Provozujete redakční systém nebo jiný web, kam mohou uživatelé psát texty? Nebo děláte weby na zakázku a říkáte si, že by bylo dobré dát zákazníkům možnost přepisovat části textu tak, aby s každou změnou nemuseli otravovat vás? Zdají se vám pro tyhle účely klasické WYSIWYG neohrabané? Zde jsou alternativy.
Archiv pro štítek: Know how
Dependency Injection se stalo horkým tématem programátorských diskusí i na českých fórech. Někteří jej horlivě obhajují a jeho použitím vysvětlují různé konstrukce a doporučení, jiní jej považují třeba za „overkill“ – většinou z nepochopení. Vašek Purchart seznámí s DI všechny, co zatím tápou.
S nástupem AJAXu a moderních prohlížečů se schopnostmi offline práce a s pokročilými JS API se stávají jednostránkové webové aplikace (single-page apps), tedy takové, kde je veškerá funkcionalita umístěna v jedné stránce a se serverem se pracuje jen prostřednictvím datového rozhraní, stále populárnější. Jejich použití ale přináší některé problémy.
Google App Engine je známá cloudová služba, která nabízí vývojářům zajímavou možnost provozování aplikací zdarma, pokud nároky nepřesáhnou určitou „rozumnou mez“. Nemáte-li tedy aplikaci náročnou na zdroje, přenosovou kapacitu nebo úložný prostor, můžete tuto platformu využívat zdarma, a to i pro statický web.
Podpora některých novinek z rodiny HTML5 není taková, jakou bychom potřebovali. Co v takovém okamžiku dělat? Sáhnout po náhražkovém řešení, které chybějící funkčnost nějak dodá… Stačí jen najít to vhodné. V dnešním Javascriptaření si ukážeme knihovny, které právě tento problém řeší.
Javascriptaření tentokrát přináší drobné knihovny pro jednodušší vytváření animací, zpracování URL či vylepšení AJAXu. Kromě toho si ukážeme nástroj na kontrolu pravopisu, zajímavé použití canvasu pro práci s obrázky anebo propracovaný nástroj pro vytváření prezentací na vývojářské konference.
V dnešním Javascriptaření si ukážeme rovnou dvě knihovny, které pomohou při vytváření editorů schémat či grafů, představíme si běhové prostředí pro JavaScript založené na SpiderMonkey, ukážeme novou objektovou knihovnu pro canvas, překladač z Pythonu do JS, další nadstavbu nad WebGL i šablonovací nástroj.
V tomto dílu Javaskriptaření si ukážeme další zajímavé knihovny a nástroje, které v javaScriptu existují a které můžete využít ve svých aplikacích. Tentokrát je ocení vývojáři interaktivních grafických aplikací, třeba her – představíme si fyzikální engine, implementaci Processing a oblíbenou 3D knihovnu WebGL.
Po poměrně urputném odporu JS vývojářů proti jakýmkoli cizím knihovnám (ještě před několika lety) se situace pomalu obrací a jQuery dnes naleznete téměř na každém webu. Ovšem jQuery není jediná JS knihovna, která může ušetřit práci. Ukažme si některé další, které poměrně úspěšně táhnou světem.
Funkcionální programování si častěji spojujeme s Lispem, Haskellem či F# než s něčím, co by se odehrávalo na webu. A přitom funkcionální jazyk má každý webař po ruce… Ukážeme si tento opomíjený rys JavaScriptu na příkladech, které budou lispařům určitě důvěrně známé. Vítejte do světa javascriptaření!