Devel.cz Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják.cz DigiZone Slunečnice Vitalia TopDrive KupDnes Navrcholu NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Hlavní navigace

Názory k článku
Webdesignérův průvodce po HTML5 - pohyblivé obrázky

mmmmario aura:46
15. 6. 2010 1:56 Nový

Ukázka kódu

celé vlákno

V ukázce HTML kódy by měly být atributy v uvozovkách, nebo to HTML5 povoluje i bez uvozovek?

formát/kodek podle mě (kdyžtak mě opravte): formát je třeba H.264, který popisuje jak skládat snímky za sebe, jak využívat předchozí/budoucí snímky pro kompresi „je jen jeden“ a kodek je sw, který to dělá – komprimuje či dekomprimuje video, každý si může implementovat svůj třeba x264, ffmpeg apod. „je jich více“

Martin Malý aura:93
15. 6. 2010 2:30 Nový

Re: Ukázka kódu

celé vlákno

HTML povoluje atributy bez uvozovek, alespoň co vím.
S kodekem/formátem je to trošku nepřehledné. „Formát videa“ může označovat jak „formát videosouboru“ (mov, avi, …), tak i „kompresní formát“ (MPEG2, MPEG4 apod.), ale rozhodně častější je první význam. „Kodek“ zase může označovat jak algoritmus (MPEG), tak jeho konkrétní implementaci (ffmpeg). V článku je „formátem videa“ míněn formát videosouboru (tedy např. AVI nebo FLV) – vzhledem k tomu, že tyto formáty jsou obecné kontejnery a mohou obsahovat video i audio kódované různými algoritmy, a bylo zapotřebí odlišit, o jaký typ kontejneru jde. Je to konzistentní s označením „formát souboru .doc“ nebo „formát pdf“, „formát ZIP“. (Ostatně i ZIP může využít několik různých algoritmů, a používá se „soubor ve formátu ZIP“, nikoli „…ve formátu lzh v souboru typu ZIP“)
Vlastní algoritmy jsou označovány i slovem „kodek“ – tedy výraz „použitý kodek: H.264“ ve skutečnosti znamená „videostopa byla komprimována algoritmem H.264 pomocí nějakého kodeku (přesněji enkodéru), který tento algoritmus implementuje“. Slovo „kodek“ tedy vyjadřuje nejen konkrétní implementaci, ale přeneslo svůj význam i na vlastní algoritmus – byť je to nepřesné.
Podobně říkáme, že audiostopa byla zkomprimována MP3 kodekem, a myslíme tím „MP3 algoritmus implementovaný v nějakém kodeku“, aniž bychom specifikovali, jestli šlo o Fraunhofer MP3 codec nebo LAME. Prostě „nějaký MP3 kodek“.
Zvažoval jsem, zda ponechat nepřesné, ale vžité vyjádření, které je bližší webdesignérům (a které se používá v mnohých programech pro tvorbu videa), nebo zda se držet striktního výkladu „typ multimediálního kontejneru – kompresní algoritmus – kodek“, ale verze, kterou zvolil autor, mi nakonec připadala pro cílovou skupinu pochopitelnější a bližší intuitivnímu chápání („typ kontejneru“ nepochopil nikdo, ale na „formát videa“ řekli: „Jasně, AVI“).
Takže asi tak. Omluvte prosím tuto terminologickou nepřesnost v praktickém článku pro webdesignéry; až bude článek o videu pro programátory, bude se to v něm hemžit kontejnery, kompresními algoritmy a kodeky…

Jan Sládek aura:94
16. 6. 2010 14:37 Nový

Re: Ukázka kódu

celé vlákno

Martine, díky za ujasnění pojmů. :)
Jinak HTML5 skutečně umožňuje používat atributy hodně volně, třeba právě tak, jak je to u příkladu s tagem video.
… src=hixiebojuje.ogv controls …
To samé by se v XHTML (XHTML5) zapsalo takhle:
… src=„hixieboju­je.ogv“ controls=„controls“ …
Každý si musí rozhodnout sám, jak mu to vyhovuje. Osobně mi asi nejvíce sedí uvádět boolean atributy samotné (controls) a ty, které se vyplňují (src) dávat uvozovky.

Martin Hložek
Martin Hložek (neregistrovaný) 78.80.40.---
15. 6. 2010 7:57 Nový

WebM v Opeře

celé vlákno

Dovolil bych si jen poznámku k poslednímu seznamu „Přehled podpory jednotlivých formátů“. Včera vyšel nový test build Opery 10.6 (http://jdem.cz/fjjd9) a obsahuje už také podporu WebM formátu.

Radek Hulán aura:17
15. 6. 2010 10:41 Nový

degradace a praxe

celé vlákno

„A pro prohlížeče, které nepodporují [video], můžeme degradovat na flashový přehrávač. Dokonce již existují pěkné pluginy např. pro jQuery“ — to bude v praxi fungovat spíše opačně. Flash je „průmyslový standard“, používá jej cca 99% lidí, kodeky jsou u něj vyjasněné, akcelerace pomocí GPU funguje, vývojové nástroje také, stejně tak streaming tohoto videa. O další funkčnosti HTML5 / JS vs Flash není třeba psát, tam je Flash jasně lepší.
V praxi tedy stačí nabídnout Flash, a pokud jej dané zařízení nepodporuje (specifický případ iPad, iPhone), tak degradovat na HTML5 video – konkrétně H.264+ACC (MP4).
Offtopic PS: článku by prospělo, kdyby upustil od těch rozjařených hodnodících výrazů na nezralou technologii a zabýval se jen popisem ;)

pas
pas (neregistrovaný) 77.78.83.---
15. 6. 2010 14:12 Nový

Re: degradace a praxe

celé vlákno

No… :) ani já, jako velký příznivce Flashe, bych si netipnul, že Flash zůstane navěky používán na video. Jde-li o primitivní obdélníček s videem, není důvod nepoužít HTML tag video (samozřejmě ne hned, ale až se to v budoucnu stabilizuje). Stejně jako nepoužijeme Flash pro statický obrázek, přestože to taky jde. Flash se hodí pro streamování, pro přenos obrazu z kamery, pro následné zpracování videoobrazu (filtry, transformace…), pro kreativní ovládací prvky, maskování, práci s metadaty, atd. atd… (zvláště, když také bude podporovat VP8).
Mimochodem, asi to Zdrojákem neproběhlo, ale nedávno byl uvolněn Open Source Media Framework pro flashové video:
http://osmf.org/
Prostě, řečeno s Adobe – we love choice. :)

Radek Hulán aura:17
15. 6. 2010 14:51 Nový

Re: degradace a praxe

celé vlákno

„Flash zůstane navěky používán na video“ – to jsem přece nepsal :) Píšu o realitě dneška, a tou je Flash, plus jeho případná degradace na HTML5 pro zařízení, co jej nemají (Apple).

Michal Aichinger
15. 6. 2010 15:13 Nový

Re: degradace a praxe

celé vlákno

Navíc firmy cpou do videa reklamy, před, za, při přehrávání chtějí posílat na server, že se přehrává, atd. a to se zatím se značkou VIDEO dělat nedá. Proto zatím flash vítězí.

Jakub Onderka
Jakub Onderka (neregistrovaný) ---.cust.avonet.cz
15. 6. 2010 16:08 Nový

Re: degradace a praxe

celé vlákno

Ale dá, navíc celkem jednoduše.

Martin Malý aura:93
15. 6. 2010 17:05 Nový

Re: degradace a praxe

celé vlákno

Pláčeš na špatném hrobě: „Degradation“, česky (ne)překládáno jako „degradace“, je ve webdesignu technický pojem, nikoli hodnotící. Když na novou technologii (třeba CSS3) není některé zařízení připraveno, a je mu nabídnuta „starší alternativa“, nazýváme tento postup „degradací“. K ujasnění významu pojmu „degradation“ ve webdesignu doporučuji též http://zdrojak.root.cz/clanky/graceful-degradation-vs-progressive-enhancement/
Jen k tomu PS, Radku: „Rozjařené hodnotící výrazy“ v textu vidíš přesně kde (když už máme jasno v té degradaci)?

pas
pas (neregistrovaný) ---.net.upc.cz
15. 6. 2010 18:26 Nový

Re: degradace a praxe

celé vlákno

To je samozřejmě pravda, ale jen bych u těch alternativ místo „starší a novější“ použil spíš „horší a lepší“, „přirozená a … ohackovaná :)“, apod. To se může lišit případ od případu. V oblasti (obyčejného) videa souhlasím, že asi bude degradace tím směrem, jak popisuje článek, protože přehrávání v HTML je přirozenější. V oblasti např. animovaných reklam a podobných věcí ale může být situace opačná – primární přehrávání SWF ve Flash Playeru, s degradací do JS renderování (Smokescreen, apod.). Může se to měnit v čase, souvisí to s mnohem více faktory než je „starší a novější technologie“ a hlavně – ukáže praxe (což chtěl asi hlavně Radek říct).

Martin Malý aura:93
15. 6. 2010 18:41 Nový

Re: degradace a praxe

celé vlákno

Opakuji: „Degradation“ je ve webdesignu neutrální pojem, vyjadřující „odstoupení“ od nové vylepšené technologie v zařízeních, které ji nedovolují zpracovat (v protikladu k „enhancement“, viz výše zmíněný odkaz). Obávám se, že číst slovo „degradace“ v tomto případě coby ekvivalent pro „zhoršení“ je pouze problém neznalosti webdesignérské terminologie.

pas
pas (neregistrovaný) ---.net.upc.cz
15. 6. 2010 20:24 Nový

Re: degradace a praxe

celé vlákno

Já tomu pojmu přece rozumím a od začátku souhlasím. Radek Hulán mu myslím taky rozumí, pouze odhaduje, že degradace povede opačným směrem – zařízení, která nemají nový Flash Player 10.1, použijí staré HTML5. ;-)) Já si to nemyslím (myslím si to třeba ovšem v případě reklamních animací), ale jak to opravdu bude, ukáže až praxe.

Martin Malý aura:93
15. 6. 2010 20:37 Nový

Re: degradace a praxe

celé vlákno

Chápu, jak vás to slovo dráždí svým druhým významem a že je „politicky neúnosné“ přijmout tvrzení „degradovat k Flashovému přehrávači“. Ale vývoj videa na webu v čase je jasný: RealVideo a spol. → Flash → HTML5 Video. Tedy od specifických pluginů přes obecný plugin až k funkci zabudované přímo do prohlížeče… Krok z prohlížeče zpět k pluginu (v prohlížečích, které funkci zabudovánu nemají) je zkrátka označován jako „degradation“, bez ohledu na čísla verzí Flashe a HTML.
Ten fór se starým HTML5 a novým Flash 10.1 je ale moc dobrý. ;)

pas
pas (neregistrovaný) ---.net.upc.cz
15. 6. 2010 20:51 Nový

Re: degradace a praxe

celé vlákno

Vůbec mě to nedráždí, už potřetí opakuju, že si (narozdíl od Radka Hulána) myslím, že video v HTML je přirozenější než ve Flashi a těším se na něj. Degradace k flashovému přehrávači pak bude pravděpodobný přirozený scénář.
Pouze jsem se zamyslel, jak to Radek myslel – psal svůj tip na budoucí realitu, nikoliv hodnocení. Technologie se vyvíjejí a podle toho, která bude v daném čase výhodnější (což je samo o sobě výsledek mnoha faktorů), se bude degradovat směrem A->B nebo B->A nebo dokonce oběma směry, v různých aplikacích týchž technologií.

pas
pas (neregistrovaný) ---.net.upc.cz
15. 6. 2010 20:57 Nový

Re: degradace a praxe

celé vlákno

Uvedu jiný příklad – odpradávna se princip „degradation“ používal při nahrazení flashové animace animovaným GIFem. A to přesto, že k primární technologii byl zapotřebí plugin, zatímco k té degradované nikoliv. Plugin-neplugin totiž není všechno, uživateli je to úplně fuk, jde o výsledek. Flash nebo Silverlight budou samozřejmě s HTML soupeřit i nadále i v tom videu. No a pokud se hypoteticky ukáže, že dosahují lepších výsledků než HTML video, tak asi jen masochista by je nevyužíval. To je evoluce skrze konkurenci, buďme za ni rádi.

Martin Malý aura:93
15. 6. 2010 21:10 Nový

Re: degradace a praxe

celé vlákno

V začátcích webu byly animace řešené GIFem, pak přišla novější technologie, a pro prohlížeče, co novější technologii nemají, je „degradation“ animovaný GIF. S pluginama to nemá nic společného.
Další diskuse je, myslím, zbytečná – základem celého „sporu“ bylo chápání slova „degradace“, a to chápeme, jak jsme si teď ujasnili, stejně. Pro hovory o kvalitě videopřehrávačů navrhuju založit nové vlákno. :)
Ostatně si dovedu představit prohlížeče či knihovny, které budou, v případě Vámi popsané „vyšší technické kvality videa ve Flashi“, interně překládat tag video jako embedded flash objekt. :)

Radek Hulán aura:17
17. 6. 2010 13:34 Nový

Re: degradace a praxe

celé vlákno

Když si Martine přečteš ty komentáře a článek, v němž se hovoří o „… můžeme degradovat na flashový přehrávač. Dokonce již existují pěkné pluginy např. pro jQuery ..“, tak autor zastává rozjásaný (a ničím nepodložený) názor, že HTML5 je použitelné dnes, či dokonce v něčem lepší nebo snad „výhodné“, což prostě není pravda. Dělat video přehrávač pro Flash je nutnost, pro HTML5 volba, a to pouze díky nepodpoře Flashe v iPhone a iPadu.
V ČR se to dá ignorovat (pro video na mobilu je potřeba 3G připojení a to není skoro nikde, Youtube stejně funguje přes speciální aplikaci), takže jen v USA se skutečně k degradaci Flashe na HTML5 video musí sáhnout.
Ty hodnotící prvky typu „vyzkoušejte si nové tagy, je to super, pro nepodporu v prohlížečích tam plácenete Javascript“, to je nadšení, ale ne realita. Čláánku to škodí, na druhou stranu, někdo nenadšený by jej vůbec nenapsal, a to by byla ještě větší škoda :)

JB+
JB+ (neregistrovaný) ---.ais-servis.cz
13. 7. 2010 14:44 Nový

Re: degradace a praxe

celé vlákno

ty ses dobre mimo

Patrik Ján
Patrik Ján (neregistrovaný) ---.212-5-197.telecom.sk
29. 7. 2010 14:18 Nový

Re: degradace a praxe

celé vlákno

Degradujeme vzhľadom na funkčnosť, nie vzhľadom na technológie. Čiže video, ktoré reaguje na pohym myšou po webstránke budeme degradovat z Flash na HTML5 a video tvorené animáciou vektorov s fade efektami, ktoré sú vo flashi natívne, degradujeme na tiež z HTML5 na Video. Osobne tento pojem chápem takto. Nie v súvislosti v vývojom tej ktorej technológie.

Patrik Ján
Patrik Ján (neregistrovaný) ---.212-5-197.telecom.sk
29. 7. 2010 14:39 Nový

Re: degradace a praxe

celé vlákno

„a video tvorené animáciou vektorov s fade efektami, ktoré sú vo flashi natívne, degradujeme na tiež z HTML5 na Video“
myslené samozrejme „z Flash na Video“ pardon

Peter Kahoun aura:100
21. 6. 2010 1:13 Nový

Re: degradace a praxe (terminologie)

celé vlákno

Z mého pozorování není pravda, že degradation nemá hodnotící konotaci. Ano, má, ale většinou je mírněna přívlastky jako „graceful“ (které Honza Sládek ve svém jazyce bohužel někdy vynechává).
(Chtěl-li bych být neutrální, nebylo by lepší mluvit o fallbacku?)
Gracefull degradation vnímám jako poskytnutí *neplnohodnotné* náhrady, tedy z nějakého pohledu k degradaci (poklesu kvality) dochází (například v dojmu uživatele).
Příklad 2: gracefull degradation (v CSS): rgba(255,255,­255,0.8) ⇒ #eee (degradace v původním smyslu je zřejmá).
Příklad 2: kvalitativně stejná náhražka (opět CSS): opacity:0.8 ⇒ filter: alpha(opacity=80);
Takže bych se ptal, jestli je flashový přehrávač videa plnohodnotnou náhradou za HTML5 video, anebo horší, anebo lepší a z toho bych vyvozoval, kterým směrem by se mělo fallbackovat. Problém asi bude, že z nějakého hlediska je flash lepší a zároveň z jiného horší. (Jaké jsou tady argumenty?)
Zajímalo by mě také: jak (technicky) vypadá fallbackování flash->html5 a html5->flash?

Bronislav Klučka aura:36
21. 6. 2010 23:08 Nový

Re: degradace a praxe (terminologie)

celé vlákno

html5->flash
prohlížeč vezme to první, čemu bude rozumět, tzn. h264+acc(mp3), pokud ne, potom theoru+vorbis, pokud ne, potom flash:
<video width=„320“ height=„250“ controls=„controls“ poster=„poster.jpg“ id=„video“>
<source src=„http://b­auglir.com/nir­vana.mp4“ />
<source src=„http://b­auglir.com/nir­vana.ogg“ />

<object classid=„clsid:d­27cdb6e-ae6d-11cf-96b8–444553540000“
codebase=„http://d­ownload.macro­media.com/pub/shoc­kwave/cabs/flash/swfl­ash.cab#versi­on=9,0,0,0“ width=„650“ height=„555“ id=„VideoPlayer“
>
<param name=„allowScrip­tAccess“ value=„*“ />
<param name=„allowFu­llScreen“ value=„true“ />
<param name=„movie“ value=„flvpla­yer2.swf?vide­o=nirvana.flv“ />
<param name=„image“ value=„poster.jpg“ />
<param name=„quality“ value=„best“ />
<embed src=„flvplayer2­.swf?video=nir­vana.flv“ quality=„best“ width=„640“ height=„500“ name=„VideoPlayer“
allowScriptAc­cess=„*“ allowFullScre­en=„true“ type=„application/x-shockwave-flash“
pluginspage=„http://w­ww.macromedia­.com/go/getflashpla­yer“ />
</object>
</video>

tewy
tewy (neregistrovaný) ---.83.broadband12.iol.cz
15. 6. 2010 21:55 Nový

Re: degradace a praxe

celé vlákno

jj, standardni sada der do systemu s jejichz opravou si adobe moc prace nedava,
castecna funkcnost na windows (katastrofalni nefunkcnost na jinych platformach), neschpnost adobe za 7 let vytvorit 64bit verzi – v tom je flash jasne lepsi

Martin Malý aura:93
15. 6. 2010 21:56 Nový

Re: degradace a praxe

celé vlákno

Flamewar na téma „Flash je zlo!!!“ tu už několikrát proběhl, je zbytečné rozpoutávat další.

M D aura:46
M D
17. 6. 2010 9:21 Nový

atribut "poster"

celé vlákno

Proc se ten atribut videa nejmenuje treba „thumbnail“?

Kibo
Kibo (neregistrovaný) 212.96.172.---
17. 6. 2010 16:33 Nový

Pochvala

celé vlákno

Skvělý článek, díky.
Tom

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem