„Jednodušší“ je lepší než „lepší“
Nálepky:
Lidé si nevybírají podle nejdůležitějších hodnot, ale podle těch, které dokážou nejsnáz vyhodnotit.
– Barry Schwartz, The Paradox of Choice
Co má společného úspěch serveru Woot, proč lidé rádi nakupují tam, kde je malý výběr, a proč by Angry Birds byly méně zábavné, kdyby si lidé před každým kolem vybírali, kterými ptáky budou házet? To vše, a hlavně jaké si z toho vzít ponaučení pro tvorbu webů, popisuje článek Easier is Better than Better na serveru Smashing Magazine.
On je paradox výběru stejně velice zajímavé téma a věnuje se mu mnoho studií, článků a knih. Velice ráda o tom diskutuje a píše Susan Weinschenk.
Lidé často říkají něco, ale následně volí podle něčeho úplně jiného.
To je zajimave. Pritom paradoxne vetsina nabidek na trhu jsou postavene tak aby nebyly snadno vyhodnotitelne. Viz. mobilni operatori. Treba na trhu americkych hypotek bylo provedena studie s vysledem ze ani clovek s doktoratem z matematiky si neni schopny vybrat pro sebe nejlepsi nabidku. Kdyby trh fungoval tak by tohle nemelo nastat.
Barry Schwartz ma celkem oblibene video na TEDu. (nevim proc, krom toho ze vypada a prednasi jako Dustin Hoffman)
K tomuto tématu vřele doporučuji knihu Dana Arielyho Jak drahé je zdarma. Zabývá se přesně tím, jak se lidé velmi často špatně rozhodují na základě pudů, místo aby se rozhodli čistě věcně. Podle té knihy jsem se naučil, jak hodně věcí nedělat a jak odhalit sám na sobě tohle chybné chování a vyhnout se mu.
Díky za tip, jak drahé je zdarma se mi už nepovedlo objednat v tištěné verzi. Zkusil jsem tedy volné pokračování, jak drahá je intuice. Za tři večery po prácí jsem to přečetl celé a moc mě to nadchlo. Takže určitě doporučuji. Hezky napsáno, srozumitelné a často dost překvapivé.