Dobrý startup dělá dobrý nápad? Ale no tak

Je neuvěřitelné, jak moc převládá názor, že dobrý startup dělá dobrý nápad. Samotný nápad nestačí – ale i na toto téma bylo zabito až přespříliš stromů. Nepřestává mě však udivovat, jak moc lidí si myslí, že startupy krachují kvůli špatnému vedení, ve kterém sedí ne-manažeři. O tom to přece není.

Jakub Mach je dobrý. Nemohu si ale pomoci – programátor nemůže dělat startup? Nevadí mi, že to napsal právě Jakub, vadí mi, kolik lidí si to myslí. Přiznejme si, že mnoho z nás není schopných komunikovat s klientem tak, abychom ho dovedli až k podpisu smlouvy, mnoho z nás není schopno sbalit nádhernou ženskou jen tak na ulici – programátoři jako správní technokrati skutečně běžně nemají potřebné soft-skills.

Když má někdo na vizitce napsáno Ing. Josef Slepička MBA Csc., Über ManagerTM, pak to skutečně neznamená, že když si zastartupičuje firmu, tak nutně musí být úspěšný. Sakra drát, vždyť začínat firmu, startup, projekt či rozjíždět nápad vůbec není o tom, jestli to dokážu naprogramovat, není to o tom, jestli znám perfektně mezinárodní právo nebo umím na papíře spočítat, kolik mě to vlastně bude stát!

Základní otázkou každé firmy obecně musí být, kde na to vydělám? Viděl jsem byznys plán, kdy si frajerka spočítala do puntíku všechny náklady – a to i včetně toho, jakým autem bude jezdit a kolik kilometrů projezdí každý měsíc. To je super plán pro investory – bylo vidět, kam se všechny prachy ztratí. Nebylo tam ale nic o tom, kde vezme klienty, kteří to všechno zaplatí. A takový byznys je zkrátka k ničemu.

Pokud v něčem nevidíte klienty, kteří budou spokojení, tak to nemá smysl dělat. Ono vytvořit si svůj Super Nadupanej Produkt®, který je Něco Jako Basecamp Ale LepšíTM, pak vám to samo o sobě nepomůže. Kdo za to bude platit? Všichni, vždyť je to přece lepší než Basecamp! Kristepane, jak to zjistíte? A kolik vlastně utratíte za to, že to zjistíte?

Viděl jsem dobře financovaný projekt CRM – vždyť jich je spousta na trhu, další se neztratí – uděláme ho totiž líp! O jeden milion a jeden rok později ten projekt zavřeli, protože se nikdy ani nedodělal.

Kdo je váš klient?

Opět budu narážet na projekt CRM, neb jsem viděl i více dovnitř: autorem projektu byl borec, který měl vytvořenou vlastní databázi. Světe div se, vytvořil si ji nad Microsoft Access. Prasárna? Ne, jemu to totiž stačilo. Protože to dělalo přesně to, co chtěl – a když měl tuto zkušenost, rozhodl se, že zajde za investorem a sežene si někde prachy na vývoj CRMka.

Jsou dva způsoby, jak budovat společnost. Většina Venture Capitalů investuje v horizontu 6 let. A proč ten startup vlastně děláte vy? Protože chcete vybudovat firmu, nebo protože chcete vybudovat firmu a pak ji prodat? První možnost by měla být správně – a přitom dnes a denně poslouchám o tom, „že to jednou prodám a budu za vodou, válet se na Bahamách a na všechno se vykašlu.“

Když buduju firmu s tím, že ji pak prodám, tak mi je taková firma ale skutečně k ničemu. Protože v takovém případě je mi úplně jedno, jestli vydělává nebo ne, jestli ji celých 6 let budu dotovat a budu se chlubit tím, jak je to zatraceně velkej globální byznys. Výsledovka na konci roku jasně řekne, jestli je ta firma soběstačná (např. LinkedIn) nebo potřebuje imrvére investory (twitter).

Používejte svůj produkt

To je další klišé, které pořád slýcháváme všichni. Nemyslím, že je nutné používat svůj produkt – to je totiž pouze důsledek správného přístupu k firmě. Samotné používání mého vlastního produktu nestačí, problém je hlubší.

Vrátím se opět k projektu CRM: borec chtěl vymyslet lepší CRM, než bylo na trhu. Sám ho používal a zlepšoval – nicméně neplnilo svůj účel, protože produkt neřešil jeho problém, řešil problém někoho jiného. Někoho, koho on sám neznal. Lidi vám dají peníze za to, že jim zmenšíte jejich trápení, pomůžete vyřešit problém nebo je prostě pobavíte.

Ve chvíli když dělám produkt, který řeší problém někoho jiného, pak nemohu být vedoucím takového startupu! Startup může vést programátor – ale pak ten startup musí řešit jeho problémy – a tedy i ostatních programátorů! Kdybych vyvíjel The Nový FrameworkTM, který řeší mé problémy, pak jeho vedení, cenotvorbu a to, na čem se vlastně vydělává, nedám do ruky nějakému Top Manažerovi, který Zná Myšlení Mých Zákazníků – prostě proto, že on nebude mým zákazníkem! A může nakrásně používat můj framework v rámci klasické poučky Používejte Svůj Produkt, ale když ten neřeší jeho problém, tak je mu úplně jedno, jestli to dělá A, nebo B.

Řešme své problémy, a pak si nenechme mluvit do jejich řešení – a nebo řešme cizí problémy, ale pak se necpěme do vedení takového řešení.

Tak či onak v čele firmy, alespoň navenek, musí stát někdo, kdo nemá problém s veřejným vystupováním, má soft-skills atd. Nesouhlasím s tím, že to nemůže být programátor a že manažer, nebo dokonce i bohatý a úspěšný podnikatel, může sám o sobě vybudovat úspěšný startup. Ne – naději na úspěšný startup má jen ten, kdo řeší svůj vlastní problém. Nemusí ho navenek prezentovat, na to může mít lidi, ale vést produkt jako takový musí někdo, komu ten daný produkt řeší jeho problémy.

Komentáře: 14

Přehled komentářů

Michal Illich Proti komu argumentujete?
alancox Re: Proti komu argumentujete?
Oldisy3 Re: Proti komu argumentujete?
alancox Re: Proti komu argumentujete?
alancox Problém někoho jiného
BoneFlute Re: Problém někoho jiného
František Kučera Re: Problém někoho jiného
Vojtěch Semecký Re: Problém někoho jiného
alancox Re: Problém někoho jiného
alancox Re: Problém někoho jiného
BoneFlute Re: Problém někoho jiného
backup hee?
Clary Restart
Michal Problem
Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=3597