Přejít k navigační liště

Zdroják » Webdesign » Nejzbytečnější věci na firemních stránkách

Nejzbytečnější věci na firemních stránkách

Články Webdesign

Připravujete firemní web a přemýšlíte, co na něj všechno dát? Nebo máte už firemní stránky hotové a právě uvažujete nad tím, jak byste je oživili? Pak se nenechte unést technickými možnostmi a schopnostmi dnešního webu a pamatujte, že méně je někdy více a že některé věci na firemní web zkrátka nepatří.

Nálepky:

Spousta zadavatelů webdesignérských prací má poměrně jasnou představu o tom, co na svých stránkách chce. Někdy smysluplnou, podepřenou analýzou potřeb zákazníků, ale nebývá to pravidlem. Mnozí naopak přijdou za webdesignérem s hlavou plnou nápadů a tipů, co „někde“ viděli a líbilo se jim to. Takový zákazník, to je noční můra webdesignérova, a ten pak minimálně polovinu času stráví vysvětlováním, že to je nesmysl, pokud tedy radši nerezignuje a neprosadí si, že tuhle zakázku nebude uvádět v referencích.

Inu, ne každý zákazník, a o firemních to platí dvojnásob, bere web jako médium, kterému nerozumí a na které je moudré poptat se těch, co mu rozumí. Leckdy k němu přistupuje s vírou, že to zvládne (a když ne on, tak jeho správce sítě), nebo s vírou, že již viděl tolik, že má jasnou představu. Výsledek je snadno k poznání: vzniklý web je paskvil, co obsahuje naprosté zbytečnosti, ale majitel je na něj velmi pyšný („Je tam všechno!“).


sxc.hu

Pojďme se podívat na některé zbytečnosti, co nalezneme na stránkách (nejen) českých firem. Pokud v nich poznáte svůj firemní web, zamyslete se nad redesignem, a pokud s takovými nápady chodí vaši zákazníci, možná naleznete v následujících řádcích argumenty, kterými jim můžete oponovat.

Vstupní stránka

Přijdete na web firmy (třeba tento) nebo obce (Tatobity) a namísto hledaných informací se objeví vstupní stránka. Je na ní většinou logo firmy a odkaz s nápisem „VSTUPTE“. Logiku to nemá, návštěvníka to jen zdržuje, protože se musí prokliknout o odkaz dál – napadá někoho smysl takové vstupní stránky? Chce snad provozovatel zkoncentrovat pozornost návštěvníků na to, co nastane, až klikne? Chce, aby si návštěvník svůj vstup opravdu užil?

Mnozí klienti, co na vstupní stránce trvají, pak jsou zaskočeni zjištěním, že odkaz může vést i „doprostřed“ webu, takže leckterý návštěvník ani důmyslnou vstupní stránku nevidí. Největší filištíni pak donutí programátora, aby zajistil, že návštěvníci webu půjdou vždy a pouze přes vstupní stránku. Nebohého návštěvníka pak potěš pámbu, kdyby chtěl někomu třeba poslat odkaz na konkrétní stránku – musí dopsat i podrobný návod, jak se proklikat.

Vstupní stránka je naprostá zbytečnost. Je to jako byste návštěvu zvali slovy: „Pojďte dál a zaťukejte si znovu, já vás pustím!

Počítadla, Toplisty,…

Není nad to, když se každý návštěvník firemní prezentace dozví, že je již 0003714 návštěvníkem. Jaký přesně si slibujete od tohoto sdělení efekt na své firemní stránce? Chcete ukázat, jak jste dobří a hojně navštěvovaní? To si tam dejte raději číslo o dva řády vyšší (a odpovězte si na otázku: „Proč mám falešné počítadlo, nejsem trapný?“) Návštěvník přijde na vaši stránku a vidí naprosto bezrozměrné číslo – X lidí. Ale nikde není řečeno, jestli ti lidé odešli spokojení, jestli přišli náhodou, jestli se vrátili… Počet návštěv je důležitý pro provozovatele, ale pro návštěvníka naprosto žádný. Můžete si návštěvnost dát do tiskové zprávy a zkusit tím ohromit někoho, kdo považuje návštěvnost za měřítko úspěchu firemního webu, ale na stránkách je ta informace naprosto k ničemu. Mimochodem: Konkurence vám ho stejně neuvěří. 

Pokud chcete nějak pracovat s návštěvností, použijete rozumnější analytický nástroj, a jeho výsledky budete brát především jako ukazatele pro sebe.

Váš web nemusí být sbírkou kuriozit!

Zajímá vás použitelnost webu? Můžete zkusit získat služby Dobrého webu se slevou i zdarma. Můžete sledovat stránky k tématu na Facebooku. A víte, že knihu Jacoba Nielsena o použitelnosti domovských stránek nyní koupíte za pouhých 80 Kč?

Počet lidí online

Tato funkce souvisí s předchozí, a taky se dost často vyskytují spolu. Kdysi, asi tak v roce 2001, bylo docela zajímavé takové počítadlo udělat – míněno z programátorského hlediska zajímavé. Pro návštěvníka je to k ničemu, najmě pro návštěvníka firemní prezentace. Dalo by se říct, že to je na firemní stránce taková webová obdoba podnikatelského baroka: Zedník uměl postavit věžičku a pan podnikatel mohl zaplatit věžičku – tak byla věžička!

Zlaté pravidlo oficiálních prezentací zní: „Uměřenost“! Nemusíte mít na webu všechno, co tam mít můžete.

Květnaté uvítání

Dobrý den! Vítáme Vás na naší stránce, která se zaobírá výrobky společnosti ACME!“ je typický příklad, jak mnoha slovy neříct nic užitečného. A pokud donutíte programátora, aby patřičně měnil oslovení („Dobré ráno“, „Dobrý den“, „Dobrý večer“ – v noci asi nechodí nikdo), je to krásná ukázka mrhání silami na zbytečnou práci.

Už dlouho se ví, že lidé na webu skoro nečtou. Pokud chcete, aby se na stránkách vaší firmy cítili dobře, dosáhnete toho spíš příjemným prostředím a intuitivním ovládáním než obšírně sepsaným uvítáním. Stejně si ho nikdo nepřečte.

Kdy zapadne Slunce?

Našli jste na webu sbírku kódů, které umožňují zobrazit kdo má dnes svátek, v jakém znamení je právě Slunce, kolik stupňů je v Praze, kolik hodin v Tokiu a jaký je aktuální státní dluh? Dejte je na firemní web! Bude tam všechno, a kdo na něj jednou zavítá, ten už nebude muset nikdy jít na jinou stránku, když bude chtít vědět, kdy zapadne Slunce. Což je úžasné, hlavně když prodáváte kachličky nebo nabízíte spolupráci v oboru zemních prací a autodopravy (všimněte si, že zbytečnosti mají tendenci se kumulovat, a když na stránkách najdete jednu, je pravděpodobné, že nebude jediná).

Vtip pro tento den


sxc.hu

Zatímco u předchozí zbytečnosti šlo ještě trošku přemýšlet o tom, že by se možná někdy někomu hodila, tak u sbírky vousatých vtipů na firemních stránkách člověk jen zdvihne obočí. Totéž platí třeba pro horoskopy. Všechny tyhle věci se na firemní stránky dostávají ve chvíli, kdy rozhodující člověk ztratí koncentraci a přestane se soustředit na hlavní cíle, totiž prezentaci firmy, podporu prodeje atd., a místo toho začne mít ambice „vytvářet portál“.

Ikony validity a kvality

Vaše stránky jsou napsané ve validním HTML, XHTML, mají validní CSS a RSS a XML a vůbec všechno. Je tedy potřeba to dát řádně najevo a na své stránky hrdě umístit kyblík ikon, které jsou, po pravdě řečeno, naprosto nanic. Informace o validitě vaše návštěvníky nezajímá. Nezajímá nikoho. Dokonce ani prohlížeče a vyhledávače. Je to naprosto nedůležitá informace a její hlasité vytrubování do světa na firemní stránce slouží snad jen ke zvyšování sebevědomí, navíc poněkud neobratně. Ostatně – mít validní stránky firemní prezentace by mělo být samozřejmé.

Plus samosebou hrozí riziko blamáže, to když nějaký obchodník vloží na stránky inzerát metodou copy-paste z Wordu. Validita je rázem v tahu, a dle zákonu schválnosti si zrovna v tu chvíli na ikonku „ZDE MÁME VALIDNÍ XHTML“ klikne nějaký šťoural…

Ze stejného soudku jsou všelijaké ikonky, které vyjadřují skóre vaší stránky v nějakém „SEO testu“, její PageRank nebo SRank – ruku na srdce: co si z toho vezme zákazník? Řekne si „Aha, tahle firma dělá lepší kování na dveře, protože má PR 4, a tamta jen PR 3?“ Ano?

Návštěvní kniha

Zpětná vazba je důležitá věc, to bezesporu. Umožněte zákazníkům, aby se vás zeptali na cokoli, co potřebují vědět o vašich výrobcích. Pokud na to máte kapacity, udělejte pro ně i diskusní fórum, kde se s nimi bude bavit odborník z vaší firmy, a pomůže jim řešit nejen problémy, ale i různé situace, poradí jim s výběrem správného modelu z produktové řady apod. To může velmi přispět k prestiži vaší firmy a k úspěchu u zákazníků – pokud tedy nenecháte fórum či diskusi zplanět.

O fórum se musíte starat, musíte jej čistit od spamu a musíte na něm odpovídat, aby se z něj časem nestala jednosměrná návštěvní kniha, kam budou návštěvníci psát – co  vlastně? Chválu? Bude působit uměle… Stížnosti? Ty ať radši napíšou přímo vám… Nadávky? Spam? Historky s neznámými telepaty? Petice proti čipové totalitě? Opravdu chcete na svých stránkách mít toto?

Efekty s JavaScriptem

Je opravdu krásný zážitek, když přijdete na firemní stránku, na které sněží. Místo kurzoru máte najednou nějakou dýku, z níž odkapává krev. Okolo něj krouží číslice s dnešním datem a s aktuálním časem, a jakmile s ním pohnete, číslice letí v elegantním efektu za ním. Rázem vám dojde veškerá výmluvnost, protože prezentovat firmu něčím TAKOVÝM, to chce, kulantně řečeno, velmi neohroženého ducha. Tváří v tvář podobné prezentaci už nelze nic dodat.


sxc.hu

S JavaScriptem vůbec nakládejte na firemním webu jako se šafránem (totéž platí o Flashi). Hlavně pozor u navigací a u prvků, co „něco“ dělají, aby měly svou neJS a neFlashovou alternativu.

Fotografie z firemní pařby

K tomu lze říct jen jediné: Strčte si je na vnitrofiremní server, kde se k nim dostanou jen vaši zaměstnanci, kteří s nimi mají spojené nějaké zážitky. Vaši zákazníci na teambuildingu nebyli, ty lidi neznají a krásy jízdy na raftovém člunu s klukama z obchodního nedocení. Navíc je jim jedno, jak moc jste ve firmě kamarádi, spíš hledají informace o tom, co jim můžete nabídnout a jak dobří v tom jste, takže spíš ocení fotky výrobků než momentku vaší účetní, jak zvedá tuplák na Oktoberfestu.

Pokud podnikáte v oboru, kde zákazníci dají hodně na dojem a kde vládne kult mladých krásných úspěšných lidí, tak si vyfoťte recepci a reprezentativní recepční a dejte to na svůj web, třeba se k vám zákazníci pohrnou, jen aby ji viděli. Pak je lepší, když na fotografii je opravdu vaše recepční a ne najatá modelka.

Vůbec co se týče fotografií zaměstnanců: Ano, mohou být. Je fajn, když zákazník přijde k vám do firmy a z fotografií na stránce „Náš tým“ bude zhruba vědět, jak vypadá ten, za kým jde. Ale zvažte, zda zákazníci budou často chodit za vaším správcem sítě či za účetní – tam pravděpodobně postačí jméno a kontakt.

Pokud k vám lidé chodí a říkají: „Já to nemohl najít…“, zvažte, že dáte na web fotografii svého firemního sídla. V takovém případě to není ani zbytečnost, ani pokus o laciné ohromování, ale praktická informace („Aha, to bude támhleten barák, ten byl na té fotce!“). Ale fotografie z teambuildingu, nezlobte se, ty opravdu ne.

Partneři a loga

Vaše firma určitě s někým spolupracuje, s nějakými subdodavateli, nebo je naopak sama dodavatel pro někoho jiného, a je rozhodně dobrá reklama i pro firmu, když si na webu vyhradí stránku, kde zmíní své obchodní a oborové partnery. Ideálně i s odkazem, a pokud na to máte, tak i s logem. Ale pozor na to: Loga by měla být zhruba stejně velká, neokousaná, neskenovaná z vizitky (v patřičné kvalitě jistě partner rád dodá)… Pokud k tomu přistoupíte tak, že vezmete loga svých dodavatelů, vystřihnete je nůžkami, přilepíte na papír A4, projedete černobílou kopírkou a výsledek oskenujete, získáte hrůzu, která je na webu naprosto zbytečná. Když ji návštěvník uvidí, otřese se odporem.

Vyházet!

Ukázali jsme si věci, které jsou často na firemních stránkách, a přitom jsou přinejlepším zbytečné, leckdy dokonce přímo kontraproduktivní. Nelze samosebou paušalizovat a určitě by se daly najít příklady, kdy je vstupní stránka udělaná tak dobře, že by bez ní byla firemní prezentace neúplná, a určitě jsou i stránky, na nichž je informace o západu Slunce přijatelná, ovšem to jsou spíš výjimky. Pro naprostou většinu firemních prezentací, na nichž se výše uvedené věci objevují, platí, že budou mnohem, mnohem hezčí, efektivnější, použitelnější a zážitek z nich příjemnější, pokud se těchto prvků zbaví. Alespoň tedy pokud je záměrem vašeho firemního webu prezentovat vaše podnikání…

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
80 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Chaos

S článkem se nedá než souhlasit. Osobně jsem řešil problém, že stará verze webu (čistě html) byla nahrána v /* a několik let se používala. Odkazy všude. Nová, testovací verze webu s redakčním systémem a všemi těmi novotami :P byla nahrána do /new/*. Likvodovat obsah starých stránek bylo nepřípustné tak se jen změnil index a z http://www.web.cz/index.html je vstupní stránka s autopřesměro­váním. Třeba si mne ukamenujte, že jsem amatér, ale nejsem blbej, pro uživatele je to pravda nepříjemné, ale kvůli několika létům obsahu je to myslím funkční řešení.

Martin Žaloudek

Přesměrování v indexu lze udělat přímo v hlavičce HTTP. Stránka se pak přesměruje bez zobrazování dalšího zbytečného balastu. Zákazník pokud se nepodívá do URL, tak si ani žádného přesměrování vůbec nevšimne. Takto to vyřešíte bez obtěžování návštěvníka.

Jan Kuča

Přesně tak a hlavně při přesměrování se statusem 301 (tj. Moved permanently) by mělo docházet k předání PR na cílovou stránku.

František Kučera

Lepší by bylo staré stránky zrušit a z URL původních stránek nadělat přesměrování na nový obsah (nebo nový obsah umístit na stejná URL, pokud to jde). Takhle totiž lidé z vyhledávačů budou chodit stále na staré stránky a budou si říkat „WTF, vždyť oni mají web jak před deseti lety?“ A nové pracně vyrobené stránky budou trochu nevyužité, protože se na ně dostanou jen návštěvníci, kteří přišli přes /.

mrremo

Nelze než souhlasit. Tohle by si měli povinně přečíst všichni „potencionální tvůrci webů“ – nemyslím tím webdesignery, ale ty zodpovědné ve firmách. Z některých webů mám osipky, když je vidím.

salam

‚potencionální‘ je špatně, odvozuješ to snad od slova potencionál?

Tesarik

Neřekl bych. Akademický slovník cizích slov připouští oba tvary:

potenciální, řidč. potencionální příd. <l> 1. možný, eventuální, uskutečnitelný, založený na potenciálu…

Tesarik

> […] mám osipky
^^^^^^
osypky?

Tomáš Herceg

Nejhorší je, že některým zákazníkům můžete vymlouvat výše uvedené fíčury hezky dlouho a pak jim to tam radši uděláte, protože dá míň práce.
P.S. zmínka o ACME je jen náhoda, nebo je tím fakt myšlen monopolní výrobce zbraní a výbušnin v Road Runner Show? :-)

bnmbnmbnm

Shodou okolnosti jsem vcera koukal na Limonadoveho Joe a taky tam bylo ACME. :)

kubi

A když se podíváte do slovníku zjistíte, že to navíc znamená „Vrchol“ – takže jakože fakt epesní krutopřísně nejvíc nejlepší společnost ;)

HTML amatér

Vstupní stránka má svůj význam snad jen na hostingu zdarma, protože zde má administrátor často na výběr ze dvou možností. Buď bude malý reklamní proužek na každé stránce, nebo bude velká reklama na „hlavní stránce“ (čti index.html). Proto se udělá vstupní stránka, kde se zobrazí reklama a na ostatních stránkách je klid…
Ovšem na firemním webu je to totální demence…

jurasn

Jestli se nepletu, tak většina těchto služeb má v podmínkách, že vstupní stránka se pro zobrazení reklamy nepovažuje za hlavní stránku, ale považuje se za ni až stránka za odkazem. Tím pádem vstupní stránka ztrácí smysl i tady.

Cygnus

Firemní stránka nemá co dělat na hostingu zdarma, to je samo o sobě známkou neprofesionality. Pár stovek ročně na velmi levném hostingu by nemělo být mnoho ani pro samostatného živnostníka a už vůbec ne pro firmu s několika zaměstnanci. Možnosti jsou.

Mirun

Takže jinak řečeno, profesionalita firmy má přímý vztah k podobě zvoleného typu hostingu?

honza

nemá. Ale pokud firma nemá ani pár stovek na hosting, tak si můžu myslet, že majitel je chudák (nemá nic) nebo blbec (nechal si udělat za tři piva web od Lojzíka syna souseda) a radši se poohlédnu jinde..

Tesarik

Hm, to jsou dvě věci, které spolu (zdánlivě?) nesouvisí. Ona je spíš nemožná ta kombinace profesionálně zpracovaných stránek a hostování na free hostingu, protože možnosti hostingu zdarma jsou zpravidla natolik omezené, že profesionální řešení neumožňují.
Na druhou stranu, pokud má někdo na to, aby zaplatil machra, který by dokázal ta freehostingová omezení obejít tak, že se neprojeví na použitelnosti ani vzhledu výsledné prezentace, tak má asi i dost rozumu na to, aby si spočítal, že méně omezený hosting ho vyjde levněji.

Jan Kovařík

„Fotografie z firemní pařby“ a „Loga partnerů“ mají ve většině případů své opodstatnění a pokud si je klient dokáže zdůvodnit a jsou vkusně zakomponované do vzhledu stránky, nevidím důvod proč je tam nevložit.

Cygnus

A jak by mohlo vypadat to zdůvodnění? Moc nechápu, jak by to mělo fungovat.
Resp. vidím opodstatnění „fotek z akce“ na webu firmy, která se pořádáním akcí živí, protože tím prezentuje své zboží. Ale proč by to mělo být na webu firmy, jejíž zaměstnanci se jenom účastnili?

Jan Kovařík

Protože je to třeba způsob jak prezentovat firemní kulturu, ukázat lidem, že se jejich zaměstnanci baví, že pracují a baví se jako team. Firma potom působí méně „nepřátelsky“ a člověk dostane pocit, že toho mohl být součástí. Fotky samozřejmě musí předem projít cenzurou, nedá se publikovatm všechno :) Co se týče toho pásu s logy, setkal jsem se s tím naposledy když jsem dělal web pro jedno kosmetické studio, důvod proč ho tam majitel chtěl je prostý: zákazníci se často rychle orientují a rozhodují také podle toho, s jakou kosmetikou studio pracuje.

Tonda

obávám se, že tohle je jen teorie. nejsilnější potřebu předstírat, že se jejich „zaměstnanci baví“ a mají neustálne nějaký party a akce mají obvykle firmy, kde lidi dřou jak bulhaři a jednou za rok je autobusem vyvezou do lesa, kde je nechají zadarmo se vožrat :-) takže od firem prezentujících se klasickým klišé „work hard, party hard“ radši ruce pryč.

František Kučera

Firemní stránky neslouží jen pro kontakt se zákazníky, ale i s budoucími zaměstnanci – a tam právě fotky z firemních akcí mají smysl, mohou podpořit dojem, že „tohle je firma, kde bych fakt chtěl dělat“. Chce to ale pečlivě vybírat a necpat je na oči všem (zákazníkům), ale jen těm, kdo hledají práci (tzn. třeba jako odkaz ze stránky „Kariéra“).

Tom

Presne tak. Mate stejny duvod jako treba proc maji firmy sve stranky na facebooku. Vetsina career sekci velkych firem (napr Google) ma fotky ze „zakulisi“. To ze dnes na firemni kulturu koukaji potencionalni zamestnanci i klienti je proste fakt.

Pavel2

Slovo „potencionální“ čeština nezná.

klusik
lolek

…my to chceme ve flashi, protože velké firmy to tak mají, jde o image.
…chceme celý web uprostřed stránky (400×400), aby se nemuselo zbytečně scrollovat, je to hezčí
…koukal jsem na weby velkých firem, např. General Motors apod. a vím přesně co tam chci a jak to má být (prodejce nápojů)
atd.

-tom-

Pokud jde o image a zážitek, tak nevidím důvod, proč Flash nepoužít. Respektive nevidím důvod, proč použít něco jiného, než Flash.

Tonda

akorát že „image a zážitek“ v tom obvykle vidí jen majitel toho webu a tvůrce toho „zázraku“. ostatní to většinou jen se*e :D

andrejk

ani tvůrce toho „zázraku“

maarlin

Ještě chybí zmínit JavaScriptové hodiny s datem a náhodně vybraný citát… :))

Pepa
František Kučera

Ta informace o aktuálním státním dluhu patří do trochu jiné kategorie než zbytečnosti typu „kdy zapadá slunce“. Vyjadřuje nějaký politický názor (což u slunce, svátku nebo hodin neplatí). Jestli spojovat politiku a podnikání je otázka, IMHO to patří spíš do blogu nebo na osobní stránky… ale když se toho někdo nebojí, tak ať – vyjádření politického názoru může vzbuzovat sympatie i antipatie, jestli to víc návštěvníků potěší nebo naopak odradí je značně individuální.

TrSek

Presne tak spojovat politiku s podnikanim je velmi, velmi zla volba.

Martin Mareš

Je mile absurdní, že uprostřed článku o zbytečnostech na webu oči čtenářovy narazí na zvýrazněný boxík „TIP: Letní soutěž Krása prsou …“ ;-)

Jirka Daněk

Ale alespoň na mě tahle inzerce zafungavala a koukl jsem se na podmínky soutěže. A to už jsem hooodně dlouho na žádnou reklamu neklikal :P

yet another anonymous coward

Na stránkách těch dopravců mě ale nejvíc fascinuje ten úžasný a dokonalý animovaný gif. Jenom nevím, jestli jsou 4 MB dostatečně reprezentativní velikost na takovou hovadinu.

tyjo

cenzor martin maly napsal dalsi clanek XD

_r3450n_

Pokud se vam to pocitadlo zda zbytecne tak bych vas zaradil k BFU. Ja osobne jsem docela rad kdyz je to pocitadlo na strance hlavne kdyz ji navstevuji pravidelne.
Duvod? Date nalistovat stranku a ta se nalistuje z cache takze pekne rychle. Nemate tuseni, ze je ted vytizena protoze je tam vic lidi nez predpokladal provozovatel servru. Napisete neco do hledani a zmacnete enter. Co se stane? Nic. A po 15ti vterinach? Porad nic. Pul minuta? Porad nic! BFU samozrejme vemou mys a zacnou mackat tlacitko hledej a tak zpusobi jeste vetsi zatez. Ja se radsi podivam na pocitadlo a zjistim ze je tam 10× vic lidi nez obvykle a ze mi staci minutu dve pockat a budu mit vysledek.
Bez pocitadla se vsak tuto informaci nedovim a prepnu se do rezimu chaotickych myslenek, ktere me zastavi pred chovanim BFU. Neztratil se muj odeslany pozadavek? Nepustim to cele znovu kdyz kliknu? atd. :)
V tomhle smeru je pocitadlo lidi online nenahraditelne, coz ma od zbytecneho hodne daleko.

Sten

Tohle je hodně hloupé zdůvodnění. Naprostá většina návštěvníků na počítadlo peče a ten server přetíží tak jako tak. Navíc ta ochrana se dá udělat daleko lépe třeba JavaScriptem, který naznačí, že se něco děje (běžící proužek, …), nebo pomocí serverového skriptu, který místo hledání sdělí, že server je momentálně přetížený
Btw. poznáte podle počítadla, jestli je ten server dimenzovaný na 100 nebo 1 000 000 on-line návštěvníků a kolik z nich hledá?

_r3450n_

Tak tohle je hodne hloupa otazka ;)
Jak uz jsem psal (bohuzel se musim opakovat), tak jde o servr ktery navstevuji pravidelne, takze mam dobry prehled o tom kolik lidi je obvykle online. Nemusim vubec vedet pro kolik lidi je servr dimenzovan. Staci mi shodnotit „response time“ pri narustu online lidi. Vzhledem k tomu, ze k pretizeni dochazi temer kazdy den a v tu samou dobu tak s tim neni problem.
Je pravda, ze je ta stranka napsana prinejmensim spatne a taky ze to nikoho zodpovedneho netrapi. Takze kdyz uz nechteji dat BFUckam najevo, ze se neco deje (bezicim prouzkem), tak se hodi alespon to pocitadlo, at ti ostatni vidi na cem jsou.

Karel

1. To, že je přetížený server, se má v první řadě dozvědět provozovatel a ne návštěvník.
2. Jakožto stálý zákazník máte úplně jiný způsob vnímání. Pro vás ten web už není vizitkou nějaké firmy, ale zdrojem nějaké informace. A to se dostáváme od webové prezentace firmy (o čemž je článek) jinam, k věcem jako je blog, eshop, sbírka vtipů apod.
3. Z počitadla návštěvníků něco usoudí jen skutečně pravidelný zákazník. A to ještě jen ten s úchylkou sledovat a pamatovat si čísla :-) Trochu vám závidím, já si nepamatuju ani vlastní telefonní číslo…

Pavel2

Nekrmte trolly.

Soukáč

Jsou to jistě dobré rady, jenže.
Jenže jejich cílem je udělat dobrý web. A kdesi v pozadí je nevyslovený předpoklad, že dobrý web znamená dobré zisky. Ale tak to není!
Elegantní, pěkný web, nemusí vůbec znamenat, že jeho majitel vydělá víc, v mimořádných případech to může být přesně naopak. Uvedu příklad – chovatel zvířat, kterého chov živí, si udělal web. Hnusný. Přetékající vším, co by tam být nemělo, ohavný, škaredý, páchnoucí web.
A vydělává, jak prase vydělává. Protože ten web mluví jazykem jeho zákazníků. Ti chovatelé, co si k němu jdou koupit zvíře, nejsou totiž žádní estéti. Dejte jim famózně graficky úžasný super hyper web. Víte co udělají?
Půjdou jinam. Protože oni takoví nejsou. Protože si podvědomě řeknou „tady to bude drahý“ a „ten není jeden z nás“.
Chlap jim dal šmudloweb a oni jsou tam pečení vaření. Říkají si, že je jen obyčejný chovatel jako oni, žádná drahota, nic hóch.
Jasně, to neznamená, že to musí fungovat všude, taky nefunguje. Ale tvrdit, že udělat věci „dobře“, tedy tak, jak se líbí odborníkům, estétům a vzdělancům, znamená automaticky, že jsou dobře pro každého, je zcela pochybené. Autor webu by se měl zamyslet pro koho ho dělá. Může být, že si řekne, že cílová skupina je banda debilů. OK. A pak musí udělat debilní web pro debily.
Stejně jako já na stánku strakaté časopisy vůbec nevnímá, jsou lidi, co nebudou vnímat žádné umění.

Soukáč

Vůbec ne. Jakýkoli prodej zboží teenagerům, najmě ženského pohlaví. Prodej chovatelům zvířat. Prodej důchodcům. Velmi velké cílové skupiny a žádná z nich není až tak moc zvědavá na naleštěný web nevídané grafické dokonalosti.
Puberťačky mají svou vlastní řeč a všude musí být hlavně hodně naleštěných… kluků. V růžové. Důchodci nic nechápou, špatně vidí a nejlíp na ně zabírá obrovský nápis „KLIKNI SEM“. Chovatelé zvířat jsou divní podvzdělaní lidi, zpravidla ženy, čím budete vypadat jako větší blbec, tím vás budou mít radši.
Když se nad tím zamyslíte, tak zjistíte, že naopak v menšině jsou ti, co špičkový design a kultivovanost dokážou ocenit. Kolik jich je? Deset procent? Asi tak. A polovička jsou buzeranti.

Soukáč

Ano, míjíme se. Naprosto nechápu, k čemu je dobré vědět, co je podle webdesignera zbytečné pro chovatele prasat. Cílem chovatele je prodat co nejvíc prasat. Pak je třeba vědět, jaký je názor milovníků prasat na horoskopy. Názor webdesignérů (předpokládám, že ti zvlášť prasata nezbožňují) je irelevantní.
Nic není zbytečné pro všechny stejně, „zbytečné objektivně“. To, že je něco zbytečné, je jen skupinová pravda, konsenzus určité skupiny. Prodáváte-li webdesidnérům, teprve pak je důležitý názor web designerů.
Webdesignér obecně nemá potuchy, co přispěje tomu kterému obchodu. Řekněme, že někdo dělá e-shop pro tlusté. Zadavatel hlavně trvá na tom, že nahoře musí poskakovat růžová vepřová kýta a usmívat se. Webdesigner se otřese, že je to hnusné. Jenže tlustí lidi třeba milují vepřové kýty.
Obchod pro psy navštěvují chovatelé psů, což jsou zpravidla ženy. Ženy mají rády horoskopy. Proč jim ho nedat?

Lucka

ad – Ženy mají rády horoskopy.
Mohl byste prosim mluvit za tu svoji a negeneralizovat?? Di­ky!!

Soukáč

Vycházím z naprosto konkrétní zkušenosti.
Můj názor byl ještě přednedávnem stejný, jako vyjadřuje článek. Až jsem jednou viděl web toho chovatele. Říkám si, jak je škaredý, takový kutilský. Že by bylo lepší ho předělat. Pak jsem zjistil, jak nesmírně je populární a co tam vlastně chodí za lidi. Věřte, čím lepší design, tím hůř pro chovatele a pro jeho byznys. Ti lidi jsou nadšení, že ten chlápek je takový milý přiboudlý domácký šmudla, nemají pak žádné zábrany a jdou hned na věc. Tady je každý pokus o redesign ve smyslu článku naprosto kontraproduktivní.
A ono chovatelů a milovníků prasat je o několik řádů víc než nadnárodních korporací.

TrSek

Mozno este ma jednu „oblubenu“ vlastnost.
Je najlacnejsi.

Josef

A jinak předsudky vůbec netrpíte, že? ;-)

Návod

Možná trochu lepší postup:
1. Zeptejte se zákazníka jaké skupině lidí chce prodávat (mladí, staří, tlustí, tencí)
2. Pak se podívejte na komunitní weby té skupiny, na jejich DIY weby. Načerpejte z toho povšechný look&feel.
3. A nakonec ho surově zkopírujte.

keff

Imho už jen gaussova křivka říká, že těch firem, jejichž zákazníky jsou hloupější lidé bez vkusu, hledající hlavně nízkou cenu, bude dost na to aby mělo cenu o nich psát :) (to, jestli je dobré jakožto webař pracovat pro někoho, kdo si takhle zvyknul přistupovat ke svým pracovním partnerům, to je jiná otázka).
Každopádně argument, že když stránky vypadají moc luxusně, půjde cílová skupina někam, kde to vypadá levněji, se podle mě hodí na 20–40% webů, nejen na pár speciálních případů, a je dobře, že v diskusi zazněl.

tux.martin

>>Vaše stránky jsou napsané ve validním HTML, XHTML
>>Je tedy potřeba to dát řádně najevo
>>Informace o validitě vaše návštěvníky nezajímá. Nezajímá nikoho.
>>Ostatně – mít validní stránky firemní prezentace by mělo být samozřejmé.

To mi neco pripomina :-D
http://www.vos-sps-jicin.cz/

http://validator.w3.org/check%3Furi%3Dhttp://www.vos-sps-jicin.cz/

mizsha

„Už dlouho se ví, že lidé na webu skoro nečtou. Pokud chcete, aby se na stránkách vaší firmy cítili dobře, dosáhnete toho spíš příjemným prostředím a intuitivním ovládáním než obšírně sepsaným uvítáním.“
Forma se nadradila nad obsah, konec internetu!!!

František Kučera

Všude ne, např. mezi mnohými akademiky jsou oblíbené vyloženě jednoduché (až hnusné) stránky – prosté (X)HTML bez stylů, obrázků, ale s obsahem*. U nich si říkám, že by trochu zapracovat na formě neškodilo – najít nějakou rovnováhu mezi tou zážitkovou a obsahovou složkou…
*) no, někdy i bez.

sycho

Ono totiz vetsinu akademiku zajima prave ten obsah ;). A nutno dodat, ze jsou mezi nimi i postarsi panove (a damy), kteri nemaji zadne zvlastni touhy ucit se css a bohate si vystaci se zaklady html, nadpisem do 3 urovne, pripadne ztucnenim a kurzivou…

multi

tyto weby jsou me oblibene, prave proto ze maji ten obsah

František Kučera

Proč ale nemít oboje? Vždyť knížku si taky radši přečtu kvalitně vysázenou a v pěkné vazbě, než vytištěnou na toaleťáku.

cleb

Hezký článek. Naštěstí poslední dobou podobné nádhery z webu mizí…

Petronom

Ten web dělal nějaký magor – http://www.daha.cz/
Protože udělat z obrázku 1 772×1 002 pixelů logo, které „ořízneme“ tím, že jej zmenšíme, to je fakt maras.

František Kučera

Už aby se lidi naučili pořádně používat SVG a bude klid :-)

lump

navic to logo je ve formatu jpg

nii

Ta vstupní stránka je relikt minulosti – v jedné velmi letité knížce o webdesignu byla vhodnost jejího využití dobře zdůvodněna – vstupní stránka je malá, proto se rychle načte i uživatelům s pomalým připojením, kteří by při čekání rovnou na mnohem větší hlavní stránku mohli odejít někam jinam. Takhle věděli, že stránky fungují a pak byli o něco trpělivější.
Z toho taky plyne, že dneska je opravdu zbytečná a není větší opruz, než čekat, než doběhne nějaká nesmyslná flashová animace a pustí to člověka dál (když tam tedy musí).

honza

Souhlasím, všechny popsané „vychytávky“ na firemní prezentaci nemají co dělat, ale… ty příkladové weby mě pobavily. Typicky je hned na první pohled vidět, že to dělali děcka, které neumí dělat web. Ještě pořád poměrně velká část majitelů firem, kteří zjistí, že potřebují web, vychází s mylného předpokladu, že: každý, komu je míň jak 25 = rozumí počítačům nebo každý, kdo umí počítač zapnout a hrát hry = rozumí počítačům ⇒ Každý, kdo rozumí počítačům = umí dělat web.

Druhý případ jsou opět náhodní tvůrci, kteří si stáhnou open source cms a naklikají web se šablonou. Záleží pak na default nastavení cms, zda-li je počasí nebo svátek „zapnuto“ nebo vypnuto“ apod.

Myslím, že většina skutečných firemních prezentací tyto chyby neobsahuje a že ti, kteří se o tvorbu webu vážně zajímají, tyto základní triviální prohřešky znají.

Výš článek si tito náhodní „tvůrci“ prostě nepřečtou, protože je to nezajímá a pro strejdu z firmy prostě zbastlí pár html řádků, co se naučil na základce a tim to hasne. Ti zdatnější mu naklikají třeba Joomlu.

ohmno

Nepodcenoval by som nizsiu vekovu kategoriu.

aldik

a že se autor nezmínil a případně nezkritizoval Facebook doplňky na webech.. http://developers.facebook.com/plugins :-) .. někteří to teda umí přehnat a stránka pak načítá ukrutně pomalu, třeba http://www.pooh.cz -tam je nas*ané snad všechno co FB nabízí a podle toho taky vypadá rychlost načítání :/

rooobertek

aj bez načítavania facebookových hovadín to je pomalé. S noscriptom 7.98s.

rooobertek

Ty vole, logo firmy daha má 189.4 KB, 1772×1002 px =-o

rooobertek

Pred nedávnom som robil stránku v spolupráci s režisérom. On si presadil intro (silne som odporoval). On povedal, že to bude na to, aby to ľudí upútalo, že to v nich vzbudí zvedavosť. V TV to môže fungovať, veď tam žiadna interakcia nie je, ale nepodarilo sa mi ho presvedčiť, že na webe to nemá čo robiť.

honza

špatný přístup. Pokud klient i přes doporučení na intru trvá, nechť ho má a taková věc je položkou v ceně. Pokud klient časem pozná, že intro je blbost, není nic jednoduššího ho dát pryč, případně provést další placené změny :)

mAqq

ahojte,
vstupni stranky opravdu nic moc.
ale uz jsem je pouzil, po stisknuti triggrovali flash fullscreen, abych mohl maximalne vyuzit plochy monitoru.

nikdo

„abych mohl maximalne vyuzit“
Další příklad webdesignera, který při tvorbě myslí převážně na sebe, kdesi kousek dál jsou potřeby zákazníka a na návštěvníka webu už se nemyslí vůbec. Hlavně že já můžu využít celou plochu jeho monitoru. Že on by chtěl svůj monitor využívat i k něčemu jinému? Jeho problém, nemá mi sem lízt. Tohle je moje dílko, moje ego.

progysk

Nie su tieto „chyby“ trochu stare? Podobny clanok som cital asi tak pred 8 rokmi. Mam pocit, ze v sucasnosti je percento profesionalnych webov trpiacich tymito neduhmi mizive.

smarta

nemuzu nez souhlasit…!
asi rok jsem pracovala v jedne nejmenovane spolecnosti, kde jsem shanela a upravovala informace o ohromnem mnozstvi ekonomickych subjektu, firem, zivnostniku. hlavnim zdrojem byly a jsou jejich webove stranky.
vetsinou me jimala hruza: pismo velke jak krava, uvitani na cely odstavec, horoskopy, pocitadla, stav vody na ceskych tocich v sedm hodin rano, poskakujici gify a blikajici pismo, ktere s pomalejsim internetem delaj psi kusy, barevne naprosto priserne.
vetsinou to sice byly weby na freehostingovych serverech, estranky, webzdarma, ale podle me i na techto, i kdyz adresa nevypada tak reprezentativne, lze vytvorit neco vkusneho, nemusi to byt nuda ale..
na novejsich webech s vlastni domenou jsem se s tim tolik nesetkavala.
vazne je dulezite vseho s mirou, odolat a tyto serepeticky vyuzit pro osobni stranky..

ohmno

…clanok sa kludne mohol volat „Nejzbytečnější věci na stránkách.“;

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.