Redesign s airbagy

glosa webdesign

Změnit komplet vzhled stránek (nebo jakéhokoli produktu) je vždy riskantní a náročnou akcí, na které můžete ztratit víc, než chcete získat. Dokladem budiž diskuse o jakékoli změně designu, která je téměř vždy vnímána uživateli jako špatná (protože je nutí ke změně). Lze vůbec udělat redesign tak, aby nenaštval?

Dobrý redesign je každý, který neproběhl.

Chcete-li něco změnit, pak máte na výběr 2 možnosti: revoluci nebo evoluci. Začít znovu z čistého papíru bývá snadné. Jenže ne vždy si můžete dovolit od základu něco změnit, aniž by se to dotklo něčeho jiného.

Stejně tak provést redesign, který sklidí ovace, je náročný úkol. Ať jde o předělání UI webu, bankomatu nebo ovládání televize. V každém případě totiž vezmete lidem z rukou něco, na co jsou zvyklí, a dáte jim něco úplně jiného. Nové UI musí být dokonalé (podívejte se třeba na redesign bankomatu v režii firmy IDEO). Pokud není, bude první pocit často podobný „proč mi to berou? Já se o to neprosil!

Snaha zmírnit drtivý dopad redesignu vede všemi směry: Provedete rozsáhlý průzkum před samotným návrhem nového řešení. Budete ho testovat, upravovat, uveřejníte betaverzi k vyzkoušení. Do nové verze vnesete řadu průvodců, nápověd a dalších airbagů…

Podívejme se proto na problém z jiné strany:

Začínejte s myšlenkou na konec (via HejTi)

Naplánujte změnu. Vytvořte cílový graficky návrh. Pak naplánujte kroky, kterými některé z prvků redesignu vnesete do stávajícího rozhraní.

Striptýz uživatelského rozhraní

Před nedávnem byl Brně na PPPS hostem Jiří Močička, český interakční designér, pracující v londýnské pobočce R/GA, jedné z největších on-line agentur na světě. Během workshopu Jirka zmínil zajímavou techniku, kterou někdy používá při prezentaci designů klientům.

Klíčem je odhalovat grafický návrh webu postupně. Prezentovat zvlášť záhlaví, navigaci a další části stránky a postupně tak ukazovat celý layout. Cílem tohoto způsobu prezentace je donutit klienta zaměřit se pouze na jednu konkrétní věc, aniž by ho rozptylovaly ostatní prvky návrhu (což vy samozřejmě dokážete, ale on často ne).

Analogie? Upravujte jednotlivé části webu postupně. Podobně jako při dlouhotrvající rekonstrukci domu, ani tady nebude mezivýsledek ideální. Pozvolnými změnami jednotlivých části layoutu však uživatele připravíte na změnu, kterou tak v konečném důsledku přijme mnohem lépe.

Firma na nejlepší počítače na světě

Po úspěchu, který firma Apple zaznamenala s přehrávačem iPod, přišel na trh iPhone a iPod Touch. Byla to nejen revoluční zařízení, ale také hřiště, na nichž si Apple vyzkoušel iPad. Ten pak byl po uvedení na trh často označován jako „the big iPhone“. Vtip je v tom, že v případě iPadu už všichni věděli, jak přístroj ovládat ještě před tím, než byl vůbec uveden na trh. A byl to důležitý fakt, protože iPad je vpravdě revoluční zařízení, co se inovace způsobu konzumace obsahu týče.

Apple

Mohli bychom argumentovat, že takový úspěch se samozřejmě nepovede každému. Ale podívejme se třeba na Google Tasks. Pokud víte, jak ovládat textový editor, pak víte, jak používat Google Tasks. Přestože existuje celá řada GTD aplikací, jsou Google Tasks jedna z mála, jejíž UI tak dobře uplatňuje princip povědomosti.

Nedávno Apple představil nový operační systém Mac OS X Lion. Ten v sobě bude zahrnovat mimo jiné také Mac App Store, ve kterém bude možné instalovat (resp. nakupovat) aplikace pro desktop stejně pohodlně, jako tomu je u mobilních aplikaci pro iPhone nebo při stahování aplikaci do Ubuntu.

Appstore

Tato změna způsobu instalace programů je redesign jako každý jiný. Je to zásadní změna koncepce. Předcházel jí ale proces učení v podobě App Store na iOS. Nejen proto ji budou lidé milovat a nejspíš zaznamená stejný úspěch jako iPad.

Život bez redesignů

Pokud bychom byli opravdu důslední, redesign by nebyl často bolestnou součástí procesu, ale pouze skutečnou reakcí na nové potřeby.

Paul Boag je britský webdesigner, který donedávna vysílal podcast Boagworld. V jednom dílu Paul zmiňuje, že mnoho firem provede redesign svého webu, který je nadchne, ovšem web už dál kontinuálně neudržují a nevylepšují. Paul naráží na prostý fakt, že co je normální v běžném životě, (např. při správě a úklidu domácnosti) nebývá praktikováno na webu.

Je to zkrátka jako se cvičením: pokud je praktikováno pravidelně (byť v malých dávkách), přináší v dlouhodobém horizontu lepší výsledky než vyčerpávající nárazové akce.

So what!?

Začněte s myšlenkou na konec. Uchopte vizi a úpravy webu nasazujte postupně. Zmírníte tak bolestivý proces změny, který neskončí pro uživatele šokem, ale příjemným překvapením.

Učme se od těch nejlepších

Interakční designér a front-end vývojář webů. Jako „invited expert“ působí v projektech všech velikostí. Potkat ho můžete v Brně, kde organizuje pravidelné setkání „lidí od Webu“.

Věděli jste, že nám můžete zasílat zprávičky? (Jen pro přihlášené.)

Komentáře: 6

Přehled komentářů

Petr Pecháček Re: Redesign s airbagy
alfi_ změn nesmí být moc a často
Ivan Re: změn nesmí být moc a často
alfi_ Re: změn nesmí být moc a často
Cejvik redesign Google
krysařJarda Redakčně smazáno
Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=3364