Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Můj názor: Jiří Knesl o učení lidí

Můj názor: Jiří Knesl o učení lidí

Články Různé

Už je to 10 let, co učím. Začalo to před lety, kdy jsem vedl kroužek dělání webů, pokračovalo školeními a dnes už jsou z toho i dlouhodobější akce. A za tu dobu jsem odpozoroval plno věcí. Ty nejdůležitější tu teď sepíšu a zkusím je dát do kontrastu se školstvím, které jsem měl čest potkávat.

Nálepky:

Tento článek původně vyšel na blogu autora.  Jiří Knesl pomáhá IT firmám k vyššímu zisku pomocí zvyšování kvality a produktivity vývojářů a IT managementu. Více se o něm dozvíte na www.knesl.com.

  1. Jakmile je víc než 12 studentů, stává se, že nemám čas všem vysvětlit vše. Strašný pocit vědět, že musím někoho „useknout“ a školení udělat i s vědomím, že 100% pochopení nedám 100 % studentů (do skupiny 12 lidí se mi zkrátka daří, aby všichni měli 1).
    Kontrast: Ve třídách bývají i 2–3 desítky studentů, výsledek: jedničku dostane pár, zbytek dvojku a horší. Řešením by byl dvoj-trojnásobek učitelů – tedy klidně i dvakrát víc peněz na mzdy (ve školách nejsou jen učitelé). Až budu mít děti, dám je do Waldorfské školy nebo Montesori, tam jsou skupiny kolem 12 žáků na třídu normální.
  2. Naučené je potřeba ihned aplikovat, několikrát zopakovat, Ebbinghausova křivka zapomínání je neúprosná. To mají školy podchycené dobře.
  3. Všichni mí studenti, když na ně mám čas, se naučí všechno. Pokud něco nepochopí, není to chyba jejich, ale moje, že neumím vysvětlovat tak, jak to vyhovuje jejich stylu učení.
    Kontrast: Žijeme ve společnosti, kdy je normální tvrdit: „ten nemá na to udělat matematiku/fy­ziku/medicínu“.  To je hloupost, jen se liší tempo, jakým je každý schopen se učit. Pokud člověk nemá mozkovou poruchu nebo opravdu nízké IQ, tak věřím, že je každý obor ovládnutelný – i kdyby to trvalo 30 let.
  4. Po obědě volím lehčí téma, než se zase zakrví mozek, v průběhu školení nabízím sušenky, protože k fungování mozku jsou nutné cukry.
    Kontrast: Nejednou jsem měl hned po obědě tělocvik. Hodiny se střídají a předpokládá se, že žáci jedou pořád stejným tempem.
  5. Slepé následování osnovy je cesta pro méně aktivní studenty, když se mě lidé při školení začnou hodně ptát, nechám slajdy ležet a projdeme témata v pořadí, jaké studentům vyhovuje – lépe jim vše zapadne dohromady a bude je vše víc bavit.
    Kontrast: Striktně od nejobecnějšího ke konkrétnímu (deduktivní postup, správný, ale vyvolávající otázky, k čemu to je – čemuž by pár praktických příkladů na začátku předešlo), od nejstaršího k nejnovějšímu (a ideálně skončit 2. světovou válkou a ignorovat, že tu 40 let vraždili, mučili a utlačovali komunisti). Takže se studenti dozví, na kterých 7 pahorcích byl postaven Řím, někteří dokonce i jejich jména, ale vůbec netuší, že ve věznici v Uherském Hradišti pouštěli komunisti do politických vězňů elektrický proud, mlátili je hadicí do nohou, že 300 tisíc lidí uteklo, že děti papalášů byli nevyhoditelní ze škol, zatímco děti křesťanů nebo emigrantů měli nad sebou skleněný strop.
  6. To, na čem záleží, jsou znalosti, ne vzdělání. Není podstatné, kolik informací žákem proteče, ale kolik se jich zachytí. Ověření po delší době je to nejdůležitější. Ověřování ihned může fungovat jako bič, aby si to dotyčný nastudoval a tak obešel běžnou rychlost zapomínání. V tom to školy mají dobře. Jen by měl někdo vymyslet, co udělat s tím, že spousty vysokoškolských studentů týden po zkouškovém by neudělali ani jednu zkoušku. Třeba učit mnemotechniky.
  7. Když je někdo rychlejší, dávám mu víc a složitější cvičení. Nenudí se a pak může poradit ostatním. Naopak když je někdo pomalejší, buď s ním pracuju přímo, nebo ho nechám pracovat v páru, což pomáhá pochopení problému. Školy tohle mají taky, jen jsem se zatím nesetkal s tím, že by se přímo ve škole žáci i učili navzájem (ano, doučují se po škole, ale to je nad rámec).
  8. Motivace je to nejdůležitější, student je na mém školení dobrovolně, je dospělý a účast mu pomáhá v kariéře. V tomhle obdivuju učitele, kteří se starají i o naprosto nemotivované děti, které jsou ve škole z donucení, nic nechtějí, nejsou cílevědomí a nevidí sebemenší vazbu na to, jak se jim v budoucnu bude nebo nebude dařit. Možná kdyby si děti mohly každoročně na týden zkusit práci extrémně nekvalifikovanou a extrémně kvalifikovanou (i třeba jako pomocníci), cítily by větší motivaci o něco usilovat. Moc nevěřím, že motivace dětí by byla pouze zodpovědnost rodičů. Motivace je zodpovědností každého, kdo pracuje s dalšími lidmi.

V současném systému si nejsem moc jistý, jak vše vyřešit. Ač v Česku mnoho lidí pochybuje o úrovni soukromého vzdělávání, řešením by mohla být právě konkurence soukromých škol. Škol, ve kterých bude víc pedagogů a třídy nebudou po 30 lidech. Škol, kde se téma bude probírat v pořadí, které bude žákům sedět. Škol, kde si žáci budou navzájem pomáhat. Škol, kde nikdo nebude „odsouzen“ k horší známce než 1. Škol, kde se budou probírat techniky pro práci s pamětí a kde žáci budou probírat takový objem informací, který si zapamatují. Škol, ze kterých budou vycházet absolventi, kteří nebudou mít pocit, že matematika je teoretická blbost bez praktického užití – naopak všechny předměty budou schopni aplikovat v praxi. Škol, ve které budou studenti motivovaní a cílevědomí.

Stálo by to možná pětkrát víc, než stojí školy dnes. Zatím. Khanova škola, fenomén Unschoolingu apod. už dnes dávají možná 80 % z výše zmíněného bez zvýšení nákladů. Školství se musí změnit a třeba někde existuje trik, jak toto vše zrealizovat a nemuset zvednout náklady na vzdělání pětinásobně.

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
8 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
vladimir.naprstek

Zaujal mne začátek bodu 6 (důležité jsou znalosti a nikoliv vzdělání). Myslím, že tady dochází k malému matení pojmů o tom, co je „znalost“ a co „vzdělání“. Podle celého článku soudím, že autor má o tento obor zájem a zkusím doporučit knihu nakladatelství Academia od Konrada Paula Liessmanna nazvaná „Teorie nevzdělanosti“ (http://www.academia.cz/teorie-nevzdelanosti.html).

Dovolím si své vysvětlení, proč nesouhlasím s tímto výrokem. Znalost je „vědomost o nějaké jednotlivosti“, kdežto „vzdělání“ je souhrn „vědomostí“ propojených do celku pomocí vazeb. Takže vzdělání je důležitější než hromada informací.

PS dle citované knihy informace je „rozdíl, který se v budoucnosti jako rozdíl projeví“. Hezké, že?

Martin Hassman

Souhlasím, wikipedie třeba popisuje vzdělání jako souhrn znalostí.

Petr Fiala

Z kontextu jsem jasne pochopil, ze autor pojmem ‚vzdelani‘ mysli papir, co clovek nakonec dostane. Nevidim v tom problem.

Ondřej Žára

…si myslím, že nelze aplikovat paušálně (ta kontrastní část, „matematiku se s adekvátním pedagogem a dostatkem času naučí každý“). Párkrát jsem k učení také trochu přičichl a dle mého názoru lze takové konstatování aplikovat jen na dobrovolné kurzy (viz bod 8 o motivaci). V obecném školství se prostě najdou takové „povahy“, které ani za milion let do některých kapitol neproniknou na úroveň řekněme lepší než dvojka/trojka. I s geniálním pedagogem.

Misaz

Na úvod řeknu že jsem na ZŠ (9. ročník). U nás je problém spíše v neochotě učitelů vůbec učit. Takový (bohužel reálný) extrém (skutečně) je náš matikář, který když potřebujeme opakovat, tak nám řekne knížka, stran 3. obsah, zapne počítač a chatuje si na seznamce. Když jsem nadanější a ptám se ho na něco navíc, tak mi vždycky řekne „Michale, dočkej času, střední škola“ (nebo vysoká, záleží jak moc po něm chci). Tímto jeho výuka končí. Pak ale opravdu půlka třídy nedokáže vydělit 2 čísla (celá, bez desetinných míst) bez kalkulačky (ještě že je mohli na přijímačkách používat) a 95% si myslí že matematika jsou jen nudné vzorečky, které nikdy nepoužijí.

Fuulll

Ta škola co popisuješ je absolutní extrém, který se jen tak nevidí. Mnoho základních škol které znám, ať už osobně, nebo z doslechu od svých známých, vyučuje kvalitně a možná až příliš mnoho. Některé obory člověk rozvijí dál, ale osobně jsem se už nikdy nesetkal s přírodopisem, chemií a velmi obsáhlou fyzikou, kterou jsme na základní škole měli. Naproti tomu na střední škole se člověk učí jen svůj obor, který si sám vybral a učitelé mu rádi pomohou se dále rozvíjet, pokud je nadanější, něž jeho spolužáci. Nakonec jen zmíním, že i další lidi, které znám, nikdy nepopisovali hodiny, tak jak je tu popisuješ ty. to ale neznamená že ti nevěřím, jen nechci, aby si lidi dělali negativní postoj ke školství.

S.

Hele, to co popisuješ je fakt smutné, bohužel obdobné historky jsem už slyšel.
Smutné na tom je i to, že těm dětem to často nevadí, naopak vítají „volnou hodinu“.
Na druhou stranu, mamka je učitelka (2 stupeň ZŠ, čj, dějepis, mediálka + outdoorové aktivity zaměřené na posilování vztahu ve třídě) a naopak poskytuje děckám mnohem více svého volného času a ve výsledku je to tak, že kolegyně/kolegové na ni koukají prozíravě, bo je oblíbenější, ředitelka to nedocení, zástupkyně se na ní ráda vozí a rodiče to nechápou a zastávají názor: „Proč se proboha neučí normálně? Proč dělají tyhle ‚zbytečnosti‘?“ a samozřejmě žádné mimořádné prémie nebo nějaký bonus ke mzdě nemá.
K proměně školství je nejprve potřeba proměnit přístup rodičů…

jurass17

Me by se zase libilo, kdyby se optimalizovalo to, co se ma ucit, na ZS, na SS, na VS. Kvantum informaci ktere se nam vtouka do hlavy, je prilis velke, ucinnost mi prijde mala.
Predtsavuju si to treba takto: misto uceni se o el. mag. indukci (na SS… a proc ne i na ZS), ruzne vzorce pro civky s ruznymi jadry atd. mi prijde vhodnejsi, aby ucitel proste prinesl do hodiny na kolene postavenou krystalku a treba i transmiter a vysvetlil vse na tom. Myslim ze ucinnost by byla velmi velka.
Misto toho, jak matikari uci matiku, rekneme integraly a derivace, by meli vic venovat pozornost jejich pouziti v praxi. Ze integral se v praxi implementuje jakozto suma a derivace jakozto rozdil dvou merenych vzorku, jsem se dozvedel az na VS a to jeste navic ne v matice, ale v analyze obrazu. Vsadil bych se, ze kazdy jeden matikar, ktery me od zakladni skoly az po VS ucil matiku by nevedel, co udela 1. derivace s cernobilou fotografii (s nadsazkou, na VS to mozna nekteri vi). Tedy: misto nekolika hodin, ktere matikar stravi ucenim integrau a derviaci, by mel radeji vzit cernobilou fotografii a nazorne ukazat studentum, co to ta derivace vlastne je.
Mohl bych pokracovat analogicky.

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.