Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Jak psát zajímavé inzeráty pro ajťáky

Jak psát zajímavé inzeráty pro ajťáky

Články Různé

Už pár let sleduji pracovní PHP trh z pozice programátorů i z pohledu firem. S oběma stranami mám dobrý vztah. Tuším, co potřebují a co je trápí. Vidím, že se navzájem chtějí, jen komunikace trochu vázne.

Text vyšel původně na autorově blogu.

Původně z toho měl být feedback na inzeráty Jobs.cz a Skrz.cz. Při jejich čtení mě ale napadlo spoustu dalších tipů, o které se chci podělit.

Čím začneme?

Inzerát je reklamní článek, měl by vypadat jako od copywritera

Celý inzerát je jedno svádění. Na konci musíte kandidáta dostat do postele, tak aby se mu to líbilo. Až tak, že vám druhý den ráno napíše.

Není to o vás, je to o tom, kdo vás hledá

Spousta inzerátů je psáno spíše jako sebeprezentace firmy – co umí, v čem je nejlepší a co dokázala. Lidi čtou, protože chtějí něco pro sebe – informace, peníze nebo zábavu. Co z pracovní pozice budou mít, hledají hned na začátku. Dejte jim to do první třetiny!

Buďte upřímní

Uvádějte jen technologie, které opravdu máte. Ne ty, které plánujte nebo chcete, ale ty které opravdu máte. Když vám na pohovor přijde člověk, který se těší na PHP 7, a vy ho budete teprve nasazovat, začne mít pocit, že vaříte z vody.

Text musí být upřímný, aby čtenář dostal to, co očekává. Jedině tak vám bude věřit a vrátí se k vám.

Kamarád taky rád

Když u vás pracuje někdo šikovný, zmiňte ho v inzerátu. Lidé půjdou spíše za kamarádem nebo někým v komunitě známým, než jen do firmy.

Sám si pamatuju tyhle dvojice (i když už tam někteří nepracují):

  • Filip Procházka – DámeJídlo, Rohlík
  • Ondřej Mirtes – Slevomat
  • Patrik Votoček – Shipito
  • Vašek Purchart – Lavito

Řeknete si o feedback – dovnitř i ven

1. Řekněte si o feedback v práci

„Co tě nakonec dovedlo k nám místo ke konkurenci?“

2. Dejte to přečíst někomu zvenčí

Vaši zaměstnanci vás přirozeně vidí lépe než někdo, koho neživíte. Lidé zvenčí vám dají upřímnější zpětnou vazbu a spíše řeknou, co potřebují pro navázání vztahu.

3. Které dvě věci se ti nejvíc líbí a které dvě bys zlepšil?

Napište 3 lidem z cílovky. Tak máte šanci se dozvědět, jak působíte navenek – očima člověka, kterého hledáte.

Svlékněte se

Ukažte, jak to doopravdy děláte. Důkaz místo slibů.

Děláte open-source? Ven s ním. Vím, že Skrz, Jobs, Slevomat, PeckaDesign nebo Shopsys mají balíčky na Githubu. Bohužel, ani u jednoho z inzerátů jsem odkaz nenašel.

Více informací mi může dát jenom náhled do zdrojáků aplikace. Open-source je velmi podceňovaný hiring nástroj.

Prodejte své odlišnosti

Proto k vám lidi jdou, ne protože stejně jako ostatní děláte v PHP, Symfony, Nette a Doctrine.

Příklady přitažlivých odlišností

Znám firmy, které:

  • Každý měsíc mají půldenní školení – dobrovolné a na přání programátorů.
  • Znám taky „každý měsíc máme půldenní školení“. To je ale povinné a zadání volí ředitel nebo jiné oddělení. Není větší pain, než být na školení „Jak dělat marketing na Instagramu“, když se chci naučit škálovat výkon přes sharding serverů.
  • Dávají každému ročně 10 000 Kč na vzdělání a může si sám vybrat, jak je investuje.
  • Každý poslední pátek v měsící dávají programátorům možnost refaktorovat jakoukoliv část kódu chtějí.

Na velikosti a věku nezáleží

Pojmy jako junior a senior mi nedávají smysl. Proč?

Představte si, že máme 2 lidi, kteří hledají práci:

A. Senior může být vývojář s 10 lety praxe, zná 1 framework, který se učil sám a nechce zkoušet druhý, protože ten jeden mu stačí.

B. Junior může být 19letý borec před výškou, který říká, že ještě žádný framework nenapsal, tak asi úplně nebude dobrej. To že umí Elastic, Doctrine, Nette a začíná se Symfony nevidí jako výhodu (true story).

Koho byste vzali?

A teď si vemzměte, že do inzerátu napíšte Senior. Který z nich se vám přihlásí? Lidé se podceňují a o programátorech to platí desetinásob. Myslete na to.

Attitude for skill

Zmínil jsem všechno, co jsem chtěl, tak se teď pojďme podívat na konkrétní inzeráty.

Co zlepšit na Jobs.cz

Konkrétně na tomto inzerátu.

Líbí se mi

  • A co tě u nás bude dělat šťastným? – Parádní nadpis!
  • „Místo CV nám klidně můžeš poslat jen link na tvůj profil na LinkedIn“ – super, použití běžného nástroje pro CV! Překvapuje mě, jak málo to vidím.
  • Děláte open-source zaměřený na testování – někam bych tam Stewarda hodil.
  • V práci máte velkou monitorovací obrazovku. Tu bych do inzerátu přidal. Určitě zaujme a ujistí, že to s testy myslíte vážně. Jinde říkají, že testují, ale když chcete vidět testy, tak nějak nejsou.

Změnil bych

  • Když čtu „znalost PHP 5“, říkám si: myslí 5.3 nebo 5.6? Mají tam projekty na všech těchto verzích? Buď bych napsal konkrétní verzi nebo jen PHP.
  • Mezi „JS frameworky“ patří Angular 1 a 2, ReactJs, jQuery a další. Umím třeba Angular 1, ale nevím, jestli to stačí. Může se stát, že potřebujete právě někoho přes Angular 1, ale protože to není napsáno, tak se takový člověk nepřihlásí. Radši bych vypsal o které konkrétní chcete.
  • Cokoliv po „spíš“ působí nejistě a nejasně. Upravil bych to do jednoznačného sdělení.

Co zlepšit na Skrz.cz

Konkrétně na tomto inzerátu

Líbí se mi

  • Líbí se mi tučně zvýrazněné důležité texty, nadpisy působí přehledně a odkazy lákají ke klinutí.
  • Pěkně a konkrétně rozepsané, co můžu získat:
    • „společné páteční snídaně“ ‐ mňam – k tomu fotku a už mě máte
    • „ovoce, zelenina, káva a čaj volně dostupné :)“
    • „jistotu, domácí prostředí, otevřený přístup, otevřenou komunikaci, prostor k seberealizaci i vzdělání, na kterém si hodně zakládáme“ – tučné body zní fakt dobře, klidně bych je rozepsal. Taky bych nezapomněl na vlastního hapiness managera.

Změnil bych

  • Spojení „tvrdě makat“ má dost negativní, těžký náboj a může zabarvit zbytek inzerátu. Sám si pod tím představuju přesčasy a nabourávání osobního života. Dokážu tvrdě makat, když v tom vidím smysl. Pokud tam nějaký smysl je, přidal bych ho hned za tyhle slova. Jde-li třeba o důraz na kvalitu: „Píšeš radši kvalitní kód s testy než bastl s technickým dluhem?“
  • První 2/3 jsou o firmě, až pak je „Co za to“. Vyměnil bych pořadí a info o firmě zkrátil na polovic. „Co za to“ zní obchodně a rázně. Použil bych spíš „Co pro tebe máme“.
  • Ubral bych počet odkazů na polovic. Je jich tam docela dost a jako programátor nevím, jestli si je mám načít, jsou důležité pro práci nebo je to jen reference na nějaký produkt.

Borci na konci

Na závěr na odlehčení 2 inzeráty, které se mi líbí.

PeckaDesign jde do naha a ještě tě naučí

Tento inzerát najdeš ho na www.delejcoumis.cz.

Co je killer? Jeho zdrojáky jsou open-source. To mi umožní si snadno zjistit, jaká je úroveň kódu – jestli mu rozumím nebo jestli se tam mám co naučit. A v composer.json najdu používané technologie.

A tohle je 100% výhoda proti všem ostatním inzerátům:

Lidská Síla hledá posilu

Zrovna včera mi padl do oka tento inzerát:

Barevné a s logy – nemusím luštit text, jen proskenuju loga. Je to stručné a čtivé – mám z toho pocit, že se s nimi půjde domluvit na čemkoliv a že mě ocení.

Netušil jsem, že Startupjobs.cz umožňují stylování barev. Divím se, že tohle je 1. inzerát, který toho využívá.

„Jeden obrázek řekne více než tisíc slov.“

PHP 7.1 when stable

Co jste z něj poznali? Já odhaduju, že:

  • projekt jde s dobou – PHP 7.1 vyšlo v prosinci 2016
  • je tam někdo, kdo ví, že první stable verze není tolik stable, protože není otestovaná v praxi

A co se líbí tobě? Co zaujalo tebe, že jsi ve své současné práci?

Jaký inzerát tě zaujal a čím? Hoď mi link do komentářů, rád se mrknu. Díky.

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
6 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Jozef Chocholáček

„Místo CV nám klidně můžeš poslat jen link na tvůj profil na LinkedIn“ – no hurá! Opravdu „miluju“, když mě recruiter osloví přes Linked In, ale jen co projevím trochu zájem, tak chce CV v PDF nebo DOC. Kruciprdel, však na LinkedIn mám ty stejné informace, o nic víc a o nic míň, než pak dávám do CV. Jenom v CV to trochu naformátuji.

Lukas Ocilka

Ahoj,

Mas pravdu, vyroba CV je urcite prace navic, kdyz je prece vsechno napsano na LinkedIn. Nebo ne?

Ja kdyz hledam nekoho do sveho teamu, chci ale dokonce mnohem vic:

  • CV
  • Ukazku prace (staci odkaz na GitHub)
  • Proc chce zrovna k nam, co by tady chtel/a delat
  • Navic jeste treba patch (GitHub PR) do naseho kodu (vcetne komunikace s teamem na verejnem IRC)

Nic neni povinne, ale kdo ma o tuhle praci opravdu zajem, tak tomu proste musi nejaky cas venovat. Vsechno se pocita. A ze si moc vymyslim :)? Mozna, ale funguje mi to.

Ovsem zpet k tomu CV. Ono neni jen dulezite co v nem je, ale take jak to vypada. Navic do CV jde dat veci jako konicky, veci, ktere povazuji za dulezite, kontaktni informace, fotku (nebo radsi ne), jak vidim svou budoucnost, co firme nabizim… CV je reklamni plocha zdarma. CV o cloveku vypovida mnohem vic, nez si mozna mysli.

Dale je hodne dulezity i format: Ted uz prozradim docela hodne ;) ale napriklad z doc/docx zjistim z metadat spoustu veci (radeji ale ani nechci a nedelam to). Preferuji formaty, ktere prezentuji informaci v jeji finalni podobe, takze nejspis PDF. CV v HTML by teoreticky zase mohlo obsahovat nejaky pekny XSS, ale predem nedokazu rict, jestli bych to v tu chvili povazoval za vtipne.

HTH

Lukas Ocilka

Pracuji ve firme SUSE Linux.

Zrovna norma bych tomu nerikal. Videl jsem ale spoustu CV od „hroznych“ az po „velmi zajimave a obsazne“. Samozrejme CV je jen jedna cast, dulezity je i nasledny pohovor s uchazecem o zamestnani (ten preferuji pres videokonferenci) a ty dalsi veci, ktere jsem uz zminoval. Jenze bez CV nejspis ani nedojde k tomu, ze bych si s uchazecem nejakou schuzku domluvil. Pro me osobne je tedy CV dost dulezite.

Luu Ly

Ahoj Tomáši,

zajímavý článek a díky za tipy. Určitě se na ně podíváme.

K tomu proč CV a ne jenom LinkedIn. Dělám externí hiring a proč žádám o CV kandidátů je, že v CV i můžeš pohrát s designem (obrázky, diagramy, fonty apod.), informacemi, které na LI nedáš, a navíc CV stažené z LinkedIn je snad ještě horší než ten formát z jobs.cz a není tam vidět telefonní číslo, které by se později muselo doplnit zvlášť. V CV se ukáže tvoje představivost, někdy i osobnost a zvláště u kreativních pozic to může mít velkou váhu. Ještě by se mohlo stát, že na tom LinkedInu chybí informace, jakožto je ve spoustě případů, tak proto CV. Ale to už bych opakovala, co tady napsal Lukáš.

Musím ale ještě dodat, že v poslední době mám čím dál víc kandidátů, kteří mají svůj web, kde mají vytvořené CV – super moderní design, s odkazy na portfolio, na Github, Stack Overflow, LinkedIn. Mnohem lepší než LinkedIn nebo CV.

Samozřejmě, když mi řekne kandidát, že má jenom LinkedIn a že nic jiného vytvářet nebude, musíme si s tím vystačit taky. Doba si to tak žádá. :)

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.