Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Reportáž z Devel Konference 2014

Reportáž z Devel Konference 2014

Články Různé

V sobotu 21.6. se konal čtvrtý ročník konference, která se vyznačuje tím, že je to jeden den, jeden sál a zajímavý program napříč vyvojářským spektrem. Jako účastník nebo přednášející jsem se zúčastnil všech ročníků a až se tomu sám divím.

Nálepky:

V sobotu 21.6. se konal čtvrtý ročník konference, která se vyznačuje tím, že je to jeden den, jeden sál a zajímavý program napříč vyvojářským spektrem. Jako návštěvník nebo přednášející jsem se zúčastnil všech ročníků a až se tomu sám divím. Ale vracím se hlavně proto, že potkám spoustu známých, večer se zajde do hospody a dobře probereme, co jsme nestihli v kuloárech.

V letošním ročníku se vracejí některé hvězdy z minulých ročníků jako Jirka Knesl nebo Riki Fridrich a zároveň jsme viděli spoustu nových tváří. Celá akce se letos přesunula z Dejvic na VŠE. Účastníků bylo přibližně stejně jako minulý rok, jen byl k dispozici větší sál, takže měl každý dost místa. Oběd byl v místní menze a after party v restauraci Kopyto.

Teď k vlastním přednáškám, celý program byl rozdělený na bloky, kromě 10 přednášek bylo i 10 ignite talků (5 min, 20 slidů, které se automaticky přetáčejí).

Adam Herout, Click2stream – Kladivo na čarodějnice a dobrá data

Adam má velké zkušenosti s rozpoznáváním obrazu, vyučuje na Fakultě informačních technologií VUT v Brně. Jeho přednáška se soustředila na to, abychom věděli, jak mají být správně nastavené datové sady pro mechanické učení. Pokud to totiž neděláte správně, může se lehce stát, že systém místo rozpoznávání tanků naučíte rozpoznávat počasí, aniž byste si to uvědomili.

Datovou sadu musíte mít ideálně rozdělenou na trénovací, validační a testovací. Testovací sadu nikdy nesmíte použít pro vývoj klasifikátoru, protože by to zkreslilo celý výsledek. Analogie s kladivem na čarodějnice a soft computingem byla zajímavá.

Hodnocení: 85%

Martin Boháč + Jakub Müller, Allodium – Psychologický crash kurz 24/7 provozu online hry

Tuhle přednášku si díky kostýmům jistě každý zapamatoval, jejich rady byly úderné a vycházejí z dlouhodobých zkušeností, které mají se svým vývojářským studiem zaměřeným na vývoj online her.

Sada rad, které jsme dostali:

  • Hledejte jednoduchá řešení
  • Releasujte v úterý
  • Vyberte si správné technologie (dobrá židle vám ušetří 5 let života)
  • Mějte život
  • Generujte kód
  • Šetřete výkonem
  • Nezaměstnávejte juniory (když máte málo lidí)
  • Choďte s týmem na pivo (A hlavně NEHULTE!!!)
  • Haters gonna hate (Buďte pozitivní, zakazníkům vykejte, virtuální ženu)
  • Buďte mikroambiciózní
  • Stejně se to jednou (2x-nx) podělá ;-)

Rozhodně jsem se u přednášky pobavil a moje zkušenosti jsou podobné jako u kluků, i když jsem prošel jiným prostředím.

Slidy

Hodnocení: 85%

Zaira Kulsariyeva + Lex Vjatkin, Wikidi – FlowReader Lessons

První přednáška napůl v angličtině od Wikidi kolem aplikace FlowReader. Zaira nám popisovala produktové řešení a to, jak přistoupili k šanci, kterou jim dal Google zrušením Google Readeru, a i dnes je vidět příliv lidí, pokud má například potíže služba Feedly, která přebrala asi většinu uživatelů.

Pro programátory byla asi zajímavější Lexova část o vývoji, ve které se soustředil na řešení problémů, na které nebyli připraveni. Dnes po roce fungování je hlavní úložiště v MongoDB (600 000+ RSS, přes 1 000 000 RSS příspěvků denně). Na stahování a zpracování úloh používají Redis fronty (3 mil.+) s Resque. Na frontendu používají Google Closure Tools (library, templating, compiler) a coffee-script.

Slidy

Hodnocení: 80%

Mikey Ariel – My personal tech-writing agile manifesto

Mikey je technical writer (píše dokumentaci) v Redhatu, původem z Izraele. Velmi dobrá angličtina, projev a zaujetí a celá přednáška měla tempo, i když jsem nezachytil kromě zkušeností a popisu Scrum a Kanbanu, žádná věc, kterou bych si zapamatoval a neznal předem. Myslím, že kdyby se přednáška soustředila spíše na technical writing, bylo by to přínosnější, protože s tím se vývojáři moc nesetkávají. Agile problematika není, jak doufám, už pro většinu vývojářů neznámá.

Hodnocení: 75%

Po této přednášce následovala série ignite přednášek, které mi přišly super a z vlastní zkušenosti vím, jak je obtížné si dobrý ignite talk připravit.

  • Filip Hráček, Google – Dart
    používejte to tam, kde to má smysl, kde komplexita problémů roste.
    Slidy
    Hodnocení: 95%
  • Nikol Ježková, Edgedesign – Testování v Behatu

    Hodnocení: 70%

  • Robin Pokorný, LMC – Jak nám responzivní web rozbil obrázky
    Používejte <picture>  již dnes!

    Hodnocení: 95%

  • Tereza Šimůnková, Seznam – Scrum na dálku
    Tereza pěkně popsala, jak fungoval projekt Panorama. Distribuované týmy, 2 týdenní sprinty, 4 lokality (Praha, Ostrava, Ždár, Brno) a jak zvládli udělat interní betu po 3 měsících.

    Hodnocení: 90%

  • Michal Špaček – TCP – Total Cost of Pwnership
    Michal se v přednášce zamýšlel na cenou bezpečnosti. Pokud vyrábíme aplikaci, tak zákazník očekává, že základní míra bezpečnosti je v ceně. Stejně jako když nám někdo postaví dům, nechceme, aby do domu teklo. Bezpečnost je míra, ne vlastnost.
    Slidy
    Hodnocení: 98%

Po tomto bloku byl oběd a pak odpolední program.

Riki Fridrich – Grunt, Gulp a spol. – Automatizáciou k maximalizácii lenivosti

Riki má velké zkušenosti s vývojem rozšíření pro prohlížeče. Komunita kolem vývoje rozšíření používá většinout Grunt. Riki nevidí velký rozdíl mezi Gruntem a Gulpem, já ze svých zkušeností vývoje NodeJS aplikací preferuju Gulp.

Když začnete provádět automatizaci, tak to může mít tyto následky:

  • kód bude mít méně chyb
  • kód bude optimalizovaný
  • kód bude znovu použitelný a rozdělený do komponent
  • kód vydáte jako open source
  • kód bude mít automatické testy
  • a nejhorší je, že se zvýší produktivita a dokonce celého týmu

Hodnocení: 85%

Po Rikim byl další ignite talk.

  • Petr Kováčik, Skrz.cz – Personalizace webu
    Skrz se sousředí na to, aby každý uživatel dostal personalizovaný obsah, jak na homepage tak do newsletteru. Vlastní doporučování dělají na základě toho, jak se člověk na webu pohybuje, co si objednává. Z toho spočítají scoring a udělají správné doporučení.

    Hodnocení: 85%

Jiří Knesl – Techniky paralelního programování pro 21. století

Jirkova přednáška asi byla nejvíce odborná věc o programování na konferenci. Jirka jako nadšený uživatel Clojure popisoval techniky pro paralelní programování. Rozhodně ukázal, že by se programátoři měli zajímat o paralelní programování a naučit se nějaký z jazyků, který jim v tom pomůže.

  • Popsané kontrukce paralelizace v přednášce:
    • Future
    • Promise
    • PValues
    • PMap
    • STM (softwarová transační pamět)
    • Actor-based model
    • Conmmunicationg Sequential Processes

Ale zaslechl jsem i jiné názory, proč by tohle měl programátor řešit, měl by to systém řešit za něj.

Hodnocení: 80%

Tomáš Srnka – História, súčastnosť a budúcnosť spracovania PHP… vieme PHP ešte zrýchliť?

Tomášova přednáška vycházela z benchmarků a byla hodně přímo k věci a spousta bodů rozhodně stojí k zamyšlení, pokud provozujete PHP. Je potřeba určitě používat nejnovější verzi. V poslední verzi 5.3.28 je několik kritických chyb, ke kterým nejsou opravy, pokud si neplatíte komerční podporu.

Je dobré použít Opcache, ale Zend řeší jen pro poslední stabilní verzi PHP, pokud máte jinou verzi použijte APC. Nové verze PHP jsou lepší, ale výrazný skok s rychlostí je použití HHVM. HHVM je JIT kompilace do bytecode, kterou vyvinul Facebook a stále to rozšiřuje. Včetně nového jazyka Hack. Existuje i HIPPYVM, které má velmi dobré výsledky, ale bude je komerční.

Je HHVM správná cesta? Dá se udělat fallback HHVM na klasické PHP pomocí např. Varnish.

Hodnocení: 85%

Petr Benýšek, MADDINGER Games – Unity Intro aneb jak udělat Flappy Bird za 40 minut

Petr není webový vývojář, ale vývojář her. Někomu toto téma nevyhovovalo, ale pro mě to bylo příjemné seznámení s Unity. Během přednášky ukázal, jak vyrobit jednoduchou hru a la Flappy Bird, kde jsme viděli celý postup od návrhu scény, práce s fyzikou a jak přidat scripty, které celou hru rozpohybují.

Hodnocení: 85%

David Grudl – Jak rozbít atom

Měl jsem za to, že David bude rozbíjet editor Atom.io, ale nakonec mluvil o rozdělení Nette do samostatných repository a balíčků. Díky composeru to bylo vůbec možné. Celé Nette bude v samostatných balíčcích s nezávislým číslováním stejně jako například u balíčků pro nodejs.

Hodnocení: 88%

Vít Novák, Filip Melík Heuréka – Relace na hraně

V Heuréce se snažili vylepšit doporučení pro více produktové objednávky a technické řešení provedli v mysql a zkusili i grafovou databázi Titan. Kluci předvedli malou ukázku práce s jazykem Gremlin. Osobně bych to řešil spíše pomocí streamů (Strom, Kafka) a doporučil bych klukům z Heuréky, ať se podívají na tento skvělý článek, který napsal Abhishek Sharma.

Hodnocení: 90%

David Brožík, Socialbakers – Škálování týmů, procesů a technologií od 4 developerů po 150

David je product owner hlavního produktu SocialBakers a představil SocialBakers, jak rostli od 2 zakladatelů až k dnešní velikosti, kdy mají stovky zaměstnanců a velké zahraniční investice a patří k nejúspěšnějším firmám v oblasti sociálních sítí. Jejich obchodní přístup k věci je velmi důležitý, technické řešení se dá vždy předělat pokud na to máte prostředky. Pokud se váš produkt neprodává, je vám jakékoliv vychytané řešení k ničemu. Líbil se mi zajímavý model organizace, který používají. Inspirovali se ve Spotify a upravili si to k obrazu svému.

Hodnocení: 90%

Ignite talks

  • Michal Illich, Wikidi – Big Data Image Compression
    Michalův koníček je něco si naprogramovat ve volném čase. Zkusil se podívat na kompresi obrázků jinak. Místo matematického modelu (JPEG) použil strojové učení a vytvořil model založený na datech, který funguje.

    Hodnocení: 90%

  • Ivana Jíleková – Zážitky z Rails Girls
    RailsGirls je vzdělávací akce pro dívky, která se snaží je naučit základy programování. Důležitý je přístup bez “moudrování” a s partou dívek, které jsou na tom podobně.
    Hodnocení: 85%
  • Martin Kopta, Seznam – UX. Testujte. Hned. Pravidelně. S málem.
    První 3 respondenti odhalí dvě třetiny chyb, Seznam testuje každý čtvrtek od 16 do 18h. Testování je možné na dálku a platí je dárky. Nenahrávají a snaží se přiblížit uživatelům.

    Hodnocení: 95%

  • Barbora Urbancová, Wikidi – Testování v Seleniu
    Kromě popisu Selenia a jeho verzí 1 a 2 mě hlavně zaujalo, že se jím dá ovládat skoro všechno, včetně třeba počítačových her.

    Hodnocení: 80%

Shrnutí

Celá konference proběhla bez problémů a na after party probíhala diskuze na všechny možná témata. Musím poděkovat všem organizátorům a přednášejícím, obzvláště těm, pro které to byla premiéra. Doufám, že tento formát konference by se mohl rozšířit více a mohly by se objevit konference zaměřené například na JavaScript nebo na jiné jazyky, o kterých mluvil ve své přednášce Jirka Knesl.

Další ohlasy

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
7 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
patto.sk

Videozaznam z prednasok nahodou nebude? Rad by som si niektore pozrel a bohuzial som sa nemohol zucastnit.

Michal Illich

Bude pouze video z režie VŠE, to jest ve velmi mizerné obrazové kvalitě.
(ale zvuk je v pohodě)

patto.sk

Super. Ak bude zvuk v pohode tak to staci. A kde tie videa mozem ocakavat (aby som na to v buducnosti nezabudol :))? Nejaky Youtube, Vimeo kanal alebo bude oznam a odkaz na Zdrojaku?

Jan Prachař

Ta hodnocení jsou autorova nebo obecenstva?

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.