Vše, co jste chtěli vědět o tom, jak napsat titulek, a báli jste se zeptat

HTML tag title patří mezi nejdůležitější on-page prvky stránky z pohledu SEO. V článku najdete, krom jiného, 12 tipů, jak napsat titulek lépe.

Článek původně vyšel na webu bloxxter.cz.

HTML tag <title> patří mezi nejdůležitější on-page prvky stránky z pohledu SEO. Titulek by měl být o tom, o čem je daná stránka, na které je umístěn. Proto musí být unikátní (nesmí se na dalších stránkách opakovat), popisný (vystihuje obsah stránky) a zajímavý (dokáže potenciální návštěníky nalákat ke kliknutí). V článku proto najdete, krom jiného, 12 tipů, jak napsat titulek lépe.

12 tipů jak napsat titulek lépe.

Co je titulek?

Titulek je řádek v hlavičce zdrojového kódu, který vypadá nějak takto <title>Jak správně napsat titulek pro SEO | Pavel Ungr</title>. Běžný návštěvník vašeho webu ho nejspíš neuvidí, zobrazuje se pouze v záložce internetového prohlížeče, a také, a to je pro nás velmi důležité, ve výsledcích vyhledávání. To, co je v něm napsané, totiž ovlivňuje algoritmy vyhledávačů, aby poskytly váš web ve výsledcích. Na tomto případě se ukazuje, že stačí relevantní titulek na hodně hledaný dotaz, a dostanete se na 1. místo i bez linkbuildingu (ano, na stránku na 1. místě nevede žádný externí odkaz).

Titulek stránky

Titulky se také mohou zobrazovat na externích webech, jako jsou například sociální sítě.

Optimalizujeme doleva a nahoru

Tuto nádhernou poučku mám od Lee Odena. Pro vyhledávače je důležitější to, co je ve zdrojovém kódu výše a dříve. Tedy nahoře a vlevo. I proto je tag <title> pro nás velmi důležitý, protože je v hlavičce webu a často je to jeden z prvních řádků kódu, hned po základních definicích HTML dokumentu. Ovšem pozor, není nejdůležitější jen proto, že je ve zdrojovém kódu nejvýše, velkou roli hraje jeho sémantický význam.

Proto to, co je důležité, pište první, a to co má nižší prioritu až na konec. Z toho vyplývá i doporučení na práci se značkou/brandem:

Brand vkládejte na konec titulku

Dává smysl, aby na podstránkách byl až za popisnou částí, kdežto na úvodní stránce by měl být první. Proč? Když dorazíte na úvodní stránku, musíte vědět, kde jste. Typicky na e-shopu s počítačovou technikou Alza nebo na e-shopu Mall. Kdežto na podstránkách je naopak důležité, že si prohlížíte Žehličku Zeman nebo Notebook Schwarzenberg. To, že je to na webu Alzy nebo Mallu, je naopak podružné.

Jak by takový titulek úvodní stránky mohl vypadat? Třeba takhle: Červená kantýna – nejlevnější prodej sýrů v Praze (59 znaků). Pro konkrétní podstránku, řekněme s produktem, zase třeba takhle: Nejkvalitnější krájený holandský eidam | Červená kantýna (56 znaků). To, co dát do titulku, vám poradí váš zdravý selský rozum a analýza klíčových slov.

Možná jste si všimli, že odděluji popis stránky a brand znakem „|“ (mimochodem napíšete ho na Windows klávesnici kombinací pravého altu a klávesy W). Můžete použít jiný? Jasně! Dejte tam pomlčku nebo dvojtečku nebo dvě dvojtečky. Cokoliv chcete. Vyhledávače tyhle znaky budou ignorovat všechny. A pokud se rozšoupnete, přijdete o cenný prostor. Proto je tenhle znak | příjemným zvykem, protože zabere jen jeden znak a přitom jasně vizuálně oddělí brand (značku) a popis stránky. Málokdy se totiž stává, že by byl součástí brandu nebo produktu tenhle znak, ovšem pomlčka mnohem častěji. Seznam.cz bohužel tento znak nezobrazuje a ještě zmenšuje velikosti písmen.

Stop slova

Stop slova jsou taková slova, která vyhledávače ignorují, protože nemají žádný obsahový význam. Dobře je poznejte, a pokud k tomu nemáte nějaký dobrý důvod, do titulku je nevkládejte, jen zabírají místo. To samé platí i pro znaky jako jsou |, – nebo /. Krátký výčet stop slov z webu Michala Janíka (bez diakritiky):

a, aby, aj, ale, anebo, ani, aniz, ano, asi, avsak, az, ba, bez, bude, budem, budes, by, byl, byla, byli, bylo, byt, ci, clanek, clanku, clanky, co, com, coz, cz, dalsi, design, dnes, do, email, ho, i, jak, jake, jako, je, jeho, jej, jeji, jejich, jen, jeste, jenz, ji, jine, jiz, jsem, jses, jsi, jsme, jsou, jste, k, kam, kde, kdo, kdyz, ke, ktera, ktere, kteri, kterou, ktery, ku, ma, mate, me, mezi, mi, mit, mne, mnou, muj, muze, my, na, nad, nam, napiste, nas, nasi, ne, nebo, nebot, necht, nejsou, není, neni, net, nez, ni, nic, nove, novy, nybrz, o, od, ode, on, org, pak, po, pod, podle, pokud, pouze, prave, pred, pres, pri, pro, proc, proto, protoze, prvni, pta, re, s, se, si, sice, spol, strana, sve, svuj, svych, svym, svymi, ta, tak, take, takze, tamhle, tato, tedy, tema, te, ten, tedy, tento, teto, tim , timto, tipy, to, tohle, toho, tohoto, tom, tomto, tomuto, totiz, tu, tudiz, tuto, tvuj, ty, tyto, u, uz, v, vam, vas, vas, vase, ve, vedle, vice, vsak, vsechen, vy, vzdyt, z, za, zda, zde, ze, zpet.

Skloňování, časování, synonyma a jiné

Vyhledávače umí skloňovat, časovat, rozpoznávat synonyma, přidávat a odebírat diakritiku. Takže se nebojte si s titulkem opravdu pohrát. To, že fráze, která vám vylezla z analýzy klíčových slov, je v jiném tvaru, nevadí. Vyhledávače si s tím poradí.

Nicméně vždy bude platit známé přísloví „Bližší košile nežli kabát„, což v tomto kontextu znamená, že pokud někdo bude optimalizovat svůj web na kostrbaté fráze bez diakritiky a bude mít svůj web zhruba stejně hodnocený jako ten váš, tak na kostrbatou frázi bez diakritiky ho vyhledávač může nabídnout výše než váš. Takže titulky Prodej červených aut a rudá auta na prodej budou pro vyhledávač zaměnitelná.

Pište úsporně, ale popisně

Dříve platilo, že titulek by se měl vejít do 60-65 znaků. Vyhledávače vám většinou prostě víc nezobrazí. A protože titulek hodně ovlivňuje CTR, nedává smysl, abyste tam měli půlku věty a pak jen … . Takže snažte se vejít do těch 65 55 znaků. Pište tak, aby to lidi oslovilo. Pokud titulek neosloví člověka a on neklikne, pak vám ani 3. pozice nepomůže. Prostě, když ho člověk uvidí, tak ho to musí chytnout tak, že si nemůže pomoct a… klikne.

Jestliže si chcete otestovat, jak takový titulek může vypadat, tak doporučuji nástroj Google SERP Snippet Optimization Tool. Výsledek pak může vypadat třeba takhle:

Google SERP Snippet Optimization Tool

55 znaků je standard, ale nemusí platit

Psal jsem, že to s 65 znaky platilo dříve. Ano, teď už to tak úplně není omezené na počet znaků. Každý znak je totiž různě široký. Porovnete 3 M: MMM a 3 L: lll. Proto vyhledávače definují šířku bloku, do které se titulek může vejít, a ten může mít různý počet znaků. Třeba 100 znaků „llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll“ nebo 34 znaků „MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM“. Otestovat si váš titulek podle těchto nových metrik můžete pomocí nástroje Title tag preview tool (2014 edition). Obecně platí, že pokud udržíte titulek do 55 znaků, tak máte 95% šanci, že ať obsahuje jakékoliv znaky, zobrazí se celý (to platí i pro český Seznam, který už také nepočítá délku titulku podle znaků).

Kdy vám vyhledávače váš titulek nezobrazí?

Matt Cutts v jednom ze svých videí popsal případy, kdy vám Google titulek přepíše nebo zobrazí jinak:

  • Pokud není dostatečně krátký
  • Pokud neobsahuje vhodný popis stránky
  • Pokud není relevantní k dotazu (tuto funkci najdeme i u českého Seznamu)

Nástroje na odhalení duplicity titulků

Už jsem zmiňoval, že není dobré mít duplicitní titulky. U obsáhlého webu ale není úplně jednoduché je odhalit. K tomu vám pomohou níže zmíněné nástroje:

12 tipů, jak vylepšit titulek

Hlavní úkol titulku v SEO je, aby zasáhl uživatele, odlišil vás od konkurence a nalákal ke kliknutí. Samozřejmě přítomnost klíčového slova je také důležitá. Pojďme se ale podívat na pár konkrétních tipů, jak titulek vylepšit (díky za inspiraci Honzovi Ambrožovi a Pavlovi Janíčkovi):

  1. Vložte jasnou výzvu k akci (call to action).
  2. Vkládejte dynamická slovesa.
  3. Vkládejte prodejní argumenty a konkurenční výhody. Např. Největší nabídka tabletů s androidem pro školy Aneb pište seznamy! (5 nejlepších aplikací, 10 nejhorších selhání, 20 wallpaperů zdarma)
  4. Nebojte se vkládat číslice. Např. 10 nejlepších bot na běhání
  5. Nebo si pohrát s interpunkcí a speciálními znaky. Např. ★ Pokud ♥ jen zmáčknout ► a sledovat nejlepší filmy, tak u nás!
  6. Nebojte se být kontroverzní.
  7. Vyřešte problém – víte, co lidi často řeší? Napovězte jim a nalákejte je v titulku.
  8. Buďte aktuální.
  9. Přemýšlejte nad vaší cílovou skupinou – je titulek vhodný pro vaši cílovku (cílovky)? Nepomůžou vám scénaře persón?
  10. Pomůže titulek při šíření na sociálních sítích, má virální potenciál?
  11. Neparazitujte na abstraktním jménu konkurence (např. Slevomat), zejména pokud má na svůj název ochrannou známku.
  12. NIKDY nepište NEPRAVDIVÉ a ZAVÁDĚJÍCÍ titulky.

Jak říká Terry Pratchett: „Pero je silnější meče. Ale jen pokud je meč velmi malý a pero velmi ostré.“ Psát dobré titulky není žádná legrace. Pokud nezvládáte velmi dobře jazyk, nejste kreativní a zároveň nemáte zkušenosti ze SEO, tak se do toho nehrňte. Vůbec se nestyďte tuhle práci nechat na copywritera. On je ten, který mistrně ovládá jazyk a patrně napíše titulky lépe než vy.

Z copywriterů, se kterými jsem spolupracoval, mohu jednoznačně doporučit Otto Bohuše, Romana Hřebeckého nebo Marcela Kupku. Nezapomínejme ale na ženy, a proto doporučuji Lucku Palkoskovou a Natálku Bartasovou.

Pokud se chcete naučit, jak klíčová slova do titulků správně hledat, rád vám pomůžu na svém workshopu analýzy klíčových slov.

Možná jsem si nevzpomněl na vše, co znám – takže se neváhejte zeptat v komentářích.

Článkem se inspirovali:

Doporučuji k další četbě

Jsem konzultant online marketingu se specializací na SEO. Vymýšlím funkční strategie a zpracovávám analýzy pro své klienty, aby byli na internetu úspěšnější. O tom často píšu a školím.

Komentáře: 2

Přehled komentářů

Saiffer Front-loading
Pavel Ungr Re: Front-loading
Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=12095