Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Dobrý startup dělá dobrý nápad? Ale no tak

Dobrý startup dělá dobrý nápad? Ale no tak

Články Různé

Je neuvěřitelné, jak moc převládá názor, že dobrý startup dělá dobrý nápad. Samotný nápad nestačí – ale i na toto téma bylo zabito až přespříliš stromů. Nepřestává mě však udivovat, jak moc lidí si myslí, že startupy krachují kvůli špatnému vedení, ve kterém sedí ne-manažeři. O tom to přece není.

Nálepky:

Jakub Mach je dobrý. Nemohu si ale pomoci – programátor nemůže dělat startup? Nevadí mi, že to napsal právě Jakub, vadí mi, kolik lidí si to myslí. Přiznejme si, že mnoho z nás není schopných komunikovat s klientem tak, abychom ho dovedli až k podpisu smlouvy, mnoho z nás není schopno sbalit nádhernou ženskou jen tak na ulici – programátoři jako správní technokrati skutečně běžně nemají potřebné soft-skills.

Když má někdo na vizitce napsáno Ing. Josef Slepička MBA Csc., Über ManagerTM, pak to skutečně neznamená, že když si zastartupičuje firmu, tak nutně musí být úspěšný. Sakra drát, vždyť začínat firmu, startup, projekt či rozjíždět nápad vůbec není o tom, jestli to dokážu naprogramovat, není to o tom, jestli znám perfektně mezinárodní právo nebo umím na papíře spočítat, kolik mě to vlastně bude stát!

Základní otázkou každé firmy obecně musí být, kde na to vydělám? Viděl jsem byznys plán, kdy si frajerka spočítala do puntíku všechny náklady – a to i včetně toho, jakým autem bude jezdit a kolik kilometrů projezdí každý měsíc. To je super plán pro investory – bylo vidět, kam se všechny prachy ztratí. Nebylo tam ale nic o tom, kde vezme klienty, kteří to všechno zaplatí. A takový byznys je zkrátka k ničemu.

Pokud v něčem nevidíte klienty, kteří budou spokojení, tak to nemá smysl dělat. Ono vytvořit si svůj Super Nadupanej Produkt®, který je Něco Jako Basecamp Ale LepšíTM, pak vám to samo o sobě nepomůže. Kdo za to bude platit? Všichni, vždyť je to přece lepší než Basecamp! Kristepane, jak to zjistíte? A kolik vlastně utratíte za to, že to zjistíte?

Viděl jsem dobře financovaný projekt CRM – vždyť jich je spousta na trhu, další se neztratí – uděláme ho totiž líp! O jeden milion a jeden rok později ten projekt zavřeli, protože se nikdy ani nedodělal.

Kdo je váš klient?

Opět budu narážet na projekt CRM, neb jsem viděl i více dovnitř: autorem projektu byl borec, který měl vytvořenou vlastní databázi. Světe div se, vytvořil si ji nad Microsoft Access. Prasárna? Ne, jemu to totiž stačilo. Protože to dělalo přesně to, co chtěl – a když měl tuto zkušenost, rozhodl se, že zajde za investorem a sežene si někde prachy na vývoj CRMka.

Jsou dva způsoby, jak budovat společnost. Většina Venture Capitalů investuje v horizontu 6 let. A proč ten startup vlastně děláte vy? Protože chcete vybudovat firmu, nebo protože chcete vybudovat firmu a pak ji prodat? První možnost by měla být správně – a přitom dnes a denně poslouchám o tom, „že to jednou prodám a budu za vodou, válet se na Bahamách a na všechno se vykašlu.“

Když buduju firmu s tím, že ji pak prodám, tak mi je taková firma ale skutečně k ničemu. Protože v takovém případě je mi úplně jedno, jestli vydělává nebo ne, jestli ji celých 6 let budu dotovat a budu se chlubit tím, jak je to zatraceně velkej globální byznys. Výsledovka na konci roku jasně řekne, jestli je ta firma soběstačná (např. LinkedIn) nebo potřebuje imrvére investory (twitter).

Používejte svůj produkt

To je další klišé, které pořád slýcháváme všichni. Nemyslím, že je nutné používat svůj produkt – to je totiž pouze důsledek správného přístupu k firmě. Samotné používání mého vlastního produktu nestačí, problém je hlubší.

Vrátím se opět k projektu CRM: borec chtěl vymyslet lepší CRM, než bylo na trhu. Sám ho používal a zlepšoval – nicméně neplnilo svůj účel, protože produkt neřešil jeho problém, řešil problém někoho jiného. Někoho, koho on sám neznal. Lidi vám dají peníze za to, že jim zmenšíte jejich trápení, pomůžete vyřešit problém nebo je prostě pobavíte.

Ve chvíli když dělám produkt, který řeší problém někoho jiného, pak nemohu být vedoucím takového startupu! Startup může vést programátor – ale pak ten startup musí řešit jeho problémy – a tedy i ostatních programátorů! Kdybych vyvíjel The Nový FrameworkTM, který řeší mé problémy, pak jeho vedení, cenotvorbu a to, na čem se vlastně vydělává, nedám do ruky nějakému Top Manažerovi, který Zná Myšlení Mých Zákazníků – prostě proto, že on nebude mým zákazníkem! A může nakrásně používat můj framework v rámci klasické poučky Používejte Svůj Produkt, ale když ten neřeší jeho problém, tak je mu úplně jedno, jestli to dělá A, nebo B.

Řešme své problémy, a pak si nenechme mluvit do jejich řešení – a nebo řešme cizí problémy, ale pak se necpěme do vedení takového řešení.

Tak či onak v čele firmy, alespoň navenek, musí stát někdo, kdo nemá problém s veřejným vystupováním, má soft-skills atd. Nesouhlasím s tím, že to nemůže být programátor a že manažer, nebo dokonce i bohatý a úspěšný podnikatel, může sám o sobě vybudovat úspěšný startup. Ne – naději na úspěšný startup má jen ten, kdo řeší svůj vlastní problém. Nemusí ho navenek prezentovat, na to může mít lidi, ale vést produkt jako takový musí někdo, komu ten daný produkt řeší jeho problémy.

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
14 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Michal Illich

„moc lidí si myslí, že startupy krachují kvůli špatnému vedení, ve kterém sedí ne-manažeři“

Zajímavé, takové lidi neznám. Asi máte opačnou zkušenost, jen říkám svou zpětnou vazbu.

Mám totiž dojem, že je častěji uznávané, že úspěšný startup obvykle vede vývojář (Google, Seznam, Yahoo, Facebook), případně v současné vlně jsou i dost úspěšné startupy vedené designery.

alancox

Já si také myslím, že článek generalizuje.

Pokud totiž programátor má slušné manažerské schopnosti, pak projekt je mnohem lepší, než když je veden jen manažerem.

Pokud se dokáže oprostit od závislosti na projektu samém.

On i startup zvaný Microsoft začal na Billu Gatesovi, programátorovi.

Oldisy3

Bill Gates ale nebyl zadne programatorskej genius, spis podprumernej, zato schopny manazer a obchodnik.

alancox

Nikdo nemluví o tom, že byl génius, ale že byl programátor.

Jen chci demonstrovat, že článek mluví hlouposti a praxe ukazuje spíše pro opačnou hypotézu. Jak ostatně už napsal předřečník.

alancox

Takže gynekolog, který si založí ordinaci vlastně musí zkrachovat, protože gynekologie neřeší jeho vlastní problém – už z principu on sám jako muž gynekologické služby využívat nemůže.

Stejně tak každý muž, který si založí obchod dámským prádlem to dělá špatně. Pokud není tedy fetišista a nelibuje si v převlecích za ženy.

BoneFlute

Konkrétně: „Řešme své problémy, a pak si nenechme mluvit do jejich řešení – a nebo řešme cizí problémy, ale pak se necpěme do vedení takového řešení.“ ?

Gynekolog si založí ordinaci, a když bude dobrej doktor, ale protivnej na klientky, tak zkrachuje. Bude to průměrný doktor, ale taktní ke klientkám, a bude mět zákaznice.

V čem vidíš rozpor?

František Kučera

Tvorba zakázkového softwaru je ve většině případů postavena na tom, že neřeším svůj problém, ale problém zákazníka. Proto je potřeba dobrá analýza, proto je potřeba proniknout do toho oboru a pochopit, co má zákazník za problém a co potřebuje.

Jinak to moc ani nejde – spousta lidí má problém (potřebu) ale neumí vyvíjet software (nebo vést softwarový vývoj).

Samozřejmě, že člověku jde práce líp od ruky, když dělá software pro řešení svého problému – a v takovém případě jde minimalizovat analýza, protože zadavatel a řešitel je jedna osoba a spoustu věcí není potřeba explicitně vyjádřit (dát na papír) a stačí, že zůstávají v jeho hlavě. Ale dobrá větší softwarová firma musí mít procesy pro vývoj softwaru pro libovolný obor – procesy pro zjištění požadavků a pro jejich řešení.

Vojtěch Semecký

Ano, ale „Tvorba zakázkového softwaru“ není startup.

alancox

„V čem vidíš rozpor?“

Rozpor vidím v tvrzení článku, že dobrý startup musí řešit problém, který řeší sám startupista.

Dal jsem příklad kdy nemusí a dokonce ani nemůže. Gynekolog muž sotva může řešit svoje problémy s vlastním zaníceným vaječníkem. A přesto je kolem spousta úspěšných gynekologů.

alancox

„Konkrétně: „Řešme své problémy, a pak si nenechme mluvit do jejich řešení – a nebo řešme cizí problémy, ale pak se necpěme do vedení takového řešení.“?“

Pro jistotu, gynekolog muž nemajíce vlastních ženských problémů přesto vede léčbu mnohých klientek.

„Gynekolog si založí ordinaci, a když bude dobrej doktor, ale protivnej na klientky, tak zkrachuje. Bude to průměrný doktor, ale taktní ke klientkám, a bude mět zákaznice.“

Upřímně, i když bude hulvát, ale nejlepší doktor široko daleko, který zachrání i to co jiní doktoři nikoli – bude ještě úspěšnější.

Startup ani podnikání se nedá narovnat do dogmat.

BoneFlute

Já to chápu. Gynekolog je muž, který řeší problémy, které nemá – je to tedy druhý případ z toho dogmatu.

Co se týče doktora, gynekologa, který je hulvát, tak ten si nevydělá ani na slanou vodu, a může to být skvělej doktor. Ledaže by měl dobrou sestru, která mu zavře pusu, a připraví mu pacientky.

Dogmata mají svá omezení, ale nimráte se v tom, jak to napsal, aniž byste přednesl něco hodnotného.

backup

musim se priznat, ze jsem vubec nepochopil o co jde a pak me v diskuzi jeste navic zmatl pan Ponkrac s tim gynekologem a nejakym chlapkem, co ma zanet vajecniku.

Clary

Jako bych četl zápis ze čtenářského deníku, kde povinnou četbou byla kniha Restart :)

Michal

Ze managera dela programator byt problem muze a nemusi. Urcite se najde par programatoru, kteri i managerskou funkci zastanou lepe nez nektery manager, ale o to nejde.

Ja vidim problem tam, kde se lidi chytaji hesel a skatulek a nepremysli, protoze kazda situace a kazdy specialni projekt vyzaduje ojedinely pristup.
Lidi a specialne u manageru to plati podle mych zkusenosti nejvic se chytaji hesel a slepe nasleduji ten „zaruceny“ postup nekoho jineho o kom si precetli na Smashing magezine, nebo jinem cool periodiku..

Byla doba kdy po me chtelo par presne takovych „slepych“ manageru drobnych reklamek prodavajicich weby od studaku za 3000 naprogramovat slevomat a to uz jich v CR bylo pres 180…

Clovek se tomu musi zasmat a jit dal :-)

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.