Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Jak vyhodit peníze za zbytečný web

Jak vyhodit peníze za zbytečný web

Články Různé, Webdesign

Právě si ťukáte na čelo a říkáte si, jaký by asi mělo smysl vyhodit peníze za zbytečný web. Přesto dnes a denně kolem sebe můžeme vidět spoustu příkladů zbytečných webů, za které někdo vyhodil peníze: Nefunkčních, nepoužitelných, nicneříkajících, zmatených… V tomto návodu se dozvíte, jak takové weby dělat.

Upozornění: Následující text je ironický, proto by jej čtenáři, kteří nejsou schopni ironii pochopit, měli číst velmi opatrně.

Vývoj webů je poměrně mladý obor, plný mýtů, nepřesností a problémů. Jedním z největších problémů ve vývoji jsou, nepřekvapivě, vývojáři. Hned po nich zákazníci. Vývojáři jsou totiž hlavně geekové, kteří milují technologie, ale nemají od nich odstup běžného člověka. Na druhé straně stojí zákaznici, tedy ti, co chtějí mít web – ti zase často přistupují k webu jako k něčemu od IT, nebo naopak jako k něčemu, co je „samozřejmé“, co zvládne každý student a k čemu není potřeba žádných extra znalostí.

Výsledkem spolupráce „klasického“ zákazníka s „klasickým“ vývojářem je pak web, který lze směle nazvat černou dírou – jsou to peníze vyhozené oknem. Vyhodit peníze oknem lze samo sebou mnoha způsoby. Pojďme si připomenout ty naprosto nejzaručenější, a to na příkladu firemního webu.

Když budeme parafrázovat starý ajťácký vtip, tak můžeme celkem přesně vyjmenovat tři nejhorší momenty při vývoji webu. Bez konkrétního pořadí to jsou tyto situace:

  • Programátor zapne Photoshop.
  • Grafik spustí textový editor.
  • Management dostane nápad.

Začneme od konce.

Potřebujeme nějaký web…

Na počátku vyhození peněz za zbytečný web bývá často myšlenka z mezititulku. Bývá téměř pravidlem, že se vylíhne v hlavě někoho z nejvyššího vedení firmy, neprojde oponenturou („ano, pane řediteli, máte pravdu…“) a jde rovnou do fáze realizace. Pokud chcete vyhodit peníze opravdu velkolepě, nikdy nenechte, aby vám do nápadu „budeme mít web“ mluvil někdo z marketingu, z obchodního nebo z PR. Vždyť web, to jsou přece počítače, tak kdo jiný by k tomu měl co říct, než ajťáci?! 

Nikdy si neklaďte otázku „Proč bychom měli mít web?“ Vždyť to je přeci jasné! Všichni ho mají, konkurence ho má, kdo ho nemá, ten jako by byl mrtvý, všichni na tom vydělávají… Mít něco jen proto, že to mají ostatní, to je základ každého pořádného vyhození peněz!

Stejně tak se neptejte „Pro koho by měl web být?“ Přeci pro všechny! A když je pro všechny, tak je i jasné, co tam musí být: Všechno! Protože čím víc tam toho bude, tím líp! No a samo sebou musí být rychle a levně.

Zadání bychom tedy měli: „Potřebujeme web, protože ho mají všichni a my ho musíme mít taky. Web musí být pro všechny a musí tam být všechno! Rychle a levně!“ Ještě můžete přihodit pár odkazů na weby konkurence s poznámkou „Nějak takhle aby to vypadalo, ale jinak!“. Takové zadání je naprosto ideální začátek vyhazování peněz za zbytečný web.

Pokud budete k firemnímu webu přistupovat jako k nástroji, který patří pod obchod a marketing, pokud budete přemýšlet, jaký je jeho smysl, pokud si specifikujete konkrétní skupinu (nebo skupiny) lidí (zákazníci; partneři; novináři) a jim přizpůsobíte obsah a strukturu webu, tedy pokud uděláte to, čemu se říká analýza, skončíte pravděpodobně s webem, který k něčemu je, a zjistíte, že jste peníze nevyhodili jen tak oknem.

Kdo to udělá?

Máme zadání, které nám pomůže vyhodit peníze, a teď musíme najít někoho, kdo to zrealizuje. V tomto kroku je důležité pamatovat si jedno paradoxní pravidlo: Čím víc budete šetřit, tím víc peněz vyhodíte oknem!

Ajťáci

Pokud máte ve firmě IT oddělení, je situace jednoduchá. Jděte za nimi do jejich kutlochu, získejte si jejich pozornost a řekněte jim: „Hoši, mám pro vás skvělou práci! Uděláte firemní web! Já vím, že se hlavně staráte o instalace počítačů, o tahání kabelů a o zapojování tiskáren, ale taky děláte to internetový připojení, takže – kdo jiný než vy, že?“ Když vám na to vaši „kluci ajťáci“ kývnou, máte vyhráno – pravděpodobně vyhodíte peníze za zbytečný web! Otázky, které by snad kladli, jako „kdo udělá grafiku?“ a „kdo to nakóduje?“ a „kdo navrhne ovládání?“ jsou zbytečné – no kdo asi?! Oni přeci! Jsou to ajťáci!

Může se stát, že kluci ajťáci jsou v kumbále omylem a ve skutečnosti opravdu rozumí tvorbě webu, ale to se stává jen výjimečně. Poznáte to z toho, že budou mít spoustu otázek, na které jste si už přeci dávno odpověděli (Co, proč, jak), a že budou chodit pro rozumy za obchodníky. V takovém případě riskujete, že web bude mít smysl, takže je lepší jim ten úkol sebrat…

„Mladej“

Oblíbeným autorem webů, rychlým, levným a téměř vždy dostupným, bývá „mladej“ – tedy jakýkoli syn ve věku 15–20 let, který vysedává u počítače. Máte-li ve firmě někoho, kdo takovým „mladým“ disponuje, svěřte mu vytvoření firemního webu. Za dvě, tři tisícovky to jistě spíchne, a bude to i rychle. Nebo můžete takového „mladého podnikatele“ najít na webu. Poznávací znamení: „Weby kompletně, levně“.

Firma

Pokud nemáte ve firmě „ajťáky“, ani vhodného syna, ani nějakého (třeba) obchodníka, který vykazuje náklonnost k počítačům, nezbyde než oslovit nějakou firmu. Pokud chcete opravdu vyhodit peníze za zbytečný web, tak hledejte tu s nejnižšími cenami. Zavolejte jim a zeptejte se: „Kolik chcete za web?“ Pokud vám řeknou nějakou částku, tak jsou to vaši lidé! Když se budou moc vyptávat, jděte jinam! Vy chcete web, hned, ne planě plkat!

Firemní web je v první řadě marketingový a prodejní nástroj. Hlavní slovo by tedy měli mít právě obchodníci či lidé z marketingu. Vaše IT oddělení s tím má tolik společného jako váš automechanik s obchodními cestami: stará se o technické fungování. To, s kým se bude jednat, kde a jak, to je zodpovědnost obchodu! 

Žádné tříštění sil!

V první řadě dbejte na to, aby se okolo webu motalo co nejmíň lidí. Šetříme přeci. A nejvíc ušetříte, když web udělá jeden člověk. Pokud někde uslyšíte, že tvorba webu potřebuje analytika, designéra, grafika, kodéra, programátora, copywritera, testera, nevěřte tomu – grafik to dělá na počítači, programátor taky, analytik určitě taky, design dělá grafik na počítači – takže to musí zvládnout ajťáci, otestujete si to sám a copywritera nepotřebujete, protože stejně nevíte co to je. Stále si opakujte: Šetřit, šetřit, šetřit, ať to stojí, co to stojí! Jedině tak vyhodíte peníze za opravdu zbytečný web.

Buďte při plýtvání penězi kreativní. Rozhlédněte se kolem sebe. Určitě najdete vhodného kandidáta, vhodnou spřízněnou duši, která vám pomůže promrhat peníze. Ideálním je programátor, který navrhne design, napíše texty a bude spravovat server. Je hodně takových, kteří věří, že to zvládnou, vždyť „stačí řídit se zdravým rozumem“, kterého mají na rozdávání. Výsledkem bude téměř vždy web, který bude plně pochopitelný pro dotyčného programátora, pokud jej bude prohlížet on sám svým Firefoxem. Ostatní lidé v něm budou zmateně bloudit („jejich problém, mají si přečíst popisky“), budou jim kusy chybět („jejich problém, mají si nainstalovat svobodný prohlížeč a pár rozšíření, ještě vám poděkujou“) a brzy z něj odejdou. Web bude opravdu zbytečný.

Pokud nenajdete dostatečně sebevědomého programátora, jistě najdete aspoň sebevědomého grafika (často pracuje výhradně s nejnovější verzí Photoshopu), který vám celý web navrhne, nakreslí a převede do HTML. Nebude to mít sice „redakční systém“ a nebude to mít „databázový backend“, ale bude to graficky úžasné dílo. Na papíře. Grafickou kreativitu můžete ocenit mnoha tisíci korun, a výsledkem bude pravděpodobně nepoužitelný splácaný web. Gratuluji, vyhodili jste peníze oknem!

V nouzi nejvyšší si web dokážete udělat sami. Vezmete leták, naskenujete ho do Wordu, kliknete na „Uložit jako webovou stránku“ – a nějak ho nahrajete na web.

Tvorba webu je, stejně jako například vytvoření televizního seriálu, knihy nebo domu, záležitostí několika různých profesí. Výjimky, které zvládnou udělat analýzu, design, uživatelské rozhraní, grafiku, kódování pro web, serverový backend, testy, texty i reklamu, jsou velmi vzácné a pouze potvrzují pravidlo. Ostatně – kolik bylo filmařů, co dokázali napsat scénář i hudbu k dobrému filmu, ten zrežírovat, zahrát v něm hlavní roli, sestříhat ho a produkovat? Tři v celých dějinách kinematografie?

Postavit web jako postavit zeď

Gratulujeme! Právě jste vyhodili peníze za naprosto zbytečnou věc. Pravděpodobně je hodně barevná, nafouklá, něco se tam hýbe a vypadá to opravdu dobře. A co dál? No – to je všechno! Máte web, tím to hasne, peníze byly vyhozené, web zůstává…

Důležité je, jestli je tam opravdu všechno. Tedy fotky všech lidí z firmy. Dnešní datum. Informace o tom, kdo má svátek. Kurzy měn. Všechny produktové listy všech vašich výrobků (jako PDF, či ještě líp jako ofocené listy z katalogu, ideálně JPG nebo BMP). Ofocený certifikát ISO 9001. Fotografie sídla firmy. Krédo. Historie firmy. Reference. Fotogalerie z firemních akcí. Diskuse. Citáty moudrých osobností. Vtipy. Horoskop. Televizní program. Všechno na titulní stránce; tam to každý hned uvidí.

No a když tam je všechno, tak už nemá smysl s tím jakkoli hýbat. Nechte web být tak jak je. Nic na něm neměňte: jednak je tam všechno, a jednak byste zmátli návštěvníky. Nechte ho tak jak je tři, čtyři, klidně i pět let. On to vydrží, a uvidíte, že o něm nebudete vůbec vědět! Hlavně už do něj nedávejte ani korunu.

Jestli ale chcete opravdu vyhodit peníze, nakupte spoustu domén. Ke každé si nechte vystavit certifikát o vlastnictví (můžete je ostatně vystavit na tom webu). Najděte si vhodnou agenturu, která dělá SEO za měsíční poplatek (ideální je taková, která má v ceníku napsáno „SEO: 500 Kč/měsíčně“ – hned pod poplatkem 50 Kč za skenování podkladů na web). Hlavně ať se vás na nic neptají – to SEO je přeci jejich starost!

A hned jak si našetříte, můžete vyhodit peníze znovu. Kouzelné slovíčko je „Redesign“. Pokud jej pojmete tak, že chcete nový web, protože starý web je prostě starý a vy jedete za 14 dní někam prezentovat výrobky, takže nový musí být hotový do té doby, tak opět vyhodíte peníze oknem.

Firemní web potřebuje stejnou údržbu jako jakákoli jiná věc. Neznamená to, že jej musíte co půl roku celý změnit, ale musíte sledovat, jestli dělá to co, od něj čekáte. Jestli přivádí návštěvníky a jestli je mění v zákazníky. Jestli pomáhá zákazníkům, aby se rádi vraceli.Všechno tohle je potřeba sledovat, vyhodnocovat a reagovat na to.

Konečně!

Konečně máte web, který je naprosto k ničemu a ať jste za něj zaplatili pětistovku nebo padesát tisíc, tak to byly vyhozené peníze. Nikdo na něj nechodí, a i když na něj někdo přijde, tak tam nic nenajde, a i kdyby našel, tak neví, k čemu mu to bude, a i kdyby mu to k něčemu bylo, tak na vás nenajde telefon. V prodeji vám to nepomůže, k lepšímu postavení na trhu taky ne. Jsou to opravdu čistě vyhozené peníze. Je jedno, kolik jste do takového webu investovali. I kdyby byl zadarmo, tak to jsou vyhozené peníze.

Shrňme si tedy poznatky: Zbytečný web vznikne tehdy, když zadavatel neví, proč ho chce, pro koho bude a co s ním bude dělat. Zbytečný web vznikne tehdy, když ho necháte udělat nějakému správci sítě, technikovi nebo programátorovi jen proto, že „jsou od IT“. Zbytečný web vznikne, když ho dělá přehnaně sebevědomý solitér. Zbytečný web leží někde na serveru a nikdo se o něj nestará. Zbytečný web vznikne redesignem jiného zbytečného webu, aniž by kdo věděl proč a jak jej redesignovat. Zbytečný web je takový, na němž se orientuje jen jeho provozovatel a autor. Informace, které na webu nikdo nenajde, když je hledá, jako by nebyly vůbec.

… nebo můžete udělat přesný opak a dát peníze do smysluplného webu.

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
105 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Gianluca Turturro

Moc pěkný článek. Škoda, že není napsán třeba na Novinkách.cz Tam by si to přečetla opravdová cílovka tohoto článku :)

Jinak se s myšlenkou tohoto článku zcela ztotožňuji. Např. poslední práce, kterou jsem dodělal leží od té doby ladem a protože má zadavatel „spoustu práce a nemá čas“, tak chybí část textů, ty které jsou napsané, jsou napsané nevalně (jen formou bodů) a celý web tak vypadá jako nedodělek…

Jiný případ se mi stal, když jsem se sešel s klientem, řekli jsme si cíle webu, co by měl vše obsahovat (vč. e-shopu) a ve fázi mockupu mi klient řekl, že našel řešení, kde „si web může udělat sám a hodlá toho využít“ a pak z toho vzniklo něco takového, jak popisuje pan Malý. Škoda…

Cayman

Skvělý článek a souhlasím, že by to stálo za publikování v nějakém neodborném médiu (napadá mě třeba E15), aby to dostali pod nos hlavně ti, co takhle zadávají IT zakázky.

„Tvorba webu“ ve Wordu by jistě stála za samostatné zamyšlení :-))

Jsem rád, že na českém internetu je několik dobrých autorů, kteří mají nadhled, rozumí oboru a dokážou se podívat na svět počítačů i z jiné stránky. Díky.

435345

Zbytocny clanok.

František Kučera

Možná by padl na úrodnější půdu na jiném serveru, jak již píší výše. Ale zbytečný rozhodně není.

MAX

Ano, je to tak, na jiném servru by si to snad cílová skupina uvědomila. I když pan Martin Malý je sám jako „ferda mravenec“ – práce všeho druhu („Tvůrce software, programátor, elektrobastlíř. Autor (mj.) blogovacího serveru Bloguje“). Hlavně, že kydá hnůj např. na Grafiky – znám jich spoustu, co udělají komplet web, aniž by to bylo přeplácané. Dokonce to je čistý kód a precizní texty. Ale jak se již psalo, horší je to s těmi termíny…

Martin

Přesně tak, úúúúplně o ničem.
Hrůůůůůůůůůůů­ůůůůůůůza.

Jaro

Pekný článok… To isté ale v bledomodrom sa dá uplatniť aj na „entrprdlajz“ aplikácie, intranety, cms… Je to ako veda pre vedu, IT ktoré spotrebúva samé seba. Manažéry, dovtedy slušní chlapci, sa pod vidinou koncoročných prémii stávajú zbesilými zvieratami, ktoré potrebujú vykazovať ľubovoľnú aktivitu aby mali na splátky za novú audinu. Sú softvéry, ktoré musia bez debaty fungovať – navigačné systémy pre rakety, medicínske softvéry. Všetko ostatné v IT je potemikova dedina. :)

František Kučera

Ad CMS:

V případě webových CMS (~ redakční systémy) se jedná o celkem dobrý krok – i když se prvotní grafický design „zprasí“ nebo ne zcela povede, je možné zadat vytvoření nové šablony (např. pro Drupal, WordPress, Joomlu…) někomu šikovnějšímu a pokud je to ostatní (všechno kromě grafiky) obstojné, nemusí se stavět nový web od základů. Případně přeuspořádat nabídky a bloky taky není tak složité jako u ručně psaných webů.

Co se týče „enterprise“ CMS, tedy interních systémů, tam se to chce hlavně zamyslet nad podnikovými procesy a nad tím, proč nám vůbec tolik dokumentů vzniká a koluje po firmě a zda je vůbec potřebujeme. A až tu byrokracii, kterou se nepodaří odbourat, pak můžeme případně organizovat pomocí nějakého CMS.

joj

Ani „enterprise CMS“ se nepoužívá pro správu interních firemních procesů…

František Kučera

Pro správu ne, ale firemní procesy mj. určují, kde jaké dokumenty vznikají a kam putují… proto píšu, že je potřeba se zamyslet nejdříve nad nimi – často jsou ty procesy špatně navržené a vynucují vznik zbytečných dokumentů, které je pak potřeba spravovat v nějakém CMS.

VfB

ten dokáže udělat scénář, režii, hudbu, zahrát si hlavní roli a to starej dědek

bedna

Jsem plný rozporů, asi jsem BLEK :-) Né, teď vážně…

Rozumně nerozumně napsaný článek, který spíše než na poptavatele prezentací měl směřovat na ty „solitéry“, programátory a ostatní? S obrovskou většinou souhlasím, ale docela důležitý aspekt byl vynechán a to zákazník!

Většina zákazníků, co mám, opravdu říká: „Chci web“ a je velmi těžké z nich dostat cokoli typu Jak? Pro koho? Proč?

Poté je pár světlých vyjímek, které si nechají poradit a opravdu s nimi trávíte tři hodiny denně nad konceptem webu.

A poslední jsou, co příjdou s hotovou představou a vy jim řeknete, že to tak není vhodné a oni vás pošlou ke všem čertům.

A ještě jedna věc, dnešní styl designu se lze s trochou píle naučit, ale zázraky v tom nehledejme, bude to průměrný design.

Ivan Nový

jak jsem si všiml, tak průměrný design prodává nejlépe. Mám zkušenost s katalogy, ty, které byly graficky opravdu pěkné a vkusné, nakonec odrazovaly od koupě. Bylo to něco mimo hlavní proud, a podprahový signál z toho byl, pozor, bude to drahé.

-----

Asi tak. Pokud shanim nejakou firmu nebo remeslnika, tak rozhodne neocekavam, ze bude mit duhovej web. Staci, kdyz tam bude predmet cinnosti, kontakt, reference a mozna nejaka drobnost. Takove ty krasne barve barevne weby velkych firem, kde se stejne nic nedozvim, jsou k prdu.

Ivan Nový

Ano, ale ve mnou popisovaném případě šlo opravdu o vkusné a elegantní katalogy, se všemi informacemi co měly mít a v jednoduché přehledné a estetické formě. Byla radost na ně pohledět a s nimi pracovat, vše bylo promyšleno do nejmenšího detailu. Byly dokonalé a to odrazovalo.

tom

Pak to bylo spatne navrzeno jako prvni se mel zakaznik dozvedet informace o cenach, aby mel predstavu zakolik se dana sluzba/produkt nabizi a luxusni katalog by ho misto odrazeni jeste vice zaujal…

Tom

jsem napsal něco podobného http://www.root.cz/clanky/jak-neudelat-atraktivni-web/ a ono to furt platí :)

Oldřich Vetešník

Naprosto geniální :D děkuji za pobavení. Škoda jen, že to nejde nacpat do hlav všech CEO na světě…

-tom-

Příliš paušalizováno a není brán zřetel na různé druhy webů. Opravdu netuším, proč by jednoduchý (ale proč ne třeba i eshop, že ano) web pro malinkou firmu či živnostníčka nemohl udělat „mladej“, dají se mezi nimi najít i poměrně dost šikovní kluci. Ostatně, odkud si asi myslíte, že se berou profíci ve velkých studiích? Že jim tam rostou v květináčích? Ne, jsou to právě tito „mladí“, kteří něco umějí a tam se doučí, bez kvalitních základů by je ale nikdo nevzal.
I jeden jediný člověk dokáže udělat opravdu kvalitní práci, jen mu to bude trvat nepoměrně déle než týmu, ale pokud se nespěchá, není důvod takto ušetřit nemalý peníz. Osobně mám negativní zkušenosti ne s kvalitou práce, ale s termínama, to bývá, myslívám, u jednotlivců hlavní kámen úrazu.

U velkých firem jde o více aspektů, jednak ten čas, ale i třeba o prestiž, chtějí, aby bylo vidět, že „na to maj“. Že výsledek nemusí být ale ani tehdy odpovídající dokládá, co mě zrovna napadá, příklad webu oděvní firmy Blažek, který dělalo Symbio. Něco tak zmateného jsem dlouho neviděl, opravdu bych rád viděl, jak se na takovémto webu dokáže pohybovat běžný zákazník…

Lol Phirae

Opravdu netuším, proč by jednoduchý (ale proč ne třeba i eshop, že ano) web pro malinkou firmu či živnostníčka nemohl udělat „mladej“, dají se mezi nimi najít i poměrně dost šikovní kluci.

Ano, sefredaktor Roota by mohl vypravet. :-P

tecik

Jednoduse – nebude se o nej dal starat, nebude jej dal vyvyjet… Novy web neni jeden bod v ramci casove linie a konec… ale jeho podpora + dodatecny vyvoj :-)

phi

webová stránka penzionu s mapou, fotkama a ceníkem opravdu nepotřebuje armádu IT :P

-tom-

Ale on by se o to člověk kolikrát i rád staral a udržoval svojí práci v dobrým a aktuálním stavu, ale… když mu to nikdo nezaplatí, tak proč? Každej potřebuje mít na rohlík.

imploder

Pokud je to jednoduchý víceméně statický web (není potřeba nic programovat), tak se o něj může starat ve smyslu doplňování obsahu i sám zákazník. A pokud se vyskytne problém, může to převzít někdo jiný, web je přece open-source.

František Kučera

Na blazek.eu vidím jen šedou stránku, tam opravdu nic nenajdu. Asi je to tím, že Flash očas padá. Škoda. Dneska je to už druhá stránka, kterou jsem hned po otevření zavřel – nestála za to zkoumat, co a proč nefunguje…

P.S. ještě že ty kalhoty, co od nich mám, fungují lépe než jejich web a nepadají :-)

Tobiáš Potoček

No jo, moje řeč, sám se počítám mezi „Mladé“ :D Mám ale dost rozumu na to, abych svoje (ne)schopnosti necpal někam, kam nepatří. Dělám si vše sám, od grafiky po výsledný kód, takže se to „profesionálním“ webům samozřejmě rovnat nemůže, ale to ani cena. A základní školy s 50 žáky či mrňavé firmičky nic takového nepotřebují. Jim se naopak hodí ten velice osobní přístup, který velká firma nabídnout nemůže (v konečném důsledku se starám i o zákazníkův počítač a radím věci, které se webdesignu vůbec netýkají).

xyz

No a pak když se mě klient ptá na rámcovou cenu eshopu nebo webu, tak se diví, že tolik, že nějaký mladý mu to udělá za zlomek a vysvětlujte potom někomu, kdo tomu nerozumí ten rozdíl bude markantní. A to nedělám weby nijak drahé… Ale eshop za 5000 Kč je opravdu blbost. A ještě nás, co to máme jako obživu, tihle „studentíci“ „rujnují“…

-tom-

Osobně se nebojím studentíků, ale spíše třeba Indů či Íránců, protože často taky fakt umí parádní věci a dělají pomalu za pětinu ceny našeho studenta. Někdy si říkám díky Bohu za jazykovou bariéru, že je moc fajn, že se s nima naši podnikatelé často nedokážou domluvit :-)))

joj

Už ste někdy viděl např. kód v C od „nějakého“ Inda, Íránce nebo Pákistánce? Přál bych vám to. Pak byste tu nepsal hlouposti. Ti co něco umí se nechají zaplatit úplně stejně, jako „bílá tvář“.

Flasi

Kvalita kódu je jako u zboží z Číny. Čili od otřesné a odstrašující (když to celé necháte na místních) až po špičkovou (na kterou se nemusíte bát nalepit vlastní značku, když na výrobu dohlížíte a máte dobrý způsob řízení kvality).

Je s tím sice spoustu problémů, které by vás při výrobě v Severní Americe/Evropě nepotkaly, ale je to levnější. Někomu ty problémy za to stojí, někomu ne. Pro některé typy výrobků je výroba v Číně vhodná velmi, pro jiné vůbec.

A s indo-pakistánským SW je to úplně totéž.

lobo

za shit zaplatite fakt 1/5 cenu, ale za kvalitu zaplatite porovnatelne ceny ako v europe
mal som tu ‚cest‘ riadit a komunikovat s takymto outsourcovanym teamom z indie…
nikdy viac ( islo asi o polrocny projekt a pracovalo na tom 11 indov – to boli z tej hornej casti spektra kvality)

je to presne ako u nas, kym nad nimi nestojis 10 hod denne, tak to flakaju presne ako ludia odtialto – boli moduly ktore sme im 10–15× vratili, lebo nesplnali poziadavky na funkcionalitu

Tobiáš Potoček

To je jako říkat, že Baťu likvidují levné výrobky z Číny. Samozřejmě je to pravda, ale takový je trh. A pokud zákazník za něco stojí, pozná kvalitu a vybere si ji. Já se ale na rozdíl od čínských výrobků nesnažím zakrýt fakt, že kvalita odpovídá ceně, jednám na rovinu. A méně nároční zákazníci jsou spokojení.

-tom-

Tak to pozor! Oni ti programátoři z Asie nejsou žádní nazdárci, nepodceňovat! Opravdu nejde o nějakou „čínu“ co do kvality, problém u nich není ani v tom, že se nedomluví, ostatně proč by měl mít Ind problém s Angličtinou, že ano. Pro zákazníka je to super stav, průser je to pro nás a bude hůř, řekl bych.

Osobně doufám, že v roce 2012 bude ten konec světa, jak slibujou, protože jestli ne, v roce 2013 chcípnu nejspíš hlady, nebo půjdu prodávat někam do zeleniny :-)))

Tobiáš Potoček

Nene, to bylo špatně pochopeno. Já jsem reagoval na xyz a jeho příspěvek. Protože zde doopravdy vzniká paralela mezi Baťou versus čínské výrobky a zkušení programátoři versus „mladí“.

A těch Asiatů se tolik nebojím. Možná dokážou napsat 2000 řádků kvalitního kódu denně (a já jen 200 a to musím mít chuť :-), ale jak postupně zjišťuji, web je více o komunikaci mezi zákazníkem a tvůrcem než o samotném tvoření. A zde platí, že není nad osobní setkání.

Flasi

A osobní setkávání vás v dlouhodobém horizontu zachrání jak?
Můj pradědeček krejčí taky říkal, že oblek je hlavně o tom osobním setkávání se se zákazníkem a naslouchání jeho potřebám, protože jenom tak může sako a kalhoty dokonale padnout. Konfekce z továren se nebál.
A…
A dneska tvoří zakázková výroba zlomek objemu prodaných obleků a krejčích je potřeba zlomek původního počtu.

Tobiáš Potoček

Za prvé, u mě se jedná o příležitostnou brigádu vedle studia na střední škole. Čím se budu živit po vysoké škole, ještě nevím, momentálně mě víc trápí maturita:-)

Za druhé, oblek není web. Lidé jsou v podstatě všichni stejní, takže když vyprodukujete ve velkém množství 50 různých střihů, každý si přijde na své. Weby nemůžou být jako obleky, kdyby byly, tak by na první pohled dvě různé stránky nikdo nerozeznal – byly by černé a stejné:-)

Celý tento článek je o tom, že udělat dobrý web je dosti komplexní záležitost. Asiat bydlící několik tisíc kilometrů daleko vám těžko zanalyzuje firmu a odhadne, jak ji nejlépe propagovat. Asiat vám těžko naplní web „českým“ obsahem, natož aby ho zkontroloval po formální a pravopisné stránce. Asiat těžko odhadne, jaký typ zákazníka bude pravděpodobně vaši firmu navštěvovat. Takového člověka můžete od nás využít doopravdy jen k čistému psaní kódu, výslednou formu musí dát webu někdo, kdo je v úzkém kontaktu se zadavatelem a chápe jeho situaci.

A ještě k tomu osobnímu setkání: pokud chci vytvořit web, se kterým bude zákazník spokojený (a já s tím budu mít minimum práce), musím na něj prakticky uplatnit křížový výslech. Protože jinak od něj dostanu instrukce stylem „Udělej web“, a teprve poté, co strávím několik hodin návrhem designu a kódováním, se ozve, co všechno se mu nelíbí. Pro mě to dost často znamená dělat vše znova. Nedokážu si představit, jak by sám Asiat mohl udělat na dálku web nějaké menší firmě tak, aby s tím byla zcela spokojena a obě se strany nemusely vynaložit enormní usílí a projít řadou konfliktů a nedorozumění. Samozřejmě neshazuji jejich schopnosti, ale zatím se paralely s obleky nebojím:-)

Jarin

Osboni setkani muze byt domenou specifickeho businessu. Ja osobne ale naopak preferuji telefon a pocitac. Osobni jednani mohu brat jako kompenzaci fakticky ci systemove nedostatecne webove presentace a nasledne reseni problemu. Ale jak rikam, urcite take zalezi na typu businessu

980980

No ale to je tvuj problem.

xdrm

tvorbu webu musí zastřešovat jen malý tým lidí 2–3. Ty si na konkrétní odbornosti berou specialisty, ale vzít 20 lidí kde si každý řekne co chce není dobrý nápad. Vznikne z toho pěkná komplexní zplácanina za hodně peněz a hodně času.

xdream

Lukas

Výborný článek, docela jsem se pobavil :-) Realitu tu a tam odráží až příliš přesně.

„Tři v celých dějinách kinematografie?“

Moje tipy: Orson Welles, Charlie Chaplin, Woody Allen.

Petr Ocásek

– Vyměňte kontaktní osobu na straně zadavatele během projektu
– Nechte si udělat výběrové řízení na vytvoření grafického vzhledu (bez jakýchkoli podkladů), odměnu nabídněte jen tomu nejlepšímu a vyhraďte si právo nevybrat nikoho
– Zadání průběžně upravujte, někdy telefonicky, někdy e-mailem (v tom případě nejlépe ve Wordu, rozhodně však bez odrážek či číslování), vždy trvejte na dodržení původní ceny a termínu
– Zadání nechte upravovat i své kolegy
– Pokud náhodou znáte obchodní cíle webu, určitě je webdeveloperovi neříkejte – vždyť má zadání, tak co mu je do byznysu!
– Je zbytečné se ptát, jaká je záruka na zjevné či skryté vady, je přeci jasné, že to má fungovat a nefunguje a tak to musí vývojář zadarmo opravit.
– Je zbytečné se ptát, jaké jsou servisní služby a podpora – vždyť přeci jednou za ten web zaplatíte, tak se přeci o vás musí postarat.
– Když webu bude po dokončení něco chybět, byť to nebylo v objednávce, argumentujte tím „že je to přeci jasné že to ten web musí umět“

Hodně štěstí!

Martink

Tak tohle bylo tak silné deja vu až mě z toho mrazí.. S dotyčným „zákazníkem“ jsem se rozešel po zlém kdy jsem odmítl dělat za 60Kč/hodina viz body: „vždy trvejte na dodržení původní ceny a termínu“ kontra poslední 3 body..

franta

Poděkovat za pěkný článek na pobavení, ale i na inspiraci. Protože se pohybuji v tomto prostředí, tak si myslím, že by to mohl být dobrý způsob, jak přesvědčit zadavatele o problematice více přemýšlet a spolupracovat s řešitelem. Přeji autorovi hodně elánu do dalších témat.

Carl Ramirez

Takove weby jsou jako dila „truhlaru“, kteri drzi poprve pilku v ruce. Tak nejak tu policku narezat a sesrouboval, ale kazdej roh je jinak. Funkci to splnilo, ale koukat se na to neda.

Zdeněk

Myslím si, že pokud se nedělá nějak extra velký a chytrý nebo nějak vyparáděný web, tak se dnes většinou použije některý z redakčních systémů, které jsou podle mě už do velké míry blbuvzdorné.

Skřetík

Když není ujasněno pro koho se web dělá, tím pádem není možné navrhnout strukturu, nejsou texty z kterých by se vůbec dalo vyjít čímž pádem je zbytečné řešit copyrwritera protože stejně nemá z čeho vyjít, není ani grafik – opravdu věříte, že se to dá zachránit superhyper blbuvzdorným redakčním systémem?

Zdeněk

Nemyslel jsem tím, že RS stvoří web sám. Obsah pro stránky je vždy potřeba…ale obsah pak už víceméně stačí a formu už nijak pořádně zmršit nejde.

keff

Tady jde o to, že na webu, který má plnit svůj účel, dá obsah o řád víc práce než realizace toho webu, takže i kdyby s realizací RS ušetřil většinu práce, na výsledku se to skoro neprojeví.

A obsah žádný RS sám nevytvoří a neuspořádá, ba se ani nezamyslí nad tím co je cílem webu…

Ondra

S článkem nezbývá než souhlasit, pouze dodám, že v hranici 15 – 20 let existují i světlé výjimky, bohužel jich je dost málo.

keff

Komu se nechce číst, může se podívat na podobný návod v kreslené formě :). Mám nutkání ho poslat jednomu z klientů – ta fáze o designérovi jako kurzoru ovládanému přes mail a IM je přesná :).
http://theoatmeal.com/comics/design_hell

ToM

No myslím, že implementace SAPu je ukázkový příklad z druhé strany (byť z jiné oblasti než web).

Do práce taky nejezdím v Audi A8, byť je to jistě pěkné auto. Ale ten komfort pro mne takový přínos nemá.

Trh s weby (je to ještě IT nebo spíš marketing?) si to zkazil sám. Jednak v těch firmách pracují stejní „mladí“, jak už tu bylo řečeno, a nikdo jim vzdělání a dovednosti nedoplňuje a za další příliš mnoho projektů i těchto větších firem končí nespokojeností a navýšeným rozpočtem.

Konkurenceschopnost českých firem je jednoduše špatná.

(a to ani nezmiňuji typickou špatnou komunikaci mezi designerem, grafikem, projektovým managerem, HTML kodérem, programátorem, sekretářkou atd.)

melkor

Ne nadarmo se rika, ze firma, ktera prezije zavadeni SAPu, prezije uz vsechno :-)

Ale porad je to v tom, ze tim kteri maji takovehle projekty ridit (to manage), se soustereduji spis na to, kolik to hodi – z toho take vyplyva oznaceni mana žer

r00t

pripomina mi to knihu „Zmrdi, vohnouti a my“ od D-Fensa :-)))
smutne je, ze sa aj ja stretavam s podobnymi poziadavkami zakaznikov a malokto si da vysvetlit, ze ja ako primarne dodavatel sluzieb toto vsetko zabezpecit dokazem, ale za nestravitelnu cenu. Pochopitelne, ked musim sobdodavkou riesit vacsinu veci od ludi/firiem ktore tomu rozumeju a zivia sa tym.
Nase rozhranie konci pri technickej casti – zalomenie a nizsie smerom k serveru, vsetko nad je job inych firiem.

jk

…je třeba dovést do důsledků. Článek se celkem hodí na určitou velikost firem.

Modelový příklad: kadeřnictví na menším městě
Přínosy webu: 1% zákazníků najde firmu podle webu
od webu očekává přijatelný vzhled, akutální otvírací hodiny a telefon
očekáváný profit z webu … řádu tisícikorun/rok?

Optimální řešení: „mladej“ nainstaluje opensource RS, najde slušnou šablonu, za 40Kč nakoupí pár fotek z fotobanky, na web napíše kontakt, otvírací hodiny, něco textu který je v podstatě úplně jedno jaký bude, protože uživatele webu nezajímá. Pokud jde mladý s dobou, provede ještě „SEO optimalizaci“ tím, že web bude v titulku obsahovet kadeřnictví + jméno obce, a zaregistruje jej do pár set katalogů, aby to vyhledávače pochopily. Webhosting za 50/měsíc. Dohromady práce pro inteligentního studenta na odpoledne, 2000 je odpovídající honorář, a web se v prvním roce třeba i těsně zaplatí.

Samozřejmě s více „učebnicovým“ řešením může mít kadeřnictví lepší web… ale rozdíl ceny toho „správného“ a „levného“ řešení jsou vyhozené peníze, protože o 100% vymakanější a originálnější web od týmu profesionálů přinese o 0.25 zákazníka navíc za rok a zaplatí se v roce 2084.

Pokud je o takovouhle úroveň služeb („mladí“ a solitéři atd…) zájem, v podstatě jsou dvě ne zcela se vylučující možnosti proč tomu tak je
a) zákazníci kteří takové služby vyžadují jsou blbí a potřebovali by, aby jim to Martin Malý vysvětlil
b) trh s dokonalou konkurencí jako je tenhle funguje celkem dobře a pro mnoho zákazníků je to nejefektivnější řešení (což oni často vědí, aniž by si prováděli nějakou uvědomělou analýzu)

r00t

nie je to tak celkom pravda, podobny pristup som uz zazil aj u naozaj velkych firiem. Ponuky na weby sa tendrovali a vyhrala ponuka, ktora bola o vyse 50% lacnejsia ako ostatne. Tu sa uz bavime v principe o tisicoch eur, ale princip je +/- ten isty. Akurat ze realizatori niesu v tomto pripade vyslovene studenti, ale povedzme ze „skrachovani ludia z brandze A.K.A. one man business“, ktory sa seru do kseftu firmam zijucich z webovych rieseni tym ze to robia ako velmi dobre zaplatene hobby a brutalne tak podstreluju trhove ceny. Zas na druhej strane musim uznat, ze kvalita nie je uplne najhorsia, ale profi riesenie to tiez nie je.

MartinX

Clovek, ktory robi svoju pracu ako hobby, ju vacsinou dokaze urobit kvalitnejsie a rychlejsie.
Neexistuje nieco ako „brutalne podstrelovanie trhovych cien“. Trhove ceny su tie, na ktorych sa dokaze dohodnut zakaznik a dodavatel. Ak niekto dokaze poskytnut tovar/sluzbu v porovnatelnej miere kvality, za nizsiu cenu, tak vyhrava. O tom je trhova ekonomika.
Ja som na tom podobne, ako IT konzultant (v oblasti enterprise Unix rieseni) na volnej nohe, dokazem zakaznikovi poskytnut sluzby lacnejsie a flexibilnejsie, ako vacsie firmy. Z hladiska zakaznika sa az tak vela nemeni, aj v pripade, ze zakazku realizuje vacsia firma, tu pracu u zakaznika vykonava tiez len nejaky jej zamestnanec – IT konzultant (teda kvalita zavisi hlavne od jeho znalosti/skuse­nosti).
Ja, ale na rozdiel od tej velkej firmy, nemusim zivit manazerov, obchodnikov na Audinach a sekretarky v minisukniach :-)

r00t

v pripade systemovej integracie s tebou plne suhlasim, ze ty dosiahnes manday rate podstatne vyhodnejsi ako velky integrator ale toto nie je to iste ako v pripad webovych sluzieb. Pri integracii si s velkymi integratormi podla mojho nazoru nekonkurujes, lebo stacia podmienky tendru velkeho zadavatela a svojou velkostou, obratmi atd. si automaticky diskvalifikovany. Tu sa nehra na rovnakom pieskovisku – velky o tvoje zakazky zaujem nemaju a ty sa na ich velkost zakaziek nemas sancu dostat.
Podmienky tendra na par tisic eurove dielo ako je web, nie su zdaleka tak tvrde ako pri radovo statisicovych tendroch, kde ako dodavatel mas nemalu zodpovednost.

MartinX

Pokial ide o velky tender, do ktoreho nemam sancu sa dostat priamo, vyhra ho vacsinou nejaka velka firma (IBM, Siemens,…), ale tieto firmy vyuzivaju casto subdodavatelov a tu som ja jednoznacne vyhodnejsi ako male/stredne firmy, lebo nemusim zivit tych (castokrat zbytocnych) manazerov na Audinach (v pripade mensich firiem na Octaviach :-) )
Dokonca som sa parkrat pri projektoch rozpraval z ludmi z tychto velkych firiem, ktori mi hovorili, ze externy subkontraktor je lacnejsi (a teda pre nich vyhodnejsi), ako interny zamestnanec, aj ked ten zamestnanec ani zdaleka nedostane na ruku tolko, kolko si uctujem ja.

N

Nechapu proc by melo byt neco spatneho na one man business, ktery je schopen dodat produkt a poskytovat sluzby ve srovnatelne kvalite, ale o 50% levneji, nez „velke neefektivni molochy“. Takovy clovek vyhrava tendr zaslouzene.

mat

svata pravda, dobre jsem se pobavil…

Karel

Ohledně pasáže, kde je zmíněno“SEO“: většina takových „odborníků“ v ČR má službu nazvanou „SEO optimalizace pro vyhledávače“ :)))

jehovista

Jenze ten odbornik to nepise pro jine odborniky, ale pro laiky, kterym proste „SEO“ nic nerekne.

Luboš

Článek jsem bral jako humorné čtení na pobavení. Dokud jsem nečetl:

…Důležité je, jestli je tam opravdu všechno. Tedy fotky všech lidí z firmy. Dnešní datum. Informace o tom, kdo má svátek. Kurzy měn. Všechny produktové listy všech vašich výrobků (jako PDF, či ještě líp jako ofocené listy z katalogu, ideálně JPG nebo BMP). Ofocený certifikát ISO 9001. Fotografie sídla firmy. Krédo. Historie firmy. Reference. Fotogalerie z firemních akcí…

Vždyť to příběh z našeho okolí a začal jsem se poznávat. Nebo je to snad příběh z okolí i dalších firem?

Děkuji autorovi, má pravdu.

m

http://theoatmeal.com/comics/design_hell

…to samé v obrázkové formě :)

breaky

Pekny clanek,
takhle to obcas ve firmach chodi a pak se clovek nemuze prestat smat, kdyz v autentizacnim dialogu staci zmenit ?login=false na ?login=true a jsme uvnitr.
Pak se clovek nemuze prestat smat, kdyz fungujou loginy jako admin/admin a tak dale.
Jednou jsem testoval jeden web a na otazku proc je mozne pouzit SQLi bylo manazmentem odpovedeno, ze proto, ze to delal svagr a zadna zaruka pro tu aplikaci neni.
Jednou jsem testoval jeden web a na otazky proc jde to i ono, bylo odpovedzeno:
„Oni jsou maliri a nerozumi tomu“.. a pak se halda klientskych dat vali na torrentech a kdejaky 8smilety kluk se nemuze prestat smat, kdyz misto nejnovejsiho updatu GTA stahne zdrojove kody lecktereho ministerstva.

S pozdravem… jen tak dale… cim vic chyb..tim vic vydelam.

Víťa

moc jsem se u něj nasmál a vlastně i tak trochu pobrečel nad některými firmami které se takto chovají. Stále a je jich hodně.

Mireček

Na podobné téma už bylo napsáno dost a situace se stejně nezmění. Spíš by bylo zajímavý pouvažovat nad zbytečně vyhozenýma penězma.

František Kučera

Jo, třeba nad tím, že když už je někdo vyhazuje, tak proč je nesebrat :-)

Pavel Stěhule

Dobře investované peníze rozvíjejí byznys a podporují růst daného odvětví, špatně investované peníze způsobí přesný opak. Takže, když dojde ve velkém k příliš mnoha zmařeným investicím, tak trh končí :( – resp. na daném trhu už není možné si vydělat slušné peníze – zůstanou ti, co se spokojí s paběrkováním.

honza

tak trochu mě mrzí, že z toho článku cítím takové to fňukání „odborníků“, že vlastně zákazníci nechtějí „jejich profesionální řešení“ za statisíce ale zvolí řešení nějakého nýmanda za zlomek „naší profisionální ce­ny“.

  • zákazník (zadavatel zakázky) se musí druhově rozlišovat – jako v každém oboru jsou prostě zakázky malé, střední a větší. Je absolutní neznalost si myslet, že všichni zákazníci chtějí super hyper web 45.0 za 5 milionů jen proto, že v městě je 5 firem, které nabízejí ansábl superexpertů doktor inženýrů, kteří každému projektu věnují dva měsíce času, kde bude na 5 stránek nasazen ultra cms v Javě, kde každý tag bude mít vlastní stránku v dokumentaci atd
  • jakým způsobem je garantováno, že firma zaměstnává odborníky? co třeba klasický případ spousty „firem“, které jsou ve skutečnosti složené z patlala takyprogramátora, patlala grafiky a patlala kodéra, ale protože mají v title že dělají profi web a jsou přeci disajn firma, tak jsou to profívi…? z článku mám pocit, že jen proto, že jsem freelancer, tak dělám nekvalitní práci..
  • jako freelancer se čím dál víc setkávám s tím, že klient ke mně přichází se špatnou zkušeností z tzv „profi firmy“ se slovy „oni vůbec nepochopili, co chci…všechno si přehazovali mezi sebou a nikdo nebyl schopen kloudně odpovědět. komunikovalo se mnou hafo lidí od designéra po manažera ale všichni to byli blbci, hlavně že superfirma. → Že je něco drahý neznamená, že to je dobrý.
  • Jsem autorem cms, napsal jsem si ho sám, abych se naučil PHP a abych eventuelně našel uplatnění, když už nebudu chtít sám doávat weby komplet. Nejde o žádný super OOP systém, ale uspokojí většinu požadavků klientů. Ale nedělám z toho vědu, protože cms se použít nemusí anebo lze využít open source, pokud je z nějakého důvodu potřeba. Vlastní cms má nesporné výhody a cokoliv je ptořeba, si ohnu sám nebo dopíšu modul. Design mám jako koníčka a znalost XHTML beru jako čtení a psaní za samozřejmost, tzn. nevím, co vlastně dělá kodér ve firmě, protože psaní šablon je triviální a patří to spíš k vlastnostem cms (podle mě)
  • dodávám weby na klíč se vším všudy – mám přehled o celém webu a klienti to ocení právě při ladění detailů → moji klienti jsou spokojení a pokud by chtěli investovat na www prezentaci víc jak půl mega, tak je odkážu na konkurenci a vůbec mě to netrápí.
  • zákazník, který nemá ani blbých 50k na web, tak to není zákazník a tímpádem nemá smysl o takové situaci vůbec mluvit nebo na ní stavět hlavní tezi článku. Neboli pokud někdo umí naklikat Drupal se šablonou a prodává to jak Baťa cvičky není to přeci pro mě konkurence, protože to je jiný segment trhu. Spousta klientů prochází určitou fází a pak teprve třeba přijdou s tím že“ máme web, dělal nám ho Lojzík, pěkný, skoro zadarmo, ale chtěli bychom víc..“…

tak nač ten nářek…..nebo že by „velkofirmy“ nechtěly přijít o převeliké zisky a už tolik nelze oblbovat klienty, že „ten náš jedinečný publikační systém je řešení přesně pro vaše požadavky a proto je potřeba za každý modul dát 10k a celkem 100k ale pozor, jen za pronájem, jinak by to bylo dražší, ha ha, my jsme přeci velká firma, takže ještě pár tisíc jako paušálek za předraženou podporu… ale budete spokojeni..teda ehm pokud využijete našeho superodborníka seo, protože jinak ten web nebude vidět, že jo… anebo si ho udělejte sami zadarmo :)

breeta

Máš pravdu, pokud takzvaní odborníci nedokáží obhájit svoji práci tak je to dost divné.

N

Vicemene s Vami souhlasim, jen se mi nelibi tvrdit, ze zakaznik ktery nema „blbych“ 50k neni zakaznik. Ja dokazu dodat kvalitni web i za 6tis Kc + 3tis rocne za provoz a podporu a pouziji na to stejne prostredky (rozumej inhouse CMS) jako pro druheho zakaznika, ktery mi zaplati 300tis a plati 20tis rocne za provoz. Rozdil je pouze v tom, ze na prvnim klientovi stravim 4 hodiny casu a na druhem 200hodin. Abych se priznal mam skoro radeji ty zakazniky za 6tis, moje prace je tim pestrejsi.

honza

absolutní nesmysl… za 4 hodiny nevytvoříte nic a už vůbec ne profi web, 6k = maximálně dva dny práce nebo děláte za 20kč na hodinu.

Zákazník, který mi ukáže web od peckadesign, že něco takového chce, ale aby se vešel max do 15k, tak u mě není zákazník (rozuměj: říkám mu, děkuji, nashledanou) a posílám ho právě za někým, kdo mu to udělá za těch 6k jako vy.

Akorát mám teda dojem, že to bude právě ten případ, o kterém se vlastně píše v článku ;-)

Zakazníci, kteří nepoznají rozdíl mezi profi webem a Hejlovo lednicí jsou ti největší potížisti a několikrát jsem udělal tu chybu, že jsem kývnul a vždy jsem prodělal (nebudu dělat nekvalitní věci jen proto, že klient je chudý (rozuměj: 50k jsou cca náklady na nějakého jeho průměrného zaměstnance za 1 měsíc, ještě pořád si myslíte, že by zákazník měl za web dát jen almužnu 6k??? nesmysl, je to jen handl jak na trhu, to je celé.) . Nejsem student a nebydlím u maminky…všechni všude je drahý jak prase, stavěl jsem půdní byt, statisíce lítaly jak na 1. máje… nejsem blázen, abych dělal za plat uklizečky – ale zároveň neplatím sekretářku, ředitele atd, takže nabídnu to samé, co firma, ale nejsem firma, nesídlím někde v ofis centru a nenosím kravatu, to je celé.

N

Neznam nejakyho pecku, ale kdyz chce nekdo „superdesign“ web, tak mu to za 6tis samozrejme nepostavim. To je jako, kdyz za mnou prijde nekdo, ze chce postavit vilu, ale ma na ni jen 150tis Kc. To je samozrejme nesmysl, ale kdyz za mnou prijde zakaznik, ze ma 150tis na garaz, tak si urcite placnem.

Za 6tisic postavim peknou prefabrikovanou „garaz“ behem 4 hodin a pekne ji omaluji. Vydelam si tim 1500Kc/hodinu. Pouziji na to CMS, ale zakaznikovi nedam pristup (usetrim cas na skoleni). Behem svoji prace jen pridavam stranky, layouty (2 columns, 3 columns), contenty (prevazne texty a obrazkove galerie) a edituji CSS. Na HTML ani nesahnu. Je to vse na mojich serverech, takze neztracim 1 den s nasazenim do provozu. Vsechny aplikace jsou nalinkovany do jednoho adresare CMS aplikace, takze jeden upgrade upgradne vse. Pokud neumite stavet prefabrikovane garaze za par hodin prace, tak je ve vasem systemu prace neco spatneho, nebo se proste orientujete jen na staveni vilovych domu, ci prodejnich center.

Priklad takove garaze co jsem zrovna minuly tyden postavil mate zde: http://jigsawni.org.uk/

honza

..garáže umim, nemám s tim problém, jen je pro mě pohodlnější udělat jeden profi web než 20 garáží. (nejsem fabrika, maximálně bych si na tohle najal nějakého šmudlu, co umí číst a psát a ten by mi to dělal, ale stejně bych si to do referencí styděl dát, tak já nevim…rychlý prachy, chápu)

Navíc si nejsem jist, jestli bych byl schopen stabilně shánět dostatek klientů, co by mi dali 6k za tři stránky textu s pár obrázkama, které si můžou sami naklikat zadarmo třeba na webnode :)

N

Ja delam celkem stale na nejakem profi webu nekolik mesicu, ale pro zpestreni to prokladam garazemi.

Webnode bych rozhodne nikomu nedoporucil, je to hruza. Pochybuji, ze nekdo bez praxe staveni webu by v tom byl schopny postavit neco kvalitniho. To je jako dat amaterovi do ruky ArchiCAD, at si sam naprojektuje barak.

Navic kdyz jdou s mym resenim, tak maji zajistenou pudu pro budouci rust. Mohou kdykoli pozadat o vic a ke garazi na stejnem stavenisti pristavet vilu a luxusni obchod. Spokojeny zakaznik za 6tis se muze kazdou chvili stat narocnym zakaznikem. Dulezita je podpora, kdyz je klient spokojen a casem bude pozadavat vic, nema duvod hledat nekoho jineho. Podstatou meho prispevku bylo, ze neni dobre podcenovat zakazniky, co chteji pouhou garaz.

Tom5

:-) To je jen o tom, že s takovými zákazníky neumíte pracovat.

Neumíte optimalizovat své procesy (jestli je vůbec máte zmapované). Plýtvat penězi není umění, to dokáže každý.

honza

procesy zmapované mám.

Tak mi řekněte, jakým způsobem mám jednat s klientem, který po mně chce dílo, které mi zabere 100 hodin práce ale on mi nabízí pouze 10k.

Takže jsou tři možnosti:

1) děkuji, nashledanou
2) nabídnout kvalitativně a rozsahově snížené dílo odpovídající nabídnuté ceně jinak řečeno nabídnu klientovi alternativní řešení ve vztahu „já vydělám, on bude spokojen“ – klient ale musí souhalsit s tím, že odevzdaná práce nebude odpovídat původnímu zadání a tím jsme se dostali opět k tomu, že klient teda ve skutečnsoti nechce web od mě ale spíš šablonu s drupalem. A to seženě mnohem levněji od kohokoliv.
3) kývnout a makat za 100kč

pořád mi přijde, že všechny reakci neakceptují výchozí předpoklad – bavíme s e o kvalitní firemní prezentaci , ne o webíčku o pěti stránkách kde nahoře je fotka a ve sloupečku je počitadlo a počasí

Tom5

Nemyslel jsem to pejorativně. Vysvětlím:

Obecně existují dle jednoho kritéria dvě strategie (bez ostré hranice):
1. Služby „na míru“ – většinou méně univerzální, ale lepší funkce pro daný účel a většinou vyšší cena
2. „konfekční“ služby – univerzálnější funkce, ale méně propracované pro daný účel + většinou nižší cena.

Obě mají svá plus a mínus a s každou lze vydělat, pokud jsou dobře využity. Neplatí to jen u SW, ale obecně. Obě strategie mají své trhy, své zákazníky a tudíž své procesy a nelze obecně považovat jedny za lepší než druhé. Podtrhuji _své_ zákazníky a _své_ procesy.

Takže jak jsem řekl, že s takovým zákazníkem neumíte pracovat a nemáte na něj optimalizované procesy, tak to není nic negativního proti vám. Máte jen jinou strategii a toto není pravděpodobně váš zákazník.

Neboli kdo nakupuje v řetězci Ikea patrně nebude zákazníkem Maxxu a naopak.

PS: A kvalita má i svou subjektivní složku a rozhodně to není dvoustavová veličina (kvalitní vs. nekvalitní). Nemusím hned jezdit v Jaguáru. Oktávka nebo Superb také údělají svoji práci (kdoví, jestli ne kvalitněji :-))

PS2: Weby s počítadlem snad už dnes nikdo nedělá, ne? :-)

Adam

Moc nechápu tu narážku na nejnovější verze Photoshopů. Můžete to objasnit? Díky

František Kučera

Já to chápu tak, že warezáčci si vždycky stáhnout tu nejnovější, zatímco profík má ten software legálně, a tak vždy zvažuje náklady a přínosy nákupu nové verze – a většinou mu asi vyjde, že i když bude 1–2 (nebo i víc) verzí „pozadu“, na kvalitě jeho práce se to neodrazí a byly by to zbytečně vyhozené náklady (tzn. vyšší ceny pro zákazníky, nižší zisk pro něj nebo obojí). U komerčního softwaru to takhle bohužel chodí. Svobodný software, který je obvykle zadarmo, si člověk může dovolit mít vždy nejnovější :-)

Adam

To je fakt :)

Já

http://www.p5.cz/

Kdo neviděl neuvěří (jsem z toho dostal kopřivku)

František Kučera

Adobe začalo k licencím na Flash přibalovat nějaké drogy?

Jadro007

:D :D :D tak tohle mě rozsekalo :D


[url]http://jqu­ery.ic.cz[/ur­l] – největší český web o jQuery!

On

Totalni masakr !

František Kučera

Z pohledu člověka z oboru je to naprosto děsivé.
Třeba ty efekty (bagr, který odhrnuje nějaké kostičky, které zakryly obrazovku, čmeláci, nebo co to bylo, voda a na ní loď s kapitánem…) a vůbec ty stránky jako celek.

Ale dovedu si představit, že řada babiček a maminek z toho bude na větvi a budou říkat, jaký je to pěkný web.

A nakonec jsou tam i některé dobré nápady – třeba ta mapa úřadu i se jmény, aby člověk věděl, do kterých dveří má jít, to je šikovné – i když by to nemuselo být ve Flashi, 3D a hýbat se (pro elipeptiky nebezpečné), nemusím vidět, jaký telefon mají v tom kanclu na stole, stačila by obyčejný 2D mapka (SVG, PNG…).

tom

tak tohle sem vzivote jeste nevidel.. :)

František Kučera

To mi připomíná jeden vtip:

Ztroskotají takhle na ostrově plném lidojedů Rus, Američan a Čech. Náčelník lidojedů jim povídá:
„Tady máte každý dvě skleněné koule, měsíc budete zavření každý v jiné chatrči a když mi pak s těmi koulemi ukážete něco co jsem ještě neviděl, tak jste volní.
Po měsíci přijde náčelník k rusově chatrči a rus sedí uprostřed v tureckém sedu a a skleněné koule mu rotují kolem hlavy. Náčelník na to koukne a povídá: „To jsem už viděl, sníst.“
Pak přijde do Američanovy chatrče, ten stojí uprostřed s rozpaženýma rukama a koule lítají po celé chatrči. Náčelník na to: „To už jsem taky viděl, sníst.“
Pak vejde do poslední Čechovy chatrče, za chvíli odtud vyjde, drží se za hlavu a volá:
„No to jsem ještě neviděl, ten vůl jednu rozbil a druhou ztratil!“

…a nakonec jim náčelník za ten web zaplatil.

honza

vždycky když vidim toho zloděje a podvodníka zakoupenýtitulJUDr. Jančíka z ODS, tak se mi zvedá kufr… párkrát jsem se s ním setkal i osobně a neměl jsem z něho dobrej pocit. Ty jeho kmotři z pražských mafií to prase hlídaj, ale jinak by mu normální člověk musel jednu fláknou, co je to za hajzla…

…jeden z mnoha tunelů, město to zaplatí, zdroje jsou…

Mari

Už jsem se chtěla přidat ke všeobecnému údivu, než jsem zjistila, že to je pouze „crazy“ verze oficiálního webu (http://www.praha5.cz/). A pak se mi ten nápad tak špatný nezdá, spokojených uživatelů může mít víc, než si dokážeme připustit.

100% Lenin

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Kam se sere celá VŘSR.

Katka

Veľmi výstižné. :-) Ako zo života.

treebeard

sú to podľa mňa aj tak práve tí „profíci“, čo zabíjajú internet :-)
Ukameňujte ma, som nemoderný, ale smútim za dobami, keď internet bol najmä o informáciách. Príchodom vyšších štandardov v grafike už situáciu zachraňuje len Google. Často sa cezeň dostanem priamo na zaujímavé PDF-ko, ale keď chcem potom vidieť z toho webu viac, tak domovská stránka má tradičný dnešný profesionálny dizajn, takmer bez možnosti nájsť cestu, ako sa podľa tvorcov webu má na ten článok chodiť akde by som teda čakal trebárs ďalšie článku z rovnakej konferencie. Pritom si pamätám, že kedysi daná inštitúcia/uni­verzita/úrad mali stránky škaredšie, ale orientácia v nich bola podstatne logickejšia. Dnešné firmy sa snažia vyslovene informačné weby znásilniť do formy nejakého redakčného servera. Zažil som už aj prípady, že agentúre XY vnútilo nové vedenie „profesionálny web“, ktorý prevzal väčšinu textov z webu starého, akurát že počet krížových odkazov medzi nimi klesol na desatinu, pretože ručne ich prispôsobiť na nový, úplne nevhodný, redakčný systém by stálo majland. Takže dnes je ten web krajší, vďaka Googlu tam občas niekto aj zájde, a domovskú stránku používajú ľudia nanajvýš na nájdenie kontaktov.
Skrátka, chcel som len povedať – weby robí v prvom rade obsah, aspoň tú časť, čo nie je e-shopom ani novinami. Kedysi som sa s vedením hádal, že najlepšou voľbou je, keď sami autori článkov ovládajú základy HTML, aby mohli svoje články prelinkovať zo súvisiacimi článkami, normami, zákonmi… Dnes to už neriešime, máme „profesionálov“, ktorí o obsahu textov nemajú ani šajnu.

ramboxb7

Koukám že se nám tady autor rozepsal,nesou­hlasím s jeho názorem ani s jedním jeho slovem proč?
Web?
A vyhožené peníze?
Co to tu meleš?
Za prvé je demokracie ,za druhé každý jak píšeš si může dělat cokoliv a vyhodit peníze za cokoliv…takže je to věc jen toho dotyčného jestli ty peníze proleje hrdlem nebo vyhodí z okna nebo si nechá udělat nějaký web……

Takže zklidni hormon chlapče..

A pokud máš jiný názor tvoje věc ale předkládáš nám tu s prominutím Tvůj „ctěný názor“ jako hotovou věc takže asi jsi jeden z „těch“ co si za web nechaj zaplatit..v u­vozovkách horentní sumu…a ne jeden z těch jak píše synků co vysedávaj u počítače a tatíkovy spíchnou stránky ve frontpage za 10 minut a proč ne?

Co chceš na to říct..že ty stránky pak stojí za prd?
Že se na ně nedá koukat?
Že nejsou validní?
Že nejsou optimalizovaný?
Že jsou graficky na úrovni mateřské školky?

Napíšu na to jediné no a co?

To přece není tvůj problém tak nevím co tady řešíš…

Je to právo každého svobodně se rozhodnout a ne poslouchat tady tvoje učené nebo ctěné programátorské řeči podpořené jistě mnoha lety vývoje a učení a psaní zdrojového kodu stránek..

Jak je vidět..Nic jsi ještě nepochopil …Myslím tím život ber ho takový jaký je a nesnaž se měnit lidi ke svému obrazu..tímto příspěvkem vyjadřuji pouze svůj názor takže otevři oči a probuď se

Přeji vše Hezký den Pepa alias ramboxb7

HNF

tys to tak pekne napsal ze je uplne jasny ze ty ses ten rambo-xb7 :DDDD

ramboxb7

O to tu nejde..mám svůj názor a vím co chci..
Díky za příspěvek..

http

ramboxb7:
co ty to tu meleš, asi jsi ten článek vůbec nepochopil, říkají ti něco slova nadsázka nebo sarkazmus? Je vidět že bud ti nic neříkají a nebo nemáš vůbec žádné zkušenosti v oboru. howg

Liška

…reklamy přímo pod ním ještě vtipnější. Pro případ, že se změnily tak jsem je „okopčil“:

Webové stránky za 199 Kč
Originální design, doména, hosting, snadná administrace.
http://www.dataconn.cz

Vlastní eshop-rychle
Vytvořte si snadno vlastní eshop. Více než 2000 uživatelů.Test zdarma
http://www.eshop-rychle.cz

Programovani www
Sami si vytvoříte www stránky Testování ZDARMA. Do 5 minut!
http://www.byznysweb.cz/Testovani-Zdarma

Jája a Pája

Děkuji, opravdu děkuji. :-)

Potěší, když to cítí někdo stejně. Sám jsem si něčím podobným prošel. (teda já byl ten IT co se ptal a byl utnut, protože jsem se moc ptal a otravoval se zbytečnými dotazy jak to vlastně má vypadat).

Takže, ještě jednou děkuji. Hned mám lepší den. :-)

rob

Skvely clanek, zabavny a navic z praxe.
Jen tak dal

Michal

Dobrý článek,docela jsem se pobavil,nevím ovšem komu teď zadám výrobu svého webu.
Podle tohoto článku mám jít za nějakou větší firmou a připravit si min.50k,což je prostě moc,a přitom toho snad moc nechci.
Chci úplně prostou grafiku,formuláře v PHP provázaný s databází,dobrou orientaci na webu,redakční systém,takže asi zbude ten student,na druhou stranu tu máme krizi,takže 100 na hodinu také není k zahození,že?
Já přesně vím co chci a jaké funkce má web mít,taky je mi jasné,že spoustu věcí už má webmaster hotových:šablo­nu,redakční systém(nejlépe nějaký open source) apod.
Takže dnes budou ceny asi jiné,než před lety,tím pádem nižší.

GVKB

To že se snaží mocní ošidit bezmocné je probém starý už od počátku naší kultury, a je jedno jestli se budeme bavit o prostituci nebo o programování.
Kde je chyba?
Nad tím jsem přemýšlel mnoho let a nakonec jsem dospěl k tomu že chyba je v přelidnění, čím více lidí je na malém prostoru tím více mají snahu lhát a krást.
moje stránka
http://www.gvkb.jecool.net/

programmer

Vaz. autor clanku,

pod clankom uvadzate, ze ste rad, ze uz neprogramujete. smiem vediet preco?

dakujem za odpoved

Jakub

„Za dvě, tři tisícovky to jistě spíchne, a bude to i rychle.“ – Pokud chce web, který vás bude dostatečně prezentovat a nebude to jen splácanina čehosi, tak to není úplně ideální přístup.

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.

Pocta C64

Za prvopočátek své programátorské kariéry vděčím počítači Commodore 64. Tehdy jsem genialitu návrhu nemohl docenit. Dnes dokážu lehce nahlédnout pod pokličku. Chtěl bych se o to s vámi podělit a vzdát mu hold.