Novinky v Adobe Flash pro rok 2010

V Los Angeles proběhla konference Adobe MAX, na níž tato společnost představila novinky, plánované pro rok 2010. K nejzásadnějším patří možnost vývoje aplikací pro iPhone v prostředí Flashe, Flash Player 10.1, jeho mobilní verze či AIR 2.0. Pojďme se na některé představené novinky podívat podrobněji.

Adobe na své každoroční vývojářské konferenci MAX v Los Angeles představilo novinky, které bych se v řadě případů nebál označit za přelomové. Pokud máte Flash zafixovaný jen jako jednoduchý prostředek pro tvorbu interaktivních webových animací, je na čase se podívat znovu – Flash je dnes silnou a vyspělou aplikační platformou, která v mnoha ohledech překonává svou konkurenci. (Na Zdrojáku jsme už o Flashi jako RIA platformě psali před časem, pozn. red.)

Pojďme se tedy podívat, co pro nás Adobe chystá na rok 2010 na poli klientských běhových prostředí (v dalších článcích se budeme věnovat vývojovým a serverovým technologiím):

  • Vývoj ve Flashi pro iPhone, díky čemuž se tag #adobemax dostal do „trending topics“ na Twitteru, což pro znalé dostatečným způsobem vypovídá o jeho bombastičnosti. Každá nová vývojová platforma pro iPhone je vždy vítána s velkým nadšením, ale bylo by škoda nechat si tím nechat zastínit další důležitá oznámení, která nejsou o nic menší. Hned na tomto místě poznamenám, že vývoj ve Flashi pro iPhone není to samé, co Flash Player na iPhonu. Vysvětlím později.
  • Flash Player 10.1, o kterém Kevin Lynch pěkně řekl, že je to „malý update pro Adobe, ale velký skok pro uživatele“. Skutečně, v jádru většiny dalších velkých oznámení stojí vylepšení, které Adobe dostalo do tohoto nového Flash Playeru.
  • Flash Player 10.1 poběží na mobilních zařízeních. Ne Flash Lite (poměrně hodně ořezaná verze), ale plnohodnotný Flash Player! Toto oznámení, ač ne úplně nečekané, je pravděpodobně z celkového pohledu jedno z nejzásadnějších (nejen pro Adobe, ale pro celé softwarové odvětví).
  • AIR 2.0 potom přináší některá toužebně očekávaná vylepšení, ale především obsahuje stejné jádro jako Flash Player 10.1, tudíž všechny možnosti, které FB10.1 přináší.

Poznámka: všechny informace o novinkách jsou staré teprve pár hodin, a v některých případech nejsou zatím známy veškeré detaily. Berte tedy prosím článek jako rychlý (a snad i poměrně důkladný) přehled chystaných novinek s tím, že řadu věcí určitě Adobe v nadcházejících týdnech a měsících upřesní. Rovněž prosím berte v potaz, že všechny novinky jsou ve fázi preview nebo beta verzí. Ačkoliv je tedy směřování platformy jako celku zřejmé, v některých drobnostech se věci nepochybně budou dále vyvíjet, popřípadě měnit.

Pojďme se nyní na jednotlivé novinky podívat podrobněji.

Vývoj pro iPhone

iPhone

Jak jsem uvedl v rychlém přehledu, „vývoj pro iPhone“ a „Flash Player na iPhonu“ jsou dvě odlišné věci – a Adobe oznámilo pouze tu první. V praxi to znamená, že ve Flash Builderu (tak se nyní jmenuje produkt dříve známý jako Flex Builder) nebo ve Flash Pro CS5 vyvinete aplikaci pomocí ActionScriptu („jazyku Flashe“) a poté ji zkompilujete do binárky, která běží na hardwaru iPhonu. Pro iPhone je tedy aplikace zcela nativní, kompilací se jakákoliv technická souvislost s Flashem ztrácí.

Flash Player na iPhone by naproti tomu znamenal, že si třeba na webové stránce přehrajete video. Nebo že spustíte firemní aplikaci naprogramovanou ve Flexu. Ani jedno se však nekoná a ani to nevypadá, že by se k něčemu takovému schylovalo, takže „Flash pro iPhone“ zůstává pouze vývojovou technologií, nikoliv běhovým prostředím. Jistě škoda, protože iPhone bude v nejbližší budoucností jedním z mála smartphonů bez plnohodnotné podpory Flashe, ale i tak oznámení vzbudilo nadšené ohlasy, protože vývoj je stále lepší než nic.

Flash Player 10.1 – rychlost, rychlost, rychlost

Flash

Flash Player 10.1 je podle mého názoru tím nejdůležitějším, co bylo z pohledu Flashe jako aplikační platformy na MAXu představeno. Vzhledem k historické důležitosti by tomuto releasu snad i slušelo číslo 11 (a Adobe ještě nikdy v historii nevydalo desetinkový update, vždy jen setinkové updaty následované novou velkou verzí), ačkoliv po funkční stránce skutečně k mnoha změnám nedošlo. V čem je tedy verze 10.1 tak přelomová?

Kombinací nejrůznějších optimalizací a spolupráce s výrobci hardwaru se totiž Adobe podařilo dostat hardwarové nároky na takovou úroveň, že je běh na dnešních smartphonech konečně technicky možný. Podle informací „zvýšilo Adobe výkon Flashe o 87 % a snížilo paměťové nároky o 55 %“ (zdroj).

Adobe MAX foto
(Kevin Lynch, CTO Adobe, demonstruje optimalizaci Flash Playeru 10.1 na konferenci MAX. Foto: Tom Krcha)

První částí rovnice je významná softwarová optimalizace (průměrné snížení paměťových nároku kolem 50% je úctyhodné), tou druhou potom delegace některých náročných činností na specializovaný hardware. Vektorová grafika se tak nově posílá ke zpracování na GPU a některé formáty videa budou rovněž dekódovány hardwarově (právě proto Adobe potřebuje spolupráci s výrobci různých čipů). Z uvedených ukázek bylo asi nejlepší side-by-side porovnání netbooku s Atom procesorem, který se snažil „přehrát“ HD video, ale celý pokus vypadal spíš jako slideshow. Vedle, na netbooku od HP rovněž s Atomem, ale s přidanou hardwarovou podporou, potom běželo stejné video zcela hladce. Jednoduše řečeno, dramatický nárůst výkonu je něco, čím Flash platforma splnila „nutnou podmínku“ pro vstup na určitou kategorii méně výkonných zařízení a v mnoha ohledech bude právě díky tomu velmi, velmi lákavou cílovou technologií.

Funkční novinky Flash Playeru 10.1

Jak jsem zmínil, funkčních novinek není ve FP10.1 moc, ale i tak potěší. Zde je jejich přehled:

  • Ve verzi 10.0 šlo přes API zpracovávat zvuk z MP3 souborů, nyní lze stejným způsobem přistupovat k mikrofonu bez nutnosti přístupu na server.
  • Flash Player má nyní API pro multitouch (což byla jedna z mála skutečných inovací v Silverlightu 3). Upřímně řečeno dema během keynote příliš neoslnila, v jedné ukázce nechtěla multitouch gesta zafungovat a ostatní ukázky byly doprovázeny kupou slov „multitouch“, ale na obrazovce docházelo jen k jednoduchému klikání a přesouvání oken jedním prstem. Doufejme, že poněkud neoslnivé ukázky šly na vrub toho, že Flash Player 10.1 je zatím jen v preview verzi (ještě ani ne beta).
  • Screen orientation API“ umí Flash aplikaci přizpůsobit tomu, jak je momentálně natočeno zařízení (pozná se podle dat z akcelerometru). Kromě jednoduchého API pro zjištění orientace je dostupný i nízkoúrovňový přístup, takže lze např. naprogramovat různá „shake“ gesta a podobně.
  • Poskytovatele prémiového obsahu potěší Adobe Flash Access 2, tedy něco jako DRM pro Flash (DRM je často nenáviděné, ale na druhou umožňuje některým poskytovatelům dávat k dispozici obsah, který by jinak jen těžko spatřil světlo světa).
  • Streaming videa byl vylepšen na několika úrovních, od hardwarové podpory dekódování H.264 / AAC až po plynulejšího přehrávání z Flash Media Serveru při výpadku HTTP spojení.
  • No a pak řada drobnějších vylepšení, jako např. lepší podpora internacionali­zace (i18n), vylepšený Text Layout Framework (dává Flashi doslova sazečské schopnosti), podpora uživatelských skupin v P2P protokolu RTMFP, lepší síťová API (podpora UDP, IPv6 atd.) nebo globální error handling (vývojáři nejčastěji požadovaná věc – Adobe poslouchá).

Adobe MAX foto
(Kevin Lynch, CTO Adobe, představuje novinky Flash Playeru na konferenci MAX. Foto: Tom Krcha)

Adobe AIR 2.0

Flash platform 2

Novinky v Adobe AIR 2.0 by se daly rozdělit do dvou hlavních kategorií:

  1. Posun kupředu díky novinkám ve Flash Playeru 10.1
  2. Novinky specifické pro AIR

Díky první kategorii uvidíme v AIRu 2.0 především dramatický nárůst výkonu, multitouch a další vlastnosti zmiňované výše.

Do druhé kategorie pak spadají především následující vylepšení:

  • Lepší integrace se systémem. Doposud nebylo možné z AIR aplikace spustit jinou aplikaci nebo otevřít soubor ve výchozím, asociovaném programu. AIR 2.0 tato omezení odstraňuje.
  • Detekce připojených zařízení. Nyní je například možné reagovat na připojení externího USB disku nebo kamery.
  • Vylepšené API pro tisk

Vynikající zprávou rovněž je, že AIR 2.0 bude stejně jako FP10.1 podporovat mobilní zařízení. To není automatické, protože AIR je daleko více než jen vložený Flash Player. AIR 2.0 na mobilních zařízeních znamená mimo jiné možnost lokálního ukládání dat do SQLite databáze, možnost zobrazování PDF souborů, programování v HTML/JavaScriptu atd. Znovu, AIR 2.0 se díky tomuto může stát velmi zajímavým cross-platform běhovým prostředím nejen na desktopu, ale i na smartphonech.

Flash – platforma silnější než kdy předtím

Flash platform

Vývojový tým v Adobe udělal v roce 2009 významný krok kupředu a my všichni, ať už jako vývojáři nebo uživatelé, brzy pocítíme plody jejich práce v každodenním životě. Vzpomínáte, jak se s vydáním platformy AIR vyrojily různé „sociální“ aplikace, protože je najednou bylo velmi snadné naprogramovat a zprovoznit na mnoha různých platformách? Nyní se možnosti mnohanásobně rozšiřují – soudě podle úspěchu na desktopu má Flash / AIR velkou šanci uspět i na mobilních zařízeních. Dobrý runtime a pohodlné vývojové prostředí jsou, jak se zdá, zárukou úspěchu. Každopádně mají inženýři v Microsoftu a v Sunu o čem přemýšlet.

V příštím článku se podíváme na novinky ve vývojářských technologiích.

Zdroje:

Věděli jste, že nám můžete zasílat zprávičky? (Jen pro přihlášené.)

Komentáře: 18

Přehled komentářů

enki no už jsme se báli
Martin Malý Re: no už jsme se báli
Petr Re: no už jsme se báli
Martin Malý Re: no už jsme se báli
Pavel Šimek Re: no už jsme se báli
klikus unicode
utx Re: unicode
Tom Krcha Re: unicode
utx Re: unicode
Jirka Re: unicode
Pavel Šimek Re: unicode
klikus Re: unicode
Tom Krcha Re: unicode
Juraj Michalek Re: unicode - FP-40
Pavel Šimek Re: unicode
kert Zajímavý výhled; zatím by stačilo:
JirkaH Re: Zajímavý výhled; zatím by stačilo:
bohyn Re: Zajímavý výhled; zatím by stačilo:
Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=3095