Komentáře k článku

Dušičkový příběh vývojářský

Za okny je podzim, sychravé a zadumané roční období, jako stvořené pro vyprávění horrorových příběhů o zombiích, umrlcích a řízení vývoje webových projektů. Pojďme si tedy jeden takový hrůzyplný příběh, z něhož běhá mráz po zádech, převyprávět. A nezapomeňte, že děsivá pravda je tam někde venku!

Zpět na článek

51 komentářů k článku Dušičkový příběh vývojářský:

  1. kiLian

    Článek by měl být povinnou četbou pro všechny z oboru

    Četl jsem to s trpkým úsměvem a kdo to zažil (kdo ne?), tak jistě má plno nápadů, jak celý proces zlepšit, aby to příště nebyl horor. Bohužel, dopadá to většinou tak, že (dobrý) vývojář časem rezignuje, odejde jinam (ale kam?), příp. si založí vlastní firmu, kde to bude všechno dělat lépe.
    .
    Než ovšem nabere vlastní zaměstnance, vývojáře, šéfa vývoje, produkťáky,… No a už jsme zase na začátku ;-)

    1. peregrin

      Re: Článek by měl být povinnou četbou pro všechny zákazníky

      A také hlavně pro zákazníky. Ohledně těchto případů nás ve škole hodněkrát varovali a odstrašovali různými příběhy. Než se začnou dělat nějaké práce, je napřed třeba zákazníka svázat k židli a pak ho mučit jako Jack Bauer z 24 hodin, dokud neřekne co vlastně chce. Tohle se pak musí přesně specifikovat a nechat zákazníkem podepsat a pak mu to omlátit o hlavu až se začne cukat.

      Btw, „práce do základů“? Wtf? Napřed snad prototypování, ukázka zákazníkovy, odsouhlasení, pak teprve konečná implementace.

      1. Richard

        Re: Článek by měl být povinnou četbou pro všechny zákazníky

        To je úplná blbost. Zákazník nikdy neřekne co chce. A není to protože to neví, on to ví velmi dobře a když to nedostane, tak je právem naštvanej. On to jenom neumí říct, potažmo napsat. Od toho je analytik, aby zjistil co zákazník skutečně chce. A taky prototypy a testy, který prověří, jestli se analytik nespletl a jestli ho všichni dobře pochopili.
        Samozřejmě že chtít po programátorech, aby zjišťovali zadání, je nesmysl. Ale kdo říká „zákazník je pitomec, neumí nám ani dát zadání“ je pro tenhle byznys ztracenej a měl by jít radši prodávat do sámošky.

        1. Karel

          Re: Článek by měl být povinnou četbou pro všechny zákazníky

          Přesně tak. 80 procent mé práce bylo dostat ze zákazníka co vlastně chce, pak příprava návrhu, uživatelské rozhraní nakreslené v Gimpu, sled okének nasimulovaný v Powerpointu a pak zpět na začátek. Navíc magický trik „takže jsme domluveni, takže tady je specifikace, tu si projděte se svým týmem a příští čtvrtek si zavoláme a dohodneme se na změnách, které navrhnete“. Podsouváte zákazníkovu deadline, vyžadujete od něj závazný podpis pod specifikaci, kde je dodatek, že dodatečné změny budou účtovány jako vícepráce a programátora na to nepustíte, dokud vše není připraveno. Obvykle to jde. Navíc čím netrpělivější zákazník, tím lépe to jde :-) A projekt pak trval měsíc – 3 týdny se sepisovala a odsouhlasovala specifikace, 2 dny se to programovalo, 2 dny testovalo, 1 den se připravovala a testovala instalace. Pokud by se programovalo za běhu, zabralo by to měsíců několik a zákazník by byl velmi nespokojený. Samozřejmě jsem se setkal se zákazníky, kteří nechtějí říci co chtějí – nemají čas a nehodlají o tom diskutovat. Na řadu z nich zase fungovaly jiné triky (best practices, oborové řešení jiného zákazníka atd.) V zásadě to není těžké, natož neřešitelné. Jen si firma musí uvědomit co je prioritou a kde utíkají cenné zdroje. Pokud tedy má firma 5 programátorů, každá věc se třikrát přepisuje a přesto se firma uživí, tak… no… tak 3 z těch programátorů jsou tam zbyteční. Místo nich by se měli najmout tři konzultanti, kteří dostanou ze zákazníka co vlastně chce, a ti zbylí dva programátoři to v pohodě stihnout napoprvé naprogramovat :-) Nebo ještě lépe – ze 4 programátorů udělat 4 konzultant/pro­gramátor, pořádně je vyškolit, vycvičit a poslat do terénu. Tři dny budou ze zákazníka tahat informace a za další 2 dny to pak zprogramují. Ten pátý se bude starat o knihovny a řešit „helpdesk“ pro zbylé 4. Tenhle model kupodivu funguje i u hodně velkých aplikací jako jsou ERP systémy. Pro věci jako jsou sestavy to funguje přímo výborně, protože se jedná o krátkodobé akce a odpadá ztráta informací na rozhraní „konzultant/pro­gramátor“. A vůbec, těch triků jak zjistit co zákazník chce je strašně moc – chce report? Ať ho udělá ručně v Excelu, já to pak zautomatizuji. Chce nový formulář? Tak ať si ho nakreslí v Gimpu, nebo v nějakém „Visual Development“ nástroji (MS Excel VBA – jen ať si rozhází políčka po obrazovce). Zákazníka se ptát na to co chce, k čemu to chce, jak by to asi mělo fungovat („když to teď musíte dělat ručně, tak jak to vlastně děláte?“), kdo s tím bude pracovat, kdy s tím bude pracovat atd. atd. Jedno odpoledne se zákazníkem ušetří týdny programování. Dost mě mrzí, že dnes to stále řada firem nechápe a jedou v režimu „za hodinu se dozvím zadání, které pak měsíc programuji“.

  2. srigi

    Genericke webstudio už nikdy

    Mení nad to, keď zákazníkom je firma sama (startup). V článku naznacena schéma zivobytia (genericke webstudio, zákazník + zákazka) je už u mna prekonany koncept a dúfam, že sa s ním už nikdy nestretnem. Razim totiž teóriu, že robiť s ľudmi (zákazníkmi) je zlo najväčšie.

    1. Tomáš

      Re: Genericke webstudio už nikdy

      Mení nad to, keď zákazníkom je firma sama

      To je snad ještě horší. Programátor nedostane pořádné zadání, když ho urguje na šéfovi, dostane odpověď „nějak se domluv s XY, vždyť sedíte dvě kanceláře od sebe“. Když programátor zajde za XY, dostane odpověď: „Udělej to nějak normálně, ale teď promiň, nemám čas“.

      1. qin

        Re: Genericke webstudio už nikdy

        Tohle jsem taky zazil. Delal jsem ruzne programky pro potreby jedne firmy. Ale byl tam i takovy vedouci, ktery, nez mi neco zadal, tak o tom fakt premyslel a diskutoval a pro toho byla radost delat.

        K samotnemu clanku: Jsem v rozpacich. Po perfektnim hororovem uvodu „mail od zakaznika“ (brrr) se to zvrhlo v normalni pracovni den.

        A jeste si dovolim anketu: Jsem tady jediny exot, ktery se zivi programovanim neceho jineho, nez jsou databazove aplikace nebo weby?

        1. Eledin

          Re: Genericke webstudio už nikdy

          Neboj nejsi jediny :-), ale u me to zam2estnavatel dotahl k dokonalosti ridici soft pro firmu s 2000 lidmi a oneman show

        2. Internal Error

          Re: Genericke webstudio už nikdy

          Ja som sa dva roky zivil vývojom softu a HW pre testery vo výrobe. Robili sme to vo Visual Basicu 6, ale Mišo napísať, že to bola veľmi zabavna časť môjho života. Veľký podiel na tom mala práve tá hardwerovost – došlo zadanie, sample, datasheety a my sme stavali tester na linku, čo vseliako možne pomeral hodnoty na testovanom plosaku. Keby som tam bol dodnes určite by som presadzoval nejaké to C#.

          1. Eledin

            Re: Genericke webstudio už nikdy

            Ok no tak přesně v takovém prostředí pracuji :-), testy samo nepisu tam se pouziva jiny soft , ale prave na soft na rizeni vyroby je moje parketa. A pouzivame vse mozne od C++, C# po VB, proste co je v danou chvily rychlejsi na pouziti

        3. Ifo

          Re: Genericke webstudio už nikdy

          Nejsi. Aplikace, na které dělám, nemá nic společného ani s webem, ani s databázemi. ;-)

  3. JaJa

    Jako ze života, ale...

    Chybí mi tam nějaké vygradování typu: a) zákazník nezaplatil a přes švagra žádá kompletní přepracování, b) lehne síťový disk K, c) KZF klekla na standardech…

  4. Ivan Nový

    A co to takhle obrátit.

    Rychle a ihned zákazníkovi předat funkční a jednotnou kostru aplikace a k ní lepit funkce, které ho napadnou. Pokud součástí aplikace bude i způsob komunikace o nových funkcích, pak odpadne i nepříjemný efekt, komunikace zákazníka s jiným „programátorem“ a zákazník bude zadávat jen své požadavky, a to budou ty co opravdu potřebuje. Vytvoří to prostor i pro jejich zpoplatnění, takže si nebude vymýšlet nesmysly a když ano, tak si je zaplatí.

  5. Radek

    Chceme pozitivní příběhy!

    Co takhle napsat druhý příběh, řekněme předvánoční, který by naopak předkládal pozitivní příklad? Něco jako Dan sestavil Ganntův diagram, rozdal úkoly profesionálnímu grafikovi, odborníkovi na uživatelská rozhraní, týmu programátorů a celý projekt pečlivě naplánoval, včetně mateřské dovolené pro Adélu. Programátoři nahlédli, že PHP je pro seriózní projekt příliš zpatlané a frameworky nedodělané a zvolili jinou platformu, kterou navrhoval někdo, kdo věděl co dělá. A pan Janoušek, zelinář, řekl: „Jéje, chlapci, vás na tom dělá dvanáct a koupili jste software za 120 tisíc? Tak to abychom zvedli rozpočet, že? Práce se přeci musí dělat pořádně!“

    1. Lokutus

      Re: Chceme pozitivní příběhy!

      Já bych spíš chtěl slyšet tu o Jindrovi Vokurkovi, toho času adminovi ve firmě Stepní klasy a. s., který si ve volném čase (rozuměj v době, kdy na konzoli serveru zrovna neběží hlášky jako Kernel panic a všechny síťové grafy v Net Dashboard Frameworku za dvěstělitrů jsou v zeleném apod.) přivydělává jako webdesignové studio – od návrhu po SEOpyčo. Jindra je odborník na slovo vzatý, v referencích má takové váhové kategorie, jako třeba web mateřské školy v Zakopaném dole, nebo skladové hospodářství Tejkvondo 9.3, které běží staré Vomáčkové v bufetu na rohu…

    1. vzxcvzxcvgsdfg

      Re: To musi byt o nasi firme :-)

      to je jak u nas ve firme.
      chlapci s bugama pockejte, makejte na novych funkcich ty prinaseji prasule. bugy pockaji.

      1. Martin Soušek

        Re: To musi byt o nasi firme :-)

        A ne snad?

        Webovky jsou jednorázovka, není potřeba, aby to fungovalo nějak dlouhodobě. Zelináře stejně nejpozději za půl roku zlanaří nějaký SEO obvolávač a on od firmy uteče i se zdrojáky a know-how ve formě portálu.

        No tak dostane nějaké bugy na cestu, no.

        1. karlos

          Re: To musi byt o nasi firme :-)

          krome par opensourcaru (fuj hnusny slovo) tohle firma nedovoli protoze vaze svuj system i s hostingem a ke zdrojaku nema zakaznik pristup a tudiz odchod jinam je krvavou zalezitosti (prakticka zkusenost jeste kdyz jsem byl v pozici zakaznika)

          1. František Kučera

            Re: To musi byt o nasi firme :-)

            A to je přesně důvod, proč si takovou firmu jako dodavatele nevybrat ;-)

            1. Karlos

              Re: To musi byt o nasi firme :-)

              nojo, jenze kdyz vynechas zivnostaky na drupalu/joomle apod tak ti vlastne nezbyde zadny takovy dodavatel. nebo si myslis ze nekdo da k dispozici zdrojaky svyho systemu zakaznikovi? pripadne hod odkaz, urcite vim o par lidech kteri by si je vybrali jako nove dodavatele.

                1. karlos

                  Re: To musi byt o nasi firme :-)

                  jasne, ja taky zakaznikovi davam drupal i se zdrojakem, to je snad jasne… ja mluvim treba o tom ze bych chtel dobry eshop propojeny s mym ERP. Udelate mi to a date mi k tomu i zdrojaky? to bych chtel videt…

  6. mikiqex

    Standard

    Supermarkety jsou plné umělých (ale levných!) potravin, servery zase plné špatných (ale levných!) webů. Tak to bylo, je a bude. Je pouze pár firem, které odvádí dobrou práci, ostatní se v tom spíše tak plácají za účelem maximalizace marží.
    .
    Proto už jsem klasické weby na „profi“ úrovni pověsil na hřebík a nechal je na otrlejších. Programování už mám jen jako hobby a jsem rád, když mohu jednou z pár let svou „KZF“ zahodit a napsat znovu, dle aktuálních trendů. Chápu, že pro firmu je toto dost nákladné…

  7. cc

    ....

    Jo, a v pauze na obed si ti programatori povidaji vdecne vtipy o VSE jakozto nejtezsim gymplu v Praze, popripade proc nemaji matfyzaci jarni prazdniny ;-)

      1. cc

        Re: ....

        To jsou vtipy, ktere dozajista zna kazdy, kdo studoval na matfyzu :-) Ja teda navic studoval i na te VSE, takze – si myslim – dokazu posoudit, ze…. jsou to proste jen a pouze vtipy ;-)

        1. Biktop

          Re: ....

          „Ja teda navic studoval i na te VSE, takze – si myslim – dokazu posoudit, ze…. jsou to proste jen a pouze vtipy ;-)“ – takže tě z toho matfyzu vylili a ty jsi pak šel na VŠE. ;-) No jo, ale tak to nebylo myšleno. :-)

  8. TrSek

    Ambivalentny pocit

    Chvilu som pritakaval, chvilu som sa uspmieval a nakoniec som uronil slzu. Normalne je mi do placu. Ano presne tak to je vsade. Presiel som 4 firmy vsade aspon 5 rokov a vsade to gradovalo to takehoto stavu az sa firma skratka rozsypala. Bud odisli nastvany vyvojari, alebo to vzdal majitel.

    A teraz chlapi a damy uprimne ako to urobit aby to tak nebolo?
    Viete?

    1. Ivan Nový

      Re: Ambivalentny pocit

      No jako všude jinde, zaměřit se hned od začátku na klienta a jeho požadavky (i hloupé). A na základě tohoto předpokladu začít budovat svůj „framework“. Klientům ukazovat už hotové funkce na stránkách jiných vašich klientů. Většina lidí chce to, co už mají ostatní.

    2. Richard

      Re: Ambivalentny pocit

      Je to úplně jednoduché – potřebuješ prostě někoho kdo ví, jak se dělají weby, pak to jde samo.

      Ve zkratce – webdesignér se baví s klientem, sestaví požadavky, user stories, konceptuální model a horizontální prototyp UI, otestuje se to (a párkrát dokola). Pokud je i pak něco nejasného, udělají se nějaké vertikální prototypy (graf. návrh, nějaké funkční prototypy). Z toho už by měl být jasný rozpočet, časový plán, alokace lidí a zákazník by už měl vědět co přesně dostane.
      Pak se to udělá, pokud vývoj pracuje iterativně tak se to může průběžně ukazovat klientovi. V každý iteraci by měl dostat použitelnou verzi, aby mohl kdykoli vývoj ukončit, kdyby mu docházely peníze nebo nebyl spokojen.
      Předáš to zákazníkovi a supportu a hotovo, jdete to zapít. Neni to zas taková věda jakou z toho všichni dělají, dá se to dělat bez přesčasů, bez hádek se zákazníky a v termínu.

  9. Richard

    To jsou teda kydy

    To, co článek popisuje, platilo dozajista v devadesátých letech, kdy to nikdo neuměl. Kdo takhle prasí ještě v tomhle století, ten si za svojí mizérii může úplně sám. Máme metodiky, standardy, best practices a konečně už taky dost zkušené experty, aby k těmhle věcem nedocházelo. Nic vám přeci nebrání, místo reptání dát výpověď a ucházet se o zaměstnání ve firmě, která za něco stojí.

    1. kiLian

      Re: To jsou teda kydy

      Je to sice mírně OT, ale jmenuj, prosím, nějaké přiklady těch dobrých firem. Moc by mě to zajímalo. Pracuji jako kontraktor pro různé firmy, práci nehledám, ale jen tak pro zajímavost.

      Můžu říci, že čím více „metodik“, „standardů“, rádoby „expertů“, čím více ITIL, ISO a MBA specialistů, tím větší katstrofa. A to se jedná i o projekty i za 10-50 MIO, kde by se na kvalitu nějaké peníze našly ;-)

      1. Richard

        Re: To jsou teda kydy

        Dělám v AspectWorks a tam takovéhle potíže nemáme. Předtím jsem podnikal ve výrobě webů a taky jsem tyhle potíže neměl. Taky chodím jako kontraktor do dalších firem (banky), tam sice potíže s organizací bývají, ale i tam už vědí co je projektový manager a dokonce i do určité míry chápou co by měl dělat.
        A jestliže máš projektového managera (který zná aspoň základy svojí práce), je to v suchu, protože ten dá dohromady zbytek. Jen úplnej idiot by přidělil na analýzu nebo webdesign programátora, jak je popsáno v článku.
        S testy je to horší, ale i tam se blýská ne lepší časy – kluci od nás každou chvíli někde zavádějí automatizované testy nebo školí nějaký testerský tým, Selenium začíná být mainstream, usability testy dělám už i v bance…

        1. kiLian

          Re: To jsou teda kydy

          Díky za jeden (snad) dobrý příklad z praxe. Jsem rád, že jsem ještě úplně neztratil optimismus a že jsou nějaké firmy, které dobře fungují. Ať se daří!

      2. Internal Intel

        Re: To jsou teda kydy

        Honza Tichy nedávno založil pomerne zaujímavý projekt menom Medio (devel odnoz H1). Zostavil tím sikovnych developerov so skúsenosťami. Je to firma „from scratch“ od začiatku budovana na best practises zozbieranych z posledného desaťročia v odbore.

        Podobnú vec razia chalani hneď vedľa vo firme Clevis.

        1. kiLian

          Re: To jsou teda kydy

          Ale tak jo, takových dobrých firmiček s ambicemi může být i v ČR více, ale na druhou stranu, kolik tam platěj? Jeho inzerát, kde poptával vývojáře, jsem kdysi viděl, ale hned jsem věděl, že tam 100 tisíc měsíčně asi nedávají, že?

          1. Deer

            Re: To jsou teda kydy

            Ja som tu davnejsie videl v diskusii Lenin Power-a ako pise, ze zhana ludi na mainframy (asi IBM). Pisal cosi o 100k/mesiac.

      3. ijacek

        Re: To jsou teda kydy

        Taky se pridavam. Pred nejakymi 6 lety jsme to taky matlali jak to prislo, ale pak jsme se dostali do stavu, ze jsme nemeli produkt, zakaznici odchazeli, nebylo je na co nalakat a vedeni se holt muselo vzpamatovat. Dnes je samozrejmosti delat na oddelenych projektech s analyzou, planovanim, navrhem, testovanim atd. Samozrejme, porad se objevuji problemy a prusvihy, z ruznych duvodu, ale dulezite je, jestli to chce vedeni poslouchat a resit.

        Na pribehu z clanku ani nebylo tak hrozny to co se stalo, ale ze s tim sef nechtel nic delat. Ale je to problem i toho pracanta. Pokud je schopny, tak si muze sam za to, ze se s nim tak zameta. Takovy sefove vylozene zneuzivaj toho, ze maji pracanta, ktery si necha kydat na hlavu, problemy tise vyresi ale hlavne neodejde.

        Myslim, ze sikovny clovek nema problem najit praci, kde se s nim bude zachazet slusne a bude mit dobry pocit z odvedene prace. O prachy v IT zas tak nejde, tech je vzdycky dost, zejo.. :-). Ono se to ukazuje i u nas, posledni rok nabirame a meli jsme hodne uchazecu od konkurence, protoze nebyli spokojeni s tim jak je firma vedena.

  10. Doupov Jera.cz

    Nabídka všechny chmury zahání

    Pokud si zákazník těsně před předáním začne příliš vymýšlet, obvykle mu pošlu novou nabídku. To velice rychle vychladne.
    Pokud zákazník trvá na vzhledu, který by si dodal, tak mu dám extra dlouhou přednášku o HMI a uživatelské přívětivosti.
    Doporučuji kolegům větu zákazníkovy „Neděláme to, aby se vám to líbilo Vám, ale aby se to líbilo Vašemu zákazníkovy. Především to musí být funkční“

    1. Ivan Nový

      Re: Nabídka všechny chmury zahání

      No jo, jenže 80% lidem se líbí stejné věci, takže je vysoká pravděpodobnost, že váš klient padá zrovna do této skupiny, a taky je pravda, že 80% webdesignérů do této skupiny nepadá, protože by jinak postrádali grafický talent. Co s tím? Naštěstí tento rozpor spolehlivě řeší móda.

    2. Biktop

      Re: Nabídka všechny chmury zahání

      I s tím tvrdým „y“ ve spojení „Vašemu zákazníkovy“? To si zákazník asi pomyslí, že budete nejspíš pěkně natvrdlí. :-)

Napsat komentář

Tato diskuse je již příliš stará, pravděpodobně již vám nikdo neodpoví. Pokud se chcete na něco zeptat, použijte diskusní server Devel.cz

Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=3340