Komentáře k článku

Vývoj aplikací pro iPhone

Pro mobilní platformu Apple, která je reprezentována mobilním telefonem iPhone a multimediálním přehrávačem iPod Touch, je dnes dostupných více než 115 tisíc aplikací. V tomto článku se podíváme na tuto platformu a prolétneme celý proces vývoje od spuštění vývojového prostředí až po zveřejnění aplikace v App Store.

Zpět na článek

38 komentářů k článku Vývoj aplikací pro iPhone:

  1. Richard

    ObjectiveC

    Skúsil som programovať v tom ObjectiveC a moje pocity sú dosť zmiešané. Na jednej strane niektoré výborné funkcie, ako je napríklad integrovaný objektovo-relačný mapovací nástroj, kvalitné komponenty pre iPhone so spústou možností, atď.
    .
    Na strane druhej neuveriteľná syntax a objekty, rôzne záležitosti týkajúce sa jazyka C (hlavičkové súbory, žiadny garbage collector), layout je možné dizanovať iba pomocou vstavaného nástroja a nie je jednoducho uložená v nejakom XML súbore, vo viacerých prípadoch musí programátor priamo písať dlhé stringové konštanty. Chybne zapísané konštanty alebo názvy metód neurobia pri kompilovaní a dokonca ani za behu žiadnu výnimku. atď…
    .
    Apple by mohol trochu ten ObjectiveC niekam posunúť.

    1. X

      Re: ObjectiveC

      Apple posouvá objc velmi rychle!
      Garbage collector je už několik let k dispozici, nib soubor z Interface builderu je XML soubor a součástí kompilace je i statická analýza zdrojáku (tu nemá integrovanou zatím nikdo z velkých hráčů). :-)

      Vy jste tomu objc moc nedal, co? Jedno odpoledne na školním Macu?

        1. X

          Re: ObjectiveC

          To, že si c# vypůjčilo c-like syntaxi z něj ještě nedělá „céčkovej“ jazyk.
          Velké hráče jsme myslel IDE a kompilátory pro C/C++, v kterém jsou dne kompilované velké aplikace (ostatně i Windows, i Office jsou stále psané v C++. Pro koho a k čemu je tedy c#?).

          Takže IDE a kompilátory pro C/C++ tohle integrované nemají. Visual Studio je navíc dosti mizerné jako IDE pro C++.

        2. Lojza

          Re: ObjectiveC

          Nemá. Uvolnil ji jako externí plug-in, ale není součástí instalace VS. Teda pokud se bavíme o FxCop apod.

          1. Borek Bernard

            Re: ObjectiveC

            Ve vyšších edicích VS je statická analýza integrovaná (pro nižší lze použít FxCop, jak píšete).

      1. ahl

        Re: ObjectiveC

        Pokud porovnám velké hráče na mobilním trhu z hlediska vývojových nástrojů, tak jasně vede Java ME, potom .NET na win mobile, nakonec další platformy používající různé varianty C/C++. Nevím jaké jsou nástroje pro vývoj v Pythonu na Symbianu. Javovská IDE dnes nemají konkurency. Visual Studio pro C#, také není špatné, ale zbytek nic moc. Ještě bych dodal, že VS musí být ve verzi professional, aby se dalo vyvíjet pro mobily, což může dost lidí odradit.

      2. Richard

        Re: ObjectiveC

        Nib súbor je síce XML súbor ale nie je prakticky ručne editovateľný. Veľmi dobrý príklad ako robiť user interface je Adobe Flex. XML súbor je prehľadný, jednoduchý a editovateľný.

        Garbage collector na iPhone nie je.

        Vaša poznámka o školním Macu je zhůveřilost.

    2. Split

      Re: ObjectiveC

      Nechcem ta sklamat, ale napisal si tu celkom nespravne informacie. Garbage collector nema nic spolocne so samotnym objective C, ale iba s iOS. V mac os samozrejme k dispozicii je. Layout je mozne designovat ako sa komu chce, kludne aj v kode. Dokonca to co vytvoris v tom vstavanom nastroji (interface builder) generuje obycajne XML, ktore si kludne rucne edituj, ale nevidim k tomu dovod. A samozrejme ze chybne konstanty ak su zle pouzite vynimky za behu vyhadzuju, tu to vsak zavisi od konkretnej situacie.

  2. dc

    fajn

    Akurat som uvazoval o novom telefone a zaroven platforme.Sem tam sa hodi aj nieco si naprogramovat a vyvinut. Davnejsie som vedel o obmedzeni iba na apple platformu ale trochu som zabrowsoval a nenasiel som ani ziadne pouzitelne ine sdk pre iphon na inej platforme. Podla mna je to dost skoda a aj sa divim applu.
    Chapem ze sa drzi iba svojej platformy, ale ak ho tak stvu pouzivatelia windows alebo na nich kasle tak preco ma aplikacie aj pre windows ? preco je itunes aj pre windows ? Ved prave by mal skor lakat novych developerov ako si takto striktne ohranicit svoje pole posobnosti. Na moj vkus su pociatocne naklady do vyvoja aplikacii na iphone dost vysoke (poplatok applu neni velky ale nakup maca to uz je celkom dost ak chcem zatial len vyskusat moznosti platformy).Kon­kurencne OS su na tom podstatne lepsie (android,winm aj symbian).

    1. Tom

      Re: fajn

      Já se tomu nevidím. Apple měl vždycky přístup: Ber jak je (o tom, co potřebuješ mi víme nejlíp), nebo neber. A lidi platí, protože mají pocit, že to asi za to stojí.

      Na druhou stranu to je asi taky přístup „Do less, better“. Proč vyvíjet vývojové prostřední pro všechny možné systémy (náklady), když můžeme prodat pár Maců navíc (příjmy).

      A mimochocem, myslím že MacOS bude běžet i v nějaké VM emulátoru…

      A k těm Windows Mobile: Kromě Sharp Develop není žádný rozumný free nástroj pro vývoj Windows Mobile aplikací. Taky musíš cálovat.

      JME je na tom dobře (rozumných vývojových postředí zdarma je víc), na druhou stranu se v ní zase celkem blbě vyvíjí díky zastaralému api.

      Android mi (z hlediska programátora) vychází momentálně nejlíp.

      1. xor

        Re: fajn

        Monotouch je „cosi“ co přidá k výsledné aplikaci cca 10MB „balastu“. Např. i jednoduchá hra má potom cca 12MB – viz. na iTunes SheepStacker od Tinytim Games

      2. Pavel Šimek

        Re: fajn

        Co přesně je špatného na kompilování z Flashe (resp. z ActionScriptu) do nativního kódu iPhonu?

    2. Richard

      Re: fajn

      To je Apple dosť komplikované. Celý OS iPhonu je postavený na rovnakej platforme ako Mac OS. Apple má pre neho vyvynutý Developer Kit už spústu rokov. Sú tam niektoré záležitosti veľmi špecifické pre Mac OS.
      .
      Apple by musel urobiť to čo už ale robia iné firmy, ako je napríklad Adobe: kompilovať kód z iného jazyku do iPhonu. To ale nie je úplne dobrý postup pre programovanie profesionálnych aplikácií.

  3. X

    --- [off topic]

    Nemohl by Zdroják udělat něco s těmi screenshoty? V této komprimované podobě je jejich informační hodnota nulová.

  4. Milos

    neprehani to trochu?

    Apple je svou laskou k uzavrenosti znamy uz od pocatku..v 80­.letech ho to podle me stalo predni pozici na trhu osobnich pocitacu..
    Ale to ze vyvojar, ktery se rozhodne pres nelehkou cestu vyvijet pro iPhone a defacto tak prispivat k trznimu postaveni Applu, musi plati $99 rocne, to uz mi pripada fakt na hlavu postaveny..

    1. X

      To není pravda

      Těch $99USD musíte zaplatit za získání certifikátu, aby vaše aplikace byla instalovatelná do iPhone.
      Ale vyvíjet můžete i bez toho a Apple nabízí XCode (lepší Visual Studio) zdarma!
      Má to svůj význam a je to sranda oproti ceně za Visual Studio Prof. + MSDN. :-))

      1. xor

        Re: To není pravda

        Apple nabízí XCode (lepší Visual Studio)

        Rozdíl mezi XCode a VS je asi jako mezi Photoshopem a Gimpem, přičemž v roli Gimpu je zde jednoznačně XCode.

        1. larry

          Re: To není pravda

          Vidim ze si XCode zapl a zase vypl a absolutne nevis o cem to pises…Tady takovyma recma opravdu nikoho neoslnis. Lepsi bude kdyz se preinstalujes napr. na blog jisteho pana H (at zije microsoft) a budes sve „inteligentni“ nazory publikovat tam…

        1. X

          Re: To není pravda

          :-))

          Jenom samotná licence na VS2008Prof stojí teď na Alza.cz 24.167 Kč
          VS2008Prof + MSDN Prof. se v Čechách pohybuje mezi 40 a 50 tis.

          Cena licenčně ekvivalentního programu od Apple je 500 USD, tj. ~9.000,–.

          1. as

            Re: To není pravda

            Staci trochu pohledat v MS akcich a slovek muze ziskat za $100 nekolik licenci VS prof + dalsi produkty v baliku k tomu. To si myslim, ze je hodne dobrej pomer ceny a vykonu.

          2. um7

            Re: To není pravda

            VS prof + MSDN: momentálně 20 tisíc na 2 roky, 30 tisíc na 3 roky (doba automatické aktualizace, licence je trvalá)

    2. ahl

      Re: neprehani to trochu?

      Když to porovnám s cenou certifikátu pro Java ME (thawte 300$), tak to zas tak hrozné není. U mobilní zařízení se tyhle omezení objevují celkem často, není to jenom doména applu.

  5. mirrec

    to naco su take obrazky ?

    mna by strasne zaujimalo ze naco tam vobec davate tie obrazky ked po kliknuti na nich sa zobrazi super mala machula, kde sa neda absolutne nic precitat, to tam dajte rovno nejaky farebny gradient

  6. rvojta

    Menší doplnění

    1. Instalace na vlastní telefon

    Instalace na vlastní telefon je možná, ale je časově omezená dobou platnosti certifikátu, resp. provisioning profilu. Pokud chci aplikaci nainstalovat na svůj telefon trvale, musím si ji koupit a nebo stáhnout pod stejným účtem, který byl použit pro upload aplikace do AppStore.

    Pokud neprodloužím developer program, přijdu o možnost prodloužit certifikát a přijdu tak o vlastní aplikaci ve vlastním telefonu.

    A nebo místo 99 USD zaplatit 299 USD a získat tak In-house Distribution, ale zase přijít o App Store. Takže když člověk bude chtít všechno bez dalších komplikací, tak je to 398 USD ročně …

    2. Upload aplikace

    Pokud splní všechny předepsaná pravidla, ocitne se po několika dnech v App Store …

    Jenom doplním, že ve smlouvě je dále uvedeno, že aplikace může být zamítnuta i v případě, že splní všechna předepsaná pravidla. Jinak řečeno, Apple má právo veta.

    Jinak dobré. Možná by stálo za to otevřít lidem oči a napsat i nějaké detaily o AppStore. Ve smyslu, že to není žádné terno, ČR trh je zanedbatelný (pro první místo v prodejích stačí 3–5 aplikací denně), …

    1. Chlup

      Re: Menší doplnění

      Poplatek za členství se platí jen jednou. Provisioning profile jde prodloužit kliknutím na webu. Tedy 99$ stačí na věky věků, nebo do té doby než Apple změní podmínky.

      1. rvojta

        Re: Menší doplnění

        Poplatek za iPhone Developer Program (i Mac, …) se platí každý rok. Pokud nezaplatíte, bude odebráni ze skupiny a nedostanete se k prodloužení provisioning profilu.

        1. Peter

          Re: Menší doplnění

          99 dolacov je symbolicky poplatok, aby apple neotravoval hocikto. To na com apple ryzuje je 33% z ceny kazdej aplikacie predanej cez app store.

  7. Matty

    Dotaz na normu her

    Dobry den chtel bych se zeptat jak je to s vyvojema aplikacemi jestli existuje naka Norma(standarty pro IP)jaka je max velikost aplikaci a min velikost aplikaci jak je to s načítaním (preloader)aby se co nejrychleji načetla požadovana aplikace co nejrychlejsim čase a jeste jaka je optimalni velikost aplikaci , jak je to treba s rozdelim grafiky,scrip­tu,buttonu atd. diky moc za odpovedy…

    1. Vykook

      Re: Dotaz na normu her

      Optimalni je nacpat aplikaci do 10MB, protoze vetsi nejde instalovat pres GPRS/EDGE/3G. Od 100MB to uz nejde ani pres Wifi a musi se instalovat pres iTunes. Co myslis rozdelenim grafiky scriptu a buttonu?

      1. Matt

        Re: Dotaz na normu her

        no tim mam na mysli , treba jakou grafiku,buttony je nevhodnejsi zvolit aby ta aplikace behala rychle..

Napsat komentář

Tato diskuse je již příliš stará, pravděpodobně již vám nikdo neodpoví. Pokud se chcete na něco zeptat, použijte diskusní server Devel.cz

Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=3151