. 2010 20:27

Re: Kolečko

Aha, asi jsme se nepochopili. Ptal jsem se, kdo ji používá k původnímu účelu.
Já na klávesnici nepřepínám, mám trvale českou. I na programování, nedělá mi problém na ní napsat znaky jako {}`;$&@![]'"\­|^_#<>.

Mordae
Mordae (neregistrovaný) 85.162.11.---
19. 8. 2010 21:35

Re: Kolečko

Mno, je fakt ze je tak daleko, ze radeji udelam ctrl+s, ale ucel neztratilo…

aaa
aaa (neregistrovaný) ---.kios.sk
25. 8. 2010 8:42

Re: Kolečko

Na klavesnici od Apple uz nie je ani Insert

Martin Malý aura:93
19. 8. 2010 8:17

Re: Kolečko

Já. Mám na něm namapované zachytávání videa z obrazovky, takže když potřebuju začít nahrávat video, mačkám Scroll Lock, kontrolka svítí, video se nahrává, zmáčknu podruhé, video se vypíná.
V dřevních dobách DOSu jsem na něm měl přepínání klávesnic (česká/EN).
Vždycky se čas od času najde činnost, na kterou se LOCK klávesa s LEDkou hodí. Jen se scrollováním mě nic nenapadá.

Dan Ohnesorg aura:84
19. 8. 2010 9:23

Re: Kolečko

V tabulkovych procesorech to obvykle prepina rezim, kdy se pri pousouvani sipkami posouva oznacene policko a rezim, kdy oznacene policko je na miste a jezdi pod tim cela tabulka. Nekdy je to uzitecne, ale s puvodnim smyslem te klavesy to nic spolecneho nema.

SB
SB (neregistrovaný) ---.bnsoft.cz
19. 8. 2010 13:20

Re: Kolečko

Vždycky jsem si myslel, že je to právě původní význam klávesy. Jaký je dle Vás tedy ten původní???

Franta.
Franta. (neregistrovaný) ---.wia.cz
19. 8. 2010 21:54

Re: Kolečko

Já to používám při kompilaci v konzoli, aby mi neulítla chybová hláška když nejsem v gui terminálu (scroll lock zastavuje scrollování textu – nebo zná někdo původnější funkci?)
Ale ta klávesa je k ničemu, protože gui user neví k čemu je, a ten kdo jí potřebuje si tu funkci umí namapovat na jinou klávesu.

druhé Já pana Houby
druhé Já pana Houby (neregistrovaný) ---.morava.adsl-llu.static.bluetone.cz
21. 8. 2010 11:16

Re: Kolečko

Původní PC-XT a PC-AT klávesnice neměly samostatné kurzorové šipky, Home, End atd.

Andrej Kvasnica aura:60
19. 8. 2010 12:54

Re: Kolečko

v lotus notes to robi lockovanie scrollovania dokumentu, takze stlacate sipky a on ten dokument jazdi vpravo vlavo hore dole.
velmi matuce a podla mna uplne zbytocne.
vzdy som to spustil iba ak omylom a potom som chvilu nadaval a hladal pricinu sialeneho spravania sa aplikacie.

ja
ja (neregistrovaný) ---.cust.sloane.cz
21. 8. 2010 0:42

Re: Kolečko

co takle puvodni vyznam klavesy, zamceni a odemceni scrollovani. nebo posouvani (napriklad ploch ve fvwm)

mipam
mipam (neregistrovaný) ---.40.broadband14.iol.cz
21. 8. 2010 23:17

Re: Kolečko

Scroll Lock je pro mne naprosto důležitá věc. Na FreeBSD je to pomocník při listování dlouhých výpisů, které vypisuje systém na první konzoli – rychlejší než less /var/log/messages – popřípadě prohledávat další logy – když vím, že error, který hledám je o pár řádek nahoře, kam už monitor nedosáhne.

Vždy jsem se pobavím, když slyším přesvědčené lidi mluvit o tom, co je potřebné co není, co je konzervativní a co není… takoví jsou už holt lidé.

Ale co mě na některých klávesnících (plus nastavení systému) vyděsí jsou tlačítka pro vypnutí a nebo spánek – to se mi potí ruce – zvláště když se dané tlačítka nacházejí těsně nad šipkami :))))

Apropos, proč tu nejsou srozumitelné klikátka na HTML tagy?! Proč musí BFU psát br a jiné HTML tagy (ví vůbec BFU co jsou to ty tagy, ví on vůbec, pro pána, co je to to HTML?)?

Takže kdo to bude propuštěn, jak je hezky ilustrováno?

KapitánRUM
KapitánRUM (neregistrovaný) ---.profico.cz
22. 8. 2010 13:58

Re: Kolečko

Jaké klávesy je možné odstranit?
Teorie: Všechno co nepoužívá BFU je zbytečné.
- tilda pryč
- tab pryč
- Capslock pryč
- Widlo tlačítka pryč
- celá sada F1 až F12, kterou stejně většina sekretářek nezná
- Printscreen
- Scroll lock
- Pause
- Home, End sekretářky moc nepoužívají
- Page Up, Page Down bylo nahrazeno kolečkem
- Numlock
- ESC k čemu takové sekretářce je? Tedy pokud ještě nepoužívá nějaký FAND.
A při aplikování STEJNÉ logiky by bylo možné odstranit (nejlépe postavit mimo zákon) všechny verze Linuxu, Unixu(AIX a spol), Solaris a všech operačních systémů mimo Windows, protože ve skutečnosti je majorita uživatelů nepotřebuje.
Vzhledem k současné pozici firmy Microsoft bych je prohlásil světovým lídrem v oblasti IT, tak ať Microsoft každých pět let vyhlásí co je a co není dobré :-D
Alespoň by byla sranda :-D

KapitánRUM
KapitánRUM (neregistrovaný) ---.profico.cz
22. 8. 2010 14:06

Re: Kolečko

Alternativně, by bylo možné udělat různé verze klávesnic. A velice se osvědčil systém, kdy lidé platí Michalovi Davidovi peníze za DVD media, na která si chtějí vypálit fotky z dovolené a zálohy svých dokumentů.
Takže klávesnice:
HOME Starter – bez všech výše uvedených tlačítek
Home – navíc s tlačítky ESC a Home, End, Pg.up, Pg.dwn.
HOME Premium – navíc řada F1
HOME Ultimate – kompletně jako dnes
Stanovení poplatků OSA(není snad nikdo jiný potřebnější):
Home Starter – 50,– Kč / měsíc / kus
Home – 100,– Kč / měsíc / kus
Home Premium – 200,– Kč / měsíc / kus
Home Ultimate – 2000,– / měsíc / kus (kdo bude mít doma tuto klávesnici, bude prostě elitář, jako dneska ten co má Ferari nebo třeba Škoda Fabia s přítlačným křídlem)

phi
phi (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
19. 8. 2010 11:07

Re: Kolečko

a co notebooky, hoši ?

cc
cc (neregistrovaný) ---.client.ufon.cz
19. 8. 2010 11:11

Re: Kolečko

já za ni byl vděčný, nějak mi moje levná klávesnice nežere stisk více šipek najednou (tuhne a bere jen jednu, stisknutou první, avšak na numerické se tento problém neděje)

MMlosh
MMlosh (neregistrovaný) ---.sixxs.net
19. 8. 2010 11:49

Re: Kolečko

já. a dokonce k původnímu účelu (tak rok zpátky poškodil se filesystém a do konzole pršely chyby tak rychle, že nešly číst)
a občas se najde program, který při spuštění v konzoli vypisuje logy po řádcích místo aby původní řádek vždycky smazal..
no a když bych si tohle chtěl na lacinějším monitoru přečíst, tak to pauzu prostě potřebuje
naneštěstí tu klávesu používají k KVM switche… a taky Stepmania ve verzi 3.9 šel ještě přemapovat na nějakou neškodnou funkci, ale ve vývojové 4ce to bude chtít upravit zdroják zdáse

Tinkerlatko
Tinkerlatko (neregistrovaný) 213.168.182.---
19. 8. 2010 18:20

Re: Kolečko

Používám!…na screenshoty okna, protože VirtualBox mi nechtěl brát Alt+Print screen :D

ja
ja (neregistrovaný) ---.cust.sloane.cz
21. 8. 2010 0:40

Re: Kolečko

protoze to uplne vpravo jsou sipky, to mirne vlevo je nanic a je to tam zbytecne a zabira to misto a cisla sou v horni rade, proto

Yarda
Yarda (neregistrovaný) ---.asysijd.cz
19. 8. 2010 7:39

Re: Kolečko

A kdy někoho napadne přidat klávesu Any Key, když se občas musí pressnout.

Pepa
Pepa (neregistrovaný) ---.245.broadband9.iol.cz
19. 8. 2010 8:42

Re: Kolečko

tak třeba na Macu tyhle nesmyslný klávesy nejsou. takže prosím negeneralizovat ;-)

KapitánRUM
KapitánRUM (neregistrovaný) ---.profico.cz
19. 8. 2010 11:19

Re: Kolečko

Nepracuješ náhodou pro APPLE??
http://www.videacesky.cz/parodie/the-onion-novy-notebook-bez-klavesnice-od-applu
Já osobně CAPSLOCK používám, konkrétně na zápisy některých komentářů.
Programátoři co neumějí psát deseti prsty stejně skončí v programátorském pekle! To je jako kdybys v Java používal příkaz GOTO nebo používal PythlOUN na seriózní práci.

phr
phr (neregistrovaný) ---.airweb.cz
19. 8. 2010 14:56

Re: Kolečko

Programuju asi 25 let a deseti dodnes neumím. Při programování se totiž přemýšlí a ne zběsile mlátí do klávesnice. Naučte se mládenci psát efektivní kód, který se dá navíc použít víckrát a ušetříte si spoustu práce a programy budou menší při stejné funkcionalitě.
Jinak autor článku má svatou pravdu. Tady jde o přežití – nespokojený zákazník uteče ke konkurenčnímu projektu.

KapitánRUM
KapitánRUM (neregistrovaný) ---.profico.cz
19. 8. 2010 16:17

Re: Kolečko

Už jsi druhý co mě za těch deset prstů kamenuje.
Prý na Ctrl+C a Ctrl-V FAKT není potřeba deset prstů, ba naopak komplikují práci :-D

phr
phr (neregistrovaný) ---.airweb.cz
19. 8. 2010 22:13

Re: Kolečko

Nekamenuju, jenom nechápu v čem je při programování psaní deseti výhodou.

Pavel
Pavel (neregistrovaný) 62.168.56.---
20. 8. 2010 7:41

Re: Kolečko

Třeba pro napsání manuálu?

Franta Kučera aura:90
20. 8. 2010 8:39

Re: Kolečko

Tohle nemá být argument pro to, aby programátor neuměl všemi deseti, ale jen taková poznámka: manuály (pro uživatele) by neměl psát programátor, ale dokumentarista, resp. někdo jiný než programátor, někdo, kdo tu aplikaci nezná zevnitř a vidí ji víc očima uživatele.

phr
phr (neregistrovaný) ---.airweb.cz
20. 8. 2010 21:23

Re: Kolečko

Na psaní manuálu je programátora škoda. A i při psaní manuálu je dobré přemýšlet, aby ten manuál k něčemu vypadal.

KapitánRUM
KapitánRUM (neregistrovaný) ---.profico.cz
21. 8. 2010 22:18

Re: Kolečko

Ano, na světě existují POUZE programátoři, proto bude vhodné CAPSLOCK odstranit :-D :-D protože když to nepotřebuje programátor, tak to nepotřebuje nikdo :-D :-D :-D
No tak to je gól :-D :-D :-D
Hele kluci, neděláte vy pro SAP? :-D :-D

Hans
Hans (neregistrovaný) ---.217.broadband7.iol.cz
20. 8. 2010 12:58

Re: Kolečko

Když umíš všemi deseti (samozřejmě poslepu), tak se soustředíš na obrazovku a klávesnice tě nezajímá.

KapitánRUM
KapitánRUM (neregistrovaný) ---.profico.cz
20. 8. 2010 13:11

Re: Kolečko

Jojo, můžeš se tak víc soustředit na samotný problém a nemusíš přemýšlet kde ulovíš písmenko X nebo třeba M :-P
Ale programátorů, lovců písmenek s heslem ,,keď ťa najděm tak ťa jebněm" je dost, to je pravda a řada z nich se to naučí celkem rychle. Poznají se podle dvakrát tak silných ukazováčků co mají ostatní lidé s mozolem na konci :-D často i podle divokého výrazu ve tváři, když jim to hledání písmenek jde zrovna docela dobře :-D

hulo
hulo (neregistrovaný) ---.pcmarket.sk
20. 8. 2010 13:52

Re: Kolečko

Toto mi prosím viackrát nerob, skoro som sa zašiel od smiechu :)

Peto_MiG
Peto_MiG (neregistrovaný) 195.80.161.---
20. 8. 2010 9:10

Re: Kolečko

Priznám sa, že Caps používam vtedy, keď sa mi nedarí napísať nejaký obskurný diakritický symbol veľkým písmenom. Nestáva sa to často, ale také ô alebo ä by som nevedel napísať, keby neboli priamo na klávesnici :-) Vie niekto, ako sa píšu znaky s dvoma bodkami? (nad a, e, o, u..)

Jenda
Jenda (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
20. 8. 2010 11:23

Re: Kolečko

Napíšu přehlásku ¨ (keysymbol dead_diaeresis, to dead znamená, že se znak nevytiskne hned, ale „podrží se“ a zkombinuje se se znakem následujícím) a pak písmeno – třeba ä nebo Ä (se shiftem). Ale českou často používanou diakritiku (ěščřžýáíé) normálně se shiftem – shift+ě (klávesa 11) = Ě (keysym Ecaron). Ale není to tak ve výchozím nastavení klávesové mapy (v X.org), musel jsem si to nastavit xmodmapem.

Pavel
Pavel (neregistrovaný) 62.168.56.---
20. 8. 2010 11:26

Re: Kolečko

Nevím, jak to máte na Slovensku, ale na české klávesnici je vokáň na pravý-Alt+3, dvojbodka na pravý-Alt+%: Ô, Ä.

Pavel2
Pavel2 (neregistrovaný) ---.235.broadband12.iol.cz
20. 8. 2010 20:36

Re: Kolečko

Já to mam nad pravým shiftem: öÖ üÜ

Pavel2
Pavel2 (neregistrovaný) ---.235.broadband12.iol.cz
19. 8. 2010 2:33

Re: Kolečko

Pokud potřebujete psát velkýma písmenama něco s diakritikou, je to bez CL dost vopruz.

Jenda
Jenda (neregistrovaný) ---.hrach.eu
19. 8. 2010 3:00

Re: Kolečko

Zároveň jsem si namapoval horní řadu s čísly tak, aby se shiftem psala velká diakritická písmenka – např. Shift+„6“ = Ž. Velmi návykové. Čísla jsem stejně psal vždy na numerickém bloku. Akorát teď ještě budu muset nějak vyřešit, aby to fungovalo podobně i na integrované klávesnici v notebooku, která numblok nemá…

blizzboz
blizzboz (neregistrovaný) ---.95-102-14.t-com.sk
19. 8. 2010 6:33

Re: Kolečko

ja ho mám prelepený lepiacou páskou

Martin Malý aura:93
19. 8. 2010 7:47

Re: Kolečko

Olda Vetešník aura:43
19. 8. 2010 8:18

Re: Kolečko

:D tohle nemá chybu!

Tomáš Kafka aura:63
21. 8. 2010 23:08

Re: Kolečko

Tady se tomu páni programátoři vysmějí, ale já jsem prarodičům pořídil tohle http://www.fifon.cz/pomucky-pro-seniory/dalkove-ovladani-321rc/ místo 2 ovladačů plných knoflíků (jeden od TV, druhý od set-top boxu). Nepřejte si někdy vysvětlovat telefonicky důchodcům jak si vrátí zpátky obraz na externí vstup z STB když omylem zmáčknou ‚1‘ na špatném z ovladačů – ten jednoduchý se zaplatí po pár ušetřených hovorech :).
Teď ten jednoduchý přepíná hlasitost na TV, kanály na STB, a on/off vypíná televizi (STB běží stále). A je po problémech :).

Pavel
Pavel (neregistrovaný) ---.dhcp.active24.cz
20. 8. 2010 8:14

Re: Kolečko

na tom něco bude, nejzaprášenější klávesy mám caps lock, scroll lock, pause :)

Funtomcz
Funtomcz (neregistrovaný) 89.185.255.---
20. 8. 2010 12:28

Re: Kolečko

No jako ze to obvykle nedelam tak jsem si precetl autoruv dodatek „pod carou“ ze to ozubene kolecko je logo firmy u ktereho mu vypadl popisek a nebude jej tam uz dodelavat ;-)

Jenda
Jenda (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
20. 8. 2010 13:03

Re: Kolečko

Jo, už jsem si to taky přečetl v diskuzi.
V době psaní komentáře s dotazem ještě nebylo 15:08, tak jsem to překvapivě přečíst nemohl, i kdybych četl ;-).

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem