WebExpo 2011 potvrdilo své odborné renomé

Na konci minulého týdne proběhl v Praze už čtvrtý ročník konference WebExpo. Konference je věnována webovým technologiím a novinkám z oboru webdesignu, vývoje webu a “webovému byznysu”. Co více než tisícovce návštěvníků přinesla a jak ji sami návštěvníci vnímali?

Letošní WebExpo přineslo návštěvníkům zejména obrovský balík inspirace a nových pohledů na notoricky známá témata. Oproti minulým ročníkům, kdy se konference konala v areálu ČZU v Praze-Suchdole, byl letošní ročník přesunut do centra, do prostor Vysoké školy ekonomické. Změna místa konferenci jednoznačně prospěla. Účastníci měli v nových prostorách víc místa na setkávání mimo přednáškové sály i na diskuse v kuloárech.

Velký kus práce organizátoři odvedli na programu, který byl letos již poměrně vyrovnaný. Na WebExpo také vystoupili, jako ostatně každý rok, i zahraniční přednášející. Letos jimi byli například UX designér Luke Wroblewski nebo legendy webového programování Douglas Crockford a Rasmus Lerdorf.

Přednáškové bloky

Samotná konference přinesla již tradičně čtyři programové bloky rozdělené do dvou dnů. Dva bloky byly vyhrazeny pro vývojářská témata, dva představily tzv. soft skills určené managerům, marketérům, designérům atp. Každé této části pak konference věnovala jeden praktický a jeden “inspirativní” blok.

Pokud vám utekl některý zajímavý výstup, můžete se těšit na videozáznamy ze všech přednáškových místností. Sledujte web či twitterový kanál konference WebExpo, kde brzy naleznete informace, jak se k videozáznamům dostat.

Development Hall

(vývojářská témata – inspirativní blok)

Development Hall letos měl nejvíce zahraničních speakrů. Tematicky pokrýval snad všechny novinky, které v oblasti programování webových aplikací jsou, od nových technologií (zde stojí za zmínku výborná přednáška Karla Minaříka o Elastic Search) po shrnutí vývoje jazyka PHP, které nemohl přednést nikdo jiný než samotný autor PHP, Rasmus Lerdorf.

Novinky z nedávné konference BUILD představil David Grudl. Hlavním tématem byly připravované Windows 8 a vývoj pro ně. David také předvedl tablet s Windows 8, který je jedním z prvních zařízení tohoto typu v ČR.

Přednášky pro programátory a vývojáře většinou na WebExpo tvoří základ programu. Nejinak tomu bylo letos. I podle ohlasů na Twitteru či na blozích účastníků, které jsou v naprosté většině velmi pozitivní až nadšené, lze soudit, že přednášky vývojáře zaujaly a že nastolily témata, která v odborné veřejnosti rezonují. Být v Development Hall znamenalo letos opět zažít přednášky na vysoké odborné úrovni

Development / Mobile Room

(vývojářská a technologická témata – praktický blok)

V sekci Development / Mobile Room dostali účastníci praktické rady k vývojářské práci s mobilními zařízeními – smartfony, tablety a dalšími přístroji, s nimiž lze přistupovat k webu. 

V pátek se přednášející věnovali hlavně doporučeným postupům při vývoji: Michal Táborský posluchačům přiblížil škálování aplikací, Ladislav Prskavec a po něm i Jan Mittner představili deployment, showman Jiří Knesl se tentokrát věnoval Coffee Scriptu.

Odpoledne uzavřely přednášky, věnující se mapám v mobilních zařízeních: Michal Aichinger přiblížil API map a Adam Chvaja přinesl srovnání mobilních map u nás a ve světě.

Sobota pak navázala na téma mobilních zařízení skvělou přednáškou Radka Pavlíčka a Romana Kabelky, kteří se na Webexpo pravidelně věnují přístupnosti. Mimo jiné jste je po zbytek konference mohli potkat v hlavním prostoru, kam i letos přijeli se stánkem Tyflocentra.

Na ně pak navázali další přednášející s různými pohledy na využití mobilních zařízení. Přednášky se věnovaly hlavně optimalizaci webů a vývoji pro smartphony, výjimkou byla Petra Větrovská s výbornou ukázkou cílení PPC v mobilu.

Design / UX Hall

(soft skills – inspirativní blok)

Design / UX Hall se, alespoň podle ohlasů na Twitteru, stala nejoblíbenější přednáškovou místností. Po většinu konference to v ní přímo překypovalo inspirativními přednáškami, určenými sice hlavně designerům, ale inspiraci jistě poskytla nejen jim. Programem provázel již tradičně Daniel Srb, neoficiální “Miss sympatie” mezi moderátory, který neváhal uvést přednášku i ze sedla jízdního kola.

Páteční přednášky zahájil triumvirát přednášek o logu, ikonách a písmu na webu (Martin Kermes a Martin Jedlička: Na kreativní stezce; Pavel Maček: Nejen na okrasu; David Březina: Písmo je na webu to nejdůležitější). Návštěvníci si z nich odnesli mimo jiné i nový pojem: “typoporno”.

Cenné rady ohledně soft skills pro komunikaci s klientem přednesla Jana Štěpánová v prezentaci “Neziskovky goes web,”  a v sobotu pak i Jan Šrůtek.

Několik dalších výstupů ukázalo, jak je důležité se na začátku projektu zamyslet nejen nad tím, co má být výstupem, ale komu a jak bude sloužit. Platilo to jak pro e-shopy (přednáška Jana Sotorníka), tak pro obsahový web (přednášky lidí ze Seznamu a o redesignu Super.cz), o kus dál toto téma posunul výborný Nick Finck s Cross-Channel Experience.

Prostor dostaly i motivační exhibice – Adam Hrubý se kontroverzně věnoval evoluci designera, Lukáš Plíhal v přednášce Velikost myšlení ukázal, co s nápadem – jak jej zkritizovat, doplnit a dovést do konce. (V této souvislosti připomínáme metodu šesti klobouků.)

Pátek zakončil excelentní Luke Wroblewski s přednáškou Mobile First o tom, jakým způsobem a proč uživatelé konzumují obsah z mobilních zařízení a jak jim vyjít vstříc.

Sobota se navzdory názvu “UX” nesla převážně v duchu content strategy, neboli “obsahové strategie”. Z různých úhlů ji pojali téměř všichni sobotní přednášející. Štěpán Doubrava představil persony, Adam Fendrych je pak využil v informační architektuře. Petr Kosnar ukázal, jak vhodně nastaveným očekáváním zcela ovlivnit rozhodnutí uživatele. Primárně se content strategy věnovali Martin Kopta a Jan Řezáč, zdánlivě banální “hvězdičkové hodnocení” rozšířil Riki Fridrich.

Všechna páteční i sobotní témata pak obdivuhodně shrnul Vitaly Friedman ze Smashing magazine (zákulisní drb: prý chystají redesign). “The Invisible Side of Design” se týká grafického návrhu, strategii obsahu, samotným textům i lehké manipulace s uživatelem.

Bussiness Hall

(soft skills – praktické zkušenosti)

Přednášky v Business Hall se zaměřily na budování vztahů, posilování sociálních dovedností a předání osobních zkušeností s vedením velkých firem. 

Páteční program začal dvěma pohledy na správné stanovení cen (nejen) aplikací: Václav Lorenc, známý též jako Pricing Idiot, a Jan Tichý, který připomněl takzvanou bulharskou konstantu, tj. číslo, které se musí přičíst k výsledku, aby vyšla požadovaná suma.

Následoval mix marketingových témat, best practises vedení týmu a zlatý hřeb pátečního večera: ukázka Tomáše Baránka, jak by Sheldon Cooper balil holky.

Sobotní blok se věnoval startupům a byl zakončen vyhlášením výsledků soutěže startupů “WebExpo Startup show” – blahopřejeme vítězi, kterým je Tripomatic.com! Po vyhlášení následovalo “naslouchání radě starších” – panelová diskuse Johna Vanhary, Ondřeje Rašky, Davida Špinara a Tomáše Čupra o exit strategii, následovaná dlouhou diskusí s Johnem.

Kolaborativní zápisky

Pokud se chcete dozvědět, co si z výstupů odnesli ostatní, a samou netrpělivostí se nemůžete slibovaných videozáznamů dočkat, máme zde pro vás kolaborativní zápisky z jednotlivých přednášek.

Hodit se vám může také seznam publikovaných slajdů z jednotlivých přednášek, které na svém blogu sestavil Josef Štěpánek.

Podtrženo, sečteno…

Letošní WebExpo lze po odborné stránce hodnotit na jedničku. Při konferenci samotné vše fungovalo tak jak mělo, program byl sestaven velmi dobře, přednášky nadprůměrné a návštěvníci rozhodně neodcházeli s prázdnou. Kvalita programu tak naštěstí v celkovém vnímání konference jejími účastníky přebila poměrně rozpačitý dojem, který vzbudila komunikace pořadatelů s veřejností před samotnou akcí, dlouho nezveřejněný program, problémy s webovou prezentací nebo leckdy více než rozpačité promoakce.

Crowdsourcing: Jak viděli WebExpo samotní účastníci a přednášející?

Dojmy z konference, jednotlivých přednášek i mumraje kolem jsou vždy velmi subjektivní a co se jednomu líbí, může druhému připadat špatné. Proto nechme promluvit dav prostřednictvím tweetů od návštěvníků. Najdete mezi nimi vtipné postřehy, důležité body přednášek i doplňující informace z publika.

Pozn.: Omlouváme se za stream ze Storify vložený na vlastní web, ale podařilo se nám jej zahltit postřehy návštěvníků natolik, že odmítá dva velké soubory publikovat.

A pokud vám nestačí ani ty, nahlédněte do aktualizovaného seznamu všech souvisejících blogpostů, fotogalerií, videozáznamů atp.

PS: Osmibitový bonus

Vizuál konference se nesl v duchu zlaté éry osmibitů, dokonce i přestávky mezi přednáškami vyplňovaly “klipy” s osmibitovými (chiptune) remaky známých hitů, organizátoři konference dokonce přislíbili dodat soundtrack. Všechny mezipřednáškové “screensavery” si můžete prohlédnout na webexpo2011.su­perkoderi.cz. Pro otrlé zájemce přikládáme i klip, který tvůrce inspiroval:

Studentka FSV UK, publicista, copywriter a fanoušek nových médií.

Komentáře: 4

Přehled komentářů

nhy pekne :)
Martin Malý Re: pekne :)
Petr Nevite prosim o videich z konference?
Marie Grafová Re: Nevite prosim o videich z konference?
Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=3550