Přejít k navigační liště

Zdroják » Webdesign » AMP pro e-mail je venku. V Gmailu, Yahoo mailu, Outlook.com a Mail.ru. Revoluce e-mailu začíná.

AMP pro e-mail je venku. V Gmailu, Yahoo mailu, Outlook.com a Mail.ru. Revoluce e-mailu začíná.

Články Webdesign

O AMP v mailu se delší dobu mluvilo, nyní se stává realitou. Co můžeme čekat? Pravděpodobně revoluci e-mailu.

Nálepky:

Text vyšel původně na autorově webu.

Od úterý je možné zobrazovat zprávy ve formátu AMP v Gmailu. To ale není všechno, přidávají se i další tři důležití světoví provozovatelé freemailu: Yahoo mailu, Outlook.com a Mail.ru.

Gmail zatím nasazuje podporu jen pro webovou verzi na desktopu. Mobilní podpora bude následovat.

Každopádně – tohle je hodně důležitá zpráva. Pro e-mail i pro AMP. Že by konečně nastal ten začátek konce toho podivného přežitku devadesátých let – statických e-mailových zpráv?

V září 2018 jsem na Lupě psal, že AMP v e-mailech se týká vzdálenější budoucnosti. Ta ale v dnešní době nastává dost rychle, že ano?

Jednoduché interakce přímo v e-mailu

Připomínám, že formát AMP email přidává možnost zcela dynamického chování zprávy (říkejme jí spíše malá aplikace v e-mailu) – interaktivity nebo třeba automatické aktualizace obsahu.

AMP totiž podporuje skriptování. Ale nebojte, nemůžete vložit vlastní JavaScript, jen AMP skripty. Vyzkoušejte si to na Gmail AMP playground, takhle vypadá Hello world:

<!doctype html>
<html ⚡4email>
<head>
  <meta charset="utf-8">
  <script async src="https://cdn.ampproject.org/v0.js"></script>
  <style amp4email-boilerplate>body{visibility:hidden}</style>
</head>
<body>
  Hello, AMP4EMAIL world.
</body>
</html>

Podle návodu Create your first AMP Email si můžete tento příklad rozšířit na plně interaktivní AMP e-mail.

Možnosti využití jsou více než zajímavé, nejen pro prodej všeho možného, ale také z hlediska pohodlí uživatelů:

  • Upozornění na komentáře z Google dokumentů už nemusí přicházet jako jednotlivé zprávy. Je možné všechny aktuální sesumírovat do jedné a uživateli umožnit je rovnou vyřešit z inboxu.
  • V newsletteru s nabídkou hotelů je možné rovnou prohlédnout detail hotelu.
  • Ve zprávě od Doodle lze přímo potvrdit konkrétní termín.

Sečteno, podtrženo: Znamená to přesun jednoduchých interakcí z webu přímo do místa, kam chodí upozornění, tedy do e-mailu. Tedy to, co se děje už jinde – v notifikačních centrech Androidu nebo iOS.

Technikálie

Je to vlastně jednoduché. AMP verze se pošle jako text/x-amp-html podobně jako HTML e-mail v rámci multipart/alternative MIME typu.

Myslím, že je čas začít AMP pro e-maily studovat a zkusit použít.

Pozn. redakce: Podobně jako to dnes řešíme u HTML emailů, i zde je třeba pamatovat na příjemce bez podpory AMP (a těch bude minimálně zpočátku většina). Vždy posílejte i textovou variantu. Případně všechny tři varianty, pokud chcete:

Další odkazy

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
15 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Doufám, že se to neujme.

Že by konečně nastal ten začátek konce toho podivného přežitku devadesátých let – statických e-mailových zpráv?

Proč? Na emailu je pěkné to, že odpovídá papíru a když se na něj podívám teď a za hodinu, bude tam to samé. Takhle se bude mail měnit pod rukama a člověk nebude mít možnost se spolehnout, že co vidí, bude platit i zítra.

Možnosti využití jsou více než zajímavé, nejen pro prodej všeho možného

No to přesně potřebujeme…

Už teď mi přijde jako mor html v mailech, kdy lidi používají nesmyslné fonty, barvy, megové obrázky v podpisu a v tom všem se vytrácí obsah, co chtěli vlastně napsat. Pak se dá reply, celé se to sesune, začne to dělat různé hovadiny, nejdou smazat tabulky atd. Když se html vypne, často je to nečitelné. Mělo se povolit jen něco jako markdown, každý by měl možnost si těch pár „tagů“ lokálně nastylovat a bylo.

Oldisy3

Chodí mi spousta mailů kde žádné odhlásit není, mail je stejný, pokaždé jde z jiné stránky, podle hlaviček sem ho vystopoval do cloudu amazonu, napsal sem amazonu report, nestalo se vůbec nic, maily choděj pořád.

Oldisy3

naprostý souhlas.

Radouch

Přesně tak. Poslední, co chci, aby „skončil podivný přežitek 90. let, statické e-maily“.
Hejbací interaktivní mejly budu mazat rovnou.

JT

„Že by konečně nastal ten začátek konce toho podivného přežitku devadesátých let – statických e-mailových zpráv?“
Nevím jak autor, ale já jsem na konci devadesátých let dostával dynamické maily v HTML, které obsahovali např. live hlasování se zobrazením výsledků; potvrzování schůzek, včetně zobrazení aktuálního stavu ve sdíleném adresáři zobrazeném přímo v mailu atd.
Bylo to pěkné, ale z hlediska bezpečnosti nepřijatelné. Jak mailery implementovali postupně různé bezpečnostní omezení, tak toto přestalo být technicky možné.
O 20let později a objevujeme ameriku. Teď už jen stačí čekat, až se historie bude opakovat a vznikne první exploit, který pomocí AMP získá data uživatele :)…

JT

Je to stále bezpečnostní problém a zakázání autorského JavaScriptu tohle neřeší. Jinak já jsem především reagoval na ten Váš blábol o devadesátkách a potažmo titulek článku, kdy za revoluci vydáváte něco, co tu dávno bylo.

Martin Hassman

Pro použití termínu revoluce je irelevantní dřívější existence kdysi v minulosti (relativně vzdálené a navíc za trochu jiných podmínek), jedná se o aktuální změnu. Revoluci použitou v názvu článku tedy považuji za adekvátní výraz. (A byla by aktuální znovu, kdyby k ní třeba za 20 let i mailu budoucnosti došlo znovu a v bledě modrém.)

Tímto nevyjadřuji, zda v nás má ona revoluce snad budit pocity pozitivní, negativní, ambivalentní či žádné (zdaleka ne nás každou revolucí zajásáme), pouze opodstatněné použití tohoto termínu. Chybné použití by to bylo jen v případě, kdyby se nic nezměnilo a AMP se nerozšířil (=žádná revoluce). A k tomu může skutečně dojít. Zatím však tipuji přesný opak (opět bez ohledu na druh pocitů).

JT

Už nevím jak víc zdůraznit, že jsem reagoval na větu „…přežitku devadesátých let – statických e-mailových zpráv?“. Od té jsme se dostali k (plácání o) bezpečnosti a teď řešíme přesný význam termínu revoluce. Když Teď někdo založí politickou stranu, která bude hlásat že všechno patří všem, budete to vnímat jako revoluční způsob státního zřízení? Asi ne. A taky to tu bylo… před 30-ti lety.

Martin Hassman

Nereagoval jsem na to, na co jsi reagoval, ale na to, co jsi napsal o titulku, za který jsem odpovědný.

A nic se na mé reakci nemění.

JT

Ok. Já to jako revoluci nevnímám a je to můj subjektivní pohled.

PS: My si tykáme? Je možné, že došlo k záměně jmen, protože já nejsem Jarda.

Martin Hassman

Dobře. Myslím, že v tomhle si rozumíme.

Dežo Lakatoš

Ptákovina k ničemu, musel jsem si to pozapínat, pokud zrovna nemám GMAIL ale třeba seznam nebo volny nebo centrum mám smolíka…. to zase bude marketérů….. to se neujme, doufám

JT

Když jsem četl o Signed Exchanges, tak jsem si říkal, že to snad nemůžou myslet vážně. Smutné je, že výsledkem je návrh standardu, který se netýká jen AMP. Zdá se, že Mozilla si to (naštěstí) myslí taky:

https://mozilla.github.io/standards-positions/

https://tech.slashdot.org/story/19/04/20/0541217/some-cheers-a-few-sneers-for-googles-url-solution-for-amp

Otázka je, jestli to někdo zarazí, když Mozilla postupně ztrácí svůj vliv? :(

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.

Pocta C64

Za prvopočátek své programátorské kariéry vděčím počítači Commodore 64. Tehdy jsem genialitu návrhu nemohl docenit. Dnes dokážu lehce nahlédnout pod pokličku. Chtěl bych se o to s vámi podělit a vzdát mu hold.