Úspěšný start-up není jen dobrý kód

Od nápadu k prosperující firmě vede dlouhá a leckdy i trnitá cesta. A nemáme tím na mysli nesnáze při psaní kódu. S organizátory víkendového inkubátoru IPO48 jsme si promluvili nejen o téhle akci, ale i o dobrých i špatných start-upech a nejčastějších chybách.

S nápadem přivést do našich končin takovou akci přišel Lukáš Hudeček (LH), dle svých slov „individualita propojující zdánlivě nepropojitelné“. Zabývá se podnikáním, organizováním a vývojem, což má ke start-upům velmi blízko. Dalšími organizátory jsou Ondřej Hudeček (OH; shoda jmen není náhodná), ajťák odchovaný v náručích Microsoftu a ICZ, známý vývojář Michal Špaček (MŠ) prodávající modré phplyšové slony a grafik Honza Jura (HJ), na kterého ostatní členové pějí tolik chvály, až by to tu zavánělo placenou reklamou. Ani jeden z nich se neurazí, když ho nazvete smradlavou opicí.

Vy všichni jste organizátory akce IPO48. Co ta zkratka vlastně znamená?

OH: IPO – Initial Public Offering – znamená první veřejnou nabídku akcií při vstupu na burzu. Důvodem je většinou navýšení kapitálu společnosti.

LH: A to je vlastně náš cíl, i když ne tak doslovně. Na IPO48 umožňujeme začínajícím podnikatelům během jednoho víkendu získat ten nejcennější kapitál: lidi, zkušenosti, čas a prostor. Investoři tam samozřejmě budou také a účastníci budou mít dost času na to, aby je oslnili. Raketový start úspěšných projektů také umožní partneři – mediální podporu poskytne Internet Info, prostory HUB Praha a to rozhodně není vše.

Odkud se vzal koncept takových akcí?

LH: IPO48 je odnož amerického Startup Weekendu, kde se dobré nápady mají zformovat v projekt a týmy ve firmy. Myšlenka je jednoduchá – aby se sešli lidi, co něco umí, chtějí něco dělat a vzájemně to pomohli realizovat.

OH: Jinak je to projekt Krestena Bucha, který to poprvé zorganizoval v říjnu v Nairobi. Je tam obrovská komunita vývojářů, kteří byli ohromně šťastní, že tam někdo přijel a udělal takovou akci, o které tvrdím, že je to v podstatě oslava toho, kam programování za 800 let došlo. Věděli jste, že první mechanicky programovaný stroj byl sestrojen už na začátku 13. století?

Nadšení účastníci IPO48 Nairobi

Jak takové víkendy probíhají?

OH: Během pátku se utvoří týmy kolem lidí, kteří na akci přišli se svými nápady. Lidi pro realizaci získávají prostřednictvím krátké prezentace, ta se zve „elevator pitch“. Kolem názvu traduje historka, že s tímto formátem přišli američtí businessmani, kteří se k bohatým investorům vetřeli do výtahu a měli pár desítek sekund na to, aby je přesvědčili. Pitch trvá 90 sekund a musí obsahovat hlavně informace o budoucím produktu vaší práce, komu má sloužit, co nebo koho byste potřebovali k realizaci a další. Samozřejmě jde o to, abyste opravdu zaujali a zajistili si, že se k vám po skončení prezentace přidá dostatek lidí, grafici, vývojáři, nějaký člověk z marketingu. Pak začíná práce na projektu.

V druhé části nastupují mentoři – to jsou rádcové, kteří mají obrovské zkušenosti jak z praxe, tak z podobných akcí; díky tomu umí dát víkendu ten správný říz, poradí, jak předcházet chybám a uspět před porotou, která projekty v neděli odpoledne hodnotí.

Máme tedy pozvat všechny čtenáře Zdrojáku? Může se zúčastnit každý člověk s nápadem?

LH: Úplně každý ne. My si dokonce vybíráme, abychom měli jistotu, že tam bude dostatek nápadů i vhodné rozdělení specializací. Obecně role „soutěžících“ účastníků označujeme jako programátor, grafik a markeťák.

Programátor je hlavní osobou exekuce, ale potřebuje grafika, který produkt udělá přitažlivější. A aby se v tom tyto dvě skupiny neztratily, je potřeba ještě projektový manažer nebo aspoň marketingový specialista. Tyto role se ale můžou překrývat, klíčové je mít tým v takovém složení a počtu lidí, abyste v neděli večer předvedli funkční prototyp.

MŠ: To „funkční“ je ale potřeba brát s rezervou, za dva dny se jen stěží dá dát dohromady něco komplexního jako Chrome OS. Ale to už souvisí i s marketingovou strategií. Na začátku ať to má jen základní funkčnost, která bude středobodem projektu. Drobné vychytávky, nové způsoby platby nebo premium funkce mohou přijít později. Taky pak bude vidět, že jste neusnuli na vavřínech a tvrdě pracujete.

OH: Ovšem jestli nechcete pracovat na nějakém projektu, ale budete se chtít účastnit akce, nějaká možnost tu bude. Všechno se bude streamovat on-line a nedělní večer s předáváním cen bude veřejně přístupný.

Co si od letošního IPO48 slibujete?

LH: Baví nás koukat, jak něco vzniká. Chtěli bychom, aby více mladých lidí zakládalo své společnosti a působilo na globálním trhu. Máme tu sice nějaké inkubátory, ale myslím si, že jde dělat víc. Že tu je potenciál pro více globálních projektů s českým rodokmenem.

I v tak malé zemi jako je Česká republika?

LH: Podívejte se na Estonsko a Skype. A to je Estonsko menší země než ČR.

OH: Česká republika je pro start-upy téměř ideální.

Ideální?

MŠ: Česká republika je celá tak trochu start-up, internetový byznys sotve roste z plenek. Dělá se tu spousta projektů, všichni jsou nadšení, ale rozhodně nejsme na hranici potenciálu. Spíš někde dole.

Zkuste nadhodit nějaké úspěšné české start-upy.

LH: Třeba bezrealitky.cz, keepinhead.com, slevomat.cz, mujinstruktor.cz nebo třeba shipito.com, když odhlédneme od faktu, že je John Vanhara spíš Američan. J

IPO48 Nairobi: práce na projektech už začala

Bez papírování to nejde

Přejděme ke start-upům jako takovým. Myslíte, že je pro ně v ČR dobré prostředí?

OH: Určitě. Je tu již dost velké množství osobností, které mají zkušenosti i znalosti k tomu, aby rozjížděli úspěšné projekty. A pro zahraniční investory už také nejsme velká neznámá.

LH: Podle mě v ČR zas tak dobré prostředí není. Ale to je tím, že tu není zas tak moc projektů, je těžké se dočíst o nějaké success story. Ale právě to mají akce jako je IPO48 změnit.

MŠ: Čekáme, že se na IPO48 objeví pár nápadů, které rozvíří vody. A chceme se v této oblasti pohybovat i mimo startup weekendy a pomáhat na svět prospěšným změnám.

OH: Na našem trhu je spousta možností pro studenty, vydělávat peníze na internetu není zas tak těžké. Rád říkám, že nemusíte být úplný genius na to, abyste se dostali k perfektní myšlence, která udělá většinu práce za vás. Jen je potřeba rozhodit sítě i ve vodách, kde běžně nelovíte. A jak už řekli Lukáš s Michalem, tak trochu to čekáme právě od IPO48.

Kdo je důležitější: programátor, grafik nebo markeťák?

LH: Dobrá otázka, ale neumím na ni odpovědět. Většina práce jen na programátorovi. Ale grafik to pomáhá prodat nebo učinit uživatelsky příjemnějším. A markeťáci a obchodníci zase z produktu dělají dojnou krávu.

Jestli narážíš na IPO48 a účastníky, tak bych chtěl říct, že nám na všech záleží stejně. I když nemáte perfektní myšlenku, třeba něco umíte na na „ipu“ si najdete projekt, na kterém budete dělat. Ale neznamená to, že byste byli méně důležití než člověk, co přišel s myšlenkou (nebo naopak, že by člověk s nápadem nebyl důležitý jen proto, že ho neumí zrealizovat). Od toho tu akce jako IPO48 jsou, aby se dali dohromady lidi, co spolu dokážou víc než jeden.

HJ: Toto je skvělá chvíle na vnitrozpyt. Oni vývojáři mají tendence si myslet, že bez nich by se zhroutil svět, ale za spoustou úspěšných věcí je i silný marketing ruku v ruce se skvělou použitelností a rozhraním od designérů. Podívejte se třeba na Apple. Osekejte design a propagaci a máte úplně normální výrobky. Přidejte práci designérů a kouzlo Steva Jobse a máte téměř zázrak. Všechny tři skupiny musí fungovat spolu, v dokonalé symbióze.

Na co začínající podnikatelé nejvíce narážejí?

OH: Asi na nedostatek zkušeností. V České republice lidé ještě nevědí, jak fungují třeba VCs (venture capitalists, pozn. red.). Soukromé podnikání v ČR je zjizvené 40 lety vlády netržního režimu, kdy podnikání bylo trestné a jediné, co trochu fungovalo, byla šedá ekonomika podpultovek a tuzexu. Máme se ještě hodně co učit, a proto podporujeme všechny, kdo se rozhodnou podnikat, aby získali praxi. Však se na to pak zeptejte Johna Vanhary.

LH: Mladí podnikatelé si často ani neuvědomují, s jakými povinnostmi se budou muset potýkat, ať už je o řešení účetnictví a daní, plnění zákonných norem nebo splácení půjček. Proto si myslím, že je dobré podnikat v něčem, co vás baví, protože vás pak podobné překážky, na které je většina start-upů sama, nezastaví tak snadno.

Nakousli jsme úředničinu, účetnictví, daně. Jak se s tím vypořádávají naši podnikatelé?

OH: Různě. J Nevyhne se tomu nikdo. A když komunikaci a papírování nezvládáte sami, nezbývá vám nic jiného, než si na to najít člověka. Třeba na IPO48, proto ta akce není otevřena jen lidem z technologií, ale i podnikatelům, kteří hledají svůj další záměr.

LH: K účasti na IPO48 by mohl navnadit i fakt, že pro vítěze máme připravený software na vedení účetnictví na jeden rok zdarma u firmy WinStrom.

Vstup investora? Ano, ale chytře

Ondřej zmínil investory. Řekněme tedy, že start-up má růstový potenciál a začne uvažovat o vstupu investora. Na co si dát pozor a čeho se nebát?

OH: Když dojde na takové myšlenky, je potřeba zvážit dvě věci. Za prvé správně a zodpovědně dojednat podmínky a povinnosti kolem majetkových podílů a budoucích vzájemných závazků a povinností, za druhé způsob, jakým chce investor zasahovat do chodu firmy a pomáhat jí. Vstup investora neznamená jen spoustu peněz, ale také investované know-how či kontakty, které investor dává k dispozici.

Sečteno a podtrženo, žádný rozumně smýšlející člověk si to nebude představovat jako jednoduchou záležitost. Bude investovat čas i prostředky do příprav a konzultací s odborníky. Na druhou stranu, trochu bych se bál přístupu některých podnikatelů, kteří si představují, že s příchodem investora bez námahy vydělají velké peníze a firmě se dál nebudou věnovat. S tím se nemohu ztotožnit.

LH: Doporučil bych všem podívat se na pár dílů pořadu Den D. I když je to show dělaná pro sledovanost, velmi názorně nahlíží pod pokličku takových jednání a investorského myšlení. Investorům nestačí nápad, chtějí vidět realizaci a promyšlený plán, vize. Koneckonců to jsou jejich peníze a mají je rádi dost na to, aby je neházeli z okna.

Může třeba právě IPO48 pomoci překonat všechny ty nástrahy a vyvarovat se chyb?

OH: Nemůže. IPO48 může pomoci, aby během toho víkendu vzniknul tým lidí, kteří s projektem půjdou dál. Prostě vzít semínko a postavit mu malý pařáček, který mu umožní brzký rozpuk. Ale pak už se musí světem a konkurencí protloukat sami. Ale Lukáš asi nebude souhlasit.

LH: Podle mě určitě ano. Kolem celého projektu IPO48 (i dalších jako je Startup Weekend nebo Seedcamp) se pohybuje velké množství zajímavých a zkušených lidí, kteří dobrým projektům určitě rádi pomohou. Mentoři na našem IPO48 pocházejí ze všech koutů světa a budou pomáhat jak osobně, tak přes telekonferenční zařízení.

MŠ: Atmosféra u nás i ve světě takovýmto projektům teď přeje, ale o tom jsme se bavili před chvílí.

Chcete ještě něco vzkázat čtenářům Zdrojáku?

OH: Jestli mají nějaký zajímavý nápad – ať přijdou, kvůli nim tu akci děláme. Stejně tak, jestli něco umí – hodně hledáme třeba lidi zabývajícími se mobilními technologiemi, které mají velký potenciál i v zemích, kde nejsou rozšířeny chytré telefony.

LH: Třeba vítězný projekt IPO48 Nairobi – M-Farm, který pomocí SMS zpráv z úplně obyčejných telefonů spojuje farmáře, kteří se mohou informovat o cenách své produkce na trhu a dalších záležitostech.

MŠ: Vzkázat? Ano. Přijďte, vyvíjejte, podnikejte

Lukáš Hudeček (vlevo) a Michal Špaček představují IPO48 na setkání v prostorách HUB Praha

IPO48 Prague se odehrává ve dnech 11. – 13. února 2011 v prostorách pražského CEVRO Institutu, Jungmannova 17. Registrace účastníků se uzavírají 7. 2.  Sledujte IPO48 na Facebooku: IPO48 a IPO48 Prague a na webu www.ipo48.org.

Zatím nebyl přidán žádný komentář, buďte první!

Přidat komentář
Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=3424