Jak propagovat webový projekt

Webové projekty se většinou po stádiích nápadu, nadšení a tvorby dostanou nakonec do stavu, kdy jsou hotové, spuštěné a netrpělivě očekávají první návštěvníky, kteří je katapultují k výšinám úspěchu, popularity a slávy. Někteří zůstanou jen u toho očekávání. Pojďme si říci, co udělat pro to, aby se naplnilo.

Úvodní prohlášení

Tento článek je určen především solitérním vývojářům a malým týmům. Pokud pracujete ve velkém SW studiu, pravděpodobně tyto věci řeší někdo jiný. Článek neobsahuje žádné nové informace ani převratná sdělení, přesto bude (snad) pro někoho užitečný. Naleznete v něm několik tipů a rad z oblasti, kterou mnozí skalní vývojáři pohrdají, a tou je marketing. Autor sám není žádný studovaný marketér, přesto se drze cítí oprávněn rozdávat rady – všechny chyby, o nichž bude řeč, totiž coby vývojář udělal, některé i víckrát.

Vývojáři mají různé motivace pro to, aby vyvíjeli weby a webové služby – někteří to dělají pro peníze, jiní pro radost a další pro zvýšení své popularity, nebo prostě proto, že něco takového potřebují, hledali a nenašli. Liší se také jejich očekávání – někteří chtějí, aby jejich výtvor používalo co nejvíc lidí, jiným stačí, že web přináší užitek jim, jejich kamarádům či určité skupině lidí. Někteří dělají web pro zákazníka, jiní ze své vnitřní potřeby realizují vlastní nápad. Ať už je motivace jakákoli, přijde u některých z nich nakonec okamžik, kdy je dílo dokončeno, spuštěno a funguje. Někomu to stačí, ale troufnu si tvrdit, že většina by ráda, aby jejich web lidé používali, a aby jich bylo když ne co nejvíc, tak alespoň přiměřeně hodně.

Problémem jednomužných projektů a projektů, vznikajících v malých týmech lidí (opakuji: nebavíme se o projektech na zakázku, na nichž pracují týmy ve větších studiích), je to, že jejich autoři jsou především odborníci na tvorbu webu. Málokdy je součástí malého týmu kromě programátora, grafika a kodéra i někdo, kdo se zabývá obchodem, propagací či projektovým řízením. A ačkoli jsou výjimky a „vývojářské renesanční osobnosti“, které zvládnou spravovat databázi, server, programovat, udělat grafiku, nakódovat HTML, udělat reklamní kampaň, propagaci a nakonec to i prodat, tak takových je jen hrstka. Většina týmů či vývojářů se dostane v okamžiku spuštění před otázku: Co teď?

Otázka je to pochopitelná: to, co uměli a v čem jsou dobří, už mají za sebou, a teď je čeká něco, co není jejich šálek kávy. Popularizace, propagace, komunikace s uživateli, udržování, rozvoj – zkrátka všechny ty věci, co Opravdový Programátor (definice Opravdového Programátora je k dispozici v článku Eda Posta Opravdoví Programátoři nepoužívají Pascal), považuje za soft skills, které nepotřebuje.

Sedávej, panenko, v koutě…

Marketing a reklama jsou jen způsoby, jak protlačit na trh nějaký šunt, jak ho vnutit lidem. Dobrý produkt, jako je třeba ten náš, se vnucovat nepotřebuje, lidé si ho najdou sami. – O. Ch., autor webové služby, 31 let.

Ano, v dějinách se už mnohokrát stalo,že kdosi udělal výbornou službu nebo výborný výrobek, a ačkoli o něm nikomu neřekl, tak si ho všiml náhodný kolemjdoucí obchodník, přemluvil dotyčného, aby to začal vyrábět ve velkém, a nakonec na tom pekelně zbohatl. Ten obchodník, samosebou – autor zemřel v bídě, chudobě a zapomnění, jak se na vynálezce sluší. Nebo se stalo, že z hříčky, vytvořené pro kamarády, se stal hit, módní vlna, která oběhla svět a kterou během pár let znal každý.

Tyto případy jsou bohatě dokumentovány v literatuře a mnohé tvůrce to vede k přesvědčení, že se nemusí o nic starat, že stačí mít jen perfektní produkt a úspěch přijde sám jako odměna za skvělý výtvor. Což je blud, jehož pomýlenost lze ukázat na kvantech perfektních produktů, které neuspěly. Bohužel, o nich se v knihách o marketingu moc nepíše (hezkou výjimkou je výborná kniha Merilla R. Chapmana, která nese název In Search of Stupidity: Over 20 years of high-tech marketing disasters a pojednává o slavných promrhaných příležitostech v IT – doporučuji k přečtení). Z oboru stačí připomenout osud technicky skvělého systému Video 2000, který nakonec na trhu podlehl objektivně méně kvalitnímu systému VHS, nebo třeba příklad CP/M-86. Ale zpět k webům.

Na webu platí totéž: Cesta k těm několika světlým příkladům technicky perfektních projektů, které uspěly, aniž by byly nějak masivně propagovány, je lemována pomníčky technicky perfektních projektů, které lidé nikdy nenašli, a které tiše skomíraly na okraji zájmu veřejnosti, kde nakonec, ačkoli oblíbené u hrstky odborníků, skonaly. Stejný osud pravděpodobně potká i váš projekt, pokud budete spoléhat na to, že si ho lidé sami najdou, ocení jeho kvality a řeknou o něm známým. Věřit, že zrovna váš projekt bude patřit do toho zlomku promile úspěšných, je sázka do hodně nejisté loterie.

Propagovat!

Pokud chcete, aby váš web lidé používali, musí se o něm nejprve dozvědět. To je jednoduchá souvislost, která je zřejmá každému. Zároveň je to vhodný okamžik pro anketní otázku – pokud jste někdy nějaký web či webovou službu udělali, jak jste jej propagovali (či propagujete)? Můžete zvolit i víc možností.

Jak propagujete svůj web či webovou službu?

Když se bavím s tvůrci různých webových služeb, setkávám se často s tím, že jsou v této otázce buď bezradní, nebo naopak až moc tvůrčí. Buď je nenapadají ani ta nejprostší řešení, nebo naopak shledávají prostá řešení nedůstojnými a hledají netradiční postup, něco, co nikdo nevyzkoušel, něco, co bude naprostá bomba, pokud to vyjde – a ono to v naprosté většině případů nevyjde!

Reklamu přes AdWords, bannery nebo v časopisech dělá každý ňouma. Chci něco neotřelého, něco nevšedního, něco s nápadem, co bude stát málo peněz a přitom to bude bomba, a tak mě napadlo udělat propagaci pomocí letáků! – N. N., marketingový pracovník, 33 let

Říkejte si tomu extrém, ale navrhuji, abychom šli tvrdě a bez prodlení zaútočili skutečně masovou letákovou kampaní. – Arnold Rimmer, ťulpas.

Pro propagaci platí opět to, co bylo řečeno výše – ano, někdy se někomu opravdu povede výborná reklamní kampaň na netradiční produkt naprosto nevšedním způsobem: na Facebooku, na Twitteru, v blogu, na YouTube, na MySpace… O takových příkladech se pak píše v časopisech, kde si to přečtou lidé z marketingu a pokoušejí se zopakovat stejný postup se svou zubní pastou, krémem na boty, pracím práškem, mobilním telefonem či inovativním katalogem webových stránek. V týmu se zaklínají módními výrazy jako „virál“ a „WoM“ a „Facebook“, a nakonec stvoří přesnou kopii původního vzoru, která nefunguje: virál si lidé neposílají, o produktu se nijak nešušká, PR blog nikdo nečte a facebooková stránka je stále prázdná a bez fanoušků.

Pokud se vydáte stejnou cestou, pravděpodobně pohoříte taky, i když se u toho můžete dobře pobavit. K tomu, aby netradiční kampaň zafungovala, je potřeba mít opravdu dobrý a netradiční nápad (ne, „uděláme stránku na Facebooku!“ není moc netradiční a nestačí), chytlavý produkt a štěstí. Pokud to všechno budete mít, převálcujete s minimálními náklady trh. Ale ačkoli je možný zisk velký, pravděpodobnost výhry takového „marketingového jackpotu“ je opět ostudně malá a stavět na ní plán vývoje webu je v lepším případě přehnaně optimistické, v horším čirý nerozum.

Média

Média zaspala dobu a na webu je už nepotřebujeme. Sociální sítě a Web2.0 přinášejí nové možnosti propagace, takže nás média zajímat nemusí. – K.V., tvůrce webů, 29 let

Problémem spousty vývojářů je, že žijí ve světě technologií budoucnosti, a klasická média buď záměrně ignorují, nebo je nevnímají jako zajímavá. Web je sice mocné informační a společenské médium, ale na dobu, kdy „občanská webová žurnalistika 2.0“ významněji nahradí časopisy, noviny a klasické webziny, si ještě počkáme. Do té doby se musíme smířit s tím, že média (především ta webová) mají v propagaci webů, webových služeb a aplikací nezastupitelnou a významnou úlohu.

Před časem jsme se střetli s jedním známým, když jsem doporučoval autorům malých webů, aby nespoléhali na to, že si novináři najdou informace o novinkách na jejich blogu, a pro jistotu to futrovali tiskovou zprávou. Známý oponoval, že to je starý postup, že na západě to už funguje jinak, a že některým webům stačí bohatě jen to, že napíšou o novinkách na svůj blog, nikomu nic posílat nemusejí. Ano, to je pravda – ale opět je tam to čertovo kopýtko: některým webům. Nikoli každému a nikoli většině. Až bude vaše pozice na trhu taková, že budete opravdu zajímaví, budou média stát u vašeho blogu frontu a čekat na každou zprávu, co jim pustíte. Jenže to bude, až budete známí, slavní a důležití – zatím se bavíme o okamžiku, kdy jste právě spustili nový web. (Pokud jste známí, slavní a důležití už byli, tak je velká šance, že se nový web s vaší popularitou sveze – zkuste to a uvidíte.)

Když si tedy shrneme vše výše napsané: I na webu platí, že produkt, ačkoli je technicky špičkový, pravděpodobně neuspěje, pokud nebude mít dostatečnou propagaci. Netradiční propagace je výtečná, pokud se povede – ale to je nejisté; je proto lepší mít v záloze i klasické postupy propagace pomocí reklamy a médií, a vhodně je kombinovat s těmi méně tradičními.

Reklamní kampaň si můžete zkusit udělat sami – zadat textovou reklamu do AdWords není těžké a zvládnete to, i když efektivita bude mnohem menší, než kdyby ji pro vás dělali reklamní profesionálové, kteří se věnují dnes a denně sledování různých ukazatelů efektivity, nastavování parametrů a ladění kampaní k co nejvyššímu zisku. Ale předpokládejme, že na profesionála nemáte, a musíte si vystačit s tím, co zvládnete.

Tisková zpráva

Posílat tiskové zprávy je takové vnucování se médiím, to bychom dělali práci za ně. Podle mého je to zbytečnost. – Š.L., provozovatel webových služeb, 32 let

Věc, kterou zvládnete stoprocentně, je poslání tiskové zprávy do médií. Tiskovou zprávu neposíláte proto, abyste dělali práci za líné novináře, ale proto, abyste jim dali vědět o svém produktu nebo o novinkách, a nemuseli se pak rozčilovat, že ti ignoranti o vašem produktu nepíšou (podobně jako jsem se rozčiloval v minulosti já – pozn. aut.)

Od mnohých vývojářů – freelancerů slýchám, že by klidně a rádi tiskovou zprávu poslali, jen nevědí jak na to. Nevědí co napsat, jak to napsat a komu to poslat. Většinou ani žádnou tiskovou zprávu nikdy neviděli. Pojďme si tedy shrnout některé zásady pro psaní a posílání tiskových zpráv.

Jak napsat TZ

Při psaní tiskové zprávy mějte na paměti, že méně znamená více (tedy: nevykecávejte se jako autor tohoto článku), ale přitom v ní musí být vše podstatné. Podstatné je: Co, kdo, kdy, jak, proč… Tohle všechno se musí vejít do jednoho (prvního) odstavce, a hlavní část (kdo a co) by se měla vejít do titulku.

Celá tisková zpráva by se měla vejít na jednu normostranu, a to včetně hlavičky a patičky. Začněte shrnutím, které se vejde do titulku („Web TotalKomunital nabízí chat a uživatelské blogy“). V prvním odstavci rozepište to podstatné, plus mínus třemi větami. Pokud představujete web, nezapomeňte na odkaz! Další dva či tři odstavce můžete věnovat nějakým podrobnostem (popisu toho, co to je chat, proč ho spouštíte, jak skvělé jsou blogy, jak to zvýší užitnou hodnotu vašeho webu), popřípadě to můžete zpestřit nějakým hezkým výrokem – jistě máte mezi uživateli někoho zajímavého, kdo vám k tomu dvě věty řekne, nebo nakonec můžete říct něco sami. Nezapomeňte u takové citace napsat, kdo ji řekl a co je to zač („… uvedl vedoucí vývojářského týmu Josef Sádlo“).

Do patičky nezapomeňte napsat kontakt na sebe či na někoho, kdo poskytne další informace. Ideální je mail a telefon, vhodný je i odkaz na web.

To, že by tisková zpráva měla být bez hrubek, je samozřejmost, stejně tak by měla být stylisticky minimálně na té úrovni, jaká je obvyklá v médiích (jestli to je málo nebo hodně, to posuďte sami).

Komu poslat TZ

Předpokládejme, že budeme psát především do webových médií. Pak je odpověď jednoduchá: Pošlete ji v první řadě odborným magazínům o webu, které sami čtete! Najděte si redaktora, o kterém jste přesvědčeni, že by ho vaše služba mohla zaujmout. Na stránkách magazínu na něj většinou naleznete kontakt. Pokud ne, pošlete to na mail redakce, a zkuste připsat prosbu o přeposlání. Pak si vytipujte média, které čtou budoucí uživatelé vašeho webu (předpokládejme, že v tom, kdo je uživatel webu, máte jasno od počátku). Posílat TZ masivně na adresy pěti set novinářů, které jste získali od kamaráda z PR agentury, nemívá většinou moc dobrý efekt.

Mimochodem, víte že třeba u nás na Zdrojáku nemusíte ani psát mail, ale můžete si sami přidat zprávičku?

Jak poslat TZ

Tiskovou zprávu pošlete mailem. Pokud chcete, aby si ji novinář opravdu přečetl a nezahodil ji hned, jak mu přijde, je dobré dodržet určité zásady:

  • Do předmětu mailu napište „Tisková zpráva“ nebo „TZ“.
  • Do předmětu mailu napište oč jde. „Nový web spuštěn“ není vhodný titulek, „Web o HTML5 pro vývojáře“ zní podstatně líp.
  • V mailu nejprve pozdravte, představte se a napište to nejdůležitější – tedy zopakujte první odstavec tiskové zprávy. Pokud je TZ krátká, dejte ji do mailu celou, jinak použijte klidně univerzální floskuli „Další informace naleznete v přiložené tiskové zprávě“…
  • V mailu uveďte na sebe kontakt („Pokud máte další dotazy, neváhejte mne kontaktovat“).

Počítejte s tím, že pokud se novinář rozhodne tiskovou zprávu vydat, tak ji nebude chtít přepisovat, ale použije copy-paste. K mailu proto přiložte tiskovou zprávu, ideálně ve formátu MS Word nebo ODT (z PDF se leckdy špatně kopíruje). Dobrý nápad je vytvořit na svém webu sekci „pro tisk“, kde budete zveřejňovat své tiskové zprávy jako HTML stránky, vždy s odkazem na příslušnou verzi v DOC, ODT, popř. RTF. (Nezapomeňte u každé TZ uvést datum!)

V tiskové zprávě se pokud možno vyhněte superlativům a sebechvále. „Nejlepší web ve střední Evropě s unikátními možnostmi a ojedinělým chatem“ si nechte od cesty; volte spíš neutrální výrazy a formulace. Pokud jste přesvědčeni, že se vám něco opravdu povedlo a chcete na to upozornit, napište to věcně a pokuste se stručně vysvětlit, proč je to tak unikátní.

Vyvarujte se i požadavků typu „Dejte mi vědět, kdy a kde informace vyjde“. Berte tiskovou zprávu jako jednosměrnou komunikaci, jako ping do médií, která má upozornit na to, že jste něco udělali. Víc od toho nečekejte a pro jistotu počítejte s tím, že tisková zpráva na některých webech ani nevyjde.

Žádná věda

Účelem tohoto článku bylo připomenout vám, českým tvůrcům webů a malým vývojářským týmům, že nelze spoléhat na příslovečné štěstíčko, které si sedne na váš web, ale je zapotřebí jít mu trošku naproti. Není nutné hned investovat statisíce do reklamních kampaní, kupovat si PR zprávy a články nebo si způsobit mozkovou křeč při vymýšlení kreativní propagace – stará dobrá tisková zpráva stále funguje a není složité ji napsat. (Ostatně stejná pravidla jako pro tiskovou zprávu platí například i v případě, že budete psát třeba známým blogerům; pak můžete být sice o něco neformálnější, ale základní pravidla, viz výše, platí.) Důležité je pamatovat si, že za slušnou tiskovou zprávu vám žádný novinář hlavu neutrhne – přinejhorším ten mail zahodí.

Ať se vašim projektům daří a – nebojte se dát o sobě vědět!

Pokud se chcete na něco ohledně propagace zeptat, máte nějaký zaručený recept, o který se chcete podělit, chcete ostatní tvůrce varovat před chybami, co jste udělali, nebo je vám něco nejasného, jste vítáni v našem Fóru, kde je pro toto téma vyhrazena sekce Marketing, reklama, propagace.

Začal programovat v roce 1984 s programovatelnou kalkulačkou. Pokračoval k BASICu, assembleru Z80, Forthu, Pascalu, Céčku, dalším assemblerům, před časem v PHP a teď by rád neprogramoval a radši se věnoval starým počítačům.

Komentáře: 23

Přehled komentářů

pek Pěknej článek
Inkvizitor Re: Pěknej článek
tomaash Nebude něco dalšího?
jiravanet Docela trefné
Aredhel velmi pekne
vetesnik Pěkné
norbertlaposa presne ke stejnemu zaveru jsem nedavno dosel
mikiqex, Q3X & QPDB Re: presne ke stejnemu zaveru jsem nedavno dosel
norbertlaposa Re: presne ke stejnemu zaveru jsem nedavno dosel
mikiqex, Q3X & QPDB Re: presne ke stejnemu zaveru jsem nedavno dosel
the nikdo Re: presne ke stejnemu zaveru jsem nedavno dosel
Martin Malý Re: presne ke stejnemu zaveru jsem nedavno dosel
keff Re: presne ke stejnemu zaveru jsem nedavno dosel
Martin Malý Re: presne ke stejnemu zaveru jsem nedavno dosel
norbertlaposa Re: presne ke stejnemu zaveru jsem nedavno dosel
Matěj Konečný Velice zajímavý článek
Jarda Cvrček Díky za článek
tuttle Diky!
tomasmatejicek AdSense != AdWords
Martin Malý Re: AdSense != AdWords
mahrlo www.priemyselne.eshopmahrlo.sk
MaRweb.sk MaRweb.sk propagácia webu
koudelka řešení jsem zde nenašel
Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=3217