Fun: knihovna pro realtime web
Nálepky:
Mezi hlavní problémy webových aplikací patří jednosměrnost spojení – jakékoli změny, které udělal např. jiný uživatel v témže dokumentu, se projeví až ve chvíli, kdy první uživatel ten svůj znovu načte. Což je nepohodlné. Vývojáři proto používají různé „heartbeat“ techniky, které se pravidelně dotazují, zda není nějaká novinka ke zpracování.
Vývojář Marcus West přišel s knihovnou Fun (nazývá ji „programovací jazyk pro realtime web“). Podle jeho popisu se jedná o rozšíření klasických šablon, kdy je možno napsat do HTML kódu třeba toto:
<h2>"Hello " user.name</h2>
a výsledek není, jak by se mohlo zdát, pouhé „napiš sem hodnotu proměnné user.name“, ale „napiš sem hodnotu user.name a změň ji pokaždé když se změní na serveru“. Každý, kdo se kdy pokoušel o real-time web, pochopí, kolik práce podobný postup ušetří.
Fun používá pro svůj běh sadu technologií, od node.js po databázi redis. (Zajímavá by jistě mohla být kombinace s Web Sockets – pozn.aut.) A na závěr ještě důležitá poznámka: Pokud se radujete, že Fun rovnou použijete, tak si musíte trochu počkat, sám autor upozorňuje na to, že implementace není ani zdaleka kompletní, i když některé části fungují.
…jak svina svinska. Jazyk pre real time web je fakt od veci (asi ako jazyk pre webove aplikacie a podobne nezmysli). S real time web aplikaciami pracujem nejaky ten piatok a nasadzujem Orbited (http://orbited.org/ + ActiveMQ) kde sa len da s max. spokojnostou. Vyspele (a zrele) technologie. Aj ked… Orbited + WebSockets by mohla byt pekna kombinacia.