Přejít k navigační liště

Zdroják » Webdesign » Redesign s airbagy

Redesign s airbagy

Články Webdesign

Změnit komplet vzhled stránek (nebo jakéhokoli produktu) je vždy riskantní a náročnou akcí, na které můžete ztratit víc, než chcete získat. Dokladem budiž diskuse o jakékoli změně designu, která je téměř vždy vnímána uživateli jako špatná (protože je nutí ke změně). Lze vůbec udělat redesign tak, aby nenaštval?

Dobrý redesign je každý, který neproběhl.

Chcete-li něco změnit, pak máte na výběr 2 možnosti: revoluci nebo evoluci. Začít znovu z čistého papíru bývá snadné. Jenže ne vždy si můžete dovolit od základu něco změnit, aniž by se to dotklo něčeho jiného.

Stejně tak provést redesign, který sklidí ovace, je náročný úkol. Ať jde o předělání UI webu, bankomatu nebo ovládání televize. V každém případě totiž vezmete lidem z rukou něco, na co jsou zvyklí, a dáte jim něco úplně jiného. Nové UI musí být dokonalé (podívejte se třeba na redesign bankomatu v režii firmy IDEO). Pokud není, bude první pocit často podobný „proč mi to berou? Já se o to neprosil!

Snaha zmírnit drtivý dopad redesignu vede všemi směry: Provedete rozsáhlý průzkum před samotným návrhem nového řešení. Budete ho testovat, upravovat, uveřejníte betaverzi k vyzkoušení. Do nové verze vnesete řadu průvodců, nápověd a dalších airbagů…

Podívejme se proto na problém z jiné strany:

Začínejte s myšlenkou na konec (via HejTi)

Naplánujte změnu. Vytvořte cílový graficky návrh. Pak naplánujte kroky, kterými některé z prvků redesignu vnesete do stávajícího rozhraní.

Striptýz uživatelského rozhraní

Před nedávnem byl Brně na PPPS hostem Jiří Močička, český interakční designér, pracující v londýnské pobočce R/GA, jedné z největších on-line agentur na světě. Během workshopu Jirka zmínil zajímavou techniku, kterou někdy používá při prezentaci designů klientům.

Klíčem je odhalovat grafický návrh webu postupně. Prezentovat zvlášť záhlaví, navigaci a další části stránky a postupně tak ukazovat celý layout. Cílem tohoto způsobu prezentace je donutit klienta zaměřit se pouze na jednu konkrétní věc, aniž by ho rozptylovaly ostatní prvky návrhu (což vy samozřejmě dokážete, ale on často ne).

Analogie? Upravujte jednotlivé části webu postupně. Podobně jako při dlouhotrvající rekonstrukci domu, ani tady nebude mezivýsledek ideální. Pozvolnými změnami jednotlivých části layoutu však uživatele připravíte na změnu, kterou tak v konečném důsledku přijme mnohem lépe.

Firma na nejlepší počítače na světě

Po úspěchu, který firma Apple zaznamenala s přehrávačem iPod, přišel na trh iPhone a iPod Touch. Byla to nejen revoluční zařízení, ale také hřiště, na nichž si Apple vyzkoušel iPad. Ten pak byl po uvedení na trh často označován jako „the big iPhone“. Vtip je v tom, že v případě iPadu už všichni věděli, jak přístroj ovládat ještě před tím, než byl vůbec uveden na trh. A byl to důležitý fakt, protože iPad je vpravdě revoluční zařízení, co se inovace způsobu konzumace obsahu týče.

Apple

Mohli bychom argumentovat, že takový úspěch se samozřejmě nepovede každému. Ale podívejme se třeba na Google Tasks. Pokud víte, jak ovládat textový editor, pak víte, jak používat Google Tasks. Přestože existuje celá řada GTD aplikací, jsou Google Tasks jedna z mála, jejíž UI tak dobře uplatňuje princip povědomosti.

Nedávno Apple představil nový operační systém Mac OS X Lion. Ten v sobě bude zahrnovat mimo jiné také Mac App Store, ve kterém bude možné instalovat (resp. nakupovat) aplikace pro desktop stejně pohodlně, jako tomu je u mobilních aplikaci pro iPhone nebo při stahování aplikaci do Ubuntu.

Appstore

Tato změna způsobu instalace programů je redesign jako každý jiný. Je to zásadní změna koncepce. Předcházel jí ale proces učení v podobě App Store na iOS. Nejen proto ji budou lidé milovat a nejspíš zaznamená stejný úspěch jako iPad.

Život bez redesignů

Pokud bychom byli opravdu důslední, redesign by nebyl často bolestnou součástí procesu, ale pouze skutečnou reakcí na nové potřeby.

Paul Boag je britský webdesigner, který donedávna vysílal podcast Boagworld. V jednom dílu Paul zmiňuje, že mnoho firem provede redesign svého webu, který je nadchne, ovšem web už dál kontinuálně neudržují a nevylepšují. Paul naráží na prostý fakt, že co je normální v běžném životě, (např. při správě a úklidu domácnosti) nebývá praktikováno na webu.

Je to zkrátka jako se cvičením: pokud je praktikováno pravidelně (byť v malých dávkách), přináší v dlouhodobém horizontu lepší výsledky než vyčerpávající nárazové akce.

So what!?

Začněte s myšlenkou na konec. Uchopte vizi a úpravy webu nasazujte postupně. Zmírníte tak bolestivý proces změny, který neskončí pro uživatele šokem, ale příjemným překvapením.

Učme se od těch nejlepších

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
6 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Pecháček

Dobrou fintu jak na redesign efekt předvádí Google nebo Twitter. Novou verzi dají (v podobě bety) k dispozici jen vyvoleným, nebo tak trochu za odměnu.

alfi_

zajímavý postup. nesmí se to ale přehánět – představa, že každý den či týden se na oblíbené webové službě něco změní je možná horší, než když se to zásadně změní jednou za několik let.

člověk na oblíbené službě něco chce, nejlíp taky spěchá, a v tom nenajde používaný odkaz/funkci tam, kde vždycky byla.. v lepším případě na něj vyskočí nějaký migrační průvodce se spoustou zvídavých otázek nebo informací o nové funkci, v horším případě si (všechny) změny musí najít sám. obojí pak taky naštve-odradí. a pohodlný uživatel musí být při používání služby pořád ve střehu.

ukázkový příklad je třeba android telefon se spoustou nainstalovaných aplikací a automatickou aktualizací. téměř každý den se některá z aplikací aktualizuje na nejnovější verzi a něco se v ní změní, něco to po uživateli chce apod. jeden plánovaný upgrade jednou za půl roku-rok je pak mnohem lepší :)

Ivan

V clanku nebylo mysleno tydne ci mesicne, ale udrzovat web funkcni a moderni – a to malyma zmenami behem roku (male zmeny si uzivatele nemusi ani poradne vsimnout) ,ty se daji bez problemu vratit.

alfi_

jasně, ale co je „malá změna“? pokud je to právě třeba i jediná funkce, kterou nejvíc používám zrovna já, je i malá změna z pohledu celé velké aplikace pro mě důležitá – otravná, nepříjemná, pokud se změní v nevhodný čas nebo příliš často..

Cejvik

Pěknou ukázkou postupného redesignu je Google. Osobně mi to vyhovuje, postupně se přidávají nové funkce, které mám řas sledovat, vyzkoušet si je a ty užitečné začít používat. Pokud by to vše udělal naráz, tak by to přineslo jen chaos. To samé redesign a přidáváni v Google Chrome.

krysařJarda
14. 11. 2010 17:00 smazal Martin Malý, důvod: Příspěvek byl spam

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.