Negativní SEO jako bič na konkurenci? Ale kdeže!

A pak přišel den, kdy se jako houby po dešti vyrojily SEO agentury s neodolatelnou nabídkou. „Leze vám na nervy vaše konkurence? Dosahuje lepších pozic ve výsledcích vyhledávání než váš web? Máme řešení! Pošleme ji na druhou stranu v Seznamu i Google! Platíte až po dosažení výsledku!“ A to byl definitivní konec SEO.

První část glosy jste si mohli přečíst nedávno pod názvem Negativní SEO jako bič na konkurenci?

A pak přišel den, kdy se jako houby po dešti vyrojily SEO agentury s neodolatelnou nabídkou. „Leze vám na nervy vaše konkurence? Dosahuje lepších pozic ve výsledcích vyhledávání než váš web? Máme řešení! Pošleme ji na druhou stranu v Seznamu i Google! Platíte až po dosažení výsledku!“ A to byl definitivní konec SEO, které dle hodnověrných zdrojů zemřelo sice už v roce 1997, ale dodnes přežívalo ve stavu klinické smrti.

Na hloupý dotaz chytrá odpověď

Fikce? Ano. Není ale vhodné podceňovat SEOmágy, jejichž primárním zdrojem obživy je klamání neznalého spotřebitele a odrbávání vyhledávače. Ať se nám to líbí nebo ne, v dost významném segmentu života na webu lze vysledovat nemilosrdnou válku mezi tvůrci vyhledávačů a mysliteli, kteří chyb či nedomyšleností v algoritmech využívají. Pikantní na fulltextové válce je, že tímto způsobem se obě znesvářené strany učí od sebe navzájem. Buďme ale spravedliví – na podvratné činnosti SEOmágů není zhola nic špatného. Kromě faktu, že obírají naivy o peníze, kteří ovšem díky nim také nějaké peníze vydělají. Jenže ne v dlouhodobém horizontu – a život na hraně s sebou vždy nese podstatná rizika. Sešup do zapomnění (vyřazení z indexu) tak může být rychlý, nečekaný a velmi bolestivý.

Z dlouhodobého hlediska je také v pořádku, že programátoři fulltextových vyhledávačů mají proti sobě opozici a důstojné soupeře. Nutí je totiž být neustále ve střehu a své algoritmy dnes a denně vylepšovat. Google něco podobného prý činí dvakrát denně. Z těchto bitev, a to je důležité si uvědomit, ovšem vítězně nevychází ani jedna z bojujících stran, ale třetí vzadu. Obyčejný uživatel, který o SEO nikdy neslyšel. Protože konečně nachází relevantní odpovědi na své občas hloupé dotazy. Což je, prosím, cíl, k němuž směřuje každý vyhledávač. Dokonce i Seznam.cz, byť tak nějak po česku – pomalu a s rozvahou, aby mu vůbec nějaké stránky v indexu zbyly.

Kvalitní obsah? A to je co, prosím?

V diskusi u prvního dílu se objevil názor, který je častou odpovědí expertů začátečníkům na SEO fórech. Zní: „Prostě buduj kvalitní obsah a nemusíš řešit SEO.“ Četl jsem podobné rady mockrát a sem tam jsem podobnou odpověď dodal i já. Na samotné radě není špatného, patří do ranku odpovědí moudrých a pravdivých. Bohužel v ostré konkurenci, a především v ryze komerčním segmentu (e-shopy kupříkladu) jen s kvalitním obsahem většinou nevystačíte. Protože se naskýtá otázka: „Jak vlastně zní definice kvalitního obsahu?“

Produkuje kvalitní obsah třeba internetová verze deníku BLESK (blesk.cz), kde se donekonečna rozebírá soukromý život Ivety Bartošové? A trhá přitom rekordy v návštěvnosti? Nebo je snad více kvalitním obsahem sylabus slavistiky, kde se můžete dočíst, že „palatalizace je progresivní asimilací, na rozdíl od dvou předchozích, jež jsou regresivními asimilacemi“? Což je věta, kterou si přečte a pochopí tak deset lidí za rok, a to kdoví jestli.

Málo se ví, že podobné odborné studie jsou povinnou četbou tvůrců fulltextů, kteří chtě nechtě musí pracovat s jazykem. Snaží se tu méně, tu více úspěšně, daný jazyk a jeho zákonitosti pochopit, a následně strojově zpracovat. Klacky pod nohy jim přitom hází právě SEOmágové, kteří v zájmu vyšších pozic svůj rodný jazyk przní obzvláště zavrženíhodným způsobem (dopřejte si výlet do obludné patičky tohoto webu www.nakupujte-levne.cz a pochopíte, co mám na mysli).

Je tedy zjevné, že pojem „kvalita obsahu“ je termínem značně subjektivním. Pěkně ho definuje staré české přísloví „někdo má rád vdolky, jiný zase holky“. Z hlediska zachování lidského vědění pro budoucí generace je zcela určitě přínosnějším, a tedy řádově kvalitnějším, zdrojem sylabus. Uznáte ale sami, že jeho šance získat velké množství odkazů, je prakticky nulová. Přesto ale, jak vidíte, jeden zpětný odkaz získal. Upravená rada by tedy měla znít: „budujte lidem užitečný obsah“, ten už si nějaký ten odkaz najde vždycky. Protože kvalitu či nekvalitu posoudí čtenář sám dle svých preferencí a schopností. O nic víc ve skutečnosti nejde.

Zprzním váš odkazový profil!

Ale vraťme se k tématu článku. Už víte, co je odkazový profil a dokonce existuje spousta nástrojů, kterými si konkurenční web můžete proklepnout. Je třeba ale připomenout, že se vždy jedná o služby třetích stran, protože od samotných vyhledávačů se moc zajímavých informací nedozvíte. Příkaz link: v Google vrací výsledky náhodné a neúplné. U Seznamu nic podobného neexistuje. A užitečný Yahoo Site Explorer byl celkem nedávno v tichosti odeslán do digitálních věčných lovišť.

Zvědavcům je ovšem k dispozici spousta náhradních služeb. Namátkou: Majestic SEO, Link Research Tools, Raven SEO Tools, Linkdex, Hitreach, Ahrefs, Buzzstream, Screaming Frog, SEOmoz, Wordtracker, a nejspíš i mnoho dalších. Všechny podobné nástroje ovšem trpí dvěma chybami. Jejich index, tedy sestava webů, které obsahují, se může lišit, a nejspíš i liší, od indexu nejznámějších fulltextů. Souhrn zpětných odkazů tak bude neúplný, nebo jiný. Druhým problémem, alespoň v českých poměrech, je fakt, že jsme příliš malý prostor a ne vždy tak dostanete kompletní výsledky. Ovšem pro základní orientaci, jak si stojí vaše konkurence se zpětnými odkazy, asi postačí.

Nejdřív juknu, jak jste na tom, a pak si vás podám

Přesně tyhle nástroje bude používat potenciální „škodič“, který hodlá poslat na vaši webovou prezentaci vzteklého tučňáka. Je možné, že přístup z podobných udělátek bude zaznamenán v logu serveru, nebo v Google Analytics, a pokud jste si vlastní odkazový profil neproklepávali sami, je zřejmé, že někoho zajímá, jak si stojíte. Dělat proti tomu nemůžete zhola nic, ale budete alespoň varováni, že kolem projektu někdo brousí. Nemusí ale jít nutně o škodnou. Třeba si jen konkurence zjišťuje informace, aby našla cestičky, jak pomoci své webové prezentaci (vy občas udělejte totéž – výsledky testu vám mohou otevřít nové linkbuildingové obzory).

Můžete ale aspoň včas zareagovat a zkusit zapracovat na svém odkazovém profilu – třeba i mimo obvyklý marketingový plán. Na Search Engine Watch je k dispozici 131 zajímavých postupů, jak podobný útok eliminovat, a vytvořit si sadu zpětných odkazů, které přesvědčí vyhledávač, že váš web je důvěryhodným místem k životu. Všimněte si, prosím, že drtivá většina bodů pracuje s lidským faktorem. Nebo již zmíněným „poctivým odkazem“.

Potenciální „škodič“ má k dispozici pouze omezené možnosti, jak váš web opravdu cíleně poškodit. Což je obrovské plus. Do karet vám totiž hraje věc, o které se moc neví. A pokud vím, ani nemluví. Existuje totiž rozdíl mezi odkazem „umístěným“ a odkazem „získaným“. Což je nuance, která naštvanému SEOmágovi připadá nepodstatná, ale která může rozhodnout o tom, že jeho snažení se mine účinkem. Jde o první riziko, které musí škodící tvor podstoupit. A čekají ho ještě dvě závažná rizika, o nichž si povíme dále.

Umístím odkaz, však vy víte kam!

Rozdíl mezi umístěním odkazu a jeho získáním je zásadní. Spočívá ve faktu, že umístit někam odkaz zvládne každá cvičená opice. Získat odkaz skutečně přínosný už je ale pořádná fuška. Vyžaduje nejen fištrón, ale také velkou dávku umění jednat s člověkem, kterého možná nikdy v životě neuvidíte. A mimořádnou schopnost improvizace. Zatímco získat odkaz je nebetyčná dřina, protože jeho pořízení stojí a padá s faktem, že na webu nabízíte nějaký užitečný obsah, kamsi ho frknout je vcelku brnkačka. Nebo ne? Jak se to vezme.

Potíž je, že neexistuje moc vhodných míst, kam odkaz umístit, aby měl alespoň nějaký měřitelný efekt. Vezměme možnosti škodiče popořádku, přičemž vynecháme evergreeny typu spamování diskusních fór, nebo komentářů na blozích úspěšných blogerů. Tam totiž dříve či později zafunguje stavovská spravedlnost a jednoznačný spam bude promptně vymazán. Tudy cesta škodiče nevede. Je pracná a nejistá – a navíc podobné odkazy často bývají pro vyhledávače chutnou potravou. Místo propadu by mohly cílový web katapultovat ještě výše v SERP (výsledcích vyhledávání).

Existuje ale jiná možnost, kterou dokonce spousta i vcelku seriozních firem považuje za jakýsi základ linkbuildingové strategie. Kecají a vědí to, přesto o podobné nabídky není nouze. Registrace do katalogů je důležitá pro SEO. Tvrdí se vší vážností dokonce i vyhlášené společnosti, viz třeba GIANT. Doopravdy?

Katalogománie

Katalogy. Prokleté všeobecné katalogy. Jejich životní cyklus skončil přesně v okamžiku, kdy i Seznam spustil svůj fulltext. Je až neuvěřitelné, kolik zbytečných katalogů se na českém internetu nachází. Jejich majitele chápu, provoz fikaně provázaných serverů je pro ně minimálně přivýdělkem k obživě. Znám dvě úžasné katalogové sestavy, přičemž každá z nich má jenom jednoho majitele. Jejich přínos pro SEO, respektive linkbuilding, je ovšem nulový. A kdyby jenom to. On může být i záporný!

Přesně tohle je věc, kterou se snaží tučňák odhalit a potrestat. Takzvané silikonové SEO. Umisťování odkazů hlava nehlava, kam to jenom jde. Jenže umělé ňadro nikdy nebude ňadrem v pravém slova smyslu. Umělost z něj bude čouhat na všechny strany jako sláma z bot. Dámy prominou.

Narvat odkazy na svůj web do sice chytře vybudované, ale přeci jenom linkfarmy, je velmi riziková činnost. A přesně tam „škodič“ začne. Protože on už ví, nebo tuší, že odkazy z podobných webů jsou potravou pro tučňáka a signálem, že se snažíte o manipulaci s ranky. A kdovíčím ještě. Pravidla vyhledávačů jsou přísná a příliš prostoru pro experimenty už člověku moc nezbývá. Pokud si nechce nasadit černý klobouk a vyzkoušet míru trpělivosti provozovatele vyhledávače.

Jenže právě zde vstupuje „škodič“ do prvního vážného rizika. On totiž doopravdy neví, zda zmíněné katalogy jsou na, řekněme, „zakázaném indexu“ vyhledávačů. A tak celkem paradoxně místo škody může způsobit, že vyhlédnutý web naopak vyšší pozice získá a konkurenci vytlačí do hlubin nevidění. Anebo se prostě vůbec nic nestane, protože moderní fulltextový robot zkrátka nad podobnými odkazy ohrne nos a půjde jinam. V obou případech tak útočníkovo snažení selže. A on ztratí čas, případně peníze.

PR weby. Že by?

Publikace SEO slintů s maximálně (!) třemi odkazy na pozoruhodných „PR webech“ je další záškodnickou činností, která čistě hypoteticky může přinést jakés takés výsledky. „PR weby“ jsou taková česká specialita inspirovaná zahraničím, kde už ovšem podobné obsahové farmy byly Pandou poslány do digitálního exilu (ani naší malé české kotlině se zlobivý živočich nevyhnul, viz Za co byla penalizace PR webů a na co si dát pozor a Jak poznat Tučňáka a Pandu).

Problém je, že vydání škodičova článku vyžaduje takzvané „schválení“ – většinou tvorem, který umí česky stejně jako prdlovka čeřitá. Pročež schváleno bude prakticky všechno, což útočníkovi dává jistotu publikace kdejaké ptákoviny. Jenže to také znamená článek napsat. Nebo si nějakého pisálka najmout. Šedesát kaček za normostranu sice není likvidační částka, ale může zabolet, protože opět platí výhrada zmíněná výše. Co když místo škody způsobím přínos? Nebo nedosáhnu ničeho, protože robot je fajnšmekr a podobné neinteligentní žvásty a odkazy z nich bude prostě ignorovat? Což, jak víme, už Panda s neutuchajícím apetitem činí.

Patičkujeme

„Patičkárna“ je taky prima škodicí metoda, i ona ale vyžaduje investici. V drtivé většině finanční. Je totiž nezbytné oslovit majitele obskurních webů, jejichž patičku tvoří rozlehlá sestava absolutně nesouvisejících linků, a požádat o umístění odkazu. Kupříkladu zde www.odpadyracio.cz. Co vede majitele webů k podobnému harakiri, je záhadou, protože přesně tohle je metoda, která žádnému vyhledávači nevoní. Nejspíše peníze – prodat odkaz na měsíc za kilčo, proč ne? Škodič tento obolus ale musí pro začátek vytáhnout ze své vlastní kapsy. Do okamžiku, než podojí případného klienta. Protože ten zcela v souladu se základními tržními principy bude ochoten platit až po dosažení výsledku. Jak sami vidíte, moc možností, kam škodlivý odkaz umístit (když pomineme čistokrevné linkfarmy, které si případně sám vybuduje) asi škodič už k dispozici nemá.

Je třeba ale přiznat, že všechny zmíněné metody, které slouží k jedinému účelu – poštvat na vás tučňáka a vyřadit váš web ze zajímavých pozic, mohou za určitých okolností zafungovat. Musí být ale splněno ještě několik podmínek ze strany majitele dotčeného webu – a pravdou stále zůstává, že obrana proti podobným zákeřnickým praktikám je prostá a jednoduchá, až to bolí.

Jak postavit neprostupnou zeď škodičům a druhé a třetí riziko, které podobnou záškodnickou činnost katapultují mezi SEO nemožnosti, si vysvětlíme v závěrečném díle.

Zůstaňte věrni a Google se vám odmění.

Autor je mezi webdesignéry známý pod přezdívkou Plaváček a je hrdým nositelem titulu „brzda českého internetu“.

Martin Kolčaba pracuje jako nezávislý SEO konzultant. Baví a zajímá ho vše, co s jeho prací souvisí.

Věděli jste, že nám můžete zasílat zprávičky? (Jen pro přihlášené.)

Komentáře: 23

Přehled komentářů

msx Re: Negativní SEO jako bič na konkurenci? Ale kdeže!
msx Re: Negativní SEO jako bič na konkurenci? Ale kdeže!
blizz Re: Negativní SEO jako bič na konkurenci? Ale kdeže!
PavelUngr Re: Negativní SEO jako bič na konkurenci? Ale kdeže!
t.h. Fajn počtení
999 Re: Negativní SEO jako bič na konkurenci? Ale kdeže!
ppp Obludná patička
bluemoon Dalsi PR se tremi odkazy bez kvalitniho cteni
Martin Kolčaba Re: Dalsi PR se tremi odkazy bez kvalitniho cteni
PrymekM Re: Dalsi PR se tremi odkazy bez kvalitniho cteni
Martin Kolčaba Re: Dalsi PR se tremi odkazy bez kvalitniho cteni
PrymekM Re: Dalsi PR se tremi odkazy bez kvalitniho cteni
Miloslav Lešetický Re: Dalsi PR se tremi odkazy bez kvalitniho cteni
PrymekM Re: Dalsi PR se tremi odkazy bez kvalitniho cteni
Miloslav Lešetický Re: Dalsi PR se tremi odkazy bez kvalitniho cteni
PrymekM Re: Dalsi PR se tremi odkazy bez kvalitniho cteni
Martin Kolčaba Re: Dalsi PR se tremi odkazy bez kvalitniho cteni
belzebub hodnoceni
Opravdový odborník :-) ukázka
abcd fajn článok
drago Negativní SEO, zničte svou konkurenci!
Tom Jurman @redakce
Martin Hassman Re: @redakce
Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=3680