Jak vyhodit peníze za zbytečný web

Peníze

Právě si ťukáte na čelo a říkáte si, jaký by asi mělo smysl vyhodit peníze za zbytečný web. Přesto dnes a denně kolem sebe můžeme vidět spoustu příkladů zbytečných webů, za které někdo vyhodil peníze: Nefunkčních, nepoužitelných, nicneříkajících, zmatených… V tomto návodu se dozvíte, jak takové weby dělat.

Upozornění: Následující text je ironický, proto by jej čtenáři, kteří nejsou schopni ironii pochopit, měli číst velmi opatrně.

Vývoj webů je poměrně mladý obor, plný mýtů, nepřesností a problémů. Jedním z největších problémů ve vývoji jsou, nepřekvapivě, vývojáři. Hned po nich zákazníci. Vývojáři jsou totiž hlavně geekové, kteří milují technologie, ale nemají od nich odstup běžného člověka. Na druhé straně stojí zákaznici, tedy ti, co chtějí mít web – ti zase často přistupují k webu jako k něčemu od IT, nebo naopak jako k něčemu, co je „samozřejmé“, co zvládne každý student a k čemu není potřeba žádných extra znalostí.

Výsledkem spolupráce „klasického“ zákazníka s „klasickým“ vývojářem je pak web, který lze směle nazvat černou dírou – jsou to peníze vyhozené oknem. Vyhodit peníze oknem lze samo sebou mnoha způsoby. Pojďme si připomenout ty naprosto nejzaručenější, a to na příkladu firemního webu.

Když budeme parafrázovat starý ajťácký vtip, tak můžeme celkem přesně vyjmenovat tři nejhorší momenty při vývoji webu. Bez konkrétního pořadí to jsou tyto situace:

  • Programátor zapne Photoshop.
  • Grafik spustí textový editor.
  • Management dostane nápad.

Začneme od konce.

Potřebujeme nějaký web…

Na počátku vyhození peněz za zbytečný web bývá často myšlenka z mezititulku. Bývá téměř pravidlem, že se vylíhne v hlavě někoho z nejvyššího vedení firmy, neprojde oponenturou („ano, pane řediteli, máte pravdu…“) a jde rovnou do fáze realizace. Pokud chcete vyhodit peníze opravdu velkolepě, nikdy nenechte, aby vám do nápadu „budeme mít web“ mluvil někdo z marketingu, z obchodního nebo z PR. Vždyť web, to jsou přece počítače, tak kdo jiný by k tomu měl co říct, než ajťáci?! 

Nikdy si neklaďte otázku „Proč bychom měli mít web?“ Vždyť to je přeci jasné! Všichni ho mají, konkurence ho má, kdo ho nemá, ten jako by byl mrtvý, všichni na tom vydělávají… Mít něco jen proto, že to mají ostatní, to je základ každého pořádného vyhození peněz!

Stejně tak se neptejte „Pro koho by měl web být?“ Přeci pro všechny! A když je pro všechny, tak je i jasné, co tam musí být: Všechno! Protože čím víc tam toho bude, tím líp! No a samo sebou musí být rychle a levně.

Zadání bychom tedy měli: „Potřebujeme web, protože ho mají všichni a my ho musíme mít taky. Web musí být pro všechny a musí tam být všechno! Rychle a levně!“ Ještě můžete přihodit pár odkazů na weby konkurence s poznámkou „Nějak takhle aby to vypadalo, ale jinak!“. Takové zadání je naprosto ideální začátek vyhazování peněz za zbytečný web.

Pokud budete k firemnímu webu přistupovat jako k nástroji, který patří pod obchod a marketing, pokud budete přemýšlet, jaký je jeho smysl, pokud si specifikujete konkrétní skupinu (nebo skupiny) lidí (zákazníci; partneři; novináři) a jim přizpůsobíte obsah a strukturu webu, tedy pokud uděláte to, čemu se říká analýza, skončíte pravděpodobně s webem, který k něčemu je, a zjistíte, že jste peníze nevyhodili jen tak oknem.

Kdo to udělá?

Máme zadání, které nám pomůže vyhodit peníze, a teď musíme najít někoho, kdo to zrealizuje. V tomto kroku je důležité pamatovat si jedno paradoxní pravidlo: Čím víc budete šetřit, tím víc peněz vyhodíte oknem!

Ajťáci

Pokud máte ve firmě IT oddělení, je situace jednoduchá. Jděte za nimi do jejich kutlochu, získejte si jejich pozornost a řekněte jim: „Hoši, mám pro vás skvělou práci! Uděláte firemní web! Já vím, že se hlavně staráte o instalace počítačů, o tahání kabelů a o zapojování tiskáren, ale taky děláte to internetový připojení, takže – kdo jiný než vy, že?“ Když vám na to vaši „kluci ajťáci“ kývnou, máte vyhráno – pravděpodobně vyhodíte peníze za zbytečný web! Otázky, které by snad kladli, jako „kdo udělá grafiku?“ a „kdo to nakóduje?“ a „kdo navrhne ovládání?“ jsou zbytečné – no kdo asi?! Oni přeci! Jsou to ajťáci!

Může se stát, že kluci ajťáci jsou v kumbále omylem a ve skutečnosti opravdu rozumí tvorbě webu, ale to se stává jen výjimečně. Poznáte to z toho, že budou mít spoustu otázek, na které jste si už přeci dávno odpověděli (Co, proč, jak), a že budou chodit pro rozumy za obchodníky. V takovém případě riskujete, že web bude mít smysl, takže je lepší jim ten úkol sebrat…

„Mladej“

Oblíbeným autorem webů, rychlým, levným a téměř vždy dostupným, bývá „mladej“ – tedy jakýkoli syn ve věku 15–20 let, který vysedává u počítače. Máte-li ve firmě někoho, kdo takovým „mladým“ disponuje, svěřte mu vytvoření firemního webu. Za dvě, tři tisícovky to jistě spíchne, a bude to i rychle. Nebo můžete takového „mladého podnikatele“ najít na webu. Poznávací znamení: „Weby kompletně, levně“.

Firma

Pokud nemáte ve firmě „ajťáky“, ani vhodného syna, ani nějakého (třeba) obchodníka, který vykazuje náklonnost k počítačům, nezbyde než oslovit nějakou firmu. Pokud chcete opravdu vyhodit peníze za zbytečný web, tak hledejte tu s nejnižšími cenami. Zavolejte jim a zeptejte se: „Kolik chcete za web?“ Pokud vám řeknou nějakou částku, tak jsou to vaši lidé! Když se budou moc vyptávat, jděte jinam! Vy chcete web, hned, ne planě plkat!

Firemní web je v první řadě marketingový a prodejní nástroj. Hlavní slovo by tedy měli mít právě obchodníci či lidé z marketingu. Vaše IT oddělení s tím má tolik společného jako váš automechanik s obchodními cestami: stará se o technické fungování. To, s kým se bude jednat, kde a jak, to je zodpovědnost obchodu! 

Žádné tříštění sil!

V první řadě dbejte na to, aby se okolo webu motalo co nejmíň lidí. Šetříme přeci. A nejvíc ušetříte, když web udělá jeden člověk. Pokud někde uslyšíte, že tvorba webu potřebuje analytika, designéra, grafika, kodéra, programátora, copywritera, testera, nevěřte tomu – grafik to dělá na počítači, programátor taky, analytik určitě taky, design dělá grafik na počítači – takže to musí zvládnout ajťáci, otestujete si to sám a copywritera nepotřebujete, protože stejně nevíte co to je. Stále si opakujte: Šetřit, šetřit, šetřit, ať to stojí, co to stojí! Jedině tak vyhodíte peníze za opravdu zbytečný web.

Buďte při plýtvání penězi kreativní. Rozhlédněte se kolem sebe. Určitě najdete vhodného kandidáta, vhodnou spřízněnou duši, která vám pomůže promrhat peníze. Ideálním je programátor, který navrhne design, napíše texty a bude spravovat server. Je hodně takových, kteří věří, že to zvládnou, vždyť „stačí řídit se zdravým rozumem“, kterého mají na rozdávání. Výsledkem bude téměř vždy web, který bude plně pochopitelný pro dotyčného programátora, pokud jej bude prohlížet on sám svým Firefoxem. Ostatní lidé v něm budou zmateně bloudit („jejich problém, mají si přečíst popisky“), budou jim kusy chybět („jejich problém, mají si nainstalovat svobodný prohlížeč a pár rozšíření, ještě vám poděkujou“) a brzy z něj odejdou. Web bude opravdu zbytečný.

Pokud nenajdete dostatečně sebevědomého programátora, jistě najdete aspoň sebevědomého grafika (často pracuje výhradně s nejnovější verzí Photoshopu), který vám celý web navrhne, nakreslí a převede do HTML. Nebude to mít sice „redakční systém“ a nebude to mít „databázový backend“, ale bude to graficky úžasné dílo. Na papíře. Grafickou kreativitu můžete ocenit mnoha tisíci korun, a výsledkem bude pravděpodobně nepoužitelný splácaný web. Gratuluji, vyhodili jste peníze oknem!

V nouzi nejvyšší si web dokážete udělat sami. Vezmete leták, naskenujete ho do Wordu, kliknete na „Uložit jako webovou stránku“ – a nějak ho nahrajete na web.

Tvorba webu je, stejně jako například vytvoření televizního seriálu, knihy nebo domu, záležitostí několika různých profesí. Výjimky, které zvládnou udělat analýzu, design, uživatelské rozhraní, grafiku, kódování pro web, serverový backend, testy, texty i reklamu, jsou velmi vzácné a pouze potvrzují pravidlo. Ostatně – kolik bylo filmařů, co dokázali napsat scénář i hudbu k dobrému filmu, ten zrežírovat, zahrát v něm hlavní roli, sestříhat ho a produkovat? Tři v celých dějinách kinematografie?

Postavit web jako postavit zeď

Gratulujeme! Právě jste vyhodili peníze za naprosto zbytečnou věc. Pravděpodobně je hodně barevná, nafouklá, něco se tam hýbe a vypadá to opravdu dobře. A co dál? No – to je všechno! Máte web, tím to hasne, peníze byly vyhozené, web zůstává…

Důležité je, jestli je tam opravdu všechno. Tedy fotky všech lidí z firmy. Dnešní datum. Informace o tom, kdo má svátek. Kurzy měn. Všechny produktové listy všech vašich výrobků (jako PDF, či ještě líp jako ofocené listy z katalogu, ideálně JPG nebo BMP). Ofocený certifikát ISO 9001. Fotografie sídla firmy. Krédo. Historie firmy. Reference. Fotogalerie z firemních akcí. Diskuse. Citáty moudrých osobností. Vtipy. Horoskop. Televizní program. Všechno na titulní stránce; tam to každý hned uvidí.

No a když tam je všechno, tak už nemá smysl s tím jakkoli hýbat. Nechte web být tak jak je. Nic na něm neměňte: jednak je tam všechno, a jednak byste zmátli návštěvníky. Nechte ho tak jak je tři, čtyři, klidně i pět let. On to vydrží, a uvidíte, že o něm nebudete vůbec vědět! Hlavně už do něj nedávejte ani korunu.

Jestli ale chcete opravdu vyhodit peníze, nakupte spoustu domén. Ke každé si nechte vystavit certifikát o vlastnictví (můžete je ostatně vystavit na tom webu). Najděte si vhodnou agenturu, která dělá SEO za měsíční poplatek (ideální je taková, která má v ceníku napsáno „SEO: 500 Kč/měsíčně“ – hned pod poplatkem 50 Kč za skenování podkladů na web). Hlavně ať se vás na nic neptají – to SEO je přeci jejich starost!

A hned jak si našetříte, můžete vyhodit peníze znovu. Kouzelné slovíčko je „Redesign“. Pokud jej pojmete tak, že chcete nový web, protože starý web je prostě starý a vy jedete za 14 dní někam prezentovat výrobky, takže nový musí být hotový do té doby, tak opět vyhodíte peníze oknem.

Firemní web potřebuje stejnou údržbu jako jakákoli jiná věc. Neznamená to, že jej musíte co půl roku celý změnit, ale musíte sledovat, jestli dělá to co, od něj čekáte. Jestli přivádí návštěvníky a jestli je mění v zákazníky. Jestli pomáhá zákazníkům, aby se rádi vraceli.Všechno tohle je potřeba sledovat, vyhodnocovat a reagovat na to.

Konečně!

Konečně máte web, který je naprosto k ničemu a ať jste za něj zaplatili pětistovku nebo padesát tisíc, tak to byly vyhozené peníze. Nikdo na něj nechodí, a i když na něj někdo přijde, tak tam nic nenajde, a i kdyby našel, tak neví, k čemu mu to bude, a i kdyby mu to k něčemu bylo, tak na vás nenajde telefon. V prodeji vám to nepomůže, k lepšímu postavení na trhu taky ne. Jsou to opravdu čistě vyhozené peníze. Je jedno, kolik jste do takového webu investovali. I kdyby byl zadarmo, tak to jsou vyhozené peníze.

Shrňme si tedy poznatky: Zbytečný web vznikne tehdy, když zadavatel neví, proč ho chce, pro koho bude a co s ním bude dělat. Zbytečný web vznikne tehdy, když ho necháte udělat nějakému správci sítě, technikovi nebo programátorovi jen proto, že „jsou od IT“. Zbytečný web vznikne, když ho dělá přehnaně sebevědomý solitér. Zbytečný web leží někde na serveru a nikdo se o něj nestará. Zbytečný web vznikne redesignem jiného zbytečného webu, aniž by kdo věděl proč a jak jej redesignovat. Zbytečný web je takový, na němž se orientuje jen jeho provozovatel a autor. Informace, které na webu nikdo nenajde, když je hledá, jako by nebyly vůbec.

… nebo můžete udělat přesný opak a dát peníze do smysluplného webu.

Začal programovat v roce 1984 s programovatelnou kalkulačkou. Pokračoval k BASICu, assembleru Z80, Forthu, Pascalu, Céčku, dalším assemblerům, před časem v PHP a teď by rád neprogramoval a radši se věnoval starým počítačům.

Věděli jste, že nám můžete zasílat zprávičky? (Jen pro přihlášené.)

Komentáře: 105

Přehled komentářů

Gianluca Turturro Moc pěkný článek
Cayman Re: Moc pěkný článek
435345 Re: Jak vyhodit peníze za zbytečný web
František Kučera zbytečný komentář
MAX přesně tak
Martin Re: Jak vyhodit peníze za zbytečný web
Jaro Potemkinova vesnice
František Kučera Re: Potemkinova vesnice
joj Re: Potemkinova vesnice
František Kučera Re: Potemkinova vesnice
VfB Clint Eastwood
bedna Re: Jak vyhodit peníze za zbytečný web
Ivan Nový Re: Jak vyhodit peníze za zbytečný web
----- Re: Jak vyhodit peníze za zbytečný web
Ivan Nový Re: Jak vyhodit peníze za zbytečný web
tom Re: Jak vyhodit peníze za zbytečný web
Tom před 11 lety...
vetesnik Bravo!
-tom- Nelíbí
Lol Phirae Re: Nelíbí
tecik Re: Nelíbí
phi Re: Nelíbí
-tom- Re: Nelíbí
imploder Re: Nelíbí
František Kučera Flash
tobik Re: Nelíbí
xyz Re: Nelíbí
-tom- Re: Nelíbí
joj Re: Nelíbí
Flasi Re: Nelíbí
lobo Re: Nelíbí
tobik Re: Nelíbí
-tom- Re: Nelíbí
tobik Re: Nelíbí
Flasi Re: Nelíbí
tobik Re: Nelíbí
Jarin Re: Nelíbí
980980 Re: Nelíbí
xdrm souhlas -> Žádné tříštění sil!
Lukas Pěkný článek
Petr Ocásek Hezké.. Přidám ještě nějaké best practises:
Martink Re: Hezké.. Přidám ještě nějaké best practises:
franta jen zbývá poděkovat
Carl Ramirez Re: Jak vyhodit peníze za zbytečný web
Zdeněk Tak úplně bych nesouhlasil:)
Skřetík Re: Tak úplně bych nesouhlasil:)
Zdeněk Re: Tak úplně bych nesouhlasil:)
keff Re: Tak úplně bych nesouhlasil:)
Ondra ....
keff Komix z oatmealu
ToM Platí to i naopak tzn. špatný článek
melkor Re: Platí to i naopak tzn. špatný článek
r00t vyborne napisane
jk Obchodní myšlení...
r00t Re: Obchodní myšlení...
MartinX Re: Obchodní myšlení...
r00t Re: Obchodní myšlení...
MartinX Re: Obchodní myšlení...
N Re: Obchodní myšlení...
mat supr clanek!
Karel Mgr., Ing.
jehovista Re: Mgr., Ing.
Luboš Často to je pravda...
m Tjn...
breaky I will break you and your web site too.
Víťa Výborný článek
Mireček Zbytečný článek
František Kučera Re: Zbytečný článek
Pavel Stěhule Re: Zbytečný článek
honza uf uf
breeta Re: uf uf
N Re: uf uf
honza Re: uf uf
N Re: uf uf
honza Re: uf uf
N Re: uf uf
Tom5 Re: uf uf
honza Re: uf uf
Tom5 Re: uf uf
Adam Photoshop
František Kučera Re: Photoshop
Adam Re: Photoshop
Oficiální web Prahy 5
František Kučera Re: Oficiální web Prahy 5
Jadro007 Re: Oficiální web Prahy 5
On Re: Oficiální web Prahy 5
František Kučera Re: Oficiální web Prahy 5
tom Re: Oficiální web Prahy 5
František Kučera Re: Oficiální web Prahy 5
honza Re: Oficiální web Prahy 5
Mari Re: Oficiální web Prahy 5
100% Lenin Re: Oficiální web Prahy 5
Katka Výborný článok
treebeard článok má síce v mnohom pravdu, ale...
ramboxb7 nesouhlas s tvým názorem
HNF Re: nesouhlas s tvým názorem
ramboxb7 Re: nesouhlas s tvým názorem
http Re: nesouhlas s tvým názorem
Liška Článek vtipný ale...
Jája a Pája Hurááá :-D
rob Bravo!
Michal pěkné,ale.....
GVKB Dělník je hoden své mzdy
programmer Pre autora clanku
Jakub No nevím, nevím.
Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=3173