Přejít k navigační liště

Zdroják » Mobilní vývoj » Jaký byl mDevCamp 2015

Jaký byl mDevCamp 2015

V sobotu proběhl 5. ročník konference pro mobilní vývojáře mDevCamp, tentokrát v na VŠE v Praze. Program byl rozdělen do tří přednáškových sálů a jednoho vyhraženého pro workshopy. Přednášky a worshopy na závěr doplnily ještě krátké lightning talky.

Když spolu zajdou zakalit iOS, Android, Arduino a Robotika

Tomáš Jukin nás formou pohádky uvedl do problematiky BLE (Bluetooth 4 Low Energy). Existují 3 varianty BLE (kdo se v tom má vyznat): Bluetooth, Bluetooth Smart a Bluetooth Smart Ready. Bluetooth zařízení může být, z pohledu komunikace, vedlejší nebo centrální. Povídat si může jen vedlejší s centrálním. BLE je nízkotokové, třeba video se přes něj streamovat nedá. Moc dat se přes něj nepřenese.

A jak je na tom Arduino? S Androidem komunikuje bez problémů přes Bluetooth 2.1. S iOS je to horší – Apple stále tlačí svůj program MFI a pokud nemáte vlastní továrnu, tak MFI být nemůžete. No a pokud nejste, tak se přes Bluetooth 2.1 k Arduinu nepřipojíte. Přes BLE už ale ano.

01-Tomas-Jukin

Tomáš Jukin

Kotlin a Android. Budou si rozumět?

Tom Vondráček nám ukázal nový jazyk Kotlin pro JVM a web browser od známé firmy JetBrains. Jde o staticky typovaný jazyk, moderní a expresivní, aby se lépe četl. Kotlin je open-source a lze ho v jedné aplikaci mixovat s Javou. Stabilní verze ještě není hotova, ale je k dispozici verze production ready.

Android podporuje pouze Javu 1.7, která byla stará již v r. 2011 a podpora 1.8 je v nedohlednu. Autoři Kotlinu tak míří na Android, který vám nabízí bezbolestný start: Android Studio, IntelliJ IDEA a Gradle již Kotlin podporují. Android studio obsahuje konvertor Java kódu na na Kotlin a obráceně. Rovněž existuje knihovna Kotlin Android Extensions.

Tom Vondráček

Tom Vondráček

Unit testing a Android

Tomáš Kypta: Testování Android aplikací bylo vždycky těžké, platforma na to není stavěna. Pokud chcete psát testy nebo dokonce praktikovat TDD, budete to mít těžké. V Android existují instrumentální testy a nově jsou podporované unit testy v buildovacích nástrojích. JUnit je nepohodlný. Testing Support Library je JUnit 4 kompatibilní a podporuje anotace.

Problémy testů: Cokoliv, co provádíte během testů, se skutečně stane. Když si např. smažete všechny kontakty, tak se skutečně smažou. Nelze dynamicky měnit práva. Pokud test selže, obvykle se toho moc nedozvíte. Instrumentální testy jsou navíc pomalé.

JUnit je vhodný pouze pro čistou Javu, jakmile sáhnete na Android API, tak dostanete výjimku. Je třeba mockovat, třeba pomocí Mockito – mockovací framework, jednoduchý na použití, lze použít i na instrumentální testy, ale primárně je určen na unit testy. Lze s ním otestovat spoustu věcí, ale Robolectric je lepší. Robolectric je ultimátní mock pro Android API.

A jak psát testy správně? Preferujte Javu, přes Android API (abstrahujte od něj), nepište logiku do aktivit, oddělujte business logiku od UI a aktivit, používejte dependency injection, vyhněte se statickým metodám.

Tomáš Kypta

Tomáš Kypta

Nejlepší věci jsou zadarmo – ale jak na nich vydělat peníze?

Martin Krček není vývojář, ale marketér. Ukázal, jaké hry dělají v Madfinger Games. Původně dělali hry placené (pár USD) a stahovaly si je stovky lidí. Když začali hry dávat zadarmo, začaly je hrát miliony lidí. Hra se tak dostane k mnohem více lidem a vždy se najde nějaké procento lidí (cca 1-3 %), kteří si koupí nějaké speciální zbraně nebo věci.

Dále lze do her vkládat reklamu. Je třeba přemýšlet, kdy a kde jí umístit: před misí, po misi, a jak často (5-60 min). V USA můžete klidně kratší interval, tam jsou na to zvyklí. Dalším zajímavým zdrojem příjmů je YouTube. Přímo ve hře nabídněte lidem subscribe do vašeho kanálu. Dříve měli spoustu fanoušků na Facebooku, ale YouTube podceňovali.

Martin Krček

Martin Krček

Návod ako vyrobiť hru a zarobiť pre neherných vývojárov

Každý vývojář snad někdy v životě zatoužil vytvořit si vlastní hru. Jan Ilavský nám dal tipy, jak na to, pokud tvorba her není váš hlavní obor. Jak dostanete nápad, musíte už přemýšlet o marketingu. Dělejte hru, kterou jste schopni dokončit (trochu se kroťte). Každý měsíc vznikne 3.000 her, je málo pravděpodobné, že uděláte něco originálního. Účastněte se herních hackatonů, jako je Game Jam nebo Ludum Dare. Nápad vám nikdo neukradne, klidně se o něj podělte hned na začátku. Pokud nejste grafik, udělejte grafiku jednoduše.

Nepiště si vlastní engine. Na Appleu máte SpriteKit, SceneKit, Gameplay Kit a Model I/I. Pro většinu herních vývojářů dnes dává smysl Unity – je to nejjednodušší cesta. U Unreal Enginu máte zase k dispozici zdrojáky, ale vytrácí se jednoduchost.

Na hře se nedá vydělat, pokud ji budete dělat moc dlouho. Udělejte ji za 14 dní, ne za 2 roky. Pokud je hra pro široké publikum, dejte jí zadarmo. Monetizace hodně závisí na typu hry. Fíčury dávejte lidem postupně, i když už je budete mít hotové – budou mít pocit, že se hra stále vyvíjí. Premiová (placená) hra vám vydělá cca 10k+ USD, pokud je opravdu dobrá. Co se týče marketingu, je nutností trailer a presskit.

05-Jan-Ilavsky

Martin Krček

Úvod do Metalu

Vladimír Hrinčár nám ukázal Metal API. Nové API na akcelerování grafiky, které představil Apple. Jeho hlavními vlastnostmi jsou: efektivní multithreading, nízký overhead a předkompilované shadery. Metal využívá grafická jádra, která se jinak flákají. Zajímavostí je, že není určen jen pro mobily, ale poběží i na desktopu.

Vladimír Hrinčár

Vladimír Hrinčár

Cesta k vydělávajícím aplikacím (jako indie vývojáři)

Jindra a Honza Šaršonovi jsou bráchové, kteří si řekli, že budou dělat aplikace, které se líbí jim. Od r. 2011 se z ročního obratu 3,5 milionu dostali na v r. 2014 na 14 milionů.

Aplikace vymýšlejí takto: Musí být pro reálné uživatele, většinou to není autor, kdo bude aplikaci používat. Nebát se netradičních oblastí, které možná nyní nefrčí – je tam malá konkurence. Děti nejsou v podnikání zátěží, ale konkurenční výhodou (dělají nějaké aplikace pro děti). Releasujte rychle, protože až na reálných zákaznících zjistíte, co opravdu chtějí a používají. Soutěže jsou fajn, ale nepřeceňujte je. Soutěže nerozhodují, jestli bude aplikace úspěšná. Když chcete aplikaci ukázat světu, je toho hodně, co budete potřebovat. ikonka, volná doména, název (není již použit?), screenshoty, lifestyle fotky, video, presskit. Video si nechte profesionálně namluvit (za 5 USD).

Jindra a Honza Šaršonovi

Jindra a Honza Šaršonovi

Závěr

Stejně jako loňský mDevCamp mě i tento nadchl. Program byl nabitý, akce dobře zorganizována, kromě přednášek zajímavý doprovodný program, nemám, co bych vytkl.

mDevCamp 2015

mDevCamp 2015

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
2 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Lada

Povedená akce i pěkné shrnutí. Zajímavá byla i přednáška o forenzní analýze Androidích krabiček :-)

Zuzana

Aj my sme sa zúčastnili skvelého mDevCamp. Zdieľame naše zážitky a postrehy :) http://www.become.sk/mdevcamp-2015-opat-nesklamal/

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.

Pocta C64

Za prvopočátek své programátorské kariéry vděčím počítači Commodore 64. Tehdy jsem genialitu návrhu nemohl docenit. Dnes dokážu lehce nahlédnout pod pokličku. Chtěl bych se o to s vámi podělit a vzdát mu hold.