Jak psát nabídky práce pro vývojáře

Každý trochu schopný a viditelný vývojář dostává prostřednictvím e-mailu nebo sociálních sítí několik nabídek práce měsíčně. Pokud chcete takové vývojáře oslovit, musíte se velmi snažit, aby právě vaše nabídka mezi ostatními nezapadla a dotyčného zaujala. V tomto článku si ukážeme, jak na to.

Oslovit vývojáře s nabídkou práce třeba přes e-mail dnes není jednoduché. Vývojáři jsou podobnými nabídkami přesyceni a ve většině případů na ně reagují smazáním, v lepším případě stručnou odpovědí oznamující nezájem.

Na druhou stranu, většina nabídek, které obdrží, obsahuje elementární nedostatky. Pokud dodržíte zásady uvedené v tomto článku, vyhnete se jim a už jen tím překonáte většinu vaší konkurence. Dál vás pak může dostat už jen dobrý copywriting a atraktivita nabízené práce samotné.

Nutno dodat, že článek je psán velmi jednostranně – z pohledu vývojáře, který je často nabídkami práce oslovován. Nutně je také subjektivní – na každého platí něco jiného. I proto uvítám, pokud se podělíte o své zkušenosti v komentářích.

Jak tedy psát nabídky práce pro vývojáře?

Buďte osobní

Největší chybou, kterou můžete při oslovování udělat, je rozeslat stejný e-mail na mnoho adres a doufat, že se někdo „chytí“. Taková neosobní nabídka je okamžitě poznat a šance, že na ni opravdu schopní vývojáři odpoví, je nízká.

Důvod je jednoduchý – schopní vývojáři jsou si dobře vědomi své ceny. Nepovažují se za generického „vývojáře v .NET“. Pokud jsou genericky osloveni, vyvodí si z toho, že firma právě takové generické vývojáře hledá. V takové firmě budou nejspíš také genericky zařazeni, placeni, bude s nimi genericky zacházeno a práce nebude příliš zajímavá. A to rozhodně není něco, co by chtěli.

Jak udělat nabídku osobní? Základ je oslovení („Dobrý den Davide“), případně zmínka, jak jste na dotyčného narazili („Zaujal nás váš profil na LinkedIn.“).

Jde ale pokračovat podstatně dál. Klíčem je dát najevo, že jste nad dotyčným strávili alespoň trochu času a minimálně jste si ho proklepli na Googlu a sociální sítích („Všimli jsme si, že se na Twitteru dlouhodobě věnujete tématu optimalizace databáze PostgreSQL.“). Pokud dotyčný dělá např. na nějakém open-source projektu, který je relevantní, opět není špatné zmínit, že jste ho zaregistrovali.

Výše uvedené stojí čas a tedy i peníze. Na druhou stranu, taková nabídka pošimrá vývojářovo ego a když už nic jiného, vytvoří pocit, že na tento mail by bylo slušné alespoň odpovědět, když už si s ním odesilatel dal takovou práci. A z odpovědi se už může vyvinout konverzace, která může být prospěšná i ve chvíli, kdy vývojář nabídku odmítne (třeba tím, že vytvoříte dobrý dojem, a oslovený vývojář se o vás rád zmíní známým).

Snaha o vyvolání konverzace místo otevřené nabídky práce je vůbec zajímavým přístupem. Většina oslovených je totiž ráda, když se o ně někdo zajímá, aniž by je do něčeho tlačil. Jedna ze dvou nejzajímavějších nabídek práce, kterou jsem dostal, začala právě takovou nenucenou konverzací.

Buďte relevantní

Než někomu pošlete nabídku, prověřte si, zda vůbec odpovídá tomu, co nejspíš bude chtít dělat. Spousta programátorů má v životopisu 10–20 různých technologií a prostředí, ale pokud se podíváte důkladněji, zjistíte, že se v současnosti věnují jen několika málo z nich. Zbytek jsou jen „zářezy na pažbě“, které mají ukázat, že dotyčný má různorodé zkušenosti a nemá problém se učit.

Zjistit, zda je vůbec reálná šance, že oslovovaný bude mít o vaši nabídku zájem, je obvykle lehké. Vlastně je to už součást osobního přístupu popsaného výše.

Uveďte zaměstnavatele

Snad každý vývojář má své preference ohledně typu firmy, pro kterou by chtěl pracovat (malá vs. velká, místní vs. zahraniční…). Mnozí mají také seznam firem, pro které by dělali rádi, a naopak seznam firem, pro které by dělat nikdy nechtěli. Proto v nabídce vždy uvádějte, o jakého zaměstnavatele se jedná. Pokud uvedete jen, že jde o „mezinárodní společnost v Praze“ (doslovná citace), budou se jí dále zabývat jen ti, kterým je zcela jedno, pro koho pracují. A takové lidi hledáte?

Pokud je mi známo, personální agentury budoucího zaměstnavatele neuvádějí především proto, aby je vývojáři a firmy neobcházely. Měly by si ale uvědomit, že vývojář k obcházení nemá motivaci (je to jen práce navíc), tu má především poptávající firma (nedá peníze agentuře). A na této straně mě napadá hned několik způsobů, jak to řešit bez dopadů na nekonkrétnost nabídek.

Popište technologie

Kromě preferencí ohledně firmy mají vývojáři preference ohledně technologií, které by chtěli používat. Ty jsou dokonce obvykle o hodně silnější (zeptejte se vývojářů Atlasu, kteří odešli po fúzi s Centrem a související změně platformy z .NET na Linux). Pokud informace o využívaných technologiích v nabídce neuvedete, nebo jen vágně, bude si je oslovený muset dál zjišťovat. A proč by to dělal, když v jiných nabídkách, které dostal, vše potřebné uvedené je?

S technologiemi je ještě jedna potíž – spousta nabídek obsahuje požadavky typu „3 roky praxe s Ruby on Rails“. Ty mají smysl, pokud hledáte experta, který by vedl nezkušený tým, nebo někoho na krátkodobý konkrétní úkol. V ostatních případech je často lepší hledat „obecného“ webového vývojáře, který bude ochotný a schopný se Ruby on Rails za pár týdnů doučit. Příliš detailními požadavky můžete snadno vyfiltrovat schopné lidi, kteří je nesplňují, ale ve skutečnosti by vám byli užiteční.

Naznačte plat

Vyjednávání o platu je obvykle součástí až pozdějších kol námluv mezi vývojářem a firmou. Pokud ale uvedete platové rozmezí už v prvotní nabídce, může vám to pomoci, obzvlášť pokud je rozmezí atraktivní. Zároveň to vývojářům může posloužit k vyfiltrování evidentně irelevantních nabídek – nebudete tak ztrácet čas s někým, o kom pak zjistíte, že je pro vás příliš drahý.

Nechtějte se kamarádit

Značná část recruiterů z různých personálních agentur se chce „kamarádit“ na LinkedIn či jiných sítích, případně tím dokonce podmiňuje zaslání detailních informací o nabídce. Řada oslovených si je ale do kontaktů nikdy nepřidá – nechtějí otevírat cestu k další formě spamu a nebo si přidávají jen lidi, které znají.

Je dobré si uvědomit, že pro mnoho vývojářů je LinkedIn především místo, kde mohou vystavit životopis a kde je může někdo doporučit. Primárním účelem je pro ně budování reputace. Ostatní aspekty sítě jsou pro ně spíš podružné, ne-li dokonce nežádoucí.

Nejlepší cesta ke kontaktu vývojářů je a dlouhou dobu bude e-mail.

Nechtějte si volat

Neznám vývojáře, který by rád telefonoval. Přesto se v nabídkách především od personálních agentur často objevuje formulace „další informace vám rádi poskytneme telefonicky na čísle …“ či nějaká podobná. Nevím, jestli mají agentury pocit, že tím, že přinutí vývojáře s nimi mluvit, se zvýší pravděpodobnost, že o nabídku bude mít zájem, nebo zda chtějí jen vylákat telefonní číslo. Můj dojem každopádně je, že většina vývojářů nikdy nikam volat nebude.

Telefonicky by mělo probíhat až první kolo přijímacího pohovoru (pokud se neodehrává osobně). Vše před tím je lepší řešit e-mailem.

Shrnutí

Uvedené zásady se vlastně dají shrnout do jedné věty: projevte o osloveného opravdový zájem, dodejte mu všechny potřebné informace a do ničeho ho nenuťte. Umožníte mu tak se o nabídce rychle rozhodnout a vytvoříte příjemný dojem, který přetrvá, i když se třeba nedomluvíte.

Autor je vývojář se zájmem o programovací jazyky, webové aplikace a problémy programování jako takového. Vystudoval informatiku na MFF UK a během studií zde i trochu učil. Aktuálně pracuje v SUSE.

Věděli jste, že nám můžete zasílat zprávičky? (Jen pro přihlášené.)

Komentáře: 83

Přehled komentářů

Clock Moje tipy
alancox Re: Moje tipy
Semo Re: Moje tipy
alancox Re: Moje tipy
Semo Re: Moje tipy
hmm Re: Moje tipy
Michal Re: Moje tipy
kert Re: Moje tipy
Kocour Re: Moje tipy
kert Re: Moje tipy
vbl Re: Moje tipy
Laethnes Re: Moje tipy
Bhua Re: Moje tipy
Laethnes Re: Moje tipy
j Re: Moje tipy
Riff Re: Moje tipy
spacAngel Re: Moje tipy
j Re: Moje tipy
MarMax Re: Moje tipy
Heron Re: Moje tipy
kubrt Re: Moje tipy
arron Re: Moje tipy
j Re: Moje tipy
Ondra Re: Moje tipy
x Re: Moje tipy
arron Re: Moje tipy
Cechjos Re: Moje tipy
arron Re: Moje tipy
Honza místo práce
Riff Re: místo práce
Honza Marek linked in
Martynez Re: linked in
David Majda Re: linked in
https://tomasfejfar.mojeid.cz/#bLGPpVT97A Inzeráty na fórech
belzebub z 99% souhlas
David Majda Re: z 99% souhlas
blizz Re: Jak psát nabídky práce pro vývojáře
lobo Re: Jak psát nabídky práce pro vývojáře
Riff Re: Jak psát nabídky práce pro vývojáře
PMD Re: Jak psát nabídky práce pro vývojáře
David Majda Re: Jak psát nabídky práce pro vývojáře
hawran.diskuse Re: Jak psát nabídky práce pro vývojáře
belzebub Re: Jak psát nabídky práce pro vývojáře
Přezdífka Re: Jak psát nabídky práce pro vývojáře
arron Re: Jak psát nabídky práce pro vývojáře
j Re: Jak psát nabídky práce pro vývojáře
maryo Re: Jak psát nabídky práce pro vývojáře
j Re: Jak psát nabídky práce pro vývojáře
Sten Re: Jak psát nabídky práce pro vývojáře
Michal Re: Jak psát nabídky práce pro vývojáře
anonym Re: Jak psát nabídky práce pro vývojáře
arron Re: Jak psát nabídky práce pro vývojáře
j Re: Jak psát nabídky práce pro vývojáře
arron Re: Jak psát nabídky práce pro vývojáře
SQLException nekolik nabidek mesicne?
Martin Hassman Re: nekolik nabidek mesicne?
SQLException Re: nekolik nabidek mesicne?
drake127 Re: nekolik nabidek mesicne?
Martin Hassman Re: nekolik nabidek mesicne?
Rezza Re: nekolik nabidek mesicne?
j Re: nekolik nabidek mesicne?
hm Re: nekolik nabidek mesicne?
Martin Hassman Re: nekolik nabidek mesicne?
jehovista Re: nekolik nabidek mesicne?
David Majda Re: nekolik nabidek mesicne?
alancox Re: nekolik nabidek mesicne?
David Majda Re: nekolik nabidek mesicne?
j Re: nekolik nabidek mesicne?
Michal mishak Gebauer Re: nekolik nabidek mesicne?
vbl Re: nekolik nabidek mesicne?
kkk Re: nekolik nabidek mesicne?
belzebub Re: nekolik nabidek mesicne?
ferren jen tak
kkk Re: jen tak
Anonymní Pohovor
Lamicz Re: Pohovor
noname Re: Pohovor
uf několik nabídek za měsíc?
HR Pohled z druhe strany
Martin Hassman Re: Pohled z druhe strany
HR Re: Pohled z druhe strany
b linkedin
HR Re: linkedin
Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=3715