39 komentářů k článku Marek Prokop: SEO není optimalizace pro vyhledávače:

  1. XYZ

    Logika myšlení
    Některé úvahy jsou mimo. Např.: "Kdyby totiž nad Kamilovou stránkou opravdu byly jen stránky nerelevantní a nekvalitní, pak by Kamil ve skutečnosti vyhrál. Lidé přece nejsou hloupí. Buď v takovém případě zkusí jiný dotaz, nebo si ty stránky nad ním proklikají, zjistí, že jim nejsou užitečné, a skončí na první užitečné, tedy na té jeho."

    V tom je kámen úrazu. Já jako návštěvník webu nevím, které stránky jsou a které nejsou kvalitní. Zadám dotaz, vyhledávač nabídne výsledky a já se domnívám, že nejvýše umístěné výsledky hledání jsou nejrelevantnější (nemám důvod myslet si opak). Otevřu tedy první odkaz a zjistím, že jde o brak. Otevřu tedy druhý odkaz a tak pokračuji, dokud nenajdu kvalitní stránku. Vyhledávací služba samozřejmě vyhodnocuje počet návštěvníků, který přechází z vyhledávače na ty které stránky a na základě toho koriguje jejich pořadí. Pokud se tedy jako autor stránek nějak dostanu do čela žebříčku (placený upřednostněný odkaz, uvedením lákavých klíčových slov…), obvykle se takové stránky budou objevovat mezi top výsledky dostatečně dlouhou dobu. Lidé možná nejsou hloupí, ale prostě nemohou vědět, co najdou na odkazovaných stránkách dříve, než je navštíví :)

    1. Anonym

      Re: Logika myšlení
      Ale někteří z těch, kteří si ty kvalitní stránky našli, na ně na webu publikují odkazy a díky tomu se postupně posunou výš. Samozřejmě, nebude to hned…

    2. Enti

      Re: Logika myšlení
      Já v tom žádný kámen úrazu nevidím. Kamil se svými obsahově kvalitními stránkami získá spokojeného návštěvníka, který si navíc oddechne, že "konečně" našel ty pravé stránky a o to víc je bude mít rád ;-) A třeba na ně někomu pošle odkaz, dá si je do oblíbených stránek, del.icio.us apod.

    3. MProkop

      Re: Logika myšlení
      Rozlišujme stránky relevantní, tj. významově odpovídající na dotaz uživatele, a stránky kvalitní, tedy obsahující hodnotné informace. Zda je stránka kvalitní, opravdu z nalezeného odkazu obvykle zjistit nejde a je potřeba ji otevřít. Relevance stránky však často zjistit jde z jejího titulku či úryvku, takže klikat už není nutné.

      Píšete, že vyhledavač "samozřejmě vyhodnocuje počet návštěvníků, který přechází z vyhledávače na ty které stránky a na základě toho koriguje jejich pořadí." Nevím, zda nějaký vyhledavač pokročil už tak daleko, aby uměl click streamy ve výsledcích vyhledávání použitelně analyzovat. Spíš si myslím, že ještě ne. V žádném případě ale nepočítá jen prostou míru prokliku na odkazy. Ta by totiž hodnotila jen práci vyhledavače (řazení výsledků a konstrukci titulků a úryvků), nikoli kvalitu či relevanci nalezené stránky.

      Díky za komentář.

  2. benzin

    Tam kde se vyznamy mazou neni potreba rozlysovat.
    Dobra polovina tohohle clanku vyvraci tezi, ktera ale proste neplati. Tvrdim ze v zadnem pripade neni pravda, ze vetsina lidi zabivajici se SEO (at uz na jakekoli urovni) maji v prve rade na mysli dobre umisteni v search enginu. Ono to uz vychazi z prosteho prani technicky nevzdelaneho zakaznika, ktere zni "jeste to udelejte tak, aby nas lidi nasli a obednavali si u nas."

    Takze o cem tenhle clanek vlastne je?

    1. Anonym

      Re: Tam kde se vyznamy mazou neni potreba rozlysovat.
      Jestli problem nebude v tom, ze clovek znaly pravopisu z Vasich stranek v hruze prchne po precteni nekolika vet …

    2. Hoween

      Re: Tam kde se vyznamy mazou neni potreba rozlysovat.
      O tom, že jen SEO konzultanti tomu všemu rozumí a proto objednávejte ještě dnes, při objednávce do 20-i minut obdržíte navíc 50% SEO zdarma.

      Optimalizace je především pro vyhledávače. Protože když dá vyhledávač můj web na patnáctou stránku, nikdy jí uživatel nenajde. Řada stránek, které předbíhají ve vyhledávačích tu skutečně hodnotnou, je nekvalitních. Když hledám info o nějakém městě, jsou to shity od cestovek, hotelů a podobných. Když hledám datasheet produktu, jsou na prvních pozicích desítky stejných e-shopů. Relevantní informace žádné. A můžu se ve vytváření "toho správného SEO" třeba přetrhnout, vždycky budu stát proti těm, kteří mají plnou hubu optimalizace pro uživatele a na druhé straně "konzultují pro cestovky" jako o život.

      1. Jiří Bureš

        Re: Tam kde se vyznamy mazou neni potreba rozlysovat.
        No sláva! Oblíbený argument s městem. Já si právě zkusil zadat asi desítku českých a moravských měst do Google a všechny dotazy na prvních místech vracely užitečné informace (odkaz na oficiální stránky, info z Wikipedie, oficiální stránky regionu, fotogalerie atp.). I ta "nešťastná" Praha vrátila hezké výsledky.

        1. cleb

          Re: Tam kde se vyznamy mazou neni potreba rozlysovat.
          Tak si zkuste najít třeba recenzi na nějaký určitý mobilní telefon. To je přes nános stejných a nekvalitních eshopů téměř nemožné.

          1. Jiří Bureš

            Re: Tam kde se vyznamy mazou neni potreba rozlysovat.
            Já o voze, Vy o koze. Ale dobrá, teď se tedy bavme zase o mobilech.

            Na Google dávám třeba *htc cruise* a prvních 8 odkazů je na recenze resp. odborná diskuse k telefonu. Pak zkouším další tři telefony. Tam je to pravda horší, ale zhruba polovina odkazů je zase na recenze, fóra nebo oficiální stránky výrobce/dovozce. Opravdu v tom nevidím zásadní problém.

            Odpoutejte se od mýtů, které jste někdy zaslechli!

            1. mekele

              Re: Tam kde se vyznamy mazou neni potreba rozlysovat.
              A neresite oba nahodou na hlavu postavene situace? Nemel by vas dotaz byt "htc cruise review"?

              1. Jiří Bureš

                Re: Tam kde se vyznamy mazou neni potreba rozlysovat.
                Samozřejmě. Ale chtěl jsem, aby si můj předřečník v následném komentáři "naběhl na vidle". ;-) Rozumně uvažující hledající samozřejmě položí dotaz trochu jinak (ne jen "Praha" nebo "Nokia 6210", i když jsme si právě ukázali, že i tyto dotazy dávají docela rozumné výsledky). A obvykle dotaz postupně precizuje, aby našel co hledá. Normalní lidé hledají proto, aby něco našli, ne aby mohli mlátit odborníky na SEO po hlavě nesmyslnými výsledky.

                1. cleb

                  Re: Tam kde se vyznamy mazou neni potreba rozlysovat.
                  Běžný uživatel samozřejmě zadá jen "Nokia 6210". Dále bude samozřejmě recenzi chtít v češtině (i já jsem chtěl recenzi v češtině, abych např. věděl, jak je to s lokalizací atd.)
                  Zkoušel jsem to teď hledat, a je vidět, že google, seznam i live od té doby udělali zase velký krok v odstraňování spamu. Teď už se mi našly relevantní výsledky. Před asi dvěma měsíci, když jsem hledal recenzi, vypadaly výsledky všech vyhledávačů asi jako teď ty z cuilu – tam ještě nezareagovali.

      2. Anonym

        Re: Tam kde se vyznamy mazou neni potreba rozlysovat.
        SEO je naprosty *** a neexistuje. Search Engines, jako je Google zadnou „pomoc“ or (l)usera nepotrebuji a aktivne se takove „pomoci“ brani. Jediny zpusob, jak mit stranky dlouhodobe na prvnich pozicich na urcite dotazy je nabidnout opravdu kvalitni texty, popisky stranek, titulky stranek, pristupnost, vhodnout semantiku a soulad se standardy, pricemz jako (l)user musite doufat, ze nikdo pred vami jeste nebyl uspesnejsi. Zalezi zejmena na textovem obsahu, bohatem na pokud mozno maximalni objem slov. Napiste si program, ktery bude prochazet clanky a pocitat unikatni slova. Opakovani – hloupost.

        11. 3. 2009 14:30 redakčně upravil Martin Hassman, důvod: Vulgarni prispevek.
        1. stoural

          Re: Tam kde se vyznamy mazou neni potreba rozlysovat.
          "Jediny zpusob, jak mit stranky dlouhodobe na prvnich pozicich na urcite dotazy je nabidnout opravdu kvalitni texty, popisky stranek, titulky stranek, pristupnost, vhodnou semantiku a soulad se standardy,"

          Ano, a tohle vsechno se shrnuje pod termin "SEO".

          1. Anonym

            Re: Tam kde se vyznamy mazou neni potreba rozlysovat.
            Ano, a tohle vsechno se shrnuje pod termin "SEO".
            pfff, to si myslis ty. SEO is the process of improving the volume and quality of traffic to a web site from search engines via "natural" ("organic" or "algorithmic") search results.

            1. Anonym

              Re: Tam kde se vyznamy mazou neni potreba rozlysovat.
              *** mam tech par sekund momentalne navic ti to i prelozim, abys priste vedel co je to SEO.

              SEO je proces vylepsovani mnozstvi a kvality trafficu na webovou stranku z vyhledavacich enginu „prirodnimi“ („organickymi“ ci „algoritmickymi“) vysledky hledani.

              11. 3. 2009 14:30 redakčně upravil Martin Hassman, důvod: Vulgarni prispevek.
                  1. mekele

                    Re: Redakčně smazáno
                    Na novinky.cz zavedli diskuse jen pro registrovane, tak jste se panove prisli vyradit sem? ;)

        2. Edhelka

          Re: Tam kde se vyznamy mazou neni potreba rozlysovat.
          A není zrovna toto SEO? Nebo přinejmenším jeho základ?
          Pokud možno maximální počet slov? Co to je za blbost? Ty, když máš stránky třeba o banánech chceš, aby ti chodili z vyhledávačů lidi na dotaz "ministerstvo financí"? Jasně že má smysl používat různá slova pokud jde o synonyma jiných relevantních klíčových slov, ale není to obecně zásada psaní jakéhokoli textu, aby byl stylisticky kvalitní?
          Smyslem SEO není přivést na web maximální počet návštěvníků, kteří si prohlédnou titulní stránku a zdrhnou. Dobré SEO se snaží cílit na konkrétní lidi s konkrétní představou, ale to je zřejmě pro někoho, kdo to vnímá jako hon na pozice, nepředstavitelné.

          Ještě k předchozím
          XYZ (7:53): Takhle se teda lidi nechovají. Zadají dotaz, něco jim vyjede, prohlédnou si titulky a popisy (úryvky) odshora dolu a klikají na co chtějí. Ne v pořadí první, druhý, třetí apod. Když se jim nelíbí nic, zpřesní dotaz.

          Když už SEO tak nenávidíte a vidíte v článku snahu si finančně přilepšit, tak aspoň argumentujte rozumně a ne jako děti v mateřské školce.

          1. Anonym

            Re: Tam kde se vyznamy mazou neni potreba rozlysovat.
            Pokud mam stranku na ktere prodavam cokoli, chci aby mi tam chodili vsichni a klidne treba i po zadani dotazu ministerstvo financi, proc ne, jist musi kazdy.

  3. Anonym

    RE: Marek Prokop: SEO není optimalizace pro vyhledávače
    Nebude někde ke stažení nebo nahlédnutí plná verze?

  4. Jiří Knesl

    RE: Marek Prokop: SEO není optimalizace pro vyhledávače
    Jak tak pročítám diskuzi, je vidět, že už novinky zavedly tu registraci a trollové se posunuli (mimojiné) na Zdroják.

  5. Filosof

    hezký článek a odporná diskuse :-)
    >> Má být SEO dále překládáno jako optimalizace pro vyhledávače?

    Ano, protože klienti si na to zvykli a rozšíření nového pojmu zabere přinejmenším dalších pár let..

    1. Anonym

      Re: hezký článek a odporná diskuse :-)
      Ne, protoze chyba se musi napravit ihned po jejim zjisteni, jinak muze zustat nevyresena a to prave kvuli hlupakum – jejim siritelum. Kdysi vsichni lide verili, ze Zeme je placata. Komu to prospelo?

      1. MProkop

        Re: hezký článek a odporná diskuse :-)
        Já bych počkal, až se ujme nový termín v angličtině. Nemusíme být ve všem první :-)

  6. Hanz

    ať žijí šaškárny
    Vážení divím se, že všichni H1 baštíte její obchodní politiku. Samozřejmě, když se trh SEO vyprázdnil a o jejich předražený produkt už není zájem, je nejvyšší čas zavelet k jeho zavržení, kritice, a vymyšlení nového virtuálního produktu. Kritika SEO, kterou můžeme už pár měsíců ze strany H1 pozorovat je samozřejmě jen přípravnou palbou na nějaký blábol typu "přístupnost 2", pro který H1 přes jeho iracionalitu zblbne řadu lidí (á la přístupnost = ekonomické šílenství).

    1. MProkop

      Re: ať žijí šaškárny
      Dobrý den,

      díky za názor. Můžete prosím upřesnit, jakou kritiku SEO myslíte? Ze strany H1.cz jsem si za posledních pár měsíců žádné nevšiml, ale mohlo mi něco uniknout.

      Jinak ovšem máte pravdu, že se SEO dále vyvíjí. Jednak je to dané tím, že jsme teprve na začátku a všichni se ještě učíme, a jednak tím, že se proměňuje prostředí, ve kterém lidé vyhledávají. Nyní například už i v Česku stoupá význam nalezitelnosti v sociálních sítích, mapách apod. To vyžaduje nejen nové metodické postupy SEO, ale i nový pohled na kontext, ve kterém jsou informace nalézány.

      Proto je, ostatně, SEO tak vzrušující obor. Kdyby se v něm už nebylo co nového učit, přestalo by mne bavit.

  7. asdf

    SEO bude vždycky optimalizace pro vyhledávače
    SEO bude vždycky optimalizace pro vyhledávače (prostě to je význam zkratky), pokud chcete zavést termín optimalizace pro uživatele, proč si nevymyslíte nové jméno a novou zkratku?

    1. MProkop

      Re: SEO bude vždycky optimalizace pro vyhledávače
      Zkratka SEO ovšem neznamená optimalizace pro vyhledavače. Znamená search engine optimization, což je termín s poněkud nejasným významem. Neznalý člověk by si ho nejspíš vyložil jako optimalizace vyhledavačů, což ale jeho skutečnému používání vůbec neodpovídá.

      Český termín optimalizace pro vyhledavače se sice zdá být jasnější, ale bohužel je také nejednoznačný, mj. proto, že neříká, co se optimalizuje pro jaké vyhledavače. Před pár lety na tom totiž nezáleželo (v úvahu připadaly jen webové stránky a jen internetové fulltextové vyhledavače), ale dnes už na tom záležet začíná a zítra již to bude velmi důležité. Co třeba optimalizace nalezitelnosti motorestu palubním počítačem auta — bude to SEO nebo nebude?

      Myslím, že hledat náplň a smysl nějakého oboru v doslovném významu jeho názvu nikam nevede. Vždy je rozhodující skutečná náplň oboru, tj. co opravdu dělají lidé, kteří svou profesi resp. specializaci označují příslušným názvem.

      Pokud jde o optimalizaci pro uživatele, tou se zabývají jiné obory — informační architektura, použitelnost (usability), user experience design atd. Některé z nich mají se SEO zčásti společné teoretické základy (hlavně informační architektura), ale myslím, že hranice mezi nimi a SEO je v praxi dostatečně zřetelná.

      1. smal

        Re: SEO bude vždycky optimalizace pro vyhledávače
        Co to je za blabol? Ja nevim, proc porad vnucujete myslenku, ze termin SEO je nejasne prelozitelny? Ten termin je naopak prelozitelny s velmi jasnym vyznamem (optimalizace pro vyhledavace) pro kazdeho, kdo si nemusi lhat do kapsy.

        Chapu, co se tim snazite rict, ale zkuste teda za timhle terminem udelat caru, misto retrospetkivniho predefinovavani jeho vyznamu! Pak s vami nebude polemizovat ani Dvorak, ani Hlavenka, ani Zandl…

        1. MProkop

          Re: SEO bude vždycky optimalizace pro vyhledávače
          Je-li termín SEO tak jednoznačně přeložitelný, zkusme to obráceně. Jak byste do angličtiny přeložil spojení optimalizace vyhledavače? A proč zkušení překladatelé z angličtiny Roman Skřivánek a Dana Balaštíková v českém překladu knihy Search Engine Optimization: An Hour a Day od Jennifer Grapponové a Gradivy Couzinové (Zoner Press, 2007) několikrát překládají search engine optimization jako optimalizace vyhledávacích strojů?

          Pokud cítíte potřebu udělat za termínem SEO čáru a definovat nový, můžete tak samozřejmě učinit. Máte-li v oboru dostatečnou mezinárodní autoritu, možná se Vám to povede. Já tu potřebu nemám a zřejmě ji nemá ani jeden z nejuznávanějších zahraničních autorů prací o SEO Rand Fishkin, který 24. 11. 2008 v článku Oh My God! Search is Changing Forever! SEO is Doomed! Run for the Hills! napsal:

          SEO remains, at its core, remarkably similar to what it was in 2002:

          1. Make pages accessible
          2. Target with keywords that searchers employ
          3. Build content that users will find useful and valuable
          4. Earn editorial links from good sources

          Jestliže jsou náplní profesionálního SEO tyto čtyři základní úkoly již minimálně od roku 2002, proč bychom měli v roce 2009 něco předefinovávat?

          A ještě jedna poznámka. Pánů Dvoraka, Hlavenky a Zandla si vážím, ale upřímně řečeno, jejich názory na SEO jsou mi ukradené stejně, jako by mi byly ukradené názory nositele Nobelovy ceny za fyziku na polymetrii v Máchově Máji.

          1. Jan Z Rokycan

            Re: SEO bude vždycky optimalizace pro vyhledávače

            Kdyz se na to podivame ze sirsiho hlediska od sameho zacatku se melo jednoznacne rict, jaky kod se bude prohlizeci podporovat. Pokud by byly dany striktni pozadavky, jak je nutne stranku „kodovat“ cela SEO by byla zbytecna. Vyhledavaci servery jako takove jsou vlastne nedokonale naprogramovane, kdyz neumi vyhodnotit stranku jako podvrh (zname vsichni mnoho konkrtenich prikladu). Pokud by bylo vse jak ma byt, neni zadne SEO potreba. Cele SEO je vlastne o prizpusobeni web stranky pro to, aby vyhledavaci servery vyhodnotili stranku na nejlepsi pozici, coz uz samo o sobe zavani cimsi nekalym. Prusvih je, ze cele SEO vzniklo spise z popudu „lehkeho financniho zisku“ nez z toho, mit kvalitni web stranky. Dnesni vyhledavace se bohuzel cim dal casteji ridi heslem, zaplat a budes na dobrych pozicich a tim je vse dane. Kdo se v oblasti SEO a upravy webu pohybuje delsi dobu, jiste mi da za pravdu, ze napriklad seznam.cz si z teto cinosti udelal velmi lukrativni byznys. O propojenosti seznamu a znamych optimalizacnich firem se radeji nebudu vyjadrovat vubec, to by bylo na dalsi diskuzni forum. Dalsim nesvarem z hlediska vyhledavacu (tzv. nadnarodnich – google) je cenzura web stranek. Zkuste si vyhledat nejaky vyraz a pak stejny vyraz zkuste vyhledat treba pod US IP adresou. To teprve zasnete nad uplne rozdilnymi vysledky. Zaverem bych popral vsem tvurcum webu, aby v budoucnu nebyla tvorba webu svazana nesmyslnymi pravidly (jak byt na prvnich pozicich ve vyhledavacich), ale aby se webove stranky stranky tvorili prevazne z toho duvodu, aby se uzivatel dostal, co nejsnaze k informaci, kterou hleda a tvorba stranek byla jak z grafickeho tak „koderskeho“ hlediska vetsi zabavou a ne otrocinou jako dnes.

  8. Komar.Jiri

    Pěkný článek
    Článek pěkně shrnuje to co by si mělo uvědomit většina klientů co chtějí, aby na jejich web někdo přišel, bohuže pořád nacházím lidi, kteří si myslí, že postačí cosi udělat se stránkou a budou nahoře. A já jim pořád říkám nahoře budete, až informace z webu budou kvalitní a zajímavé. Zatím je to marné, ale doufám obrat.

Napsat komentář

Tato diskuse je již příliš stará, pravděpodobně již vám nikdo neodpoví. Pokud se chcete na něco zeptat, použijte diskusní server Devel.cz

Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=2957