Většina českých a slovenských bank není odolná vůči clickjackingu

O bezpečnostním problému zvaném clickjacking jsme již několikrát psali. Rastislav Turek přezdívaný Synopsi dnes na konferenci Trendy v internetové bezpečnosti sdělil, že většina českých i slovenských bank není vůči clickjackingu odolná. V ČR jsou odolné pouze Komerční banka, Citibank a mBanka, na Slovensku pouze mBanka.

Pomocí clickjackingu můžete uživatele snadno přimět nevědomky kliknout na libovolné místo na libovolné stránce, která se nesnaží bránit proti vložení do iframe. Přikládáme jednoduchou ukázku, na které jsme ponechali slabě vidět reálnou stánku, na kterou uživatel kliká (v tomto případě Zdroják), při jejím úplném ukrytí – viz druhá ukázka – vypadá stránka na první pohled zcela nevinně. Jedná se pouze o jedno z možných použití clickjackingu, kdy jsme vytvořili zcela průhledný iframe a umístili jej přes naši stránku. V reálu se často objevuje opačná situace, kdy je cílová stránka (až na malou oblast, na kterou uživatel klikne) vložena vespod.

ČTĚTE K TÉMATU: Bezpečnost na webu – přehled útoků na webové aplikace

Jak by se mohly banky (a obecně všechny důležité aplikace) před clickjackingem a vložením do iframe bránit pomocí několikařádkového javascriptového kódu, to již necháme za domácí úkol čtenářům.

Martin Hassman založil a vede magazín Zdroják. Absolvoval VŠCHT Praha. Byl u založení projektu CZilla (dnes už nepamatujete, nevadí). Stavěl mosty a metal cestu pro HTML5 (to tu ještě máme). V GUG.cz organizoval akce pro vývojáře (a jestli neumřeli, kódují si dodnes…).

Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=540