Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Budiž nadpis. Řeklo SEO.

Budiž nadpis. Řeklo SEO.

Články Různé

Nadpis je literárním ekvivalentem kuchyňského koření. Okořeníte-li pokrm nedostatečně, výsledek bude mdlý, nezáživný a málokdo nabízenou krmi zkonzumuje do mrtě. Když už, tak bez radosti a spíše z musu, aby neurazil hostitele.

Nálepky:

A naopak – ujede-li vám ruka a vy přirozenou chuť jídla přerazíte nadměrným kořeněným harakiri, pohřbíte očekávaný gurmánský zážitek s definitivní platností. V obou případech prokážete pochutině medvědí službu. Staré a historií prověřené přísloví praví lapidárně: „Všeho s mírou.“ O nadpisech to platí dvojnásob. A vy se dozvíte proč.

Nadpisy čteme, zbytek jen když chceme

Traduje se, a odborné studie to potvrzují, že lidé na internetu moc nečtou (což ovšem není tak docela pravda). Výzkumníci sledováním vybraných skupin uživatelů došli k závěru, že lidé prostě na webu hledají informace. Odpovědi na své otázky. Webová stránka většinou není beletrie a velmi často čtenáři nepožadují sáhodlouhé traktáty, i když výjimky se najdou. Rychlá cesta k cíli je na internetu zásadním kritériem, a čím déle necháte návštěvníka tápat, tím dříve o něj přijdete.

Dorazí-li brouzdalové na webovou stránku, kterou jim vyhledávač předloží, pouze ji narychlo proskenují očima. Těkají a hledají záchytné body. Otylý sedmdesátiřádkový odstavec přečte leda čtenář masochista. Ostatně – vyzkoušejte sami sebe, zkuste chvíli těkat a objevit užitečnou informaci, která by vás přiměla k nákupu na stránce www.bijoux-trend.cz.

Screenshot bijoux-trend.cz

Sebetrýznitelů ale v lidské populaci moc nebude, takže pisateli jinak možná perfektního textu zbývá prakticky jediná možnost, jak čtenářovu pozornost udržet. Roztříštit rozměrný text vhodným použitím nadpisů. Čímž se dostává do problému. Musí nadpis a případné různé upřesňující mezinadpisy vydumat.

Nadpis, to není nějaká lecjaká věc

Není. Jde o nejdůležitější kus sdělení, který rozhodne o chuti čtenáře pokračovat dál. Aby se dozvěděl, co ještě neví. Nebo aby se dozvěděl, co vědět nechce. Obojí je z autorova pohledu žádoucí čin. Velmi dobře to znají novináři – především bulvární (nebo editoři, ale nebuďme pinktlich). Chcete-li se správně naučit koncipovat nadpisy, inspirujte se právě u nich.

Alternativně ale můžete sbírat zkušenosti i na webových stránkách, které se věnují erotice. Borci popisující obsah mládeži nepřístupný mají svou profesi skvěle zvládnutou. Neprozradí moc, ale navnadí a donutí pokračovat. Ukázka? „Ředitelka galerie obslouží dva obchodníky“.

Cítíte genialitu sdělení, které není hloupě přímočaré a polopatisticky návodné? Je fikaně zakuklené a tajnosnubné, že? Splní svůj účel – probudí v uživateli zvědavost, aby pokračoval a zjistil, co je nejmenovaná ředitelka zač. Jakým způsobem pány obslouží? Odejdou obchodníci nakonec uspokojeni? Když ne, tak proč? Pokud ano, jak toho paní, nebo slečna, ředitelka dosáhla? Zbytek obsahu (ne nutně textového) by měl nadpisem navozené otázky zodpovědět do důsledků. Inspirace jako víno.

Bulvarizace je naše práce

Není ale v předchozí radě nějaký háček? Je. Přímo hák. Často, až příliš často, se stává, že nadpis slibuje nesplnitelné a klame tělem. Nabízí vnadnou a smyslnou siluetu, aby čtenář nakonec obdržel nezáživného tlustoprda, který se sotva hýbe. Jenže vydavatelé bulvárních periodik zradu na čtenáři moc neřeší. Protože je ve skutečnosti nezajímá, zda člověk nabízenou literární pochutinu přečte. Pro ně je podstatné, aby si jí koupil. Případně kliknul na všudypřítomnou reklamu. Sami asi cítíte zradu.

Právě bulvární novinařina dovedla umění psát nadpisy až do absurdní roviny. Nadpis častokrát vzbuzuje ve čtenáři obrovské naděje, ale skutek utek’. Vlastní článek jsou nevýrazné a hloupé plky, žvásty, slinty a fámy typu „jedna paní povídala“, které ho neobohatí, ale spíše zklamou. V jeho natěšené duši se poperou dvě emoce. Prvek očekávání a prvek zklamání. Funguje to podobně jako legendární Cimrmanova frustrační kompozice.

V bulváru lze podobnou podpásovku tolerovat, protože lidé jsou nepoučitelní a důvěřiví. Jenže na firemní webové prezentaci, nebo e-shopu, si podobný luxus dovolit nemůžete. Lidé k vám chodí zadarmo a vy riskujete, že přijdete o potenciálního zákazníka.

Mým čtenářům

Ze zmíněného si vezměte ponaučení. Navnadíte-li čtenáře skvěle vyvedeným nadpisem, nikdy ho zbývajícím textem nezklamte. To platí stejně pro firemní prezentace jako pro blogísky nebo odborné statě. Je nutné připomenout, že nadpis je sice důležitou součástí výsledného produktu, ale pořád jenom kořením. Bez kvalitních surovin a technologicky správné přípravy se jídlo stane blafem nehodným konzumace. Věnujte proto náležitou pozornost i zbytku obsahu – nadpis není samospásný.

Od okamžiku, kdy lidstvo vymyslelo písmo, se bez nadpisů neobešel žádný literární žánr. Dokonce i šokující sdělení dávno zesnulého mocnáře začínalo – hádejte čím? Nadpisem. Ani precizně koncipované oznámení o začátku krvavé války se bez něj neobešlo. Spatřit ho můžete i ve filmu. A my, Češi, nabeton víme, že ho psal ghostwriter. Zněl: „Mým národům!“

Budiž SEO. Řekl nadpis.

O spoustu let později přišel na svět internet. Což byl stejně revoluční čin jako vynález písma. Pár roků poté spatřil světlo světa podivuhodný obor zvaný SEO. Vzývaný, zatracovaný a většinou těch, kteří se jím živí, nepochopený. Vznik nového odvětví tak, kromě jiného, přinesl závažnou otázku: „Co si počít s nadpisy v digitálním světě? Mají vůbec smysl? Když ano, tak jaký?“

Seriozní odpověď na položené otázky naleznete třeba u Marka Prokopa, nebo stručněji u Martina Šauera. A pochopitelně u Radka Pavlíčka, protože nechat přístupnost webové stránky napospas jen SEOmágům je hloupost.

Jeden nadpis nestačí

Nadpis je podoben majáku, střežícímu rozbouřené moře písmenek, vět, odstavců a myšlenek. Září do daleka a ukazuje svou přítomností zbloudivším poutníkům bezpečnou cestu do přístavu pochopení. Tak to je. Přestaňte včas řešit nepodstatné otázky technického charakteru a postavte si na webu majáky.

Vyžeňte nedovzdělané mudrce, kteří vám budou do očí tvrdit, že nadpis nejvyšší úrovně H1 smí být na stránce jenom jednou (nemusí). Nebo že nadpis musí, prostě musí obsahovat klíčová slova (nemusí). Případně že bez přítomnosti magického elementu nemáte šanci dosáhnout vysokých pozic, protože vyhledávače mu přisuzují vysokou váhu (ve skutečnosti nicotnou).

Zamyslete se nad tím, co chcete svým návštěvníkům sdělit, a učiňte to přehlednou a pochopitelnou formou. Vymýšlení nadpisů a mezinadpisů vám pomůže ujasnit si, co lidem hodláte říct. Používejte zkrátka zdravý rozum a pochopte, že nadpisy jsou osnovou.

A možnou cestou k takzvanému konverznímu cíli. Nečiňte nikdy totéž, co majitel e-shopu www.dinotime.cz/store, který se zřejmě rozhodl zákazníky „unadpisovat“ k smrti. Dovedl pomocí SEO návštěvníka na web, aby mu následně podal stylistický strychnin. Pamatujte, že otrávit čtenáře lze kvalifikovat jako literární trestný čin.

Screenshot dinotime.cz

Učit se. Učit se. Učit se.

Na závěr se pak zamyslete nad významem sdělení, které se Marku Prokopovi podařilo vtěsnat do stočtyřiceti znaků: „Psát značku <H1> se naučí každý ňouma za 5 minut. Psát dobře nadpisy se i talentovaní lidé učí celý život.“

Vždy je lepší být celý život studentem, než stát se za pět minut ňoumou.

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
13 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
wise

Když už jsme u těch nadpisů a SEO, máme nadpisy různých úrovní. Do jaké hloubky má cenu používat nadpisy? Nevzpomenu si, že bych někdy použil třeba h6.

Pavel Ungr

Do takové hloubky, do které to povaha dokumentu vyžaduje. Tedy máte obsah velmi strukturován? Pak použijte tolik podnadpisů, kolik je libo. Ale obecně z mé zkušenosti – málokdy jsem šel více než do H4. On příliš složitý dokument na webu nemá co dělat – buď bych ho dal na stažení v PDF nebo bych ho rozsekal do jednotlivých HTML souborů.

Pavel Ungr

Rád bych jen dodal, že nicotnost z hlediska SEO je trochu rozporovatelná. Přesněji dříve nejspíš bylky nadpisy mnohem silnější signál než nyní, což je názor, který podporuje I Danny Dover ve své knize SEO secrets (snad brzy vydá Zoner). Nicméně dobrý a kvalitní nadpis je zásadní pro uživatele, stejně tak pomáhá vyhledávačům poznat nadpis a jiný obsah. Takže důležitý je, ale spíše z hlediska strojové analýzy kódu a uživatelského. Což v širším vnímání SEO (tedy jak ho vnímám já), můžeme za „důležité pro SEO“ určitě označit.

Srigi

Ked uz sa bavime o pisani (pre web), nedavno som objavil strucny clanok o strucnom pisani. Myslim, ze sa k teme hodi.

Marek Prokop

Technická poznámka: Kromě odkazů na příklady bych doporučoval i screenshoty, protože odkazované stránky se skoro jistě někdy změní a část článku pak ztratí smysl.

Tany

Nelze říci, že nadpis je to nejdůležitější, dle mého názoru je nejdůležitější duo nadpis a první odstavec (či perex). Tato symbióza odhalí spoustu „nadpisomágů“, kteří svoje průměrné, či podprůměrné dílo obohatí světovým nadpisem.

Nadpis sám o sobě určí, jestli článek zaregistruji, perex je potom důvod, jestli článek číst, nebo ne.

danaketh

To stupidní pravidlo, že na stránce má bejt právě jeden nadpis H1… Rád bych věděl, kde k téhle pitomosti SEO „odborníci“ přišli. A třeba takovej SEO-Analyzator.cz má v zásobě hromadu dalších naprosto hloupých (a občas neurčitých) rad.

Rdm

kdo vymyslel tu hloupost už asi nezjistíme, byť myslím, že v tom měl tak trochu prsty i Google, ale co bude spíše zajímavé sledovat, co budou SEo mágové dělat, až dostanou stránku zpracovanou plně dle HTML5, která „umožňuje“ mít na jedné stránce X nadpisů H1 :)

Karel

V roce 1995 žádné pravidlo o jediné H1 neexistovalo. Já osobně pozoruji toto pravidlo až od dob wiki. Řada implementací wiki zakazuje používat nadpis H1, protože ten je vyhrazen nadpisu celé stránky a může být jen jeden. Možná odtud vítr fouká. Nebylo by to poprvé, co někdo nějaké pravidlo špatně pochopí a aplikuje i tam, kde nemá smysl.

Dirk

Ono to tak hloupé pravidlo zase není, protože nadpis by měl vystihovat obsah stránky. Pokud mám tedy tendenci dát na stránku více nadpisů H1, pak obvykle zvažuji, zda necpu dvě stránky do jedné.
Podle mne jde v tomto pravidle o logiku a uchopitelnost struktury stránky lidským vnímáním.

On i ten web je de facto n-rozměrná pavučina a přesto prezentace navrhujeme jako stromy (okleštěnou podmnožinu možného) a to „jen proto“, aby se v tom dalo vyznat.

Pravidlo proto přijímám jako pomůcku a odmítám jako zákon.

Vojtěch Semecký

Ale H1 není nadpis stránky, ale nadpis kapitoly první úrovně. Nadpis stránky je TITLE. A tohle právě SEO mágové nikdy nepochopili :-)

Pochopitelně to také používám špatně, ale jen abych byl kompatibilní, jinak je to blbost.

Dobrý copywriter

Chutně napsaný článek :-), jen bych osobně uvítal jeho zestručnění alespoň na polovinu nebo podle Kruga klidně na čtvrtinu 8). Kdysi jsem označil nadpisy respektive titulky za uvaděče reklamy. Z mých zkušeností si ještě někdy zadavatelé pletou titulky se slogany. Alespoň že z webů mizí nadpisy typu „Vítejte na našich internetových stránkách“ :-).

Dobrý copywriter

uf

Čtu jen nadpisy. U zpráv to stačí. U místních zpráv většinou taky. Pokud čtu článek, stačí první třetina.

Diskuse nemá cenu číst, je tam spousta braku od těch, co si dělají sebevědomí.

Odborné čtu celé články, ale jen ty, které se mě týkají – takže málo :-).

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.