V dnešním díle našeho seriálu se budeme věnovat tvorbě REST API. Jelikož o tomto přístupu jste si zde na Zdrojáku mohli přečíst už dříve, teorii si zopakujeme jen velmi stručně a budeme se věnovat hlavně praktické stránce implementace REST rozhraní v Javě, konkrétně pomocí nástroje Jersey.
Dnes navážeme na předchozí díl o RESTful webových službách a budeme se věnovat klasickým webovým službám (web services) využívajícím protokol SOAP. Jedná se svým způsobem o konkurenční technologie, které obě umožňují implementovat API pro naši aplikaci. Na konci tohoto dílu proto naleznete doporučení, kdy kterou z nich zvolit.
Jak jsme si minule slíbili, dnes zase pokročíme trochu s funkcionalitou naší aplikace. Dnešním cílem bude umožnit uživatelům hlasovat, zda se v jejich oblíbeném podniku má kouřit nebo ne. Zavedeme jednoduchou ochranu proti podvodnému hlasování. Výsledky vykreslíme pomocí pěkného SVG grafu. Využijeme přitom to, co jsme se naučili v minulých dílech – zejména tvorbu REST API a vytváření vlastních JSP značek. V datové vrstvě si ukážeme, že i při používání ORM (JPA/Hibernate) máme stále k dispozici staré dobré SQL.
Možnost vkládat komentáře, resp. schopnost přijímat od uživatelů formátovaný text, to je vlastnost, bez které se neobejde skoro žádný web. V dnešním díle přidáme do naší aplikace podporu komentářů a ukážeme si, jak je kontrolovat, aby nám do nich potenciální útočník nemohl podstrčit žádná závadná data, která by narušila naši stránku. Kromě XHTML a prostého textu umožníme čtenářům psát komentáře ještě v jednom formátu – Texy.
Od minulého dílu umožňuje naše aplikace vkládat komentáře, ovšem ne příliš pohodlným způsobem. Dnes si proto ukážeme, jak uživatelům komentování zpříjemnit pomocí oblíbeného AJAXu. Využijeme k tomu knihovnu jQuery na straně klienta a servlety na straně serveru.
Dnes si povíme, jak vytvořit pro naši aplikaci webový chat. A nebude to chat ledajaký, použijeme oblíbený protokol XMPP (Jabber) a napojíme se na existující server. Díky tomu si spolu budou moci povídat jak náhodní kolemjdoucí, kteří přišli na web, tak i uživatelé klasických IM klientů.