Co zaujalo Jiřího Knesla

Co vás zaujalo

Jiří Knesl, „nadšenec do čistého kódu a správných postupů“, představuje věci, které jej zaujaly. A nejsou to jen věci, spojené s programováním (jako třeba Agile) – představuje i tipy k budování startupů, knihy o tvoření projektů, nástroj pro testování v Pythonu nebo iniciativu pro tvůrce webů.

Hacker Monthly Startup Marketing

Vynikající knížka o marketingu a rozvíjení mladých firem, dostupná zdarma. Formou krátkých esejí se mimo jiné dozvíte, že:

  • prodávejte novinářům příběh, ne výčet vlastnosti,
  • co nejrychleji připravte stránku, na které budete propagovat produkt,
  • propagujte produkt ještě předtím, než bude na trhu,
  • postavit strategii na „uděláme A/B testování, dokud to nebude fungovat“ není dost dobré a budete dobří leda jako průměr,
  • vyhýbejte se „tichým předpokladům“ a skutečně ověřujte předpoklady na lidech.

Video s tipy pro startupy

Zdá se, že startupy hýbou světem. Já, jsa mimo jiné ekonom, nevidím mezi startupem a mladou firmou velký rozdíl (možná ta mladá firma je lepší). Nicméně řada tipů se může hodit i podnikům, které se neřadí mezi startupy. Toto video (a textový přepis) těch tipů obsahuje docela dost informací o tom, kdy spustit, jak optimalizovat apod.

Ziskový produkt a zdroj pasivního příjmu za 3 hodiny práce?

Ne každý business potřebuje měsíce vývoje, rok propagace a investora. Amir vybudoval ziskový produkt za 3 hodiny s náklady nižšími než 100 dolarů. Pravda – jeho velkou výhodou bylo publikum 40 tisíc lidí. Jen co jsem si tento blogpost přečetl, napadlo mě takových potenciálně užitečných produktů celá řada. Co vás?

Jak fungují barvy?

Kissmetrics se věnují barvám v hezké a přehledné infografice. Myslím, že sice jen shrnují už existující fakta v knihách o marketingu, ale zvolená forma je hodně přehledným vodítkem. Podle této příručky jsem volil schéma při redesignu vlastního webu, a konverzní poměr se opravdu zvýšil.

Přepracovaný agilní manifest

Scott W. Ambler, asi největší agilní guru, se věnuje agilnímu manifestu a s odstupem let reaguje na to, jak byl agilní manifest myšlen a jak je ve skutečnosti interpretován. Rozhodl se ho přepsat a doplnit tak, aby byl pochopitelnější.

Protože lidi agile často příliš nerozumí a chápou ho spíš podle útržků informací, myslím, že každý, koho agile zajímá, by si měl revidovanou verzi přečíst.

Django

Ruby on Rails jsou pravděpodobně nejznámější framework na světě. Na jednu stranu říkám hurá, na druhou stranu mě mrzí, že takovou pozornost se nedostává i frameworku Django. Několik jeho vlastností by si zasloužilo vypíchnout:

  • automatické generování administrace,
  • generické views (předpřipravené controllery pro řadu akcí, zejména z oblasti Create-Read-Update-Delete),
  • opravdu úsporný kód, který musí programátor psát (srovnatelný např. se Sinatrou pro Ruby nebo Limonade pro PHP),
  • snad nejlepší formuláře, které jsem kdy zažil.

Lettuce pro Python

Když jsem začal psát svůj projekt v Djangu, zajímalo mě, zda existuje solidní Behaviour Driven Development i pro Python (resp. Django). A našel jsem Lettuce, kopii Cucumber z Ruby, vynikajícího způsobu, jak přetavit User Stories do spustitelných akceptačních testů. Lettuce se hodí i pro spolupráci se Seleniem.

Čistý kód

Čistý kód je jednoznačně nejlepší knížka o programování, jakou jsem kdy četl. Kudy chodím, tudy ji doporučuji. Ty nejdůležitější věci, které byste se měli naučit, i když knížku nepřečtete?

  • než napíšete metodu, třídu, nadeklarujete proměnnou, přemýšlejte, jaké jí dáte jméno,
  • přemýšlejte, jak svůj kód správně rozdělit do krátkých celků, které budou tak pochopitelné, že se obejdete bez dokumentace,
  • refaktorujte, nikdo nejsme dokonalý a neumíme napsat dokonalou třídu „z první“.

Nápady na ubrousku

Knížka se mi nečetla moc dobře. Vlastně ani nevím, jestli za to může autor nebo překladatel. Nicméně systém v knížce opravdu funguje. Naučil jsem se problémy kreslit (podobně jako Pricing Idiot) a často přijdu na takové pohledy, jaké bych v životě sám od sebe nenalezl.

Předělal jsem podle ní všechna svá školení, mnohem častěji teď používám normální papír a tužku a totéž bych určitě doporučil i vám.

Selfpromo na konec

Vím, že na doméně lidi spíše ocení blbinku na konec. Já si udělám místo toho propagaci na server, který buduji a považuji za hodně užitečný. Všimli jste si, že se lidi neustále vymlouvají, proč netestují uživatelskou použitelnost? Nevíme jak na to… je to drahé… kde máme hledat lidi… Rozhodl jsem se, že vybuduji server, kde si budete moci pro svůj projekt (nebo třeba pro své klienty) zadat test použitelnosti jednoduše, minimálně pětkrát levněji, než vám takový test udělají běžné agentury, a tak, jak ho potřebujete vy. Jestli máte zájem dozvědět se více, napište mi e-mail na jiri.knesl@gma­il.com.

Jiří Knesl se zabývá hlavně Scrumem a správným vývojem software (prevence chyb, vyšší produktivita).

Komentáře: 6

Přehled komentářů

pek Pricing Idiot
Martin Malý Re: Pricing Idiot
Jan Němec Čistý kód
Martin Malý Re: Čistý kód
František Kučera Re: Čistý kód
maio Clean Code
Zdroj: http://www.zdrojak.cz/?p=3452