Přejít k navigační liště

Zdroják » Zprávičky » Intextová reklama společnosti Billboard zhoršuje přístupnost webů nevidomým uživatelům (aktualizováno)

Intextová reklama společnosti Billboard zhoršuje přístupnost webů nevidomým uživatelům (aktualizováno)

Zprávičky Webdesign

Intextová reklama společnosti Billboard, která se během tohoto roku objevila na řadě českých serverů, způsobuje problémy nevidomým uživatelům. Jedná se o druh reklamy, která se pomocí JavaScriptu vkládá přímo do textu obsahu stránky. U běžných uživatelů se projevuje podtržením vybraných slov zobrazujících bublinovou reklamu při najetí myší. U nevidomých uživatelů, kteří čtou web pomocí odečítačů obrazovky, je ovšem tato reklama čtena jako součást obsahu stránky. Problém popisuje instruktor výpočetní techniky pro zrakově postižené Roman Kabelka na blogu POSLEPU:

Zkušenější uživatel je nucen smířit se s tímto chováním stránky a používat namísto plynulého čtení čtení po řádcích nebo po větách a inkriminované úseky prostě přeskakovat. Zatímco uživatel začátečník může být poměrně vyděšen tím, co mu počítač předčítá, a nebude si možná vědět rady, jak s takovým sdělením naložit.

U webů, které byly pro nevidomé uživatele přístupné, se po nasazení tohoto reklamního systému přístupnost pro nevidomé uživatele výrazně snížila. Podle pana Kabelky je řešením nastavení webového prohlížeče, aby intextovou reklamu společnosti Billboard blokoval. Přitom problém není v reklamním systému jako takovém, nýbrž v tom, jakým způsobem byl implementován:

Řešení existuje, vyžaduje ovšem nejspíš další bod v kontrolním seznamu pro servisní techniky instalující počítače pro zrakově postižené. Přitom by stačilo jen celý systém bublin lépe navrhnout a v praxi by již pak nemuselo docházet k těmto nežádoucím efektům.

Co je příčinou problému? Vložený reklamní obsah není ukryt pomocí běžného display:none (takový obsah odečítače obrazovky ignorují), nýbrž pomocí jiného triku, který se shodou okolností používá právě k vkládání obsahu, jenž má být čitelný právě a jen pomocí odečítačů obrazovky (viz článek Invisible Content Just for Screen Reader Users).

Společnost Billboard se o problému dozvěděla včera večer a zajímá se o řešení: „Samozřejmě budeme problém konzultovat s příslušnými odborníky. Není naším zájmem komukoli omezovat přístup k informacím na internetu. Musíme však nejdříve zjistit jak a čím je snížena přístupnost pro nevidomé uživatele.“

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
9 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Vláďa Macek

Ty 2x podtržený slova hodně ztěžujou čtení obsahu i nám, kteří problémy se zrakem nemáme.

Na řadě webů je ten zajímavý obsah už tak zúžen na proužek uprostřed strany (mám nastavené větší písmo, abych si šetřil oči). No, pokud nemá stránka verzi pro tisk/PDA, proužek rozšířím Firebugem nebo pomocí Nuke Anything Enhanced.

Ale opravdu nevidím nejmenší důvod, proč zaměřovat myší na reklamu zasahující do textu a strašící na obecných českých slovech, která zjevně ani nemají komerční využití. Navíc mi to zpomaluje browser po natažení stránky.

O mně těžko může někdo říct, že blokováním reklamy poškozuju provozovatele webu. Nenatahuju pouze otravný a pomalý flashe, často naprosto zbytečně nahrazující třeba animovaný GIF. Ale k intextu jsem nekompromisní. Pochybuju, že společnosti provozující intext budou schopné přidávat nové servery stejně rychle, jako je já stihnu neutralizovat pomocí přesměrování hostname na 127.0.0.1 v /etc/hosts (funguje i na Windows a Macu).

Anonymní

Přesně, to je zatím nejhnusnější reklama, kterou jsem na netu potkal… blokovat, blokovat, blokovat.

Anonymní

Pokud ti ta reklama na strankach vadi, tak na ty stranky nechod. Blokovanim jakekoliv reklamy okradas provozovatele.

Inkvizitor

Aneb důsledným dopíjením piva za šetření úrody ječmene. ;-)

Roj

Jak na ne nemam chodit, kdyz diky zablokovani vubec nevim, ktere stranky to jsou? :-)

(I kdyz ten billboard je asi lepsi zablokovat uz v hosts :-)

usmev

Blokovanim reklamy nikoho neokradas. Clovek co blokuje reklamu na ni stejne neklikne, i kdyz ji uvidi. Pokud by na ni kliknul omylem, protoze ji nejak chytre budes vydavat za svuj obsah, tak uz po druhe neprijde, takze zase neokrada…

Anonymní

Prosím už přestaňte opakovat tenhle nesmysl, který se snad tím má stát pravdou? Z toho, že kdyby si všichni zablokovali reklamu, web by neměl peníze, neplyne, že ti jednotlivci, co si reklamu zablokují, web okrádají.

Kdyby se nikdo nedíval u dálnice na billboardy, tak by z toho inzerenti nic neměli; ale z toho, že když tam jedu a nekoukám na ně, přece neplyne, že jsem k inzerentovi nespravedlivý.

Je mi líto, pokud web musí žít z reklamy; když ale jeho čtenáři reklamu nechtějí a on z ní pak nemá prachy, tak si musí najít jiný způsob, jak peníze získat (viz wikipedie, např.). Jsem rád, že jsou stále ještě lidi, co si nechtějí nechat od firem diktovat nejen co si mají koupit, ale taky co si vlastně mají chtít koupit. A protože svoboda chtění je dosti efemerní, je lepší reklamu stopnout ještě než se dostane do mozku.

Petr

Mam pocit, ze reklama by u silnic vubec byt nemela. Protoze ten, na koho pusobi, pak do posledni chvile cumi na billboard misto na silnici a provoz.

Roj

Editace etc/hosts je sice nejcistsi reseni, ale je pomala a pracna. Adblock funguje pohodlneji, neb cerpa nezadouci adresy z dobre aktualisovanych zdroju :-)

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.