Reportáž z Devel Konference 2017

Letošní ročník konference Devel se konal tradičně na VŠE. Konference namíchala několik témat kolem developmentu od vývoje her až po vzdělávání dětí. Letos nebyla žádná přednáška v angličtině a ze zahraničí dorazil jen Robin Pokorný z Berlína.

Konference Devel je zaměřená na vývojáře a díky konceptu jednoho tracku se potkáte s mnoha lidmi z oboru.

Dopolední blok

Začali jsme přednáškou Ondřeje Žáry Koncepty a triky real-time her více hráčů (slidy). Ondra skvěle vysvětlil detaily kolem konceptů používaných v multiplayerových hrách. Tato teorie se nám potom hodila i v přednášce Michala Kovaříka Multiplayer ve Factoriu.

Michal a jejich hra Factorio je úžasný projekt ze Čech a kdo má rád stavitelské hry tak si může opravdu užít. Vývoj multiplayeru trval několik let, museli opustit verzi P2P a postupně to předělat na verzi s autoritativním serverem a dnes může jednu mapu hrát například i 400 hráčů.

Po Ondřejovi pokračoval Petr Burian s přednáškou Výpadky jsou fajn. Petr je CTO v Livesport a jeho přednáška byla plná tipů o tom, jak se vyhnout výpadkům v provozování takové velké služby, jako má Livesport. Jeho pět tipů:

  1. logování – logujte, co můžete (access logy, aplikační logy)
  2. vizualizace – mají 40k grafů a přes 110k metrik
  3. redukce – není možné držet všechny data věčně a zároveň potřebujete mít i náhled do minulosti
  4. pohled zvenčí – nezapomínejte na monitoring z nezávislé služby
  5. statistiky – je potřeba sledovat trendy a proaktivně výpadkům zabránit

Michal Bláha a jeho přednáška o tom, jak realizoval projekty Hlídač smluv a Hlídač EET. Michal je velmi angažovaný občan se znalostmi IT. Z jeho vlastních zkušeností se ukazuje, že vytvoření vlastního nápadu jako je hlídač smluv nestačí. Je potřeba udělat osvětu mezi novináři i politiky. Michal školil novináře v tom jak tyto nástroje používat pro jejich práci. My si totiž často v IT neuvědomujeme, jak používání jakýkoliv online nástrojů může být pro laiky problém.

Michal celou přenášku krásně shrnul do těchto pěti bodů:

1. Prostě to udělej
2. Vytrvale piš, komunikuj, sdílej
3. Staň se expertem (pro média)
4. Definuj témata
5. Neboj se

Po pauze pokračoval Riki Fridrich s tématem rize vývojářským, a to Třesení stromem v JavaScriptu. V přednášce vysvětlil, jak se dnes pomocí nástrojů Babel a Webpack elegantně můžeme zbavit mrtvého kódu z naší aplikace, což je ve frontendu dnes stále velmi důležité. Celou ukázku s kódem najdete na Githubu. Bylo to praktické a určitě se najde spousta lidí, kterým toto může pomoci.

Další přednášku měl Karel Smutný na téma Jak se samo-organizujeme v Brand Embassy. V přednášce shrnul svoje zkušenosti se Scrumem a samorganizačními tými. Pokud vás Scrum zajímá, můžete zajít na Prague Scrum Beer a tam se na vše do podrobna vyptat.

Odpolední blok

Následovala sada ignite talků a po obědě přednášel Daniel Steigerwald na téma CSS in JS – proč a jak. Podle Dana je nejlepší knihovna Fela a v přednášce prošel obrovskou sadu knihoven, které se za poslední tři roky touto problematikou zabývaly.

Ondřej Mirtes mluvil v přednášce Usnadněte si práci silně typovaným kódem a statickou analýzou! o svém nástroji PHPStan. Ač PHP již řadu let nepoužívám, tento projekt se mi velmi líbí. Pokud píšete v PHP, určitě PHPStan vyzkoušejte!

Michal Špaček mluvil o prohlížeči Opera a jejich snaze vydávat Secure Proxy za VPN (slidy). Michal ukázal, jak pomocí nástroje chrome://net-internals v Chrome/Chromium analyzovat, co opravdu prohlížeč dělá. Jako vždy je to velmi poučné a je důležité nevěřit každému CTO, že mají VPN, když ji nemají.

Bára Bühnová mluvila ve své přednášce Naučte se taktizovat s pomocí bad code smells a quality tactics o tom, jak se poučit při vývoji softwaru a předcházet problémům.

Robin Pokorný mluvil o Elmu a o tom, jak ho používá ve vývoji frontendu. Elm je jazyk založený na Haskellu a pomůže vám psát kód s hezkým pocitem. Architektura Elmu vás nutí k best practices a díky tomu není tolik možností, jak některou věc udělat, jako je to například v Javascriptu.

Poslední přednáška, kterou jsem viděl, byla od Miroslava Bajtoše o Nativním async/await v Node.js. Bohužel mě úplně nepotěšil. Ano v Node.js budeme mít od verze 8 nativní async/await, ale stále je problém s výkonem, kdy klasické řešení s Bluebird je zatím rychlejší. Ale já doufám, že se to brzo vyřeší a při našem upgradu na verzi 8 to již půjde používat.

Po konferenci následovala after párty v Pracovně.

Shrnutí

Tento ročník mi přišel hodně hektický, spusta skvělých témat. Přednášky nebyly dlouhé, někteří z řečníků si mi stěžovali, že to bylo až příliš krátké. Ono 20 min na přednášku není mnoho, pokud chcete něco vyložit do detailů. Přestávky mi přišly opravdu moc krátké, ale vynahradili jsme si to s některými na afterparty.

Pro příští ročník bych si přál nějakého zahraničního speakra se zajímavým tématem a možná vrátit 30 min na přednášku a nesnažit se udělat tolik přednášek.

Ladislav Prskavec pracuje jako leader SRE Teamu ve Apiary. V současné době jej kromě programování v NodeJS a Ruby baví především další jazyky jako je Go Lang, R a nástroje pro automatizaci infrastruktury jako Ansible a Docker. Autor je aktivní evagelista v používání verzovacích systémů a continues delivery.

Věděli jste, že nám můžete zasílat zprávičky? (Jen pro přihlášené.)

Zatím nebyl přidán žádný komentář, buďte první!

Přidat komentář
Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=19772