Sémantika na vzestupu: Google koupil Freebase
Nálepky:
V článku na BuzzMagu připomíná Jan Kodera jednu obchodní událost z minulého týdne: Google koupil Freebase. Jan Kodera v koupi databáze Freebase vidí velký zájem Googlu o metadata a sémantické vyhledávání. Je to logický krok, protože další dva velcí hráči kladnou na sémantiku obrovský důraz – Facebook se svým OpenGraph získává metainformace o milionech stránek a údajů, Microsoft už před časem podpořil Bing koupí Powersetu, který podobně jako Freebase získává data průzkumem Wikipedie.
Pro tvůrce stránek je to jasné potvrzení trendu sémantického webu a signál, že standardy jako Mikroformáty či Microdata budou v budoucnu hrát velkou roli.
Freebase je obsáhlý (ačkoliv přebírá i některé neduhy Wikipedie), nicméně pro našince do značné míry nepoužitelný. Na českém webu existují alternativy (jako QPDB – http://q.q3x.net/), ale databáze nedosahují zdaleka takového rozsahu. Holt 10 mil. Čechů je něco jiného, než miliarda(y) anglicky mluvících…
No ona ta česká stránka má mnohem větší problémy, než je rozsah databáze. Pominu podivný design typu nudle uprostřed obrazovky a zkusím kliknout na „Google Fight“. Výsledek porovnání počru výsledků hledání „sparta“ a „slavia“ (to tam bylo přednastaveno, jenom jsem kliknul; výsledek je nerozhodně; 0:0. Asi má omezenou databázi i ten Google. Navíc mi to překreslilo stránku nějakým Ajaxem a já jsem se nemohl dostat zpátky do hlavní nabídky (naštěstí jsem předtím kliknul na jakýsi pochybný odkaz Duj, Duj a tak zafungovalo Vpřed a Zpět). Tolik uživatelská zkušenost v Google Chrome.
Zkusil jsem stránku otevřít ve Firefoxu, kde mám z cvičných důvodů coby jazyk nastavenou španělštinu a objevilo se:
Na stránkách je jasně napsáno, že jde o beta verzi, ale do použitelného produktu to má zatím daleko, takže řešit rozsah databáze mi přijde předčasné.