Agilní vývoj
Dobrý programátor musí znát nejen taje programovacího jazyka a mít přehled o technikách a frameworcích. Měl by znát i teorii programování či metodiky práce. A právě metodikám vývoje je věnován seriál Jiřího Knesla.
Zobrazit 3 články »Aplikace pro Windows Store v HTML5
Nové uživatelské rozhraní Windows 8 přináší nový způsob vytváření aplikací. Všechny aplikace, které se instalují z Windows Store, jsou postaveny na nové systémové knihovně Windows Runtime.
Zobrazit 6 článků »Cloud computing prakticky
Cloud computing je bezesporu jedním z nejdiskutovanějších IT termínů dneška a názory na něj se liší, od nekritického přijímání až po naprosté odmítání. V seriálu se pokusíme tento pojem zbavit tajemství a ukážeme si, jak lze služby cloudů prakticky využít.
Zobrazit 4 články »CoffeeScript
JavaScript s pořádnou dávkou syntaktického cukru...
Zobrazit 2 články »CSS frameworky
CSS frameworky nejsou užitečné jen pro úzkou skupinu CSS kodérů. Designéři ocení šablony postavené na gridu a platformu pro komunikaci s kodéry. Programátoři zase získají jednoduchý nástroj pro rychlé prototypování. A ti nejdůležitější — uživatelé? Díky kvalitní typografii jim usnadníme práci s obsahem.
Zobrazit 2 články »Do hlubin implementací JavaScriptu
Seriál se zabírá problematikou implementací jazyka JavaScript. Představí některé obecné problémy implementací dynamických jazyků a následně se soustředí na jednotlivé implementace JavaScriptu v prohlížečích.
Zobrazit 14 článků »Doctrine 2
Novinky v druhé verze ORM knihovny Doctrine
Zobrazit 12 článků »Dotykové ovládání a JavaScript
Upravené ukázky z připravované knihy o vývoji mobilních aplikací v HTML5, která vyjde během roku 2012 v nakladatelství Zoner.
Zobrazit 3 články »E-shop pomocí moderních technologií
Seriál o tvorbě internetového obchodu. V jeho průběhu bude vytvořen klasický e-shop pro fiktivní společnost postavený na moderních technologiích.
Zobrazit 15 článků »Gradle - moderní nástroj na automatizaci
Gradle je nástroj na automatizaci. Potřebujete udělat build, mít Continuous Integration, zprovoznit deployment, generovat dokumentaci, připravit release, dojít nakoupit a vyvenčit psa? Gradle je to pravé pro vás! Gradle je něco jako Ferrari, Land Rover a Mini Cooper v jednom. A funguje to.
Zobrazit 3 články »Grafické knihovny
Představíme vám Raphaël a Artisan, dvě šikovné knihovny.
Zobrazit 2 články »Grafová databáze Neo4j
90% všech dat na světě bylo vytvořeno v posledních dvou letech. Značně se také změnila struktura a zvýšila propojenost dat, které lidstvo generuje, zpracovává a ukládá. Důsledkem toho se zrodilo mnoho alternativ k relačním databázím, které se často souhrnně označují termínem NoSQL. V seriálu si představíme jednu z nich, a to open-source grafovou databázi Neo4j.
Zobrazit 4 články »Happstack: Webový framework v Haskellu
Webový framework Happstack je postaven na funkcionálním jazyce Haskell. Vývoj webových aplikací pomocí jazyka deklarativního paradigmatu je pro běžného vývojáře něčím těžko představitelným. V tomto miniseriálu si proto společně ukážeme základní koncepty a naučíme se vytvářet jednoduché aplikace.
Zobrazit 3 články »Hezký kód
Programování nespočívá jen v zapsání algoritmu v určitém programovacím jazyku tak, aby výsledek fungoval – tedy syntakticky a sémanticky správně. To je u programování samozřejmost. Programátoři ale často zapomínají, že po nich budou číst kód i jiní, někdy i oni sami. Napsat kód nejen správně, ale i „hezky“, pak ušetří spoustu práce.
Zobrazit 3 články »Hrajeme si s Djangem
Django, webový framework napsaný v Pythonu, staví na principech maximální produktivity a znovupoužitelnosti. Neustále se vyvíjí a začíná se stávat populárním i mezi českými webovými vývojáři.
Zobrazit 16 článků »IMA.js: framework od Seznam.cz
Představíme si základy javascriptového frameworku IMA.js od známé české firmy.
Zobrazit 5 článků »Implementujeme vlastní programovací jazyk. V JavaScriptu.
Seriál vás v jednoduchosti provede tvorbou parseru, interpretu a kompilátoru vlastního jazyka. To vše bude implementováno v JavaScriptu. Jedná se o překlad seriálu How to implement a programming language in JavaScript.
Zobrazit 6 článků »Jak na Dependency Injection
V tomto miniseriálu se postupně seznámíme s návrhovým vzorem Dependency Injection.
Zobrazit 3 články »Jak vytvářet vlastní příkazy pro Ubiquity ve Firefoxu
Překlad anglického návodu o tvorbě vlastních příkazů pro Ubiquity. Ubiquity je rozšíření prohlížeče Firefox nabízející revoluční způsob v ovládání prohlížeče. Seriál vás postupně provede tvorbou vlastních příkazů od prvních malých experimentů po skutečně užitečné a funkční příkazy.
Zobrazit 4 články »Java na webovém serveru
Java není jen skvělý objektově orientovaný jazyk. Je to i platforma, kterou můžeme použít pro tvorbu svých webových aplikací. Stejně jako ji můžeme použít pro vývoj aplikací pro desktop nebo mobilní telefony. Java je dospělá a léty prověřená technologie, přesto však moderní a stále se rozvíjející.
Zobrazit 16 článků »Javascript a oblast působnosti proměnných
V sérii článků Petra Staníčka se podíváme na jednu z oblastí JavaScriptu, která většině programátorů může připadat samozřejmá a nepřekvapivá, totiž na oblast působnosti proměnných. V prvním článku budou na pořadu dne obyčejné proměnné a funkce. Myslíte si, že máte v problematice jejich působnosti zcela jasno?
Zobrazit 3 články »JavaScript Restart
Na obzoru je vydání nové verze Internet Exploreru nebo dokonce nového prohlížeče od Microsoftu a tudíž je prakticky neudržitelná podpora IE 8 i pro velké korporátní společnosti. Když jsem začal zjišťovat, co si budeme moci při psaní webových aplikací dovolit, uvědomil jsem si, že je možná na čase se rozloučit se všudypřítomným jQuery, jelikož do JavaScriptu (a souvisejících API) s podporou ES5 přibylo nemálo užitečných funkcí. Pojďme tedy v tomto seriálu udělat restart a dát čistému Javascriptu ještě šanci.
Zobrazit 4 články »Javascriptaření
JavaScript není jen něco, co posílá AJAX, obsluhuje kliknutí a prohazuje obrázky... V tomto seriálu si budeme ukazovat méně známé tváře tohoto jazyka.
Zobrazit 9 článků »Jdu hacknout váš server
Jsem hacker a chci váš server. Přečtěte si, jak postupuji, čeho se snažím vyvarovat a jak mě naopak můžete odhalit. Možná jsem se přes bezpečnostní díru ve formuláři dostal na vaše SSH. Jako root. Nebo jenom k celé databázi, to přes sql injekce.
Zobrazit 3 články »JSON pro výměnu dat na webu
Krátký seriál o populárním formátu JSON (JavaScript Object Notation). Představíme v něm formát JSON, jeho původ a současné implementace. Nabídneme tipy a triky pro práci s ním.
Zobrazit 3 články »Kódujme sémanticky s mikroformáty
Překlad anglické série článků představující principy a používání základních mikroformátů. Pomocí mikroformátů můžete vkládat strojově čitelné informace přímo do (X)HTML kódu vašich webových stránek. V seriálu představíme základní mikroformáty, předvedeme, jak se správně tvoří, a jaké existují nástroje pro práci s nimi.
Zobrazit 11 článků »Kompletní průvodce po CouchDB
Překlad prvního vydání knihy CouchDB - The Definitive Guide
Zobrazit 6 článků »Mesíční souhrny
Nekonečný seriál nabízející měsíční souhrny dění v oblasti webdesignu a programování webových aplikací u nás i v zahraničí. Je určený všem, kdo nemají čas se denně prodírat haldou nových zpráv. Sledujte jejich měsíční výběr. Stručně, jasně, přehledně.
Zobrazit 10 článků »Mobilní vývoj ve Flexu
Výhody cross-platformního mobilního vývoje ve Flexu.
Zobrazit 3 články »Moderní internetové autentizační metody
Seriál o OpenID, LiveID, OpenAuth a dalších internetových autentizačních metodách. Proč klasický model login + heslo někdy nestačí a co zajímavého tyto metody přináší.
Zobrazit 7 článků »MVC a další prezentační vzory
Třídílná série obsahující poctivý, snad v něčem i unikátní, úvod do světa MVC a souvisejících prezentačních vzorů.
Zobrazit 3 články »Napište si s námi aplikaci pro Facebook
V tomto seriálu si představíme celý ekosystém vývoje aplikací pro Facebook.
Zobrazit 2 články »Nerelační databáze
Ukládání dat je záležitost, kterou řeší vývojáři téměř denně. Existuje mnoho cest, jak k problému přistoupit.
Zobrazit 11 článků »Node.js - s JavaScriptem na serveru
Máloco vyvolalo ve světě webových technologií poslední dobou stejnou vřavu jako serverový framework Node.js. Někomu se zdá samotná myšlenka použití JavaScriptu na serveru špatná, ale pokud k takovým lidem nepatříte a zajímá vás, proč způsobil Node.js takový zájem, naleznete odpověď v tomto seriálu.
Zobrazit 13 článků »OOP v Javascriptu
Jak funguje objektově orientované programování v Javascriptu? Má Javascript třídy nebo nemá? Jak se implementuje dědičnost? Na tyto otázky si odpovíme v sérii článků, a ukážeme si, že JavaScript je flexibilní, objektově orientovaný jazyk, vhodný nejen pro rychlé prototypování, ale i pro vývoj složitých aplikací.
Zobrazit 3 články »Optimalizujeme výkon MySQL
Databáze MySQL je velmi populárním a hojně využívaným zdrojem dat pro velké množství aplikací. Pojďme se podívat na možnosti této databáze z hlediska rozvoje aplikace do budoucnosti a potenciálního navyšování výkonu.
Zobrazit 2 články »ORM frameworky pro PHP
ORM (Object Relational Mapping), tedy metoda mapování relační databáze na objekty, má podporu ve všech moderních programovacích jazycích. S příchodem PHP5 a ustálením koncepce objektového programování začal také vývoj ORM frameworků pro PHP. V tomto třídílném miniseriálu se seznámíme se dvěma zástupci návrhového vzoru Active Record a ukážeme si přínosy jejich nasazení v reálných situacích.
Zobrazit 3 články »ORM test PHP frameworků
V současné době je k dispozici značné množství různých frameworků na tvoření webových aplikací. V tomto testu jsme se zaměřili na porovnání 14 nejznámějších s ohledem na jejich odezvu při práci s databází. A sice na CakePHP, CodeIgniter, DooPHP, Jelix, Kohana, Laravel, Nette, Prado, Qcodo, Recess, Seagull, Symfony, Yii a Zend Framework.
Zobrazit 9 článků »Otázky k přístupnosti webů
Seriál otázek a odpovědí z tématiky přístupnosti webů.
Zobrazit 4 články »Pět důvodů, proč zvolit Git
Přinášíme vám první část pětidílného seriálu o tom, co vám může přinést verzovací systém Git. Budeme se v něm věnovat jak obecným důvodům, tak okrajovým či unikátním vlastnostem, kvůli kterým stojí za to nad Gitem uvažovat.
Zobrazit 5 článků »Praktické užití Silverlight 2.0
Seriál popisující některé techniky tvorby aplikací pomocí Silverlightu 2.0
Zobrazit 12 článků »Právě vyšlo
Nekonečný seriál o zajímavých knihách z oboru, které se právě objevily na pultech našich obchodů a v katalozích zahraničních e-shopů. Vychází pravidelně na přelomu měsíce.
Zobrazit 10 článků »Přehled podpory XML v PHP5
Seriál Jiřího Koska ukazuje stav podpory XML v PHP5. Na příkladech demonstruje jednotlivé nástroje pro zpracování XML a ukazuje jejich slabiny a silné stránky.
Zobrazit 6 článků »Principy objektově orientovaného návrhu
V současné době jsou stále populárnější návrhové vzory, které nám ukazují, jak řešit typické problémy při návrhu software v objektově orientovaných jazycích. Návrhové vzory jsou však jen konkrétní aplikace hlubších principů, na kterých by měl být objektově orientovaný návrh založen.
Zobrazit 12 článků »Případová studie Snowkidz.cz
Malý prezentační web, to je webařská rutina. Technologických nástrojů pro tenhle typ webů máme víc než dost, a tak je tady dnes už široký prostor pro vytvoření zajímavého vizuálního sdělení. Anebo technické experimentování. Během práce na Snowkidz.cz jsme zkoušeli, jak co nejsnadněji zjednodušit používání desktopového prezentačního webu mobilnímu uživateli.
Zobrazit 3 články »Přístupnost dynamických webových aplikací
Dynamické webové aplikace tvoří z pohledu přístupnosti těžký oříšek. Ovšem nikoliv nerozlousknutelný. Specifikace ARIA (Accessible Rich Internet Applications) přináší způsob, jakým mohou být dynamické aplikace plně přístupné. V tomto seriálu vás s touto specifikací seznámíme včetně současného stavu její podpory v prohlížečích a asistivních technologiích.
Zobrazit 4 články »Přístupnost HTML5
Jak kód v HTML5 vylepšit tak, aby si s ním poradily i asistivní technologie uživatelů se zdravotním postižením či byl lépe přístupný pro uživatele mobilních zařízení.
Zobrazit 4 články »Programujte v Pythonu profesionálně
Python je velmi zajímavý jazyk. Opravdu je. Na první pohled může vypadat obyčejně, jen s trochu dobrými vychytávkami, avšak po detailnějším zkoumání je tomu jinak. S Pythonem jde vývoj rychle. Nemusíte stále dokola řešit stejné věci. Python pomáhá nové vlastnosti naprogramovat znovupoužitelně. Co z Pythonu vám chci ukázat? Něco se hodí do příručky pro zelenáče, něco vyžaduje mít jisté znalosti. Zahrnul jsem vše, co mi přišlo zajímavé, a o čem se málo ví. Vznikl tak seriál, kde si snad každý najde to svoje. Začneme ukázkou syntaktických záležitostí a postupně se můžete těšit na různé užitečné tipy, patterny po Pythonovsku a nakonec se těšte na povídání o metatřídách.
Zobrazit 5 článků »Real-time multiplayer Facebook piškvorky
V této sérii článků si ukážeme, za prvé jak vytvořit jednoduchou real-time hru za použití Kinetic.JS, Socket.IO a Node.JS a za druhé jak z takové hry udělat Facebookovou aplikaci s JavaScript SDK.
Zobrazit 3 články »Redux + React
Seriálu o javascriptových knihovnách React a Redux. Ve třech pokračováních se podíváme na to, jak knihovny správně použít a vytvoříme si společně první aplikaci. Kód budeme psát v ECMAScript 6 (nová verze JavaScriptu) a sestavovat pomocí Webpacku.
Zobrazit 3 články »Scukařina, žádná dřina
Případová studie vývoje původního českého start-upu ve frameworku Django.
Zobrazit 5 článků »Seznamte se s Dojo Toolkitem
Úvod do používání javascriptového frameworku Dojo Toolkit.
Zobrazit 4 články »Testování a tvorba testovatelného kódu v PHP
V tomto seriálu se podrobně seznámíme s problematikou testování kódu v PHP a to od úplných začátků po pokročilé metody testování integrace, mockování a další.
Zobrazit 13 článků »Tvoříme uživatelské skripty pro Operator
Překlad anglického tutoriálu o tvorbě uživatelských skriptů pro Operator. Operator je rozšíření prohlížeče Firefox implementující podporu mikroformátů. Seriál vás provede krok za krokem tvorbou uživatelských skriptů a na několika příkladech ukáže, jak v nich řešit jednoduché i složitější úkoly.
Zobrazit 3 články »Ukládáme hierarchická data v databázi
Ať už chcete vytvořit vlastní fórum, publikovat zprávy z mailing listů nebo vytvářet vlastní cms, budou případy, kdy budete chtít ukládat hierarchická data do databáze. A pokud nepoužíváte databázi na principu XML, tabulky nebudou hierarchické – jsou jen plochým seznamem. Proto budeme muset najít způsob, jak přeložit hierarchii do plochého souboru.
Zobrazit 3 články »Úvod do Dartu
Google posledné dva roky pracoval na úplne novom programovacom jazyku s plánom nahradiť Javascript. Aktuálne Dart dosiahol označenie beta a postupne sa blíži k oficiálnemu releasu. Najvyšší čas, aby sme sa mu spolu v tomto seriáli pozreli na zúbky.
Zobrazit 9 článků »Úvod do Sphinx Search
Sphinx Search je fulltextový vyhledávač pro databáze. Je to zajímavá alternativa k javovým řešením, o kterých se, na rozdíl od Sphinxu, mluví mnohem víc. Jelikož s ním mám dobré zkušenosti a používám ho několik let, už od jeho beta verze, rád bych se s vámi podělil o své zkušenosti formou seriálu.
Zobrazit 4 články »Válka prohlížečů
Nekonečný seriál monitorující válečný stav na frontě webových prohlížečů. Kdo právě vede, kdo prohrává a kolik máme padlých.
Zobrazit 2 články »Videotutoriál Doctrine 2 a NotORM
Doctrine 2 kritickým okem a srovnání s NotORM.
Zobrazit 2 články »Vyvíjíme hybridní aplikace v Ionicu
Bylo by krásné, kdybychom dokázali vyvíjet mobilní aplikace multiplatformně a zároveň s uživatelským rozhraním, které se dokáže přizpůsobit podle guidelines konkrétní platformy. Zní to zajímavě? Právě tento nemalý cíl si stanovil hybridní framework Ionic.
Zobrazit 4 články »Vyvíjíme pro Android
Android je v současnosti nejrozšířenější a zároveň asi nejrychleji rostoucí mobilní operační systém. Dobrých androidích programátorů je však málo a přitom jsou velmi žádaní. V seriálu Vyvíjíme pro Android se pokusím trochu nakopnout všechny, kteří tápají, a otevřít dveře poznání těm, jejichž angličtina není tak dobrá, aby se mohli učit od nuly z anglických zdrojů.
Zobrazit 14 článků »Vývoj aplikací v Cappuccinu
Cappuccino je framework pro vytváření webových aplikací v jazyce Objective-J. V tomto seriálu se na něj podrobně podíváme a ukážeme si, jak s ním pracovat.
Zobrazit 4 články »Vyvracíme mýty okolo Dojo Toolkitu
Překlad textu Debunking Dojo Toolkit Myths, ve kterém Dylan Schiemann vyvrací některé mýty a zastaralé informace týkající se javascriptového frameworku Dojo.
Zobrazit 3 články »WCAG 2.0
Doporučení Web Content Accessibility Guidelines 2.0 představuje v současnosti nejpropracovanější materiál k přístupnosti, který je veřejně k dispozici. Protože WCAG 2.0 přináší v mnoha ohledech revoluční pohled na přístupnost, pojďme se spolu podívat na to, v čem je WCAG 2.0 nový a jaké jsou jeho požadavky.
Zobrazit 11 článků »Webdesignérův průvodce po CSS3
CSS je tu s námi od roku 1994. A již zhruba 10 let se pracuje na jeho 3. verzi. Prohlížeče části CSS3 implementují a pokud víte jak, tak si pomocí nich můžete ušetřit spoustu času a starostí. Ve webdesignerově průvodci CSS3 se podíváme na to, co CSS3 přináší a popíšeme si jeho nejdůležitější části.
Zobrazit 6 článků »Webdesignérův průvodce po exotických krajích
Ve světě nových webových technologií se nashromáždilo zase několik drobností a novinek, o nichž jsme na Zdrojáku nepsali. Teď je vhodná příležitost to trochu napravit a na některé se podívat.
Zobrazit 3 články »Webdesignérův průvodce po HTML5
HTML5 je bezpochyby tématem číslo jedna většiny dnešních webdesignérských hovorů, sporů a diskusí. Proto jsme se rozhodli věnovat se mu zde na Zdrojáku, a to podrobněji a spíš z praktického hlediska, tedy „co můžeme začít používat a k čemu je to dobré“.
Zobrazit 21 článků »Webový framework web.py
Hledáte minimální framework, který zajistí základní funkcionality webové aplikace, nechá vám volnou ruku, neklade žádná omezení a je zvládnutelný během pár chvil? V tomto seriálu se budeme věnovat frameworku web.py, je napsaný v Pythonu a všechny zmíněné podmínky splňuje.
Zobrazit 5 článků »Wolfenstein v prohlížeči
Série článků provázející postupnou tvorbou implementace herní klasiky Wolfenstein 3D do webového prohlížeče pomocí HTML, CSS, JavaScriptu a nové značky HTML5 canvasu.
Zobrazit 4 články »Začínáme s Nette Framework
Seriál zasvěcující do používání frameworku Nette, který píše hlavní vývojář Nette.
Zobrazit 17 článků »Začínáme s WebGL
Když jsem se před časem poprvé ponořil do světa WebGL, začínal jsem na zelené louce. Kdybych chtěl mít rychle nějaký výstup, jistě bych sáhl po hotovém řešení, poskytujícím přímo graf scény (například vynikající three.js). Já chtěl ale vědět, jak a proč ty věci fungují; každou funkci si vyzkoušet a pochopit její účel. Své poznatky budu sepisovat, kdyby se náhodou někomu hodily…
Zobrazit 5 článků »Začínáme se Zend Framework
Úvod do populárního PHP frameworku.
Zobrazit 3 články »