Komentáře k článku

Novinky od Adobe pro mobilní zařízení

Mobilní aplikace zažívají neobyčejný růst. S nástupem nových zařízení, která jsou zcela běžně připojená na internet, se stává tento segment trhu zajímavý také pro webové vývojáře, a samosebou i pro firmy, které vyvíjejí webové technologie. Společnost Adobe, která vyvíjí Flash, představila minulý týden své příspěvky v této oblasti.

Zpět na článek

27 komentářů k článku Novinky od Adobe pro mobilní zařízení:

  1. peter

    chcel by som mat vieru ako Tom Krcha

    Anketa (http://www.lupa.cz/clanky/adobe-dostane-v-roce-2010-flash-vsude/)
    Jak se stavíte k používání Flashe v masivím měřítku?
    Jsem odpůrcem Flashe a jde-li to jinak, raději jej nepoužívám. 57%
    Využívám Flash stejně jako jiné platformy, podle toho, co se víc hodí. 27%
    Flash je moje oblíbená platforma a dávám jí přednost. 9%
    Tahle záležitost se mě moc netýká, je mi lhostejná. 7%
    Odpovědělo 206 čtenářů.

    1. pas2007

      Re: chcel by som mat vieru ako Tom Krcha

      „Jde-li to jinak, raději Flash nepoužívám“ – no takhle bych odpověděl i já, a přesto jsem nadšený flashař. :) Ano, pokud však dělám nějaký běžný web a tam to jde bez Flashe, nepoužiju ho.

      Nějakou víru máte spíš vy. Normální lidi se neřídí vírou, ale když chtějí něco vytvořit, tak k tomu použijí technologie, které jim to co nejefektivněji umožní (nebo dokonce prostě umožní). Ani Adobe nemá žádnou víru, kdybyste pozorně sledoval jejich kroky – chová se naprosto racionálně, vydělává na nástrojích. Klientská technologie je vedlejší – Adobe podporuje a podílí se aktivně na vývoji HTML5, ale současně vedle toho si drží a rozvíjí i svou platformu, která je určena jako nadstavba – pro ty věci, které HTML5 zatím neumí. Konkrétní množina vlastností, které umí HTML5 a které SWF, není pevně daná, bude se neustále vyvíjet.

    2. PP

      Re: chcel by som mat vieru ako Tom Krcha

      Podle penetrace FP, procent u první odpovědi a počtu odpovídajících mi vychází, že několik odpůrců flashe stále ještě neodpovědělo.

        1. pas2007

          Re: chcel by som mat vieru ako Tom Krcha

          Prostě blbě udělaná anketa. Zformulovat dobře alternativy odpovědí bývá větší kumšt než se na první pohled zdá. :)

  2. pas2007

    AVM 1

    Tak mě napadlo… Ty mobilní Flash Playery budou nadále obsahovat AVM 1? Aby si tím Adobe nezadělalo na průser… Jelikož část vývojářů je pořád líná přejít na AVM 2 a tím budou prodlužovat špatnou pověst celé platformy (uživatel nepozná, jestli za pomalou a nenažranou aplikací stojí vývojář nebo platforma).

    1. Tom KrchaAutor příspěvku

      Re: AVM 1

      Flash Player 10.1 pro Android je full featured player. Je tam temer vse co v playeru pro desktop. Snad jediny Pixel Bender tam chybi + nejake dalsi API, ale jinak obsahuje vicemene. Tusim, ze ty optimalizace se tykaji i AVM1.

      1. pas2007

        Re: AVM 1

        Optimalizace částečně asi jo (grafika), ale AS1/2 kód vždycky musí výkonově zaostávat za AS3. Tak jenom abys byl připravený, až ti budou lidi ukazovat, jak jim jeden banner rozpálí telefon do ruda. ;-)

          1. pas2007

            Re: AVM 1

            Ok, tak jo, doufám, že s bezpečností taky pamatujou i na AVM1…

            Ale pro iPhone se bude muset používat AS3, že jo? Což je dobře, železo od Steva je líné. :)

              1. pas2007

                Re: AVM 1

                Jazyk ne, ale bytecode podle mě ano. AVM1 má jiný bytecode než AVM2. A s tím je pevně svázána verze ActionScriptu. S AS1 nebo AS2 lze kompilovat do bytecodu AVM1. Do bytecodu AVM2 lze kompilovat jen s AS3. Nebo potenciálně z jiných jazyků – viz projekt Alchemy. A podle mě je součástí projektu Alchemy i ta portace pro iPhone (obrácený překlad – z bytecodu AVM2 do nativního kódu iPhone OS). Takže mi z toho plyne, že pro iPhone se bude muset používat AS3. Pokud se pletu, tak mě, Tome, oprav.

                1. Borek Bernard

                  Re: AVM 1

                  Myslím, že kompilátor pro iPhone pracuje přímo se zdrojovým kódem, ne s bytekódem (čímž není vyloučeno, že je podporován skutečně jen AS3, ale bylo by to na úrovni zdrojových kódů).

                  1. pas2007

                    Re: AVM 1

                    Tak jsem to našel, je to jak říkám:

                    http://www.adobe.com/devnet/logged_in/abansod_iphone.html

                    Za překladem z ABC (Actionscript bytecode) pro iPhone stojí LVVM (low level virtual machine) – stejná technologie jako za překladem z céčka do ABC:

                    http://labs.adobe.com/technologies/alchemy/

                    Podle mě to je klíčová technologie pro Adobe do budoucna a vize je asi taková: Hlavní „křižovatkou“ je ABC. Na vstupu můžou být různé jazyky (primárně AS3). Na výstupu je bytecode pro různé platformy. Včetně „bytecodu webu“, tedy JavaScriptu pro HTML canvas.

                    1. Borek Bernard

                      Re: AVM 1

                      No právě ze stejného devnet článku jsem čerpal taky a podle mě se tam píše, že iPhone compiler pracuje se zdrojovým kódem, ne s ABC, viz:

                      „We created a new compiler front end that allowed LLVM to understand ActionScript 3 and used its existing ARM back end to output native ARM assembly code.“

                      Uvidíme, ale zatím jsem neviděl žádný postup, jak zkonvertovat Flex aplikaci na iPhone app, což by znovu napovídalo o tom, že pracují na úrovni zdrojáku, ne ABC.

                      1. pas2007

                        Re: AVM 1

                        No jo, divné, divné, ale nevím, jestli nezaměňují pojmy „ActionScript“ a „ActionScript bytecode“…

                        Z Flex SDK do iPhonu to nepůjde podle mě z obchodních důvodů – Flex SDK je zadarmo, Flash CS5 je komerční aplikace. Tady bych si rýpnul do Adobe, že se chce jednoduše taky malinko přiživit na „app store businessu“, i když principiálně je Flash platforma proti němu.

                        Každopádně jsem počítal s tím, že půjde vyrobit si ve Flash Builderu (nebo pomocí Flex SDK) knihovnu SWC, tu připojit k projektu ve Flashi CS5 a výsledek vyexportovat pro iPhone. Pokud tohle nepůjde, tak to bude znamenat, že to je opravdu přímá kompilace z ActionScriptu.

                        A co se týče Flex Frameworku, ten určitě nikdo nebude chtít používat na telefonech, není vhodný pro touch screeny a pokud vím, Adobe chystá Mobile Flex Framework.

                        1. Borek Bernard

                          Re: AVM 1

                          Ano, mobilní Flex framework se chystá (codename Slider), ale zatím ani nespustili pre-release program. Vzhledem k rychlosti vývoje v Adobe je tedy mobilní verze minimálně rok daleko.

                          Jinak bych chtěl reagovat na poznámku, že „principiálně je Flash platforma proti app store businessu“ – koupili Omniture a navíc, pokud si dobře pamatuju, monetizace AIR aplikací byl jeden z bodů na nějakém slajdu o AIR vNext (nejsem si jistý, jestli už 2.0), takže možná něco jako AIR app store chystají. Uvidíme…

                          1. pas2007

                            Re: AVM 1

                            Už kdysi před lety měla tehdejší Macromedia šílené myšlenky jako byl Central, jakýsi předchůdce AIRu, ovšem s „app storem“. Na desktopu něco takového nemohlo projít a po vstupu Adobe se vůbec chovají čím dál rozumněji a otevřeněji. Možná na mobilech zase někoho napadne držet pevnou ruku nad distribucí aplikací… Tak doufejme, že to bude leda exces nějakého výrobce nebo operátora, ne platformy jako takové. Monetizovat se dá i bez toho, viz hry na Facebooku.

                          2. pas2007

                            Re: AVM 1

                            Ještě bych doplnil, že ten protiklad Flash platformy k app store businessu jsem myslel jako obecně protiklad webových aplikací (resp. aplikací šířených svobodně přes web, aby mě zase někdo nechytnul za slovo). AIR je už něco jiného, ostatně zahrnuje i HTML aplikace, takže pak by se jednalo i o „monetizaci HTML“.

      2. pr.rybar

        Re: AVM 1

        > Flash Player 10.1 pro Android je full featured player. Je tam temer vse co v playeru pro desktop. Snad jediny Pixel Bender tam chybi + nejake dalsi API …

        Este keby ste chvilku pokracovali, tak prideme na to, ze tam vobec nie je. :)

        full featured === 100% vsetko tam je
        Alebo ja zijem v inom svete s inou logikou ako Vy? :)
        Vase vyroky sa uz zacinaju podobat vyrokom naseho premiera. O nom je ale zname ze je populista. :)))

      3. pas2007

        Re: AVM 1

        Tome, hergot, dávej si pozor, co píšeš. My sice rozumíme, že „full featured“ je v tomto kontextu protiklad k „Flash Lite“, ale copak nevíš, že zdrojak.cz nasadil do provozu nový syntax validátor „rybar 1.0“, aby tomu rozuměli i roboti? :)

        1. Tom KrchaAutor příspěvku

          Re: AVM 1

          pardon :)) nejake dalsi API je specificky pristup ke Camera a Microphone – planuje se do budoucna, v tuto chvili nicmene neni k dispozici. Zase budou k dispozici jine API v telefonech, ktere nejsou dostupne v nekterych operacnich systemech – napr. ve Windows XP logicky nebude pristup k Multitouch, protoze byl uveden az ve Windows 7…

        2. pr.rybar

          Re: AVM 1

          Syntax bola ok, semantika je chybna.
          Alebo Vy mate aj syntax a semantiku definovanu inak, pan Simek? :)

  3. Borek Bernard

    Současná zařízení

    Tome, jak to bude s podporou Flashe na současných zařízeních, která by na to hardwarově měla, ale byla na trh uvolněna někdy v minulosti? Půjde FP 10.1 doinstalovat podobně jako na desktopu, nebo je nutná úzká spolupráce Adobe s výrobcem zařízení? Abych dal konkrétní příklad, zajímá mě třeba Samsung Omnia II.

Napsat komentář

Tato diskuse je již příliš stará, pravděpodobně již vám nikdo neodpoví. Pokud se chcete na něco zeptat, použijte diskusní server Devel.cz

Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=3172