Jaké bylo WebExpo 2014

Tento víkend proběhl 7. ročník webové konference WebExpo. Zatímco minulý rok jsem navštívil WebExpo jako přednášející, letos jsem využil pozvání redakce Zdrojáku a celé konference se zúčastnil jako návštěvník. Jaké tedy bylo WebExpo 2014 z mého pohledu?

Letošní WebExpo doznalo jedné velké změny. Z dřivějších prostor Vysoké školy ekonomické v Praze se přesunulo do kin a divadel v centru města. Za mě můžu říct, že to byl výborný nápad. Pauza mezi přednáškami byla vždy kolem 20 minut, což bylo dostatečně dlouho k tomu, aby se návštěvník v poklidu přesunul i mezi nejvzdálenějšími místy.

James Waldrop z Twitteru.

James Waldrop z Twitteru.

Během dvou dnů konference jsem nebyl na žádné ze společenských akcí, které tradičně WebExpo doprovázejí, proto se budu dále věnovat jen přednáškám a článek rozdělím na dvě části. Do první vyberu tři přednášky, které mi přišly vůbec nejlepší a rozhodně je doporučuji ke shlédnutí na videu těm, kteří je nestihli. V druhé části pak krátce shrnu ostatní, které jsem navštívil.

Jak jsme nezískali milion uživatelů (zatím), Petr Douša

První přednáška byla o úpravách Samepage.io. Stěžejní myšlenka celé prezentace byla v tom, že spoléhat se na intuici nestačí.  Ačkoliv může být tým UX designérů skálopevně přesvědčen o tom, že dané řešení je správné, výsledky analýzy používání aplikace reálnými uživateli mohou svědčit o něčem úplně jiném.

První problém na předchozí verzi samepage.io byl v tom, že nutila uživatele zadat svůj e-mail, na který byl pak zaslán odkaz pro ověření. Zdárně tímto procesem však prošlo jen ⅔ uživatelů, jedna třetina potenciálních uživatelů byla tedy ztracena už při registraci (e-mail skončil ve spamu nebo nebyl doručen hned ap.). Proto byl celý proces registrace změněn, ihned po vyplnění formuláře byl uživatel přesměrován do aplikace, kterou mohl až na některé funkce používat, ale v horní části aplikace se mu objevil proužek s informací o tom, že je potřeba e-mail potvrdit (stejně to řeší i Facebook).

První krok po registraci aplikace znamená vytvořit stránku a přes tento krok neprošla opět jedna třetina uživatelů. Jeden z důvodů byl třeba mobilní web, kterému nebyla věnována pozornost (oproti mobilní nativní aplikaci). Druhý problém byl v tom, že byla úvodní stránka příliš nesrozumitelná. Byly proto vytvořeny dvě ideální webové stránky a přes A/B testování a službu usertesting.com se zjišťovalo, které ze stránek je pro uživatele srozumitelnější.

Nakonec Petr popsal, jakým způsobem řešili optimalizaci nápovědy uživatelům, jak mají dále pokračovat. Nejprve používali průvodce vytvořeného službou walkme.com, který se však podle A/B testování příliš neosvědčil a nápovědu tímto způsobem už v aplikaci nenajdete.

Isomorphic web apps, Daniel Steigerwald

Další přednáška byla o izomorfních aplikacích. Pokud jste nikdy o izomorfních aplikacích neslyšeli, dobrý článek do začátku je Isomorfic Web Apps od vývojářů Airbnb. Ve zkratce jde o aplikace, které sdílejí stejný kód jak na klientské straně (v prohlížeči), tak na serveru.

Izomorfní webové aplikace jsou pravděpodobně nejefektnivnější způsob, jak v současné době psát webové aplikace. Úspěšnou webovou aplikaci bez JavaScriptu napsat nelze a je tedy potřeba najít způsob, jak efektivně sdílet klientský a serverový kód. Pokud používáme jeden jazyk, znamená to udržovat jen jeden dev stack, psát validace jen jednou ap., což je minimálně na začátku vývoje před validací aplikace trhem velmi užitečné. Oproti klasickým single-page aplikacím jsou použitelnější pro uživatele a mnohem lépe přístupnější pro vyhledávací roboty.

Pokud chcete s izomorfními aplikacemi začít, pak doporučují projít Danovu prezentaci z letošního WebExpa, kde najdete mnoho odkazů na to nejlepší, co je momentálně k dispozici. Pro mě osobně byla Danova přednáška nejlepší z těch, které jsem letos navštívil.

Jak big data mění svět: Od módních trendů v Číně po konflikt na Ukrajině, Filip Doušek

Velmi vydařená přednáška byla od Filipa Douška o tom, jaký dopad mají big data na lidskou společnost. Přednáška začala u Darwina a skončila až u současné krizi na Ukrajině. V průběhu přednášky Filip zmínil několik zajímavých příkladů i z poslední doby, dále vybírám ty nejzajímavější.

P1000599-2

Filip Doušek

Petr Čech je pravděpodobně první fotbalista, který big data aktivně využívá. V roce 2012 vyhrál Ligu mistrů s Chelsea, přičemž první finálový zápas vyhrála Chelsea na penalty. Před zápasem si nechal dělat rozbor, kam jednotliví hráči penalty úspěšně kopou. Tyto statistiky pak využil, když k penaltám ve finále skutečně došlo a i díky nim ve všech 5 případech správně odhadl místo (a 2x penaltu úspěšně chytil), kam bude protihráč penaltu zahrávat. Kdo využívá big data, ten vyhrává.

Další zajímavý příklad je Barack Obama a jeho volební kampaň. Oproti dřívější prezidentským volebním kampaním byla totiž mířena na konkrétní lidi. Analytici zpracovávali velké množství dat o každém konkrétním Američanovi. Věděli, co daného člověka trápí či zajímá, a když pak konkrétního člověka oslovili, znali přesně oblast, na kterou se u daného člověka zaměřit a o které nemluvit.

Poslední příklad je z nedávné doby a je dobře známý. Facebook na vzorku lidí zkoumal, jaký vliv má, pokud části uživatelů bude zobrazovat o několik procent více pozitivních zpráv a druhé skupině naopak o několik procent více negativních zpráv. Potvrdilo se, že lidé, kteří spíše přijímali pozitivnější zprávy, také pozitivnější zprávy dále publikovali a naopak. Tímto způsobem se dá ovlivňovat nálada celé společnosti.

Další přednášky

Kromě výše zmíněných přednášek se krátce zmíním o několika dalších, které jsem letos navštívil:

Závěr

WebExpo bylo vydařená akce a jeho návštěva stála rozhodně za to!

Věděli jste, že nám můžete zasílat zprávičky? (Jen pro přihlášené.)

Komentáře: 6

Přehled komentářů

Tobiáš Potoček
Martin Hassman Re:
Igor Hlina Re:
Tobiáš Potoček Re:
Martin Hassman Re:
Tomáš Holas Socialbakers nepřešli na Gulp
Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=13333