Komentáře k článku

Glosa: Lesk a bída prudce kreativních portfolií

Neexistuje snad webdesigner, který by jednoho dne nebyl postaven před zásadní problém, jak nejlépe představit světu svou dosavadní práci. Zatímco vytvořit webovou prezentaci pro zákazníka, který mívá velmi konkrétní představu o její výsledné podobě, je hračka a šedivá rutina, tvorba portfolia vlastního bývá noční můrou z Web Street.

Zpět na článek

14 komentářů k článku Glosa: Lesk a bída prudce kreativních portfolií:

  1. Jiří Tvrdek

    10 tisíc, cílová skupina a zapamatovatelnost

    Ono je třeba si vyjasnit jednu věc: Těch 10 tisíc návštěvníků, o kterých jsem tehdy mluvil, pocházelo z článku na Smashingmagazine s ukázkami kreativního zpracování hlavního menu. Návštěvníci tedy přicházeli na web s motivací prohlídnout si menu, ne s motivací najít si webdesignera.
    Tím samozřejmě nechci obhajovat nedostatky mého portfolia, ale není 10 tisíc jako 10 tisíc. Jakkoli je moje portfolio trhlé (co je to vlastně za hloupost, rozřezaný strom a v něm kusy prací) a nedomyšlené, hodně mi pomohlo dostat se do podvědomí lidí a jsem rád za cestu, jakou jsem zvolil. Říká se, že malé značky musí křičet. Začínající webdesigner hledá cestu, jak si ho lidé zapamatují – a lidé si spíš zapamatují „ten strom“, „toho náměsíčnýho“ (moony.cz), nebo toho s tou raketkou (pojeta), než „takový to portfolio se třema sloupcema, jak jsou tam super práce a výrazná typografie“. Kreativní portfolio má samozřejmě svou stinnou stránku, zatímco zkušenější uživatelé kreativitu ocení, BFU je konsternován a netuší, kde je.
    Portfolio by se podle mě mělo přizpůsobovat vaší cílové skupině. Mně se na základě portfolia ozývají především geekové, agentury a IT firmy. Obyčejní lidé ke poptávají spíš na základě doporučení nebo prezentace navolnenoze.cz. Ta u mě vlastně plní úlohu jednoduchého a pro všechny pochopitelného we­bu.

  2. PeterKahoun

    Takže proč vlastně ne?

    > Jenže drtivá většina běžných zákazníků touží po naprosto nudném, ničím výjimečném a obyčejném domku […] V němž se jim ale bude příjemně a pohodlně bydlet, bez ohledu na současné módní trendy a přání profesních es.
    Pokud si tento zákazník prohlíží portfolio grafika, tak bych řekl, že to co chce, v tomhle krámě stejně nekoupí.


    Nerozumím Plaváčku, co přesně je předmětem Tvé kritiky (nebo jak to nazvat) a jaký přístup by měl být lepším.
    Vesměs v glose odkazuješ na portfolia webových grafiků. Přitom jako příklad „lepšího“ postupu (či ne?) uvádíš stránku Pavla Kouta, který poskytuje komplexnější služby (i když v poněkud fragmentovaném podání). V tom je podle mě zásadní rozdíl. Webový grafik je jen webový grafik a konverzní schopnost jejich nabídek je limitována cílovou skupinou – a to snad není koncový zákazník, anebo ano? Pokud ne, pak co víc může webový grafik nabídnout, než screenshoty jeho návrhů? Jaké další informace cílová skupina potřebuje? Je netradiční grafické zpracování překážkou v získání nějaké informace?
    Zdá se mi, že grafici rezignovali na snahu o zlepšení konverzních schopností jejich webů. A vlastně bych řekl, že nejde jen o grafiky. (Tím nechci tvrdit, že tam ten potenciál není, jen že existují jiné, méně namáhavé cesty k získání zakázky.) Čili nijak se nedivím, že grafici si své portfolia dělají pro potěchu svou, nebo návštěvníků webových galerií.

  3. Martin Michálek

    Avangardní Clark

    Přiznám se, že ač jsem velmi rád, že Zdroják směřuje i mimo kód, nevím co si mám o Plaváčkově článku myslet.

    U glosy bych čekal jasné vyznění, a zvlášť u tohoto autora mě překvapuje, že kolem svého názoru chodí jako kolem horké kaše. :)

    Jen doplňující dotaz: Co je avantgardního na onom portfoliu Ormana Clarka? Z toho co jsem nyní viděl mám pocit, že se jde o grafika navrhujícího weby tak „aby se mě a lidem líbily“, stejně jako to dělají Peckovci a Pavel Kout.

    Clark možná více kreslí, ale ten rozdíl je ve výsledku na úrovni subjektivního pohledu – jakože někomu se líbí modrá a někomu ne. :)

  4. Tomas

    Re: Glosa: Lesk a bída prudce kreativních portfolií

    „Jenže drtivá většina běžných zákazníků touží po naprosto nudném, ničím výjimečném a obyčejném domku postaveném podle jejich naprosto neodborných představ. V němž se jim ale bude příjemně a pohodlně bydlet, bez ohledu na současné módní trendy a přání profesních es.“
    Zlaty prase za takove zakazniky! Ja se bohuzel naopak setkavam se zakazniky, kteri chteji „neco neotreleho, jineho, kreativniho bla bla bla“ a ja jim pak horko tezko vysvetluji, ze jejich zakaznici nemaji naladu nad tou „kreativitou“ premyslet, naopak preferuji standardni ovladani a cilem webu by melo byt prodat a nikoliv uzemnit navstevnika explozi efektu a originality.

  5. Vlastimil Ott

    Pěkné čtení

    Díky za článek, líbí se mi, že jste uvedl konkrétní příklady. Takové články mě zajímají.

  6. mona

    laický pohled na zajímavý článek

    Z hlediska mého pohledu laika a zároveň člověka, který je striktně zaměřen na strukturu ve stylu „stručně, jasně, ale neotřele“, by zřejmě bylo problémem mě uspokojit.Pestré weby mě děsí, také weby, které jsou zahlcené informacemi a slévají se mi před očima. Jako laik bych je ale nevylučovala směrem k zaměření na uživatele (děti, mládež, umělecké skupiny…, multiinformační weby…). U mě ale platí – málo je někdy více. Létající krávy, obláčky (které jsou téměř na každém z prezentovaných webů) a opice na raketě mě vůbec nenadchly. Já hledám informace. Pokud chci hledat gify nebo obrázky, jdu na „www.gify.nou.cz“ – nena stránky nebo na jakýkoliv jiný graficky zaměřený web nebo k výtvarníkovi. V článku prezentovaná portfolia by mě tedy spíše vyděsila:o))) Každý máme ale jiný vkus a proti gustu…

    1. honza

      Re: laický pohled na zajímavý článek

      „Pokud chci hledat gify nebo obrázky, jdu na „www.gify.nou.cz“ „
      V tom případě ale hledáte obrázky GIF a ne služby webdesignéra, čili nejste cílovka.
      Naopak pokud budu pro svůj projekt hledat grafika, tak se zaměřím na kreativitu, která mě musí na první pohle nadchnout a přesvědčít, že se jedná o grafika, který pochopí a dobře zpracuje moje zadání a ne patlala, co umí vyměnit gradient ve stahnuté šabloně pro free cms za litr. A pak se hlavně koukám na portfolio, přičemž vždy si v halvě řikám, jaký je poměr výkon/cena.
      Ad článek: já osobně mám rád profesní weby, které mě nějak překvapí, pobaví nebo třeba i inspirují. Nemám rád až příliš stručné prezentace, kde není nic, jen telefon nebo email apod…A pokud na mě vybafne takový ten standardní web jeden sloupec s odfláknutým formulářem a pastelkou, tak jdu hned pryč…

    2. František Kučera

      Re: laický pohled na zajímavý článek

      Vždyť prohlížení webu je i o zážitku, jaký to v tobě zanechá dojem. Něco jako když jdeš do restaurace – taky nestačí dobré jídlo (informace), ale záleží i na tom, jaké mají prostředí, příjemnou obsluhu, obrazy na zdech (které nejsou vůbec potřeba k tomu, aby se člověk najedl), jestli je tam narváno nebo tam smrdí cigarety… Některé weby jsou zaměřené víc na informace, některé víc na ten dojem, to je v pořádku, protože i ti čtenáři mají různé požadavky, ale IMHO úplně zanedbat jednu z těch stránek je špatně. Ona i ta opice na raketě může mít svůj smysl, vyvolá nějaké pocity a to může být v nakonec důležitější, než jestli tam autor napsal „bla bla bla“ nebo „lorem ipsum bla bla“.

  7. Marián Fůsek

    Redakčně smazáno

    8. 6. 2010 16:31 smazal Martin Malý, důvod: Autor komentáře požádal redakci o zrušení unáhleného komentáře; redakce této prosbě vyhověla.
  8. Ondra

    Re: Glosa: Lesk a bída prudce kreativních portfolií

    Mě teda ten trend ujížděcí stránky vůbec nenadchl. A na třech ze zmíněných příkladů jsem se kolikrát úplně ztratil. Odkazy, který nic nedělají (protože už na té sekci jsem, což já ovšem nemůžu vědět), chybějící zpětné odkazy, takže hledám, kudy se dostanu zpátky na menu (ono scrollovat ty nudle nic moc), strom pana Tvrdka mi po kliknutí na odkaz reaguje snad až po sekundě… To rovnou říkám, že graficky hezká, ale statická prezentace s alespoň maličko běžným menu, by mě zaujala víc. Hledat něco v tomhle, tak jsem akorát naštvanej.

  9. Losangeles

    Není vše pravda

    Zase tak vše pravda není. Každý produkt má svého kupce. Pokud by jsme se všichni designéři měli řídit podle jednoho, troufám si říci přitroublého článku, tak nám stačí jedna jediná firma na webdesign a je vymalováno. Rozmanitost dělá to, že si každý klient vybere něco jiného. Mel jsem období, kdy jsem na soukromém portfoliu měl co nevíce informací, viz pecka weby, a bylo mi to k ničemu. Pka jsme se na to vyprdnul a udělal opravdu kreativní portfolio. Jelikož jak tady Plaváček zdůrazňuje, prolétl css galeriemi, tak i díky nim přišli zakázky například z USA, Nového zélandu a podobných zemí. Takže jeden jediný názor nezmění svět designu a zase bych si moc nehrál na někoho, kdo tomu náramně rozumí. Tento typ článku je pouze názor jednoho jedince. Nikoliv dogma. Takže nechápu, jak tady každej plácá rukama jak je to skvělý, protože to napsal plaváček. Jsou lepší články o této problematice, které mají alespoň smysl. Hlavu a patu. Ude to němá nic. Pouze tvůj postoj k něčemu. Nic víc.

Napsat komentář

Tato diskuse je již příliš stará, pravděpodobně již vám nikdo neodpoví. Pokud se chcete na něco zeptat, použijte diskusní server Devel.cz

Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=3245