Většina webdesignerů zná uživatelské protokoly – nebo minimálně jednoho jejich zástupce, protokol „mailto:“. Ten lze použít v odkazech, které po kliknutí otevřou mailový program. Ale co když tím mailovým programem má být webová aplikace? Lze to nějak zařídit? A lze zařídit i jiné protokoly?
Archiv pro štítek: Značkovací jazyky
Staticky generované weby byly poměrně dlouho v ústraní. Jako by se zdálo, že redakční systém je univerzální řešení, vhodné i pro ty nejmenší prezentace. Poslední dobou se ale začínají statické weby opět prosazovat – jednak díky cloudovým úložištím, které lze použít místo serveru, jednak i kvůli schopnostem HTML.
Kaskádové styly doprovázejí naše stránky již půl druhé dekády. Za ta léta jsme si stačili velmi dobře všimnout jak jejich nesporných výhod, tak i nevýhod, které především kodérům znesnadňují práci. Pojďme takové klacky pod nohama zdolat, projít si třeba jarní LESS a nadechnout se opět čerstvého kodérského vzduchu.
V minulém článku o HTML5 mnozí komentující psali: „Dokud nebude podpora HTML5 větší, nemá smysl se jím zabývat“. Ale jaká je ta podpora HTML5? Kolik procent návštěvníků vašich stránek má canvas, kolik geolokaci, WebWorkers, stínování atd.? Víte to, nebo jen odhadujete ze statistiky prohlížečů?
Před několika dny jsme uspořádali bleskovou anketu, v níž jsme se ptali na to, jakou verzi HTML používáte a jak se stavíte k novinkám, s nimiž přichází HTML5. Dnes si shrneme a okomentujeme výsledky této ankety. Jak jsou na tom naši čtenáři s používáním HTML5 a dalších technologických novinek?
HTML5 je stále tématem mnoha webdesignérských debat. Po prezentaci na toto téma pravidelně chodí lidé a říkají: „Já nevěděl, že se to dá použít už teď, já myslel, že to jsou jen zatím návrhy…“ Jak je to vlastně s HTML5 a jeho podporou? Podpora v prohlížečích je známá, co takhle podpora mezi webdesignéry?
Vývoj pro mobilní zařízení je v současnosti žhavým tématem. Letos poprvé překročily počty prodaných smartphonů prodeje klasických PC. Stále víc uživatelů používá k procházení webu mobilní zařízení, což klade nároky na vývojáře, kteří jsou nuceni své stránky upravit tak, aby byly použitelné i na těchto zařízeních.
Ukažme si jednoduchý příklad, čeho můžete dosáhnout pomocí otevřených technologií HTML5 a CSS3 – přehrávač videa, který dokáže video otočit a zvětšit. Nebudete k tomu potřebovat žádné složité algoritmy, ty za vás zná prohlížeč a umí je udělat sám; my si vystačíme s CSS transformacemi.
HTML5 přináší několik zajímavých API. Při použití v kombinaci s elementem <canvas> je možné vytvořit naprosto úžasný formulář k nahrávání obrázků. V tomto článku si ukážeme jak. Popsaná API fungují dobře pro Firefox 4 i pro prohlížeče postavené na Webkitu. Bohužel pro IE bude třeba použít klasický formulář.
Velmi oblíbený efekt je zobrazování pozice na mapě spolu s videem – např. při jízdě nějakou trasou, kdy vidíme video zabírané z vozu a zároveň sledujeme pozici na mapě. V HTML5 můžeme použít tagu Video a synchronizovat zobrazování trasy na mapách s přehráváním pomocí zabudovaných API funkcí.