AdBlock není vražda!

glosa psací stroj

Už jste slyšeli, že ten, kdo si blokuje reklamu, je příživník, ujídá provozovateli stránek ze zisku a vůbec se chová nemorálně? Že AdBlock ničí webový ekonomický ekosystém a nabourává „normální“ ekonomické vztahy? Ano? A není to třeba naopak? Není normální AdBlock a nenormální reklama? Minimálně některá…?

Před několika dny jsem četl srdceryvný článek o tom, proč by webdesignéři neměli používat AdBlock. Autor jmenoval hnedle několik argumentů – že AdBlock narušuje webovou ekonomiku, „dnes možná ne, ale co kdyby to dělali všichni?!“, že jeho používání je sebestředné a že AdBlock pokřivuje designérům pohled na to, jak vypadá „normální web“. Což o to, webdesignéři by měli mít představu o tom, jak vypadá web i s reklamou, ale co ten zbytek? Úhrnem tam plus mínus vyšlo, že AdBlock je špatný a kdo jej používá, ten má na rukou krev ubohých provozovatelů webů…

Leda houby s octem! To je pořád stejné nesmyslné fňukání o tom, jak svobodný trh, kde si zákazník může rozhodovat o tom, co chce a co ne, někomu ubližuje…

Problém (či spíš „problém“) AdBlocku má ne dvě, ale tři strany. Na jedné straně je uživatel, na druhé provozovatel webu a na třetí ten, kdo si kupuje reklamní plochu. Do sporů o blokování reklamy ale vstupují převážně první dvě strany.

Uživatelé se chovají tržně: Berou informace, které jsou k dispozici bezplatně. Chápou, že reklama provozovatele živí, tak ji tolerují, pokud jim nebrání v tom, co chtějí. Dokud reklama zabírá nejvýš 30 – 40 procent pozornosti, tak je, řekněme, přijatelná. Přijatelnost reklamy roste, když přináší uživateli něco, co ho zajímá. Když přijdu na web hledat informace o fotoaparátech, tak reklamu obchodu s fotoaparáty nejen toleruji, ale dokonce ji i uvítám (pokud bude nabízet třeba slevu). Reklama na půjčku bude pro mne neutrální, reklamu na spoření či třeba na nové auto budu vnímat negativně.

Míra negativního vnímání poroste s tím, jak moc bude nevítaná reklama vlezlá. Obecně moc neprudí textová reklama, když je navíc kontextová, je to lepší (a má i vyšší konverzní poměr). Když bude reklama na auto někde dole, nahoře v liště, na boku, nenápadně, nevšimnu si ji. Jenže ona nebude nenápadná; bude řvát, bude blikat, bude dělat nějaké nápadné věci, jen abych si jí všiml. Bude troubit, bude dělat Vžžžžžm, nebo se roztáhne přes celou stránku a bude mě nutit kliknout na „ Zavřít...“ To kliknu; ale pravděpodobně na  Zavřít celou stránku.

A co jako čeká? Že jsem si přišel počíst o fotoaparátu, a když tohle uvidím, tak si uvědomím, že bych si vlastně mohl koupit i auto? Že se mi značka zapíše do podvědomí? To možná ano, ale bude to uloženo v kyblíku na emocionální odpadky s nápisem „opruz“. A já nerad chodím na stránky, kde mi servírují opruz. Nazývejte to třeba sebestředným chováním, nebo klidně snahou nevnímat svět, jaký skutečně je, ale je to tak: Nechci se nechat prudit, když nemusím!


Autor: sxc.hu

Nezlobte se na mne, ale argumentovat, že „strpěním opruzu“ jaksi pomáhám provozovateli stránek k zisku, a že jsem tedy povinen strpět opruz za to, že mi ostatní obsah dává zadarmo, je naprostý nesmysl. Od toho, abych podpořil provozovatele, jsou (mikro)platby, ne reklama. Je to jako nabízet zdarma chleba se štěrkem („Máte chleba zdarma, tak musíte sníst i štěrk, protože nám štěrkovny platí za zvýšení odbytu!“). Nikoli! Když chcete nabízet chleba, tak si buď sežeňte sponzora v pekárnách, nebo ho prodávejte. Jestli chcete nabízet chleba zdarma a nemáte sponzora, co ho zaplatí, tak k němu prodávejte třeba marmeládu a vydělejte si na rozdávání, ale nenuťte každého, co sáhne pro krajíc, aby sežvýkal i lžíci písku!

Provozovatelé stránek fňukají a nejraději by AdBlock zakázali, protože mají pocit, že jim ujídá ze zisku. Že lidé, kteří mají AdBlock, jsou cosi jako „černí pasažéři“, co se vezou za peníze ostatních, a tím jim tedy způsobují škodu, pokřivují statistiky a snižují zisky. Je to stejná logika jako ta, která říká, že sto lidí, co si zkopírovalo film, vygenerovalo ztrátu (100 x cena vstupenky) Kč. Stejná – a stejně nesmyslná.

AdBlock je minoritní záležitost, používaná lidmi, kteří na webu tráví mnoho hodin denně – většinou pracovně. Pro ně je důležité, že se stránky načítají rychleji, že prohlížeč nepadá na nedostatek paměti, že se mohou soustředit na informace… Ostatně pro klid vaší duše: Stejně by na nekontextovou reklamu neklikli, ani kdyby se jim ukázala.

Na druhé straně třeba můj tchán, který používá web zřídka a jeho toulky začínají na homepage Seznamu, po mně chtěl AdBlock vypnout. Prý se na ty reklamy rád podívá, protože tam občas najde něco zajímavého. On tam stráví týdně pár desítek minut, to se asi strpět dá. Takže strach, „že by to používali všichni“, rozhodně není na místě.

AdBlock není zabiják webové ekonomiky, ale regulační mechanismus. Je to predátor, který brání přemnožení králíků. Když se zvýší počet obtěžující reklamy nebo stupeň pruzení, vzroste používání AdBlocku, to je pochopitelná reakce. Bohužel, AdBlock přitom pošle do pekel většinu reklamy, i tu, která byla „pod prahem nesnesitelnosti“. Ale řečeno s Mistrem: Neplačte, můžete si za to sami!

Nemluvili jsme totiž zatím o třetí straně celé záležitosti, a to o zadavatelích reklamy. Jejich postavení je v celém sporu poněkud asymetrické: Mohou si dovolit do reklamního prostoru, který si koupili, nacpat téměř cokoli, protože oni drží v ruce peníze na provoz webu. Pokud své snažení přeženou a uživatelé zareagují tím, že nasadí AdBlock, tak je za toto rozhodnutí bit provozovatel webu, nikoli zadavatel reklamy. Ale nikde moc neslyšíme, že by provozovatelé nadávali inzerentům za to, že jejich reklama je agresivní a obtěžující, že takovou na svých stránkách nechtějí, protože jim odhání uživatele, nebo ještě hůř: vede k instalaci AdBlocku. Neslyšíme – asi proto, že se obávají, že by přišli o příjem („Nechcete naši uřvanou blikající reklamu? No prosím, půjdeme jinam, kde o naše peníze stojí…“), a to si pak člověk herdek dobře rozmyslí… To se líp nadává uživateli za to, že má AdBlock a že je pro nás nikoli příjem, ale výdaj, či spíš ztráta.


Autor: sxc.hu

Kdo tedy pokřivuje webovou ekonomiku? Je to provozovatel, co se bojí pípnout a na svých stránkách strpí offtopic agresivní reklamu, protože nemá (=neumí najít) jiný zdroj příjmu? Nebo je to zadavatel reklamy, kterému je jedno, jaký má reklama výkon, jen lije miliony do „rozpohybovaných letáků“, protože má badžet, který proinvestuje? Nebo je to uživatel, který se rozhodl, že bezplatný chleba chce, ale písek zahodí?

Provozovatelé tvrdí, že to je od uživatelů neetické a že kdyby se takto chovali všichni, tak internet zkrachuje. Já tvrdím, že ten, kdo se chová hloupě, jsou právě fňukající provozovatelé, kteří nepřekročili mentální obzor banneru a interstitialu. Když nahradí nesmyslnou (ale asi dobře placenou) reklamu „per view“ reklamou kontextovou a výkonovou, nebudou jejich uživatelé mít důvod instalovat AdBlock (krom absolutních areklamistů a ideových odpůrců komerce). Pokud se jejich rozhořčení bude dál obracet výhradně proti zákazníkům, nikoli proti zadavatelům reklamy, přijdou brzy o obojí, a bohužel nejen oni, ale i spousta dalších.

AdBlock si my, uživatelé, totiž neinstalujeme proto, abychom poškodili provozovatele stránek! Instalujeme ho proto, abychom jim řekli, že nám na reklamě, kterou nám servírují, něco vadí tak moc, že překonáme lenost a zablokujeme ji! Není to naše zpovykanost, sebestřednost ani překrucování světa k obrazu našemu.

Pokud se vám to, milí provozovatelé, nelíbí, začněte s nápravou od sebe. Třeba tím, že vyhodíte přeřvané blikající bannery a místo nich dáte něco, co bude k tématu. Že vám to nezaplatí náklady? Hm, to si asi budete muset najít zdroje někde jinde dřív, než si vaši čtenáři najdou jiné stránky. Bude to těžší než fňukat, že někdo nekouká na reklamu, co mu servírujete, a volat po zákazu reklamních filtrů, to bezesporu; ale pokud to zvládnete, prospějete tím nejen sobě, ale i té webové ekonomice, kterou se tak oháníte a o jejíž stav máte tak dojemnou starost.

Začal programovat v roce 1984 s programovatelnou kalkulačkou. Pokračoval k BASICu, assembleru Z80, Forthu, Pascalu, Céčku, dalším assemblerům, před časem v PHP a teď by rád neprogramoval a radši se věnoval starým počítačům.

Věděli jste, že nám můžete zasílat zprávičky? (Jen pro přihlášené.)

Komentáře: 214

Přehled komentářů

Pavel Hajek souhlasim
xurfa Re: souhlasim
Grovik Re: souhlasim
kowy Re: souhlasim
Satai Souhlas... a nesouhlas
VfB Re: Souhlas... a nesouhlas
MichalekII Re: Souhlas... a nesouhlas
pb Re: Souhlas... a nesouhlas
multi Re: Souhlas... a nesouhlas
pepak Re: Souhlas... a nesouhlas
Pavel Lahoda Re: Souhlas... a nesouhlas
pepak Re: Souhlas... a nesouhlas
MichalekII Re: Souhlas... a nesouhlas
pepak Re: Souhlas... a nesouhlas
jehovista Re: Souhlas... a nesouhlas
:-) Re: Souhlas... a nesouhlas
reklamozrout Re: Souhlas... a nesouhlas
Palmik Re: Souhlas... a nesouhlas
VfB Re: Souhlas... a nesouhlas
Jiří Bažant Re: Souhlas... a nesouhlas
já jsem nebezpečnej a zlej, bubu bubu Re: Souhlas... a nesouhlas
VfB Re: Souhlas... a nesouhlas
J Re: Souhlas... a nesouhlas
MichalekII Re: Souhlas... a nesouhlas
Cechjos Re: Souhlas... a nesouhlas
Lokutus Re: Souhlas... a nesouhlas
Umi Re: Souhlas... a nesouhlas
evzen Re: Souhlas... a nesouhlas
Balage2 Re: Souhlas... a nesouhlas
jehovista Re: Souhlas... a nesouhlas
Milan Re: Souhlas... a nesouhlas
PetrV Re: Souhlas... a nesouhlas
SlovaN Re: Souhlas... a nesouhlas
Mi.Chal. Re: Souhlas... a nesouhlas
Dtx Re: Souhlas... a nesouhlas
krakonoš Re: Souhlas... a nesouhlas
J Re: Souhlas... a nesouhlas
Sten Re: Souhlas... a nesouhlas
remet Re: Souhlas... a nesouhlas
Michal Kubeček Re: Souhlas... a nesouhlas
vlabra Re: Souhlas... a nesouhlas
Pavel Re: Souhlas... a nesouhlas
krakonoš Re: Souhlas... a nesouhlas
Mi.Chal. Re: Souhlas... a nesouhlas
Ifo Re: Souhlas... a nesouhlas
VfB Re: Souhlas... a nesouhlas
Sam Re: Souhlas... a nesouhlas
Sten Re: Souhlas... a nesouhlas
Pavel Re: Souhlas... a nesouhlas
Krakonoš Re: Souhlas... a nesouhlas
J Re: Souhlas... a nesouhlas
pb Nepochopení
v6ak FlashBlock
qaxi Re: FlashBlock
Dtx Re: FlashBlock
vetesnik Naprostý a totální souhlas
x Přesně
Cts Nejvíc práce nám šetří samotní reklamoví agregátoři
v6ak Re: Nejvíc práce nám šetří samotní reklamoví agregátoři
Satai Re: Nejvíc práce nám šetří samotní reklamoví agregátoři
Cts Re: Nejvíc práce nám - v součansé době - šetří samotní reklamoví agregátoři
VM použitelnost
VM BTW, co s video reklamou?
pepak Re: BTW, co s video reklamou?
X125 V principu souhlas
Dtx Re: V principu souhlas
Yossarian absolutni nesouhlas
Lokutus Re: absolutni nesouhlas
MarSik Re: absolutni nesouhlas
Yossarian Re: absolutni nesouhlas
Lokutus Re: absolutni nesouhlas
ukarr Re: absolutni nesouhlas
Satai Re: absolutni nesouhlas
Lokutus Re: absolutni nesouhlas
ukarr Re: absolutni nesouhlas
je prý povinná Re: absolutni nesouhlas
Reo Re: absolutni nesouhlas
Jirka kecy
v6ak Re: kecy
keff Re: kecy
Pavel Hajek Re: kecy
Jirka Re: kecy
Lokutus Re: kecy
Jirka Re: kecy
Lokutus Re: kecy
Petr Re: kecy
100% Lenin Re: kecy
melkor Re: kecy
Kuba Turek Re: kecy
Pavel2 Re: kecy
X125 Takto si představuji web
Michal Re: Takto si představuji web
X125 Re: Takto si představuji web
tom Re: Takto si představuji web
David Ježek žasnu
pepak Re: žasnu
MarSik Re: žasnu
Earl Re: žasnu
Adblock Re: žasnu
pryč s reklamou Re: žasnu
levičák (ano) Re: žasnu
Justas Re: žasnu
fanoush Re: žasnu
jehovista Re: žasnu
vlabra Re: žasnu
Pavel2 Re: žasnu
Barbar Re: žasnu
krakonoš Re: žasnu
Pavel2 Re: žasnu
eee Re: žasnu
Parnamwulan Re: žasnu
Matej -GIF -Flash
Lokutus Strhané billboardy, anarchie, chuligánství...
Přezdívka Re: Strhané billboardy, anarchie, chuligánství...
m&m Re: Strhané billboardy, anarchie, chuligánství...
Lokutus Re: Strhané billboardy, anarchie, chuligánství...
Satai Re: Strhané billboardy, anarchie, chuligánství...
Lokutus Re: Strhané billboardy, anarchie, chuligánství...
Jirka P Re: Strhané billboardy, anarchie, chuligánství...
Pavel2 Re: Strhané billboardy, anarchie, chuligánství...
krakonoš Re: Strhané billboardy, anarchie, chuligánství...
Přezdívka je povinná Re: Strhané billboardy, anarchie, chuligánství...
Radek Hulán Re: Strhané billboardy, anarchie, chuligánství...
Lokutus Re: Strhané billboardy, anarchie, chuligánství...
1 Re: Strhané billboardy, anarchie, chuligánství...
Okoun Redakčně smazáno
Pavel2 Re: Redakčně smazáno
Zed Re: Redakčně smazáno
Jakub Vrána Všem to může být jedno
Čelo Re: Všem to může být jedno
kraag Re: Všem to může být jedno
BLEK. Re: Všem to může být jedno
Pavel Re: Všem to může být jedno
Jakub Vrána Re: Všem to může být jedno
100% Lenin Re: Všem to může být jedno
šoumenvodnetbooku Adblock na netbooku
Tom Vlastnictvo prostriedkov.
milan Re: Vlastnictvo prostriedkov.
b.f.u. Re: Vlastnictvo prostriedkov.
petrvlk Re: Vlastnictvo prostriedkov.
prcek Re: Vlastnictvo prostriedkov.
Pavel2 Re: Vlastnictvo prostriedkov.
aldik flash
Mr.Slider Re: flash
pas Re: flash
Bob (Mikro)platby?
Lokutus Re: (Mikro)platby?
jehovista Re: (Mikro)platby?
1 Re: (Mikro)platby?
Petr Jak na to aby Vám lidi adBlockem nekradli?
Hosti Re: Jak na to aby Vám lidi adBlockem nekradli?
petrvlk Re: Jak na to aby Vám lidi adBlockem nekradli?
Pavel2 Re: Jak na to aby Vám lidi adBlockem nekradli?
maertien Mikroplatby
abcdefgh reklama
ms A není čirou
andrej adblock+ element hiding helper
andrej Re: adblock+ element hiding helper
Kuba Turek Re: adblock+ element hiding helper
bauglir :)))
Paja Boze muj...
Jožko Re: Boze muj...
Lokutus Re: Boze muj...
X125 Re: Boze muj...
imploder Re: Boze muj...
X125 Re: Boze muj...
imploder Re: Boze muj...
keff Re: Boze muj...
krakonoš Re: Boze muj...
Froggy Re: Boze muj...
martin zákaz spamfiltra
kpdkpo Re: zákaz spamfiltra
petrvlk i na root.cz
X125 Re: i na root.cz
BLEK. Placení za obsah pomocí reklam
Lokutus Re: Placení za obsah pomocí reklam
BLEK. Re: Placení za obsah pomocí reklam
kraag jasny
jehovista Re: jasny
Pavel2 Re: jasny
krakonoš Re: jasny
Pavel2 Re: jasny
pantaril proc neplatit za klik?
pantaril jeste k problemu financovani webu
multi vystizne
Yokotashi AdBlock zatim nepouzivam, ale ...
PR MM zase exceluje
keff Re: MM zase exceluje
lolek fňukání
Seneka perfektní článek
jehovista Re: perfektní článek
Uživatel internetu Re: perfektní článek
Petr Drobná poznámka
sxc.hu Re: Drobná poznámka
Ifo Flash
rooobertek NoScript
Froggy Re: NoScript
Lee Požadovat podíl z výnosu takovéto reklamy
hdm AdBlock je dobra vec
ic Co detekce blokování reklam?
kraag Re: Co detekce blokování reklam?
Sten Re: Co detekce blokování reklam?
ic Re: Co detekce blokování reklam?
itsh jednoduché pravidlo
Froggy Nejsem povinen reklamu zobrazovat!
Juhele souhlas
asystematic Pane Malý..
Delltar jen tak mimochodem
anonymais Nesúhlasím
Tomas_Vojta Jak na návštěvníky webu s adblockem + vyhodnocení přístupu v google analytics
Šimon Formánek Nechápu ani ty, kdo dělají weby zdarma promořený reklamou, ani ty, kteří je čtou
Yusif Je mi jedno jestli to je nelegání
Komar63 souhlas
foxxx adblock je spása
Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=3261