Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Zápisky z DartConf 2018

Zápisky z DartConf 2018

Články Různé

Hoďte na sebe plavky, jedeme do Los Angeles na dvoudenní maraton přednášek, který se konal v prostorách Google na Venice Beach na konci ledna 2018.

Nálepky:

Máte ty plavky? Dobrá! Tak si je zase sundejte, protože teď se na dva dny zavřeme se 150 dalšími Dartisty do přednáškového sálu. Ale protože já to vydržel za vás, tak vy už nemusíte. Výcuc toho nejzajímavějšího za 5… 4… 3…

Dart 2.0

Středobodem celé akce byl Dart 2.0 a strong mode. Jinými slovy – Dart se čím dál víc vzdaluje nejmenovaným netypovým jazykům a plně se opírá do své typovosti (ahead-of-time kompilace, type inference, generické metody, FutureOr…) Fascinující přednášku o tom měl Leaf Petersen:

Z jakých předpokladů Dart vycházel, jakým směrem a proč se vyvíjí dál. Rozhodně zajímavé nahlédnutí do hlav lidí, kteří o vývoji Dartu rozhodují (např. jak při tom vytěžují zdrojové kódy existujících Dart projektů – data-driven language changes).

(Pozn. pro aktivní Dartisty: Ve výhledu je mimo jiné omezení int-u na 64 bitů a klíčová slova “new”  a “const” budou nepovinná).

Motorem všech těchto změn je ale v tuto chvíli nepochybně…

Flutter

Pokud vás zatím Flutter minul, možná neuškodí trocha live-coding motivace:

Začnou s defaultním Hello worldem a pak do toho 20 minut buší, až z toho vypadne Yelp (no … skoro). Více se o něm můžete dozvědět v mém článku Flutter.io – mobilní aplikace, znovu a lépe.

Ve Flutteru jako takovém vlastně zásadní novinky nejsou, ale dotahují se takové věci, jako je tooling:

Flutter inspector vám ukáže, co přesně se děje ve stromu vašich komponent. Ve spojení s hot-reloadem je to mocný nástroj na ladění složitějších layoutů.

Vůbec je celkem příjemné vidět, že počáteční nadšení z Flutteru se zvolna transformuje v hledání best practices a správné architektury. Já to z AngularDart sice neznám, ale Reactisti (a pro Flutter to platí taky) snad potvrdí, že správa stavu složitější aplikace není úplně intuitivní úloha a určité intelektuální úsilí to vyžaduje.

Správě stavu se proto věnovaly hned dvě přednášky.

Pěkné shrnutí Flutter možností, které se v závěru dobere řešení pomocí Redux:

A ukázka toho, jak to řešil Google na vlastních projektech – především v kontextu sdílení kódu mezi AngularDart a Flutter projekty:

Tam se dobrali něčeho, čemu říkají “BLOC” – business logic component. To je platformově nezávislé, asynchronní zapouzdření stavu a související business logiky. Elegantní řešení, které se bude líbit všem OOPčkařům. Já se asi vydám spíš tím Reduxem – budu mít takový … standardnější pocit. Ale zajímavé jsou obě přednášky.

Ale nesmíme zapomenout ani na Angular Dart

Kde jsme a kam jdeme (např. analyzer plugin, který rozumí Angular šablonám a integruje se s IDE, nebo lepší tree-shaking):

Jak kompilovat Dart, aby běžel v node.js runtime:

Řízení Flutter animací pomocí Redux:

… nebo API usability:

(Chápete to? Oni tam mají člověka čistě na API UX a dělají na to user testing! 😲)

A koneckonců i keynote stojí za shlédnutí, zvlášť pokud jste v Dartu noví, nebo jen pokukujete po Flutteru. Tim Sneath (nový Group Product Manager pro Dart a Flutter) se postavil před 150 Dartistů a oznámil jim, že přichází po 20 letech z Microsoftu, kde pracoval na SilverLight a Internet Exploreru. Ten chlap má nervy ze železa!

Všechny přednášky najdete na YouTube, takže pokud jsem se výběrem nestrefil do toho co vás zajímá, poslužte si jejich celým seznamem:

 

P.S. Málem bych zapomněl na to nejdůležitější, Dart má teď oficiálního maskota:

Jmenuje se Dash.

Komentáře

Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
lopatin

Od ledna je okolo Dartu/Flutteru spíš ticho, kromě tedy té konference. Čím dál víc mám dojem, že Dart čeká to co GWT, více méně interní Google nástroj, který se vyvíjí směrem jakým si určuje potřeba Google. Flutter vypadá moc fajn, ale s tím jak si musí všechno dělat sami – vlastí vykreslování a widgety, tak se trochu obávám že opět – věci které Google nebude tak nějak moc potřebovat nebudou – např. mapy už jsou v roadmapě přes rok a zatím nic. Takže větší rozšíření bych řekl, že Flutter mít nebude.
Uvidíme jestli nějak dopadne Fuchsia

Vite 8 Beta přináší nový bundler Rolldown a zásadní zrychlení buildů

Vite je moderní nástroj pro vývoj webových aplikací, který klade důraz na rychlost a jednoduchou konfiguraci. Umožňuje okamžitý start dev serveru a optimalizované produkční buildy, což urychluje vývoj i nasazení. Verze 8 Beta přináší zásadní změnu díky integraci bundleru Rolldown napsaného v Rustu, který sjednocuje vývojovou a produkční pipeline. Novinka výrazně zrychluje buildy a přináší moderní optimalizace. Součástí jsou také nové funkce pro TypeScript a připravovaný Full Bundle Mode pro rychlejší dev server.

Stack Overflow spouští AI Assist: nový nástroj pro moderní vývojáře

Stack Overflow představil AI Assist, nástroj, který propojuje generativní AI s rozsáhlou databází ověřených znalostí komunity. Platforma, která byla více než 18 let klíčovým zdrojem řešení pro vývojáře po celém světě, tím reaguje na změny ve způsobu práce s informacemi. Cílem AI Assist je zrychlit hledání odpovědí, zvýšit jejich spolehlivost a nabídnout kontext, který pomáhá lépe porozumět problému i řešení. Tento krok odráží trend, kdy se vývojáři čím dál více obracejí na nástroje, které dokážou kombinovat rychlost AI s ověřenými znalostmi komunity. AI Assist se tak stává mostem mezi tradičním Q&A formátem a moderními interaktivními asistenty.

Austrálie vs. sociální sítě: ochrana dětí nebo absurdní regulace?

Různé
Komentáře: 1
Austrálie chystá razantní krok – od prosince 2025 budou děti mladší 16 let muset opustit sociální sítě. Ministryně komunikací Anika Wells ujistila, že vláda se nenechá zastrašit technologickými giganty. Zákon má chránit mladé uživatele před negativními dopady online světa, ale kritici varují, že může vést spíš k obcházení pravidel než k reálné ochraně.