AMP pro e-mail je venku. V Gmailu, Yahoo mailu, Outlook.com a Mail.ru. Revoluce e-mailu začíná.

O AMP v mailu se delší dobu mluvilo, nyní se stává realitou. Co můžeme čekat? Pravděpodobně revoluci e-mailu.

Text vyšel původně na autorově webu.

Od úterý je možné zobrazovat zprávy ve formátu AMP v Gmailu. To ale není všechno, přidávají se i další tři důležití světoví provozovatelé freemailu: Yahoo mailu, Outlook.com a Mail.ru.

Gmail zatím nasazuje podporu jen pro webovou verzi na desktopu. Mobilní podpora bude následovat.

Každopádně – tohle je hodně důležitá zpráva. Pro e-mail i pro AMP. Že by konečně nastal ten začátek konce toho podivného přežitku devadesátých let – statických e-mailových zpráv?

V září 2018 jsem na Lupě psal, že AMP v e-mailech se týká vzdálenější budoucnosti. Ta ale v dnešní době nastává dost rychle, že ano?

Jednoduché interakce přímo v e-mailu

Připomínám, že formát AMP email přidává možnost zcela dynamického chování zprávy (říkejme jí spíše malá aplikace v e-mailu) – interaktivity nebo třeba automatické aktualizace obsahu.

AMP totiž podporuje skriptování. Ale nebojte, nemůžete vložit vlastní JavaScript, jen AMP skripty. Vyzkoušejte si to na Gmail AMP playground, takhle vypadá Hello world:

<!doctype html>
<html ⚡4email>
<head>
  <meta charset="utf-8">
  <script async src="https://cdn.ampproject.org/v0.js"></script>
  <style amp4email-boilerplate>body{visibility:hidden}</style>
</head>
<body>
  Hello, AMP4EMAIL world.
</body>
</html>

Podle návodu Create your first AMP Email si můžete tento příklad rozšířit na plně interaktivní AMP e-mail.

Možnosti využití jsou více než zajímavé, nejen pro prodej všeho možného, ale také z hlediska pohodlí uživatelů:

  • Upozornění na komentáře z Google dokumentů už nemusí přicházet jako jednotlivé zprávy. Je možné všechny aktuální sesumírovat do jedné a uživateli umožnit je rovnou vyřešit z inboxu.
  • V newsletteru s nabídkou hotelů je možné rovnou prohlédnout detail hotelu.
  • Ve zprávě od Doodle lze přímo potvrdit konkrétní termín.

Sečteno, podtrženo: Znamená to přesun jednoduchých interakcí z webu přímo do místa, kam chodí upozornění, tedy do e-mailu. Tedy to, co se děje už jinde – v notifikačních centrech Androidu nebo iOS.

Technikálie

Je to vlastně jednoduché. AMP verze se pošle jako text/x-amp-html podobně jako HTML e-mail v rámci multipart/alternative MIME typu.

Myslím, že je čas začít AMP pro e-maily studovat a zkusit použít.

Pozn. redakce: Podobně jako to dnes řešíme u HTML emailů, i zde je třeba pamatovat na příjemce bez podpory AMP (a těch bude minimálně zpočátku většina). Vždy posílejte i textovou variantu. Případně všechny tři varianty, pokud chcete:

Další odkazy

Komentáře: 14

Přehled komentářů

Petr Snad se to neujme
Martin Michálek Re: Snad se to neujme
Oldisy3 Re: Snad se to neujme
Oldisy3 Re: Snad se to neujme
Radouch Re: Snad se to neujme
JT Trochu historie
Martin Michálek Re: Trochu historie
JT Re: Trochu historie
Martin Hassman Re: Trochu historie
JT Re: Trochu historie
Martin Hassman Re: Trochu historie
JT Re: Trochu historie
Martin Hassman Re: Trochu historie
Dežo Lakatoš Ptákovina k ničemu
Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=22969