Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Kašlete na SEO, nemá to cenu!

Kašlete na SEO, nemá to cenu!

Články Různé

Kolikrát jste se už setkali s lidmi, co vám nabízeli „zapnutí SEO“, co vám psali o výměně odkazů kvůli SEO, co po vás chtěli, abyste jim na webu „zajistili SEO“ a co se oháněli slovy jako PageRank a Black hat SEO? A u kolika z nich jste měli pocit, že opravdu vědí, o čem mluví? Kolika z nich byste svěřili svůj web?

Nálepky:

Magická zkratka SEO, do češtiny nepříliš zdařile přeložená jako „optimalizace pro vyhledávače,“ se záhy po svém zrodu proměnila v kouzelné zaklínadlo z Bradavic. S jeho vydatnou pomocí SEO agentury a společnosti – čest světlým výjimkám – oblbují širokou internetovou obec. Totéž v bleděmodrém páchají i bezejmenní „optimalizátoři“ rekrutující se z nižších pater webového byznysu. Ano – oblbují je výstižné slovo. Lepší výraz definující jejich činnost budete hledat těžko. A najdete-li ho, nepotěší vás to. A potěší-li vás to,… nechme toho!

Podobně jako UFOlogové bezvýhradně věří, že neidentifikovatelné objekty na obloze jsou jednoznačným důkazem existence mimozemské civilizace, tak i nezanedbatelná množina SEOlogů doopravdy věří, že právě jejich geniální postupy stoprocentně fungují. Jsou výřeční, přesvědčiví a neodolatelní. Dokážou svou víru prodat naivním, ale dobře platícím zákazníkům. Prim hrají takzvaní „Patičkáři, Seolištové, Katalogotvůrci a Automatičtí Odkazůprodavači.“ Noční můry všech programátorů fulltextu.

Většina z nich dnes a denně dokazuje, že lidové rčení „pro stromy nevidět les“ ani v informačním věku neztrácí nic na své aktuálnosti. Podobají se děcku, co prstem tahá písmena z písmenkové polévky a snaží se z nich složit smysl dávající text. V průběhu této nimravé a časově náročné činnosti bývají ke své škodě ochuzeni o konečný výsledek rafinované chuťové souhry základních ingrediencí polévky samotné. Nikdy tak nepoznají harmonii její skutečné chuti. Chudáci.

Buďme ale spravedliví. Ani tvůrci a provozovatelé fulltextových vyhledávačů nejsou žádní svatoušci. I z jejich dílny často přicházejí neférové údery a podpásovky. Navíc se pokoušejí (se střídavými úspěchy) značnou část svých povinností přehodit na nešťastné majitele webových prezentací. Ti přitom mají svých starostí dostatek. Nevěříte? Věřte! 

Sada pravidel, co vše při tvorbě webu dělat nesmíte, se rozrůstá jako plevel na zahrádce, zatímco seznam pravidel povolených činností se smrskává a řídne. Nezadatelné právo tvořit si, co a jak uznám za vhodné, se propadá do nicoty. Vrcholem jejich snahy vybudovat zdravý web a dodávat relevantní výsledky je pak formulář pro nahlášení nepovolených SEO technik. Říká se mu hezky česky „Bonzáček.“ Ten úmyslně probouzí v majitelích webů ty nejnižší práskačské pudy. Cesta do pekel bývá prostě pohodlnější než trnitá cesta plná odříkání vedoucí do nebe.

Vraťme se ještě k SEOlogům, protože se nabízí zajímavé srovnání s meteorologií. Každý opravdický odborník na problematiku počasí vám potvrdí, že předpovědět naprosto přesně, jak bude za sedm dní,  je zhola nemožné. Nejde to, neboť do hry vstupují proměnlivé faktory vymykající se zcela jejich pravomoci. A možnostem.

Naopak prakticky každý samozvaný SEOlog si beztrestně dovolí garantovat první pozici v populárním fulltextovém vyhledávači. Napořád. Ne zdarma, pochopitelně. Přestože šanci ovlivnit fungování matematicky vcelku dobře vymyšlených algoritmů má přibližně stejnou jako meteorolog, který na konkrétní den a hodinu slíbí slunečné a bezvětrné počasí. Vlastně ji má ještě menší.

Hlavní důvod, proč profese meteorologa a SEOloga přežívá navzdory nevyzpytatelné realitě, tkví v jednom nezpochybnitelném faktu. Jejich předpověď prostě občas vyjde. I prodavač iluzí zkrátka může mít nebetyčnou kliku. Podobně jako šťastný výherce prvního pořadí ve Sportce.

Co tedy mám dělat jako majitel webu, abych sám sobě zajistil neustálý přísun zanícených a spokojených  návštěvníků, kteří se tím či oním způsobem časem promění v platící zákaz­níky? Jak zařídím, aby mi zůstali věrni, a co více: jak udělat, aby můj projekt dál doporučovali a šířili do světa jeho věhlas?

Odpověď je tak prostá, až to bolí. V první řadě je nutné se širokým obloukem vyhnout všem SEOlogům, kteří věří, že chápou. Nebo mírně odlišné sortě těch, kteří chápou, že věří. I všem ostatním, kteří chápou, že chápou. Nebo věří, že věří. Na slovo vzatý SEO konzultant totiž ví! Jenže takoví bývají drahým a velmi nedostatkovým zbožím. Kdysi se mu říkalo podpultové.

Dále je dobré vyhnout se všem vykukům nabízejícím „SEO optimalizaci pro vyhledávače“ nebo rozličným automatickým „Online SEO validátorům,“ které se vyznačují především tím, že jsou v praxi naprosto k ničemu. Srovnávají věci nesrovnatelné a měří věci neměřitelné. Výsledkem jejich zbytečné činnosti bývají podivná obskurní čísla.  SEO skóre vaší domény je 36.7! Fíha!

To úplně nejlepší řešení se přitom nabízí zcela samo:  zapomenout navždy na existenci nadužívané zkratky SEO. A už vůbec se nesnažit o pochopení fungování fulltextových vyhledávačů. Proč také? To není a ani nemá být starost majitele webu. To je problém někoho jiného (zkráceně PNJ).  

Doopravdy smysluplným postupem je vrhnout se nebojácně a po hlavě do realizace takzvaného „Pravidla čtyř O.“ Výsledky se dostaví záhy, pokud si ovšem ta čtyři tajemná „O“ budete připomínat každé ráno i večer. Dopoledne i odpoledne. Neustále. Tajemné zaklínadlo, co  nepochází z Bradavic, ale které funguje, ať už mu věříte či nevěříte, zní prostě:
Obsah. Originalita. Otevřenost. Osvěta. 

SEO v kostce.

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
192 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Rdm

do kamene vytesat!

danaketh

…a klientům na čelo aby to četli každé ráno než začnou blbnout.

Radek

A proč? když platí… :) Za blbost se vždycky platilo

frr

Můj zaměstnavatel má web-shop založený na jednom koupeném softwaru a zaplacený support (nějaký měsíční nebo roční paušál) = taky pravidelné aktualizace softwaru. S jedním takovým updatem k nám z upstreamu přišlo SEO, patrně po konzultaci s vedením. Jako většina web-shopů, i tento běží nad databází, ve které jsou uložené produktové karty – každá má nějaké unikátní IDčko a nějaký lidský název. No a SEO URL jsou v dynamickém HTML kódu generována z toho lidského názvu – který není primárním identifikátorem uzlu a lze ho kdykoli podle potřeby upravit. Takže SEO URL nejsou konstantní. Ještě že zůstaly zachovány a funkční i odkazy podle primárního IDčka uzlu/databázové karty – dokonce i SEO URL to IDčko nakonec obsahuje. Takže ten web nakonec pořád jede v zásadě podle těch neměnných unikátních IDček, a žádné problémy s tím nejsou. Jenom jsem musel trochu zúžit/upřesnit dodavateli softwaru pár defaultních regexpů v konfiguraci SEO, aby mi server nepřekládal = neprznil i odkazy na statické soubory vystavené na webu… a nakonec to funguje docela dobře.
A Google? Na něj stejnak úplně nejlíp zabralo, že jsme jim zaplatili pár peněz za placené hity (AdWords). Nevím jestli je to vedlejší efekt, ale máme všechny produktové karty dokonale zaindexované a pravidelně aktualizované.

huh

Oni ta „SEO“ URL mají tu výhodu, že člověk u odkazů vidí, kam vedou (na jaký výrobek/článek), čistě z nějakého generovaného ID pozná prd. To bych viděl pozitivně.

v2kt0r

…vzdyt nerikas nic, co by nejak odporovalo tomu nad tebou…?

Jan Tichý

> Takže SEO URL nejsou konstantní.

SEO URL? A to je zase jako co?

> Takže SEO URL nejsou konstantní.

To ale přeci vůbec není nutný důsledek toho, že se dají titulky měnit. To je diletantství vašeho developera.

> Ještě že zůstaly zachovány a funkční i odkazy podle primárního IDčka

Takže máte web plný duplicit?

> dokonce i SEO URL to IDčko nakonec obsahuje

Takže taková ta URL ve stylu http://www.example.com/123-nejaky-produkt? OMG.

> A Google? Na něj stejnak úplně nejlíp zabralo, že jsme jim zaplatili pár peněz za placené hity (AdWords).

To považujte za náhodu.

jAM_jAM

<i>Takže taková ta URL ve stylu http://www.example.com/123-nejaky-produkt? OMG.</i>
Co je na takovém URL tak hrozného?

frr

Ano, tak nějak.
Pardon – teď koukám, že zkratka SEO má zřejmě širší význam, než jak nacpat titulek do URL. Já jsem si všiml právě jenom toho URL blbince, protože jsem o něj zakopl.

Už jsem si zvykl. Sice když má ten popis 40 a více znaků, tak Vás stejnak otráví ho v tom URL luštit, natožpak si takové URL zapamatovat, a štve Vás pastovat dlouhá URL třeba do mailu, protože se stejnak rozlámou – nicméně funguje to nakonec korektně (díky těm číselným IDčkům) a je to zpětně kompatidebilní, takže to v zásadě nedělá binec aspoň v rámci HTML hypertextu.

Titulek jsem myslel tak, že se neuváženým nasazením SEO URL dá taky dost zvorat, můžou začít „náhodně“ umírat odkazy odjinud, staticky vepsané do HTML HREFů (můj případ to naštěstí není, díky zachování číselných IDček).

Asi nejhorší na tom byla zkušenost, že mi najednou po nějakém updatu přestaly fungovat URL na staticky uložené soubory na našem webu, a já nevěděl proč – práva na adresáře, mime types apod. jsem měl v pořádku. Až jsem našel překládátor SEO URL a jeho regulární výrazy. Můžu si za to sám – správě wokenního web-shopu se programově vyhýbám, jsem tam víceméně jako host. Jako host, který do věcí vidí víc, než nominální správce toho serveru…

Na závěr jedno URL, které mi přišlo docela vtipné:
„http://zdrojak­.root.cz/clan­ky/kaslete-na-seo-nema-to-cenu/“
:-)

Marek Prokop

Františku, já vidím problém v tom, že systému URL, který je z pohledu SEO jednoznačně chybný, říkáte SEO URL :-)

jAM_jAM

A jaký je teda z hlediska seo rozdíl mezi example.org/123-article-name a example.org/article-name ?
Podle mně je to víceméně nastejno, první URL vypadá hnusněji ale defakto mně to přijde to samé.
Argument o opisování nebo diktování URL mně přijde trochu umělý, kolikrát to kdo dělá? Důležitější mně přjde že z URL jde identifikovat co je to za odkaz což se hodí např. při procházení historie apod.

pa3k

Súhlas. Za ideálny prípad považujem samoopraviteľné URL obsahujúce výstižný textový identifikátor a zároveň krátky číselný identifikátor. Rieši to elegantne zmenu textu v URL a súčasne umožňuje používať skrátené formy URL napríklad pre zapamätanie (stačí si pamätať číslo)
http://www.monitoruji.cz/bulvar/262252/audio-jozin-z-bazin-uchvatil-italy
je zhodné s
http://www.monitoruji.cz/bulvar/262252

Marek Prokop

Omlouvám se za nejasnost. Reagoval jsem především na Vaši větu „Takže SEO URL nejsou konstantní.“ Nestálá SEO URL je prostě absolutní protimluv, protože tím nejdůležitějším požadavkem na URL (nejen) z pohledu SEO je právě stálost.

Jestli je v URL to 123, nebo není, je spíš už jen detail.

Historicko-terminologická odbočka. Termín „SEO URL“ je novotvar nesmyslně používaný pitomečky, které Plaváček v článku kritizuje (bohužel poněkud skrytě). Původně se to jmenuje cool URI a vymyslel to Tim Berners-Lee (též známý jako vynálezce Webu) někdy před rokem 1998.

vlabra

Právě že naopak. To 123 je v URL to nejdůležitější. Pokud mám součástí URL nějaký název který se může měnit, a chci ho tam, protože to pozitivně působí na vyhledávač, tak nějaké přidané neměnné ID je to jediné co zajistí správnou funkci. Do url se kvůli vyhledávače dává spolu s ID i jméno, ale při zpracování požadavku se použije jen ID a název se ignoruje. Prostě vlk (vyhledávač) se nažere a koza (jedinečnost) zůstane celá.

Pavel2

Proč byste chtěl název měnit?

Marek Prokop

Rozlišujme dvě věci:

  1. samotné URL
  2. a Vaše přání či potřebu URL měnit.

Pro samotné URL je přítomnost identifikátoru 123 nepříliš podstatný detail. Bez něj by bylo URL kratší a čitelnější, takže i o trochu lepší, ale je-li číslo krátké, rozdíl není veliký. To je to, co jsem měl na mysli výše.

Pokud jde o požadavek URL měnit, může být číselný identifikátor v určitých případech technicky nejschůdnější řešení. Musíte ale vzít v úvahu, že za získanou výhodu (snadná změna URL) zaplatíte nevýhodou v podobě přesměrování. Řekl bych, že ve většině případů tato nevýhoda převáží nad výhodou, a proto jsem obvykle klidnější, když CMS snadnou změnu URL neumožňuje.

Nicméně jako skoro vše v SEO, i toto je potřeba posuzovat případ od případu. Žádné jedno univerzálně ideální řešení neexistuje.

Jan Tichý

nějaké přidané neměnné ID je to jediné co zajistí správnou funkci.

Není to samozřejmě vůbec jediné řešení, existují i lepší a elegantnější řešení, která se obejdou bez nadbytečného a ošklivého číselného ID. Je to ale implementačně výrazně lehčí řešení, proto se spousta lame webdeveloperů tváří, že je to jediné možné řešení a že to jinak nejde.

Lama,

Zdravim,
Viete id su technicky pohlad, pokial ma niekto lama databazu, s 5 tabulkami a v kazdej 3 zaznamy, id su asi zbytocne, len si neviem predstavit, ked predavate radovo 10000 poloziek, z ktorych kazda ma nejaku historiu, modely, upravy, …
Skoncite so stromom textov na identifikaciu, co je dobre pre ludi, ktory robia s malymi objemami dat. Ked pridete do vyroby, za uctarmi, vecsinou sa bavia o cisle faktury, cisle vyrobku, kode zakaznika, …
Ale to je naozaj len pri velkom objeme dat.
S pozdravom Lamer(Anton)

Jan Tichý

pokial ma niekto lama databazu, s 5 tabulkami a v kazdej 3 zaznamy, id su asi zbytocne

To je ale nedorozumění, mít v databázi ID je myslím docela fajn ;)). Tady jde ale o to, zda tato propagovat z databáze až do URL na oči uživateli. A můj názor je, že je to zbytečné, že nám stačí jen slug, protože ID je pak v rámci daného URL redundantní informace. Takže bez těch IDček je to prostě hezčí a elegantnější. Ale abychom se vrátili zpátky k tématu článku, tak z hlediska technických SEO faktorů je to skoro jedno, pokud je zajištěno to, že systém s IDčkama v URL negeneruje masivní duplicity, ale zajišťuje automaticky 301 přesměrování na kanonickou URL.

Jan Tichý

Ještě doplněk, ukázka dobrého funkčního přesměrování varianty s IDčky v URL je například na výše již zmiňovaném http://www.monitoruji.cz/bulvar/262252/audio-jozin-z-bazin-uchvatil-italy.
Naopak zcela špatně to z tohoto pohledu má například Alza – viz http://www.alza.cz/xxx-d114634.htm a http://www.alza.cz/lorem-ipsum-d114634.htm.

David Grudl

Co je to „slug“?

Martin Malý

… dívali jsme se do slovníku a v překladu to znamená „elektrárna“. nevíme, proč Kálmán říkal právě toto.
Ale jinak to je, nakolik to chápu dobře, URL vytvořené z titulku článku (vyhozením diakritiky, nahrazením mezer pomlčkami apod.)

Jan Tichý

Slug je název pro tu hezkou část COOL URI, která je za lomítkem. Poměrně široce používaný a ustálený pojem – takhle z hlavy se používá například ve WordPressu, Drupalu, Doctrine…

verajo

zajimave… ja si vsude pisu ‚cropped‘ a on ten tvar ma dokonce ‚ustaleny‘ pojem :D

v2kt0r

Hlemyzd…a ted babo rad.
Ale kdyz to tak rika Drupal i Wordpress, tak to asi bude ustaleny svetovy pojem :)
Jinak ale temto „SEO URLs“ v kazde remi rikaji nejak jinak, Nemci napriklas „sprechende URLs“ – takze „vymluvna…“ a nevim, proc si tady kolega mysli, ze sezral vsechnu moudrost a ze musi vsem naockovat svoje slugy a jinou svetovou ceskou terminologii a za pouziti jineho vyrazu pisatele narknout z amaterisku a vubec, nedostatku kulnosti.

Jan Tichý

Tak nevím, jestli to bylo na mě, už tady z téhle diskuze začínám být docela vztahovačný, pokud ano, tak to všechno jsem řekl? Jejda.
Ale jinak po jednom dotazu do Googlu používají slovo Slug třebas projekty: WordPress, Drupal, Doctrine, CakePHP, Django, MvcCms, Symfony, Joomla… Slovo se v tomto svém významu objevuje a diskutuje i na Wikipedii, CodeProject, StackOverflow…

koudi

Že jsem tak smělý, jak prosím takové řešení vypadá?

Jan Tichý

V nejjednodušší podobě se prostě společně s daným výrobkem ukládá i slug a místo SELECT * FROM product WHERE id = 123; se napíše  SELECT * FROM product WHERE slug = 'nejaky-produkt';.

Takové řešení má ale spoustu nedostatků – například se neevidují redirecty a zrušené stránky, mohou jít do kolize stejné URL z typově různých stránek apod.

Univerzálním řešením je tak speciální URL vrstva, která využívá mapovací tabulku ve smyslu „URL > konkrétní stránka“, s pomocí které se dá namapovat cokoliv na cokoliv, ve které se dají hlídat kolize, evidovat redirecty apod.

Konkrétní implementace je různá v závislosti na konkrétní architektuře aplikace. My to máme například v Nette realizované jako speciální typ routy a mapovací tabulka je pak realizovaná ve stylu „Url > presenter-akce-parametry“. Nad tím pak máme servisu, která do zbytku aplikace dle potřeby nabízí volání pro registraci, přesměrování či zrušení libovolné URL.

koudi

Myšlenka je to moc hezká, ale jak v tom principiálně vyřeším kolize? A co změny url? Potom je třeba si pamatovat kompletní historii změn url. Jenže co když byly v historii dvě stránky pojmenovány stejně, co potom dám uživateli?
Netvrdím, že id v url je nějak super krásné, ale je to především velice praktické a nemůže docházet k chybám. Osobně mám navíc rád variantu, kdy místo example.com/123-nejaka-stranka můžu napsat jen example.com/123 a dostanu se na správnou stránku.
Tvoje řešení se mi sice líbí, ale na rozsáhlejším webu si to nedovedu moc představit.

Jan Tichý

Kolize se řeší velice snadno – systém prostě neumožní založit dvě stránky se stejnou URL. Což na druhou stranu i v případě vašeho řešení s IDčkem v URL může být problém – váš systém umí principielně vyloučit kolize v rámci záznamů stejného typu, ale pokud bych měl například kategorii http://www.example.com/123-lorem-ipsum a produkt http://www.example.com/123-lorem-ipsum, tak už si toho nevšimne.
Dvě stránky v historii nemohly být pojmenovány stejně, protože by to systém nedovolil. Pokud náhodou byly, tak proto, že jsme už v historii tuhle kolizi nějak pořešili.
A co se týká rozsáhlejších webů, tak je samozřejmě otázka, co je to rozsáhlejší web, ale pro běžný e-shop, o kterém je tu tuším asi nejvíc řeč, je to naprosto v pohodě, viz například http://www.megapixel.cz.

koudi

V zásadě mi stačí řesit kolize jednoho typu záznamu. Nejde mi totiž o eshop, ale o informační web, kde prakticky všechny stránky jsou jednoho typu.
Řešení nedovolit kolize jsem tak trochu čekal :). A upřímně ho moc jako řešení nevidím – to by se asi uživatelům příliš nelíbilo, kdyby jim systém zahlásil, že taková stránka už existuje a nemůžou takovou vytvořit :).
V podstatě mi jde jen o to, že použití id v url není vždy naprostá lameřina, ale že jsou i situace, kdy to prostě (rozumně) nejde jinak. Především tedy, když vznikají kolizní názvy a uživatelé mohou (a také to často využívají) názvy stránek.

František Kučera

Ad „to by se asi uživatelům příliš nelíbilo, kdyby jim systém zahlásil, že taková stránka už existuje a nemůžou takovou vytvořit“
V souborovém systému taky nevytvořím dva soubory se stejným názvem – uživateli se to může nelíbit, ale to je tak všechno, co s tím může dělat. Systém mu může vyjít vstříc tím, že nabídne přepsání původního souboru, nebo přejmenování – na webu to lze udělat podobně.
Co se týče konfliktů u různých typů záznamů, žádný problém v tom nevidím – stejně tam bude něco jako /produkty/123 a /texty/123, kde ke konfliktu nedochází, nebo bude cesta produktů i textů stejná, ale pak na úrovni DB implementujeme nějakým způsobem dědičnost a záznamy jsou pak stejného typu (společný předek).

koudi

V souborovém systému taky nevytvořím dva soubory se stejným názvem
Ale ano, vytvořím – stačí, aby byl každý v jiné složce.

František Kučera

Myšleno samozřejmě v jednom adresáři – pokud je to v různých adresářích, jsou to potom ty „/produkty/123 a /texty/123“.

koudi

Jenže různé adresáře neznamená třeba různé druhy (texty, produkty). Pokud mám strukturovaný web, kde každá položka může mít libovolný počet podpoložek, tak se mi klidně může stát, že najdu takové, které budou mít stejný název, ale budou úplně jinde.

honza

no tak v tom případě budou mít jinou URL, tak v čem je problém?

danaketh

nemůže docházet k chybám
Opravdu? Odvážné tvrzení. Stačí přece vynechat unique constraint na ID sloupci a duplicity mohou vzniknout velice snadno. ID v URL praktické není, blbě se pamatuje. Unikátní identifikátor jde udělat z čehokoliv a číselné ID může zůstat čistě interní identifikátor.

koudi

Opravdu? Odvážné tvrzení. Stačí přece vynechat unique constraint na ID sloupci a duplicity mohou vzniknout velice snadno
Opravdu nemá smysl řešit programátorské chyby. V tom případě totiž každé navrhnuté řešení bude náchylné k chybám.

100% Lenin

Jaká analýza, takovej výsledek a takovej frikulínskej sííou hnus.
Sííou je nechutné tahání peněz z kapes nás všech.
Lidé bděte, sííou se blíží. A až se posere, padne k vám svou vlastní tíží.
:D

v2kt0r

Presne takove mame na nekolika projektech, na kazdem katalog s desetitisici polozkami. Navic je takto osetren i cely redakcni system.
Uvnitr toho reseni, jak kolega uz zminuje, dedikovana vrstva, prekladajici popisna URL na ID prislusnych objektu, stejne tako jako zmeny a kolize onech popisnych URL. Zmena URL pro jeden a tentyz objekt samozrejme vede k tomu, ze „stara“ URL jsou na to jedine nove a aktualni presmerovana ‚301 a pri vystupu stranek se generuje jen to jedno aktualni.

Jan Tichý

Já ještě dodám, že takové řešení pak ulehčí celou řadu dalších úkolů a požadavků. Například když jsme u toho SEO, tak vygenerování kompletního sitemap souboru nebo zjištění celkového teoretických počtu vstupních stránek je otázkou několika minut práce. Pokud mám různé stránky rozstřílené do různých tabulek a schémat URL, jsou takové úlohy násobně složitější a dražší.

honza

termín seo url je hlavně pro klienty, takže když řeknu, že můj cms má vlastnost generovat seo url, tak v tom NENǏ žádný problém. Vy klientovi při obchodním jednání vysvětlujete přesný význam URL, URI atd? :) Takže Vy nepoužíváte termín SEO url a tedy nejste pitomeček? A co tedy používáte?

Jan Brbla Bažant

Ač Marek zastání nepotřebuje, zde se jej zastanu. Pitomeček to rozhodně není. Tečka.

A nyní malá troška ode mne. Bylo jasně řečeno, Cool URI. Pročtěte si Markem odkázaný článek – ublížit to nemůže. „SEO url“ se kterými jsem se setkal jsou zpravidla paskvily (odkaz na 3 řádky i více). Nezapamatovatelné, nepřeposlatelné, nenadiktovatelné, nesmyslně přeplácané klíčovými slovy. To jsem raději za http://www.xx.yy/article-1 než takový „systém“ pro zlost.

A s tím vysvětlováním klientovi – pokud klient projeví zájem, tak vysvětlím co mohu. S takovým klientem se pak mnohem lépe spolupracuje, protože nechce „SEO url“, neb to někde četl. Naopak ho zaujme Cool URI, protože je to praktické, elegantní, jednoduché a funkční.

honza

Nikde netvrdím, že je M.Prokop pitomeček.

S URL na tři řádky jsem se u svých projektů nesetkal snad nikdy, i u rozsáhlejších vnořených struktur. Koukněte se třeba na url Vašeho příspěvku tady… co je na něm nezapamatovatelné, nepřeposlatelné, nenadiktovatelné atd ?

Rozdíl mezi SEO URL a Cool URI je u klienta pod rozlišovací schopnost. Stejně tak může u klienta vyvolat smíšený pocit slovo „Cool“ – v duchu „aha, že by nějaká část CMS byla cool, jiná už teda cool není?“

Samozřejmě, že vysvětlovat se dá ledaccos, ale většina klientů nechce slyšet nic odbornějšího, než co je to vůbec CMS a základní slinty…a právě jeden ze základních slintů je SEO url právě proto, že obsahuje to ono magické slovo SEO…

Ostatně, i mně, jako uživatelovi, se líbí víc tato podoba URL, než houf get proměnných

honza

uživateli

Marek Prokop

Nerozlišuji termíny pro klienty a termíny pro někoho jiného. Spojení SEO URL nepoužívám, protože URL prostě říkám URL. Nevidím důvod, proč bych mu měl přidávat nějaké přívlastky. Když klient potřebuje rychle pochopit, jak funguje URL, a stačí mu to jen povrchně, přiblížím mu to na tom, jak si on sám pojmenovává své dokumenty ve Wordu. Překvapivě málo klientů si je pojmenovává stylem letter?id=1258&­year=2010 ;-)

Pokud jde o to CMS, nechci Vám radit, ale být Vámi, raději bych ve vlastnostech neuváděl, že umí generovat SEO URL. Poučenějším klientům by to mohlo znít podezřele. Já sám musím posuzovat CMS dost často a ty s automaticky generovanými „SEO URL“ bych nejraději rovnou vyřazoval (což bohužel většinou nejde, protože tam tenhle blábol dnes píšou všichni; naštěstí to ale všichni nedělají).

honza

Tak to já rozlišuji, protože by mně jinak prostě nerozuměl. URL prostě může mít přívlastky, nevidim důvod, proč by nemohla. URL je prostě URL a pokud URL obsahující např. sekce/název stránky a klient to zná pod pojmem SEO URl, tak proč bych mu měl vysvětlovat, že to není SEO URL ale cool URI?

Příklad s wordem bych teda rozhodně nepoužil, znajíc toho, co všechno jsou bfu schopni udělat s názvem souboru. Vy jste už u bfu někdy viděl soubor nazev-mojeho-uzasneho-souboru.doc ??

Nikdy jsem se nesetkal s klientem, který by považoval vlastnost „generovat SEO URL“ za podezřelou. Pokud by klient tento slint bral jako podezřelý, 100% by stejně podezřele přistupoval k Cool URI.

Nechápu, proč by se měly rozlišovat vlastnosti CMS podle podoby popisných slintů o URL, když jako odborník prostě víte nebo zjistíte, jak asi CMS funguje a jak bude controler routovat-vracet linky?

Marek Prokop

„proč bych mu měl vysvětlovat, že to není SEO URL ale cool URI“

Já jsem Vám přeci neříkal, ať to nazýváte Cool URI. Vlastně jsem Vám vůbec neříkal, jak to máte nazývat, protože je mi to jedno. Vy jste se ptal, jak to nazývám já, a já Vám odpověděl, že nijak.

To, co Vy nazýváte SEO URL, je prostě normální URL tak, jak ho odjakživa používalo 95 procent významných webů naprosto nezávisle na nějakém SEO – Yahoo nepřetržitě od roku 1994, Seznam nepřetržitě od roku 1996, Wikipedia nepřetržitě od roku 2001 atd. Připadal bych si jako hlupák, kdybych tak normální věci dával nějaké super přívlastky, a hlavně bych tím dělal hlupáka z klienta, a to je ještě horší.

K tomu CMS – mně nešlo o to, že by mne odrazovalo použití fráze „SEO URL“ v popisu. Šlo mi o to automatické generování. To je většinou špatná vlastnost, zejména když to nejde snadno vypnout, resp. přepisovat URL ručně.

honza

v pořádku, já se jen snažil namítnout na Vaše první označení těch, kteří používají termín SEO URL, za pitomečky. Trvám na tom, že mi není znám důvod, proč bych měl být pitomeček jenom proto, že klientovi řeknu SEO URL a ne Cool URI

Ano, je to prostě URL – neobsahuje ?proměnná=hodnota, ale má kratší a lidsky lépe čitelný tvar. A pokud předpokládáme za pravdu, že robot lépe indexuje takovoutu url, tak není důvod, proč by se v tomoto kontextu mluvilo s klientem o SEO URL, pokud to považuji za termín, kterému bude klient rozumět. Tomu co píšete o dělání z klientů hlupáka nevěřím ani prd, protože to záleží na každém konkrétním jednání, jakým způsobem klienta přesvědčíte, aby zvolil právě vaše řešení. Pravděpodobně se bavíme o zakázce třeba do 500k, takže je irelevantní se bavit, co měl seznam, yahoo..a těch 95% je absolutní číslo kolik? desítky, stovky? Pro klienta, který neví, co je to CMS ani co je to URL, je právě podoba URL celkem příjemná informace. Jasně, pokud víme, že se klient vyzná, tak podrobnější popis tvaru URL není potřeba.

ok. Ale napsal jste, že byste je nejradši všechny vyřadil. KOlik z nich tedy tuto vlastnost má, ale nejde vypnout?

Jan Tichý

A pokud předpokládáme za pravdu, že robot lépe indexuje takovoutu url

A my tohle předpokládáme za pravdu?

honza

Mám za to, že se všude uvádí, že roboti lépe indexují takové url, které neobsahují dlouhý seznam proměnných a hodnot. Já to chápu tak, že je tedy lepší použít krátkou URL s klíč. slovy (jak vy píšete slug) google support

Pokud je ale někde přímo tvrzeno, že tvar URL nemá na indexaci vůbec žádný význam (ani malý), tak prosím o důkaz a rád změním názor. Děkuji

Jan Tichý

Něco, co není se dokazuje výrazně hůře, než něco, co je :). Každopádně:

  • Google kdysi dávno odmítal indexovat stránky s více parametry za otazníčkem. Limit, odkdy to dělal, se postupně zvyšoval a dneska už nejspíš Google přemýšlí úplně jinak, než že by počítal parametry. Pro něj je prostě URL jako URL. Při rozhodování, zda zaindexovat, nebo ne, se řídí podle úplně jiných faktorů – informační hodnota a přínosnost stránky, unikátnost vs. podobnosti/du­plicity, ranky…
  • Parametry tedy MOŽNÁ mohou trošku vadit, pokud jich je opravdu mnoho, ale pak už to je nejspíš ne proto, že je tam moc parametrů, ale že to vede ke generování duplicit nebo podobností apod.
  • Každopádně předpokládám, že se bavíme o nějakém normálním běžném počtu parametrů. A já jsem dost přesvědčený, že vyhledávačům je PŘI INDEXACI úplně jedno, jestli má článek URL http://www.example.com/clanek.php?id=123 nebo http://www.example.com/clanek.php?id=123&slug=lorem-ipsum nebo http://www.example.com/clanek/123-lorem-ipsum nebo http://www.example.com/clanek/lorem-ipsum. Důležité je, co na dané stránce naleznou a jak si to stojí v kontextu ostatních stránek.
  • K čemuž mi dopomáhej i kouknutí do indexu Googlu nebo Seznamu, kde vidím všechny varianty takových URL, takže bych neřekl, že vyhledávače zařezávají weby s nějakýma ošklivýma parametrickýma URL.
  • Na odkazu, co jste poslal výše, je pouze obecné doporučení, že roboti NĚKTERÝCH vyhledávačů nemusí příliš dobře zkousávat velký počet parametrů v URL. Zároveň tam ale nepíší nic o sobě, že by to sami neuměli.
  • Podoba URL pak samozřejmě může být faktorem řazená výsledků, ale to je úplně něco jiného, než indexace, o které se tu bavíme.
honza

Já s Váma souhlasim, ale uznejte, že ve Vašich bodech se objevilo „možná, „nejspíš“ apod. O to právě jde.

Vzhledem k tomu, že se bavíme o SEO, tak předpokládám, že kromě správné indexace (tady jsem se asi dopustil zjednodušení a myslel jsem proces indexace->nějaké vnitřní hodnocení->tedy konkrétní pozice v výsledku dotazu. omloouvám se) je pak právě pro klienta důležité to řazení výsledků. Podoba slug URL je podle mě prostě výhodou jak pro uživatele (velmi podstatná) tak i pro roboty (pokud by se jasně stanovilo, že tvar URL nemá absolutně žádný vliv, byl bych jedině rád)

Dal provést pokus, udělat dvě naprosto obsahově stejné stránky a použít oba tvary URL. Musela by se ale nějak eliminovat vzniklá duplicita. Takže nevím… Já si troufám tvrdit, že by slug měl o pár setinek plus bodíků víc…

David Grudl

> Já si troufám tvrdit, že by slug měl o pár setinek plus bodíků víc…
To je skutečně jen dojem, nikdy ničím neprokázaný, nicméně kupodivu docela rozšířený. Proto vás možná překvapím svým dojmem, že *obecně* má o pár setinek plus bodíků víc URl s parametrem id.

honza

No jo, ale taky je to dojem… tož kurňa jak to tedy je?

takže si dovolím to shrnout:

  • tvar 1: example.com/plas­tova-okna/
  • tvar 2: example.com/?id­cat=3

Za předpokladu, že obě stránky mají hypoteticky naprosto stejný obsah, tedy tvrdíte, že tvar č.2 bude na dotaz „plastová okna“ ve výsledcích výš než tvar č.1 ?

František Kučera

Vzhledem k vyhledávačům bych tohle vůbec neřešil – z dlouhodobého hlediska, cílem vyhledávače je dát lidem odkazy na stránky, které hledají – uživatele nezajímá, jestli je na stránce example.com/plas­tova-okna nebo na example.com/?id­cat=3, on chce ten obsah – pokud by vyhledávač upřednostňoval stránky s hezkým URL na úkor těch s dobrým obsahem, uživatelé by mu utekli ke konkurenci, která poskytne relevantnější výsledky.

Jediný smysl „hezkých URL“ vidím jen pro uživatele – jsem na nějaké stránce odkud vede odkaz a váhám, jestli na něj kliknout – když tam bude /bla-bla-bla nebo /?q=bla-bla-bla a já se o to „bla-bla-bla“ zrovna zajímá, tak to zvyšuje pravděpodobnost, že kliknu – oproti situaci, kdy by tam bylo /q/123 nebo /q=123.

Pro programátora je tohle akorát opruz a práce navíc – jednak nemůže použít standardní HTTP parametry (?x=abcd) a musí parsovat nějaký řetězec s lomítky (jasně, většinou to dělá framework nebo webový CMS, ale ten taky musel někdo napsat) a jednak nemůže použít efektivní číselná ID, ale musí pracovat s texty případně se dělat ještě s přesměrováním (aby jeden obsah měl jedno URL a alternativy byly jen přesměrování).

Jestli to (teoreticky víc návštěvníků) za to (případnou práci navíc) stojí, si musí rozmyslet každý sám. Pokud máte někdo odkaz na nějaký seriózní výzkum, tak hoďte odkaz – jinak je to jen nepodložené tlachání a člověk se nakonec stejně musí spolehnout na intuici (případně svoji věšteckou kouli).

honza

Sorry, ale neodpověděl jste na otázku. Píšete věci, které víme (že vyhledávače hledají, že jde o obsah, že uživatele nezajímá). Proto jsem to shrnul do dvou tvarů. Neřešme smysl, proč jo, proč ne. Stránky mají stejně kvalitní obsah (proto je vaše odpověď, že by vyhledavač něměl upředňostnit stránku s „hezčí“ URL irelevantní). Otázku jsem položil jasně a uvedl konkrétní příklad.

Napsání třídy (vlastní, nebo implementace když používám fw), která zajišťuje tuto problematiku, není opruz, ale psaní kódu jako každá jiná práce. Pokud považuje psaní kódu za opruz, dělejte jinou práci ;-)

Jan Tichý

Klíčová slova v URL pravděpodobně nějaký malý vliv na řazení mají. Takže nějaký malý rozdíl mezi http://www.example.com/?id=123 a http://www.example.com/lorem-ipsum bude. Můžeme se pak bavit o tom, jak moc velký a jestli úplně stejný přínos nebude mít třeba jeden dobře mířený zpětný odkaz :).
Nicméně nejspíš žádný rozdíl nebude mezi http://www.example.com/lorem-ipsum, http://www.example.com/?lorem-ipsum a http://www.example.com/?page=lorem-ipsum. Prostě je myslím jedno, jestli jsou v URL parametry za otazníčkem nebo slug za lomítkem.

honza

takže se přikláníte ke mně, tedy tvar č.1
ano, bude malý, oproti zp. linku určité méně významný, ale o to mi nešlo. šlo mi jen o tvar toho linku. Ostatní příklady jsou myslim taky jasné, když URL obsahuje slug, tak pak je jedno, v jakém tvaru, důležité je, že tam jsou někde ty klíčová slova.

František Kučera

„Sorry, ale neodpověděl jste na otázku.“
Upřednostňovat ve výsledcích stránky s určitým URL na úkor stránek s požadovaným obsahem je z pohledu vyhledávače iracionální (uživatelé mu utečou ke konkurenci, která dává relevantnější výsledky a on nebude mít komu zobrazovat reklamu). Jestli se určitý vyhledávač chová racionálně nebo ne, to je otázka, nevím.
„Stránky mají stejně kvalitní obsah“
Taková situace je dost nepravděpodobná (má smysl ji vůbec řešit?), vždycky se nějaký rozdíl najde a pokud budou stránky úplně stejné, prohlížeč spíš jednu vyhodnotí jako plagiát a z výsledků ji vyhodí nebo odsune daleko dozadu.
„ale psaní kódu jako každá jiná práce“
V každé práci se najdou činnosti, které člověka baví víc a jiné, které ho baví méně a nebo jsou dokonce „opruz“. Nic není černobílé a dokonalá práce neexistuje (snad leda být rentiérem). Za opruz považuji třeba psaní ochran proti spamu – psaní kódu, který podporuje „core byznys“ mě baví, ale psaní antispamu je jen otrava, nepříjemná povinnost, jako když člověk musí vyplňovat nějaké zbytečné formuláře na úřadě…

honza

To všechno, co píšete, je pravda a fajn, to jste se naučil hezky ale neřeší to otázku absence/výskytu slug v URL. Pochopte, že vím, co je duplicita, co je to relevantní výsledek atd. Mě zajímá konkrétní podoba URL. Dejme tomu teda, že obě stránky tvaru č. 1 i 2 jsou obsahově různé, ale obě mají stejný počet klíčových slov v textu apod. – prostě stejnou relevanci, ale nejedná se o duplicitu. takže relevantnost záleží opravdu na drobnostech. offpage faktory nechme stranou.

pa3k

Osobne coolURI používam aj z toho dôvodu, že Google vo výsledkoch vyhľadávania pekne zvýrazní kľúčové slová aj v URL. Ak to robí, dá sa predpokladať, že obsahu URL dáva určitú váhu. Osobne si ale myslím, že na pozíciu to má veľmi malý vplyv. Ale aj keby to nemalo žiadny vplyv na pozíciu, bude to mať pravdepdobne určitý vplyv na mieru prekliku. Najmä ak coolURI dobre vyjadruje o čom asi článok je.

MCE

Pokud jako uživatel někde uvidím jen:

http://zdrojak.root.cz/clanky/kaslete-na-seo-nema-to-cenu
a
http://zdrojak.root.cz/clanky/?id=123

Kliknu na ten první odkaz, protože se chci dozvědět něco o SEO. 123 mě nezajímá. I vyhledávač hodnotí, jak vypadá URL, samozřejmě, že spolu s dalšími faktory.

František Kučera

Chování člověka je pochopitelné, ale chování vyhledávače, který by URL s klíčovými slovy přikládal nějakou váhu moc pochopitelné není.

Jan Tichý

Proč by jedna a ta samá věc měla být u člověka pochopitelná, zatímco u vyhledávače ne? Neměly by právě naopak vyhledávače při hodnocení stránek přihlížet hlavně k těm věcem, které jsou užitečné i pro uživatele?

František Kučera

Protože člověk v danou chvíli zvažuje, jestli vůbec má investovat svůj čas do klikání na odkaz a otvírání stránky. Pokud je tam id=123 znamená to nejistý výsledek, pokud je tam ?q=bla-bla-bla, znamená to nějakou (vyšší) pravděpodobnost, že článek bude o bla bla bla, a tak na něj uživatel spíš klikne (texty odkazů bývají často zavádějící, ale URL vytvořil autor odkazované stránky a může být výstižnější)*.

Vyhledávač je ale v jiné situaci – ten „klikne“ na odkaz vždycky a má k dispozici obsah odkazované stránky, který může analyzovat – a právě výsledek analýzy obsahu stránky představuje důležitou informaci, zatímco tvar URL je oproti tomu informace bezcenná. Je to jako kdybych se řídil reklamním nápisem na krabici výrobku, i když jsem provedl důkladné srovnávací testy mnoha výrobků a z nich vybral ten nejlepší – v takovou chvíli mne marketingové nápisy na krabici vůbec nezajímají, protože mám mnohem hodnotnější podklady pro svoje rozhodnutí (výsledky testů). Nápisy na krabici mají smysl v případě, že zákazník zmateně pobíhá po prodejně a impulzivně sáhne po nějakém zboží na regále – pak si vybere třeba ten výrobek s barevnější krabicí a chytlavějším reklamním nápisem, hezčí URL.

Vyhledávač a běžný uživatel jsou v jiné pozici, proto je pochopitelné, že pro ně má tvar URL (nápis na krabici) jiný význam.

*) je trochu diskutabilní, jestli to tak skutečně je, jestli např. zdegenerovaní SEO webmasteři necpou do URL hezká klíčová slova, na která lidé rádi klikají, i když je článek o něčem (trochu) jiném (ostatně pro titulky to celkem často dělají). Důležité pro tuhle diskusi ale je, že alespoň část uživatelů se tím řídí a na odkaz s klíčovými slovy kliknou raději než na odkaz s číselným ID. (nicméně i tohle je jen domněnka a podložené nějakou statistikou to nemám – pokud někdo relevantní statistiku máte, podělte se o ni :-)

Marek Prokop

Honzo, napsal jsem: „Termín SEO URL je novotvar nesmyslně používaný pitomečky, které Plaváček v článku kritizuje (bohužel poněkud skrytě).“ Přečtěte si tu větu, prosím, ještě jednou a aplikujte na ni běžné metody porozumění psanému textu. Zjistíte, že ta věta říká toto:

  • termín SEO URL je novotvar,
  • Plaváček v článku kritizuje určité pitomečky,
  • tito pitomečkové nesmyslně používají termín SEO URL.

Nic dalšího z té věty nevyplývá. Například z ní nevyplývá, že každý, kdo používá termín SEO URL, je pitomeček a dokonce ani to, že každý, kdo používá termnín SEO URL nesmyslně, je pitomeček. Zkrátka, pokud nejste pitomeček, kterého v článku kritizuje Plaváček, ta věta se Vás netýká, i kdybyste termín SEO URL používal, a netýkala by se Vás ani v případě, že byste termín SEO URL používal nesmyslně.

Ovšem to, zde jste či nejste Plaváčkem kritizovaný pitomeček používající termín SEO URL nesmyslně, to už si budete muset rozhodnout sám. To mi nepřísluší, protože Vás neznám, resp. nevím, kdo jste.

Už jsme tím tento problém vyřešili?

K poslední otázce: Bohužel hodně CMS má tu vlastnost, že název (titulek, nadpis) stránky automaticky rozpomlčkuje do URL a neumožňuje URL napsat či přepsat ručně. Obávám se, že takových CMS je nyní většina, resp. u svých klientů na ně narážím nejčastěji. Za ideální považuji naopak například to, jak s URL pracuje CMS Drupal – v závislosti na různých podmínkách jde nastavit různé způsoby automatického generování URL, ale zároveň lze vždy URL napsat ručně.

honza

ok, vyřešili. za anonymitu se omlouvám. H.

100% Lenin

Teda mne picne. To tady probíráte ichtylo frikulínskou metodiku jak si vytvořit URI.
Pánové, běžte se svými pseudo marketingovými bludy někam.
Teda vás bych chtěl uvidět na prezentaci vašich sííou supr tupr kůl produktů.
Piště si, že byste jeli jak namydlený.
Zdarec

honza

A kolik už jste takových vy osobně vyhodil?

y

Skús to naprogramovať a potom uvidíš, aký je rozdiel. ;-)

Jiří J.

Článek povedený, nakonec jsem se i trochu zasmál s trefně umístěnou reklamou, posuďte sami :)

Tajemné zaklínadlo, co nepochází z Bradavic, ale které funguje, ať už mu věříte či nevěříte, zní prostě:
Letní soutěž „Krása prsou“ na Vitalia.cz: pošli fotku a vyhraj iPhone!

Jose

Jo, ta reklama na závěr je „úchvatná“, to se jim povedlo :-)

jaja

tu je aspoň vidieť, že kašlú na optimalizáciu :D

100% Lenin

jo a dyby tam byl link
vyhraj kozy jako vozy to by byla bomba.Co?

vlabra

Zajímavé, mě se ta reklama na Kozy zobrazuje ještě před tím posledním odstavce, že by už to posunuli? :-))

xx

ono totiz prapuvodni smysl seo nebyl dostat nekoho na prvni misto ve vyhledavaci, ale prizpusobit stranku vyhledavaci tak, aby ji co nejlepe porozumnel.. to ze se pak stranka mozna posune ve vyhledavaci je vedlejsi efekt.
a pripomnel bych krasnou otazku kterou nekdo neznamy polozil a sice, az budou vsechny stranky na internetu seo optimalizovane, kdo bude prvni ve vyhledavani?

Karel

Přesně tak, SEO začínalo tím, jak psát web tak, aby se dal snadno a správně zaindexovat. SEO konzultanti vysvětlovali zákazníkům, že jejich web o plastových oknech skutečně není možné nalézt vyhledáváním výrazu „plastová okna“, protože v textu stránky mluví jen o oknech a výraz „plastová okna“ tam sice mají, ale jen jako obrázek v záhlaví, který je navíc v jiném frame.
Teprve časem se z „jak udělat web, aby se dobře vyhledával“ stalo „jak udělat web, aby se umístil na předních pozicích“. Osobně považuji „původní“ SEO za velmi přínostnou disciplínu, zatímco „moderní“ SEO považuji za podvod. Ano, podvádí tolik lidí a firem, že bez podvodu máte malé šance, ale… pořád je to podvádění.

alancox

Ačkoli se SEO nemám nic společného, nenechal jsem si ho od nikoho dělat, a nikomu jsem ho nedělal, tak článek je typu „Jsem chytrej jako vopice“.
SEO cenu samozřejmě má, a je velká škoda, když někdo píše kvalitní články a Google je zobrazí na 30. stránce výsledků, protože se někdo tváří, žeč SEO neexistuje.
Nebojte se, i ten root, na který píšete se o SEO stará. Kdyby se nestaral, pak výštěk autora nikdo za chvíli nenajde ve vyhledávačích.
Je jasné, že z SEO se udělal oltář a žene se do extémů, ale to třeba z open source rovněž. To, že si objednáte podvodníka, to je spíše Váš problém, než problém oboru, o kterém píšete, že to nemá cenu.
Ale kašlete na všechno. Nic nemá cenu. Kvalita článku zcela kopíruje jednostrannost, černobílost a neschopnost brát v úvahu kontext stejně tak jako v předchozím článku pana Lešetického. Kdybych si včas přečetl jméno autora, ani bych nezačal číst, natož komentoval. Přeji ještě hodně více černobílosti – fanatické názoru vždy najdou své nadšené zastánce a čtenáře. Fanatismus a extrémní názor je osvědčená metoda, jak přitáhnout čtenáře. Není náhodou, že největěí náklad má asi plátek Blesk, který na tohle vsadil.

drevak

suhlasim, slova fanatirmus a extremny nazor toto „dielo“ presne vystihli

Jan Tichý

Přátelé, až si někde přečtete, co se vlastně skrývá pod slovem „Glosa“, tak se sem vraťte. Do té doby alou žbrblat na iDNES.

.

Doporučuji totéž. Ztrapňuješ se pravidelně a úspěšně.

alancox

Dobrá, příště nebudu říkat, „je to blbé jako tágo“, ale je to „blbé jako glosa na root.cz“.

jAM_jAM

Tak pravily hvězdy.

Pavel2

Ale vždyť ona je to pravda. Pokud nebereme v úvahu nesmysly, jako že prodávaný výrobek je popsaný jen v obrázku a ještě k tomu bez altu, (ale to snad nikdo soudný neudělá) tak je SEO k ničemu a pokud zvýší návštěvnost, tak o nasrané lidi, kteří např kvůli „SEO optimalizaci“ obchodů (které na radu SEO majstrů přidali na stránku každého produkti slovo „review“ nebo něco podobného přestože tam ve skutečnosti nic takového není a nikdy nebude) nemůže najít jedinou recenzi. Co si majitelé takových webů neuvědomují je, že takoví návštěvníci jsou jim úplně na ho***.

J

To je asi takove, jako kdyz marketak myho zakaznika vyhodnocuje navstevnost jejich shopu (mimochodem naprosto desnej web) a plka o 30 000 navstevnicich, aniz by tusil o cem mluvi (ma v tom samo i vsemozny roboty, takze v realu bude navstecniku tak 1/3, ale to by nebylo uz tak khuul cislo).

alancox

To, že někdo něco dělá špatně neznamená, že je špatně obor, který dělá.

Vlada

souhlas

.

Takže autor má rád polévky a za pěkný kozy bude iPhone.

blaaaa

neviem preco by niekto niekomu za SEO platil, podla mna je to az trivialne jednoducha zalezitost na implementaciu. pokial nepouzivame PHP samozrejme ^^

scatter

A co má PHP a SEO společného? :-)

Jan Tichý

Co má SEO společného s implementací?

blaaaa

A co ma zivot spolocneho s dychanim?

Jan Tichý

Tahle analogie se moc nepovedla, SEO spočívá v technických faktorech z velice malé části.

blaaaa

Skutocne? To si tu SEO optimalizaciu kreslime na papier a ten si potom vystavime na chladnicku? ;-)

Jan Tichý

Ano, skutečně.

blaaaa

Dakujem za expertny nazor :-*

Pavel2

A co si pán expert představuje pod tou SEO?

honza

Pokud to nevíte, tak není nic jednodušího se zepatt těch firem, kteří jsou ochotni platit.
Možná je potřeba, abyste zkusil pochopit, že se dá slušně vydělat i na velmi netriviálních věcech.
To, že nepoužíváte PHP , nemá se SEO nic společného ;-)

100% Lenin

A jajajaj. Vy jste nám pane kolego odkryl pravé touhy všech sííou menů. Vy jste ukázal pravou tvář supr kůl ichtylo fikuilíno sííou expertů. Jen tak mimochodem, dříve se jim říkalo: „obchodníci s děštěm“.
cituji:
Pokud to nevíte, tak není nic jednodušího se zepatt těch firem, kteří jsou ochotni platit.
Možná je potřeba, abyste zkusil pochopit, že se dá slušně vydělat i na velmi netriviálních věcech.
To, že nepoužíváte PHP , nemá se SEO nic společného ;-)


správně-li vás chápu, a z Vašeho sdělení to přímo stříká. Přímo tryská. Cítím tu energii. Ten tah na branku (jenom?). I Vy žertéři.
Vám nejde o zákazníka a jeho blaho.
Vám nejde o nabízenou kvalitu vašeho zboží.
Vám jde jen a jen o jeho prachy. To je váš prvotní cíl. Vy prostě v každém vidíte hejla, kterého je nutné oškubat.
S9OU je co? Co velebnosti? To je hnus velebnosti, to je absolutní hnus.
Takových ichtylů jsme u nás viděli nabízet dešťovou vodu mnohokrát.
Můžete to pánové zkusit.
Zdar :D :D

honza

Ale to, co jsem napsal, je jen pravda. Mě to taky vadí, z příspěvku nevyplývá, že to jsem já, kdo je obchodník s deštěm apod. SEO bych zakázal, pane Lenine :D

100% Lenin

OK. Psal jsem to s nadhledem a ironii. A trochu obecně. :D
Jako správnej ajťák vím, že o kšeftech rozhodují kravaťáci a těm můžete stokrát za vteřinu vysvětlovat, že úspěch není jenom SEO (pěkné a uživatelsky přítulné URI (zkratka PuPuri) :D ). Ale je to komplex všech možných maličkostí.
Zaregistroval jsem zde v diskuzi – že se spousta z nás ohání jakýmsi eshopem a hodně příkladů je z této branže.
Jak bych to řekl. Internet a to co je uvnitř něj nejsou jenom shopy.
Každý z nás používá Internet primárně k tomu, aby v něm nalezl nějakou informaci. Třeba ve dne pracovní a večer lechtivou.
Rozhodně ve svém okolí nepozoruji, že by lidičky brali ohled na PuPuri. Že by si je někam poznamenával a nebo na základě nich vybírali.
Většina z nich hledá obsah (sic!), nakonec to zde zaznělo i v diskusi.
Ta menšina, o které jsem nemluvil je pár lidiček, kteří se nesmyslem živí, třeba markeťáci – a ti přemýšlí – jak to vhodně navrhnout, aby to mělo hlavu a patu.
Obhajování SEO strategií je bludný kruh, kdy už vlastně nikdo neví – co bylo dříve a co bude zítra.
Osobně dávám přednost obsahu, který má informační hodnotu a najdu ho i když zmrším dotaz ve vyhledávači.
Je zajímavé, někdy i legrační, pozorovat – jak se SEO věnují skupiny lidí, kteří dokazují legendu o tom, že bez SEO nemůžete žít.
Všimněte si, že oni nikdy nehovoří o kvalitě obsahu. A vo vo, vo tom to je.

Scarab

Článek má víceméně pravdu. Celé to funguje podle zaběhnutého schematu, nejdříve vytvořím a pojmenuji fiktivní problém, potom všechny přesvědčím, že problém opravdu existuje, ve třetí etapě vytvořím „řešení“ tohoto „problému“ a na závěr si na tom namastím kapsu.
Zajímalo by mne jak dlouho to budou „rádoby manažeři“, kterých je bohužel v CZ firmách naprostá většina, ještě baštit a klopit za něco takového nesmyslné peníze (to se netýká jen SEO, ale i dalších problémů, které s informatikou nemusí vůbec souviset)

Karel

Tady byla geneze velmi odlišná.
1. Naleznu opravdový problém – stránka není indexována a vyhledávače ji buď nenabízí vůbec, nebo ji nabízí jen pro velmi okrajové výrazy. Můj oblíbený příklad je webová stránka firmy vyrábějící plastová okna, která není indexována pro výraz „plastová okna“
2. Analyzuje se důvod, proč k problému dochází.
3. Vytváří se sada doporučení, jak psát webové stránky tak, aby k problému nedocházelo – důležité termíny používat v textu („plastová okna“ místo „okna“) a klíčové termíny používat i v názvech stránek (a odkazů) „sortiment-plastovych-oken“ místo „sortiment“)
4. Vyhledávače se plní a majitelé stránek jsou zpočátku velmi spokojení, protože konečně vyhledávání „plastová okna“ vede na jejich web
5. Jenže počet funkčních webů velmi roste, ranking pro běžné výrazy se ukrutně propadá a majitelé webů tlačí na dodavatele SEO, aby s tím něco dělali. Zatímco dříve se jejich web ve vyhledávání vůbec neobjevil, dnes se objevuje na padesátém místě
6. Jsme v situaci, kdy je na scéně úplně jiný problém, ale majitelé webů to tak nechápou, pro ně je to pořád ten úplně počáteční – hledání nevede přímo na ně. Zcela pochopitelně proto tlačí na dodavatele, aby řešil dál…
7. No a zákazník je stále ochoten za tuto službu platit, dokonce více než kdy dřív, takže dodavatel se najde…
Zkrátka, jde o dva různé problémy („jak se nechat správně vyhledat“ a „jak se dostat na první místa“). A ani jeden není fiktivní. Na ten první je jednoduchá, lety ověřená množina SEO pravidel. Ten druhý je neřešitelný (nemohou být všichni první) a proto je kolem něj tolik „šarlatánů“. Navíc je zde mnohem větší poptávka než nabídka – mnoho firem chce být na prvních místech a jsou ochotné platit. Proto je tu těch „šarlatánů“ tolik a neubývají…

Pavel2

Asi tak. Něco podobného byl před 10 lety Y2K. Naprosto marginální problém, (který postihoval několik kusů obskurního specializovaného HW a tuším snad jeden vadný BIOS) z kterého se udělal obrovský byznys.

Flasi

Koukám, že pán je odborník :-)
Y2K byl pochopitelně hodně přifouknut a hodně šarlatánů si na konzultačních službách kolem namazalo kapsy. Ale byl to reálný problém, kterým bylo postiženo mnohem víc systémů (HW i SW), než si velká část lidí myslí.

Pavel2

Nepovídejte. Například?

Roj

FoxPro 2.5b, kterým bylo napsáno hodne softu, včetně mého vlastního.

Pavel2

Rychlé vyhledání pomocí google ukazuje, že foxpro odjakživa používá čtyřčíselný kód.

Pavel2

ne kód, rok samozřejmě.
A i kdyby, psát program pro dlouhodobější použití, když vím, že za pár let přestane fungovat ukazuje na katastrofálně nízké IQ autora.

100% Lenin

My fááám rosumět.
Jen soudruzi Flasi a Roj nerozuměla ani vlastní mysl.
Ona nerozuměla nic. Ona četla na fiki, ona psala s pšítel na bůček. Ona jistá si tím, že ostatní blbec.
Ona napsala félka program bez sbytešná analízat.
Tak šádný puint, tam postivej „Nazdár svjete. Jsem kůl prgramáotr“.

Pavel2

????

TrSek

Ale ale to asi netusite ako sa zapisovali roky v DB pred prichodom Windows.
Tak prave optimalizacia (rozrastajucej sa DB) „rok budeme ukladat ako Byte“ bola prva ktoru vsetci robili. S odovodnenim „rok 2000 toho sa nedozijem ani ja nieto ten soft“.
A verte ze Y2K bol prroblem a niekde ho riesili aj rok. Napr: registracne pokladne a vsetok ekonomicky SW co na nich navazoval.

Pavel2

Když už někdo dělá něco takovýho, tak by moh mít aspoň tolik rozumu, aby počítal od roku kdy to píše. I když nechápu moc nechápu jak může byte skončit v roce 2000.

lolek

ano, zákazník někdy žije ve vakuu a zapomíná, že trh je velice dynamický. včera prodával plastová okna sám, dnes je těch firem stovky. a pak třeba zjistí, že největší konverzi dostává právě na ony „okrajové fráze“, nikoli na plastová okna ;)

Kvido

1/ Souhlas s větší částí obsahu článků, že SEO se stalo modlou, které laici nerozumí a profíci je oblbují, že budou na prvních pozicích ve vyhledávačích. To je dogma,njn…, nějak se vydělávat musí… Ha, ha.
2/ Akcent na Ponkráce. Přesně tak. Článek je převážně jako černobílé vidění. Zapomíná, že ovšem SEO hraji velkou roli v hezčích URL odkazech. Čtenář ví, co asi v článku podle titulku bude. V tom je hlavní přednost a vyhledávače to pak také rychleji indexují. Co s tím dělají dál mě nezajímá, dále má autor pravdu obecně.

danaketh

V tom je hlavní přednost a vyhledávače to pak také rychleji indexují.
Ne? Vyhledávače neindexují na základě toho, zda máte hezkou nebou ošklivou URL ale na základě zpětných odkazů, předchozích úprav webu a kdoví čeho ještě. Když budete web často aktualizovat, Google se přizpůsobí a bude na něj častěji chodit kontrolovat změny. Když na nový článek bude odkaz na několika webech, které Google často sleduje, tak se o vašem článku také dozví dříve.
Čtenář ví, co asi v článku podle titulku bude.
A čtenář ví prd. Drtivá většina webů generuje hezký odkaz z titulku článku, který vyhledávače zobrazují také, takže přínos hezkého odkazu je pro uživatele nulový. Pro něj má přínos teprve ve chvíli, kdy si potřebuje odkaz zapamatovat nebo ho posílá někomu dalšímu. Tehdy „http://zdrojak­.root.cz/clan­ky/kaslete-na-seo-nema-to-cenu“ řekne víc než „http://zdrojak­.root.cz/?cla­nek_id=2807“ a není třeba připojovat doplňující informace (tehdy platí vaše „Čtenář ví, co asi v článku podle titulku bude.“).

eshop-snadne.cz
Rados

Takovychto clanku uz vyslo tolik, ze je defacto nema uz ani smysl cist. Je pravdou co pise Plavacek, ale proc se nad tim porad dokola pozastavovat? Vzdyt toto se deje uplne v kazdem oboru:
Nebo snad vite jak vas ostriha vase holicka? Zda vas nesprzni a vlasy vam neobarvi namodro misto na zluto?
Nebo vite jak dopadne oprava vaseho auta a ze vas mechanik neodrel az na kuzi prestoze stacilo opravit nejakou blbost za par stovek?
Nebo vite co si date v restauraci za jidlo, jak vam bude chutnat?
Nebo vite kolik budete platit na danich kdyz budete volit tu ci onu stranu?
Ja ne.
Dnes je vsechno sazka do loterie…

tom

No, autor nějak opomenul zcela sesterský věci jako přístupnost a použitelnost. Když to se dodržuje, hlavně přístupnost, tak SEO je tak nějak už v ní, a není potřeba se tím zabývat explicitně. Pokud tedy nejde o nesmysly být za každou cenu první ve vyhledávačích na obecný dotazy typu: auto, počítač… apod. Pokud se SEO myslí tahle pitomina, pak jo.
Toto opomenutí mě fascinuje o to víc, že autor ve svých projektech na přístupnost a použitelnost hodně dá (pokud se mi to nezdá), a pak jí vůbec nezmíní, v souznění s kvalitou obsahu atd. Divný.

ra.ri.ta

Již dlouho přemýšlím o rovnocennosti „přístupnost a použitelnost“ a SEO.

Jan Tichý

Rovnocenné to není. Přístupnost a použitelnost je podmnožinou onoho abstraktního pojmu „SEO“. Patří tam ale i celá řada dalších věcí. Ale zase je pak pravda, že když všechny ty normální věci, které tam patří, řešíte a děláte, tak se „SEO“ pak už opravdu explicitně zabývat nemusíte. Viz celý původní Plaváčkovo článek.

Michal

Přístupnost a použitelnost nepatří do SEO (search engine optimization), ale do HO (human optimization). Naučte se už konečně ty zkratky! :-)

drevolution

Pokud ale přijmeme fakt, že SEO je vlastně optimalizace pro uživatele, tak už to tak jednoduché není :)

Jan Tichý

Nikoliv, to jen vy se necháváte mást zcela nevhodným a zavádějícím názvem této disciplíny. Bavme se prosím o SEO buď v užším významu „optimalizace pro hledající uživatele“ respektive „schopnost přesvědčit člověka, který se svěřil vyhledávači se svým problémem, že jeho řešení je moje webová stránka“. Případně „vylepšování obecné nalezitelnosti mého webu na internetu“. Anebo v širším významu „kterak dosahovat konečných cílů mého webu s pomocí lidí přicházejících z vyhledávačů“.
Všechny tyto definice jsou o lidech. Žádná z nich není primárně o vyhledávačích. Pokud budete SEO chápat jako něco, co se týká primárně vyhledávačů, tak právě budete slovy z článku vybírat z polévky jednotlivá písmenka.

Michal

„Nevhodný a zavádějící název“ – ano, přesně na to jsem narážel.

100% Lenin

Myslím, že jse si všichni tuhletu pseudo disciplínu vytvořili.
A protože je to vlastně oblast NP problémů. Tak máte vo čem kecat blbejm kravaťákům na druhý straně a pumpovat jim kešeně za suchý z nosu a houno s voctem (jak říkávala moje babička).
Tak mi připadne jako moderní verze náboženství. Tedy práce s dogmatem.
BLEK je zlatej, ten to říká na rovinu.
Vy to všichni okecáváte.
Fakta, dokažte vaše teze fakty, sporem, jakkoliv slušně. Jen ne idealistickými žvásty.
ale jinak vás máme rádi. Dobře se při tom bavím :D

100% Lenin

Milý pan, pozor.
Můžete být politicky nekorektní!!!
A je SEO multikulturní výraz? je povolen?
DĚSÍTE MNE.
:D:D:D:D:D

Richard Machát

hned jsem to „olajkoval“ :)

Tonda

taky mi přijde že těch SEO kouzelníků/pod­vodníků je příliš.
můj přístup je, že web má být v první řadě jasnej a srozumitelnej, aby na něm ČLOVĚK našel to co hledá s minimem úsilí.
SEO pak vnímám spíš jako soubor nějakých elementárních technických požadavků, který je vhodný splnit – jako že text má být skutečně text a ne PNG obrázek s textem, že bych měl mít xml sitemap, že bych měl mít smysluplně vyplněnej title stránky (i když tohle je zase už spíš primárně human-optimization než seo), atd.
nebo jsem úplně mimo? díky

Ondřej Mirtes

SEO je právě o tom, aby uživatel u vás nalezl to, co hledá. Aby se na váš web dostal a sám dostal to, co chce :) V to je celá věda, od které se odvíjí struktura webu, navigace, texty, zpětné odkazy apod.
Technické požadavky jsou spíš nutný základ, na kterém se dá stavět, než jádro této disciplíny.

Richard

Mám malý web (cca 100.000 návštev mesačne) a nedávno som sa rozprával s firmou, ktorá robí (aj) SEO. Naozaj dokážu dostať môj web na prvú stránku v google na ľubovoľný výraz. Cena bola myslím okolo 1000 EUR. A platí sa až potom keď je to splnené.
.
Viem ako to robia. Sú za tým obrovské investície do stoviek a tisícov web serverov rozmiestnených po celom svete a ďalšie investície na platené odkazy.
.
Ja som to teda nevyužil, pretože môj web je nekomerčný a nemám príliš dôvod zväčšovať komunitu užívateľov. Ale takéto veci existujú a fungujú.

Pavel2

To už několik let nefunguje, protože se to používalo na google bomby.

honza

„Naozaj dokážu dostať môj web na prvú stránku v google na ľubovoľný výraz. Cena bola myslím okolo 1000 EUR.“
⇒ všechny weby by byly na všecny klíčová slova na 1. pozici ⇒ nesmysl ⇒ 100% lež jako věž ⇒ podvodníci

pheonix

Podvodníci to skutečně jsou, nicméně podvádějí především vyhledávače, nikoliv klienty. Pokud provozujete internetový obchod, potřebujete zajistit zvyšování obratu. V jednom vlákně u tohoto článku se píše, že je lepší si zaplatit Googlu za placené prokliky. To vskutku záleží na tom, za kolik je Vám skutečně SEO nabízeno. Pokud svůj web zanalyzujete a zjistíte, že díky SEO vzrostla návštěvnost na n tisíc lidí za den, připočítejte i náklady za vedení PPC kampaní (tj.Adwords / Sklik) a mnohdy Vám výjde vyšší cena, než cena za SEO služby.
SEO majitelům webů pomáhá především šetřit tyto náklady a zvyšovat povědomí o webu. Kdo píše kvalitní články, obyčejně to na návštěvnost nestačí, neboť je stejně nikdo nikdy bez SEa nenajde. Vím, že ta závislost na SEO firmách působí mnoha majitelům webů depresivně a vyhledávače skutečně, jak se píše v tomto článku, by se měli ubírat zcela jiným směrem, bohužel to tak zatím není a prakticky to ani nejde. Výměna odkazů má mimo jiné i ten účinek, že je díky němu web rychleji nalezen a zaindexován. Pokud bude na Váš web vést odkaz jen například z jedné strany, na zaindexování si počkáte i několik týdnů / měsíců.

Jan Tichý

Výměna odkazů má mimo jiné i ten účinek, že je díky němu web rychleji nalezen a zaindexován.

Pokud vám jde jen o rychlost zaindexování, tak opravdu je to rychlejší a efektivnější, než když si vytvoříte a submitnete jednoduchou sitemap?

jAM_jAM

Ještě rychlejší je přidat si RSS webu do Google Readeru:-)

100% Lenin

Zapomněl jste na xychtobůk.

Pavel2

Jak už jsem psal nahoře, nenechte se zmýlit počtem návštěv. Běžný trik SEO optimalizátorů je, že lákají na prodejní web lidi, kteří nemají v plánu nic kupovat. Tak např. na stránku která prodává zavařený hrášek pak vedou odkazy i při hledání návodu jak hrášek pěstovat nebo při hledání receptů na hrachovou kaši. Přitom odkaz buď odkaz vypadá jako to co opravdu hledají nebo na to kliknou z nepozornosti. Ale takoví lidé vám k ničemu nejou, protože samozřejmě nikdy nic nekoupí.

Petr Hejl

Článek jsem zhruba přečetl a dovolím si tady s ním polemizovat.
Podotýkám, že si Plaváčka přes rozdílnost našich názorů relativně vážím.
1.
SEO = Search Engine Optimization, tedy Optimalizace pro hledače, nic víc nic míň.
2.
Plaváček to bere neustále ze širšího hlediska, jeho oborem je řekněme „internetová reklama“ či „internetový marketing“, a tam je SEO pouze podoborem.
3.
Účelem je:
– potenciálního zákazníka na stránky dostat
– potenciálního zákazníka na stránkách udržet
– přimět potenciálního zákazníka, aby si na stránkách něco koupil
4.
SEO má do činění pouze s prvním z účelů, viz výše.
Ale pro tento účel je podstatné.
Jak pro kterou stránku, ale větší či menší část návštěvníků tam přichází z hledačů, tedy jde o to, aby v hledačích byly stránky podle relevantních klíčových slov co nejvýše.
5.
Souhlas s tím, že se vyrojilo velké množství SEO expertů a nabídkám typu „vyneseme Vás na první pozici“ se jenom směju.
Specielně to platí na Seznamu (tedy ten můj smích), obecně platí, o co větší vzestup, o to horší pád.
6.
Co se týče textů, je SEO takřka triviální, stačí pád pravidel.
7.
Co se týče linků, je SEO černá magie, zvláště nyní na Seznamu, ale částečně to platí i pro Google.
Nedávno jsem se s jednou HP dostal do Sandboxu, aniž jsem na ní prakticky cokoli měnil.
Pouze jsem rozpojil jeden řetězec linků, který na ni ukazoval, tedy mírně jsem snížil PageRank.
A šup, jsem v Sandboxu.
8.
Rozhodně nyní neplatí, že „co je dobré pro lidi, je dobré pro hledače“.
To je jen marketingové heslo nebo také lež.
Hledače prostě zatím v praxi nejsou optimální.
9.
SEO textů má smysl určitě.
Likbuilding má smysl také, ale tady velice opatrně.
Určitě být laikem, tak si nechám od nezaujaté třetí strany, která tomu rozumí, poradit,
zda to konkrétní firmě svěřit.
PS
SEO taky dělám, ale spíš okrajově, pro stránky mých zákazníků.
A předem jim řikám: „no warranty“.

David Grudl

Problém bude v definici „SEO“. Pokud chápeme SEO jako optimalizaci pro vyhledávače (nic víc nic míň), pak jde skutečně o velmi úzký obor, kde záleží na věcech, které zmiňujete.

Pokud chápeme „SEO“ jako optimalizaci pro hledající uživatele, obor značně rozroste a začne záležet na poměrně dost jiných věcech.

Postupně s vývojem oboru a především vyhledávačů samotných dochází k přesunu od prvního pohledu k druhému. A je dětinské tvrdošíjně bazírovat na původním významu – i takový telefon dnes už neslouží jen k přenosu hlasu.

Nicméně souhlasím, že stále _jsme na cestě_, vyhledávače nejsou optimální. Je však dobře patrné, jak se každý se nachází na té _cestě_ jinde, někdo dál, někdo blíž a někdo dokonce ještě ani nevyrazil.

Jan Tichý

Problém bude v definici „SEO“. Pokud chápeme SEO jako optimalizaci pro vyhledávače (nic víc nic míň), pak jde skutečně o velmi úzký obor, kde záleží na věcech, které zmiňujete.

Davide, dokonce ani tohle není pravda. I kdybych si řekl, že budu mířit jen na vyhledávače a tupě jen a pouze na to, abych byl co nejvýš. I když si tedy mechanicky vezmu jen těch pár faktorů, které to ovlivňují. Tak se i potom dostanu k zásadní otázce – a jak tedy tyhle faktory u svého webu vylepšit? A najednou zjistíš, že tou nejlepší cestou k vylepšení oněch faktorů jsou právě všechny ty věci, které se dost úzce dotýkají uživatelů.

David Grudl

Myslím, že si rozumíme a že si to nemusíme vysvětlovat.
(ps. jak děláš ty odstavečky v komentářích?)

100% Lenin

Davide. Nepoužívejte v takovém kontextu slovo optimálně.
Mnozí lidé vědí co je to optimum funkce a ne vždy reagují na takové proslovy pozitivně.
:D

Pavel2

7. A jak jste poznal že jste na pískovišti? :D V google není žádná magie, jen když vidí podezřelou aktivitu, tak na čas náhodně změní umístění stránky, to aby se nedalo zjistit jak ho ošidit.

David Grudl

Asi by to mělo být řečeno: naprosto nezbytným předpokladem jakéholiv SEO (třeba dle pravidel: Obsah. Originalita. Otevřenost. Osvěta.) je správná technická implementace webu.

Samozřejmě souhlasím s článkem v tom, že redukovat SEO jen na onu technickou rovinu je, řekněme, projevem zaostalosti. Ale obávám se, aby nedošlo ke špatné interpretaci v tom smyslu, že na ni už nezáleží. Je zcela klíčová, ač bitva se už odehrává jinde.

bitsmith

Trefa!
Ironicke je, ze PNJ uz niekto vymyslel, a je to fakt uzitocna vec:
http://en.wikipedia.org/wiki/Somebody_Else%27s_Problem
:-)

bitsmith
andrej

SEO je dobre, lebo nahradilo linky typu adresa.com/pro­duct.php?{aab3lsa0a­la}&id=1230210 na adresa.com/ponozky ale inak je to hovadina.
Mal som jednoduchy (neziskovy) web, ziadne postranne listy, pekne adresy, nic, len jednoduche php a html a bol dlho v googli medzi prvymi, co mi dokonca vadilo lebo som nemal cas sa o to starat.
Ak to funguje tak fakt len pre „klamanie“ vyhladavacov a nie pre optimalizaciu adries a html.

honza

jenže jaká je teda realita? organické výsledky dotazu jsou vlastně už jen komerční plevel stovek webů, kde všichni optimalizují od rána do večera jak zjednaní…
A druhá stránka problému – všichni klienti se automaticky ptají na SEO. Když to jako firma nemáte v nabídce, tak to berou jako mínus. Co s tím? Tvrdit klientům, že neprovozujeme magii anebo na rovinu říct pravdu, že aby se projekt dal opravdu viditelně prosadit, tak je to otázka minimálně 100k?

Bertas

velmi pěkný článek, na zamyšlení

x14

Unidentified není ani náhodou neidentifikova­telné, ale neidentifikované a to je dost hrubý rozdíl ve významu.

B17

Nechcete nějaké SEO? SEO! SEO!!! SEO Levně, dle potřeby, 1kg, 2kg i více. Kupujte ovečky, kupujte, než to dojde !

none

Tohle prosim opravdu vytesat do kamene. Konecne nemam pocit, ze si vymyslim, a ze muj nazor neni ojedinely. Kazdemu zakaznikovy, majicimu nejake stranky na uplny nesmysl, musim vysvetlovat co je to seo a jaky vliv na to mam ja jako provozovatel server/webhostingu, ale je to jako mluvit do dubu. SEO je rekneme pet procent uspechu, vsechno ostatni je obsah stranek, ktery musi byt zajimavy. Nedovedu si predstavit stranky o nicem, ktere se pomoci SEO dostanou na predni pozice vyhledavcu.
Diky! Dobry clanek!

František Kučera

Když se na věc podíváme s trochu větším odstupem, tak uvidíme, že SEO je jen jeden z posloupnosti módních trendů – Web 2.0, SEO, UX atd. Podobně jako v podnikové informatice ERP, CRM, BI, CI atd. Vždy je potřeba přijít s něčím novým, co se dá prodat zákazníkům, nějak se odlišit od konkurence – inovace, základ podnikání. Až se okouká UX a všichni ho „budou mít“, přijde na pulty zase nové zboží… Zkratky se mění, princip zůstává.

snehuliak

Uvediem konkretny priklad kde podla mna sa jedna jednoznacne o blackhat SEO techniku ktora ale zjavne funguje (a ktora je permanentne updatovana a udrzovana). Dajte si do http://www.google.cz alebo do http://www.seznam.cz hladat slovo „hracky“. Na prvom mieste vyskoci rovnaka firma.
Neverim ze obsah tohto e-shopu sa vyrazne odlisuje od obsahu inych.
Nesiel som do hlbky ale nahodou som na ich odkaz narazil v diskusii na jednej japonskej stranke (s japonskym textom), tak mam pocit ze si odkazy na seba davaju vsade kam sa len da a tak su #1…

TrSek

Ano z toho dovodu uz 2 roky neklikam na prvy odkaz v googli.
Vzdy tak na 2–3 lebo prve su k nicomu.

cleb

Gratuluji autorovi článku, dokázal tvrzení „seo=zlo“ rozepsat na celý článek.
S obsahem článku jinak skoro souhlasím – přesto mnoho praktik dělaných právě kvůli SEO je prospěšných (validní web, správná sémantika, správně členění do odstavců…)

Martin Malý

Jednoduché výroky stačí jen jednoduchým lidem, ostatní si rádi přečtou nějaké zdůvodnění…
Požadavky na validní web, sémantiku a členění dokumentu nepřišly se SEO a nedělají se „právě kvůli SEO“. Pamatujete třeba na Dogma W4?

cleb

Také nemám rád krátké výroky. Právě proto mi vadí, že se do takového dá celý článek shrnout bez újmy na informaci.
Požadavky na validní web se samozřejmě dodržují právě kvůli SEO. Za dodržování dogmat by vám nikdo neplatil (berte to z pohledu běžného webkodéra malých webů=středoškoláka nebo vysokoškoláka, který si přivydělává při studiu).

Jan Tichý

Pokud jsem to dobře pochopil a bavíme se o validitě zdrojového HTML kódu, můžu se zeptat, jaký má validita vliv na indexaci a pozice ve vyhledávačích? Nebo proč se požadavky na validní web dodržují právě kvůli SEO?

cleb

Prý se v tom pak vyhledávače dokážou lépe orientovat. Mě se neptejte, já těmto seo výmyslům moc nevěřím. Lidé co mi za tvorbu webů platí ale ano.
Já bych třeba ty stránky psal validní i bez toho, ale myslím, že je dobře že to (kvůli seo) je pro kodéry přímo povinné. Jinak by to někteří podle mě flákali.

David Grudl

Validní stránku lze zaindexovat, u nevalidní tomu tak být nemusí.

verajo

Zajimavy clanek, nutno dodat, ze ‚4O‘ dela z webu ‚to‘, ze treba nakonec jednou zakaznik misto ‚www.google.com‘ napise ‚www.example.com‘ a hledat bude uz ‚www.example.com‘.
Kazdopadne SEO neni preci zadna magie, ale par doporuceni jak stavet kod stranky (zjednodusene receno), jde preci o optimalizaci. Pokud si chce zaplatit zakaznik to at mu chodi na stranky vice lidi bez toho aby nabidnul jiz zminene ‚4O‘ neni to jen otazka SEO, ale je treba vytvorit si hlubsi marketingovy plan jak se *zvyraznit*.

Pavel2

Cože?

verajo

:-D
Napsal jsem to hodne obecne.
Chci rict, ze nejenom SEO dela web navstevovany. Pokud se chce nekdo zviditelnit, neni vubec spatne sahnout i po placene reklame, tvorbe zpetnych odkazu apod.
A co je podle me hlavni „obsahem je web ziv“ a o tom to cele je.

hil

je .

midin

prásk prásk prásk. metafora, přirovnání, BEZCÍLNÁ a NEKONSTRUKTIVNÍ hana, přirovnání čtvrté jakosti. ten článek je veskrze úplně o ničem.

Pobureny

Tento clanok je jednostranny, neobjektivny a hlavne nepodlozeny.
Autor clanku asi netusi o com hovori a ma 1–2 zle skusenosti so SEO „specialistami“, ktori nimi zjavne neboli.
Skutocny SEO-guru nikdy nepovie, ze dokaze zarucit 1. poziciu vo vyhladavaci. SEO nie je zalezitostou tyzdnov, ale mesiacov. Rovnako je SEO nanic, pokial je marketing ubohy. Atd…
Radim autorovi clanku, aby sa nabuduce trochu vzdelal v teme, o ktorej ide pisat.

Martin Malý

Tento článek je jednostranný, protože je to glosa. Autor se věnuje webdesignu od roku 1996 a zkušeností s nejrůznějšími SEOmágy má za těch 14 let pravděpodobně víc, než by mu bylo milo. Ale vaši radu si jistě vezme k srdci.

Lukáš

Promiňte, jsem naprostým laikem, nedávno jsem založil překladatelskou agenturu a zaplatil si Seo optimalizaci. Chcete tím tedy říct, že žádné registrace do katalogů, úprava textů na webu, titulku, klíčových slov atd. nemají vůbec žádný smysl??

Pavel

Registrace do katalogu: ne
Upravy textu na webu, titulky (tedy copywriting): ano
analyza klicovych slov (ve spojeni se psanim novych textu): ano
Otazka zni: poznate dobre odvedenou praci?

cleb

Registrace do katalogu (seznam, centrum, atlas) smysl má – někteří, převážně starší, lidé ještě katalogy používají, ale i já do nich občas zajdu – některé věci tam najdete rychleji než fulltextem.

Lukáš

Měl jsem za to, že registrace do katalogů má největší smysl v budování odkazů, které pomáhají řadit web ve vyhledávačích výše. Opravte mě, jestli se mýlím. Děkuji.

Pavel

Ja bych rekl, ze Seznam (placeny zapis) je asi tak jediny katalog, do ktreho ma smysl se registrovat.
O centru a atlasu se nebudu prit, i kdyz osobne si spis myslim, ze zvlaste neplacene zapisy jsou temer bezcenne. Ale mozna pro dobry pocit to neni od veci. Spise jsem to myslel tak, ze stovky odkazu z „katalogu“, ktere obvykle SEO firmy nabizeji, jsou bezcenne.

cleb

Tak jistě, každý inteligentní vyhledávač bude odkazy z takovýchto falešných katalogů ignorovat.

Lukáš

Dobře odvedenou práci sám nepoznám, v dané oblasti se bohužel neorientuji. Zaplatil jsem si seo u firmy, která měla velmi dobré reference, které jsem si ověřil. Kromě analýzy zdrojového kódu webu a návrhu změn, také zaregistrovali mou firmu do 900 katalogů. Jak píši v odpovědi níže, domníval jsem se, že katalogy mají velký smysl v budování zpětných odkazů, vyhledávače řadí nejvýš weby, na které jich vede nejvíce. Aspoň to jsem si do dneška myslel.

Pavel

Mylite se pouze castecne :) Zpetne odkazy opravdu maji rekl bych stale klicovy vyznam v razeni stranek ve vyhledavani (mohou vas pekne popohnat nahoru). Ovsem dulezita je kvalita odkazu. A pokud mluvite o 900 odkazu z katalogu, tak vam zarucuji, ze tyto odkazy budou v podstate bezcenne. 1 dobry (prirozeny) odkaz z autoritativniho webu je bez problemu prevazi.
Jeste par bodu, na ktere nezapominejte:
1. pouzitelnost webu: jak dobre se lide na webu orientuji, jestli vzdy vedi kam kliknout, objednavaci proces co nejjednodussi = co nejmene prekazek. Tohle vam muze vyrazne ovlivnit konverze.
2. zpetna vazba: jednoduchy kontaktni formular nebo komentarove okenko
3. pravidelna aktualizace: pridavejte novy obsah, piste. Obsah by mel byt podobne tematicky zamereny s vasi cinnosti. Muze to byt „bokem“ treba blog, nebo jak si to nazvete. Zamerujte se i na okrajova temata (viz analyza klicovych slov). Proste s webem se musi neustale pracovat, neni to ze si „nechate udelat seo“ a pak vsechno pujde samo. To je pouze zacatek.

Lukáš

Děkuji Vám, Pavle za cenné informace. Použitelnost webu i zpětnou vazbu mám, věřím, hodně dobrou. Stránky mi navrhli a naprogramovali opravdoví profesionálové, dělal jsme si anketu asi mezi 30 kamarády a známými, sklidil jsme hodně dobrou známku. Sekce aktuality, do níž budu psát více či méně podrobností o konkrétních zakázkách, se nyní programuje.
Koukal jsem se na placený zápis Praktik do Seznamu, cena 7000 za rok není moc vysoká v případě, že to mému webu opravdu pomůže. Překladatelských agentur jsou mraky a i když internet nebude jedinou cestou ke klientům, aspoň ze začátku budu potřebovat, abych se zobrazoval na první straně. Nerozumím ale nabídce Seznamu, že odstraní zápisy nejbližších podobných firem. To znamená, že když zaplatím 7000, Seznam sám vymaže zápisy zdarma některých firem??
Co říkáte na varianty Sklik a ADwords? V čem se liší sponzorované odkazy v pravém sloupci a ty ve žlutém obdélníku nahoře? Díky.

Oldrich Jonas

Pouze Vám na stránce FZ (Firemního zápisu) odstrani „Další firmy v kategorii“ příklad s dalšími firmami http://www.firmy.cz/detail/2414399-ilona-trombikova-ostrava-moravska-ostrava.html, bez firem http://www.firmy.cz/detail/586178-centrum-vzdelavani-valentina-winkler-praha-repy.html, dále ohledně odlišnosti „Co říkáte na varianty Sklik a ADwords? V čem se liší sponzorované odkazy v pravém sloupci a ty ve žlutém obdélníku nahoře? Díky.“ – pouze cena kterou jste ochoten zaplatit, a dále je to asi i o tom jak „tupý“ člověk kliká hned na první odkaz který mu vyhledávač nabídne. „A že jsem měl tu mžnost se takovému člověku koukat přes rameno, a bojím se, že naní jediný“

Lukáš

To mi ale vůči těm firmám nepřijde korektní chování, že je vymažou. Rozuměl bych tomu, když co nejvíce zvýhodní placený zápis na úkor těch zdarma, ale vymazat je?? Přijde mi to trochu jako sprosťárna.

František Kučera

Však oni je nevymažou – je to spíš obráceně – pokud někdo Seznamu neplatí, má na katalogové stránce své firmy „za trest“ i odkazy na konkurenci – a pokud platí, tak je tam nemá.

MUDr. Vladimir

Kdybych používal pravidel „čtyř O“ a pomíjel techniky SEO, tak bych na webu jistojistě už nežil, protože žádný z mých webů by nebyl vidět. SEO prostě je a bude důležitý ještě mnohem více, protože pokud mám soupeřit s webem, který má 45.000 odkazů a já přestože vlastním webovky s velmi kvalitním obsahem ale pouhými stovkami odkazů, asi nemám sebemenší šanci se před takový web dostat a rychle skončím veškerý byznys na internetu. Asi neznáte sílu optimalizace a co dokáže, tak zde nepište takové slátaniny.
Váš článek je opravdu hrozný. Radši jdu optimalizovat, zase mi kdosi přeskočil web a nemám tolik zakázek, ale Vy by jste nejspíš vytvořil nějaký SUPER článek a pan Google by si před ním klekl na prdel a hodil web hned na první místo. Tak si kašlete na SEO, protože Vám stačí asi návštěva kolem 20 lidí za den.

Majkl

Nevím, z jakého oboru jsou vaše stránky, ale můžu vás ujistit, že i bez zpětných odkazů můžete mít stránky na prvních místech ve vyhledávačích a můžete konkurovat i stránkám se 45.000 odkazy. Mám několik webů, které jsou na většinu klíčových slov na 1.-10. místě a nikdy jsem nebudoval žádné odkazy ani se nestaral o SEO.
Plaváček to napsal moc dobře a kdybyste měl jeho zkušenosti, tak by vám to došlo. No možná někdy na to přijdete, až přestanete nadávat a zamyslíte se :-)

Pavel2

Zřejmě nějaký student, co si přivydělává provozem falešného SEO.

Kostej

Je legrační přečíst si tenhle článek a pak dole v patičce pod článkem najít odkaz na „Prague Hotels“…

pa3k

V zápale diskusie som zabudol pochváliť autorov štýl. Glosa je perfektná, nadpis a prvé odstavce ma občas dvíhali zo stoličky, no záver ukázal, ako to celé autor myslel. V závere som sa musel aj zasmiať – správna miera nadsázky spôsobila, že som sa na tom nakoniec dobre pobavil a musel uznať, že má pravdu. Obsah. Originalita. Otevřenost. Osvěta.

Ondřej Sláma

Zdravím. Na tento článek mě upozornila kamarádka, která o mě ví, že se SEO zabývám (konkrétně jsem konzultantem v oblasti online marketingu a specializuji se na SEM). Myslím, že jí tenhle fejeton slušně popletl hlavu a asi nejen jí. Schválně kolik lidí, kteří SEO mo dobře neznají, si z článku odnese, že zabývat se SEO nemá smysl? A je to pravda? Tomu snad nemůže věřit ani sám autor.
Každý majitel webu, který chce zvyšovat svou návštěvnost by s neplaceno návštěvností měl počítat. Pokud tak nečiní, pak nejspíš proto, že je v tomto ohledu nedovzdělaný. SEO zdaleka není (i když připouštím, že může být) být nekalá, či jinak podvodná činnost. Vždyť ji samy vyhledávače do určité míry podporují viz Seznam (http://napoveda.seznam.cz/cz/hledani-fulltext-jak-lepe-optimalizovat-stranky-seo.html) a Google (http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=35291).
V článku lze souhlasit jen s bezradným rozhořčením někoho, komu je slibováno nesplnitelné a neustále je obtěžován podobnými nabídkami. Jméno si tím ale má kazit obtěžovatel slibující nesplnitelné – proč kydáte hnůj na SEO disciplínu? Víte o ní snad tak málo? Přirovnání k meteorologovi je trefné. Meteorolog vychází z vědomostí a pozorování (podobně jako SEO analytik) ale i on se buď může domnívat („předpověď na zítra je…“), nebo být přesvědčený („zítra bude…“). Pokud někdo slíbí, něco co nemůže splnit, je pravděpodobně buď hloupý, šarlatán, nebo hodně sebejistý člověk, jehož pravda či omyl se nakonec stejně ukáže. Se SEO to ale nemá nic společného.

Pavel

Manipulativně populistyckých vyjádření tohoto typu je politika plná. Byl bych raději, když by autor téma pojal nestranně a fakticky, tedy tak, jak si toto téma zaslouží. Nároz prezentovaný rozhořčeným textem s minimem faktů, o které by se dalo reálně opírat, pro mne nemá žádnou hodnotu co do rozhodování, zda do SEO investovat či ne. Informační technologie jsou přec jen založeny na logické striktnosti a přesnosti a determinismu, nikoli na emociální labilitě.

Stava

Autor je mistr sveta, vsechno umi, vsechno zna a zbytek neexistuje. Mikrovlnka nehreje, protoze paprsky nevidel, ze?
Chjo, proc ale takovy nesmysl zverejnuje zdrojak.cz?
Jinak seo optimalizatori jsou z 95% zlodeji penez, ale tech 5% co jsem si overil skutecne umi a vysledky jsou znat.

mmm

Článek nic nového neříká a je zbytečně dlouhý.

Petr

Ahojte. Trošku jsem hledal nějaký použitelný návod, jak upravit web. Vyjely na mě samé blafy typu zaplaťte a my vám to řeknem. Ale já hledal spíš rady jak se k seu dostat. Potom jsem narazil na články nějakýho týpka na fóru : http://www.teleforum.cz/viewforum.php?f=107 a musim říct, že se už nemůžu dočkat na další jeho článek. Asi tak první člověk, kterej nad tim i fakt přemejšlí.

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.

Pocta C64

Za prvopočátek své programátorské kariéry vděčím počítači Commodore 64. Tehdy jsem genialitu návrhu nemohl docenit. Dnes dokážu lehce nahlédnout pod pokličku. Chtěl bych se o to s vámi podělit a vzdát mu hold.