Co zaujalo Dušana Janovského?

Ne samým programováním živ je vývojář, a proto jsme se rozhodli otevřít lehce volnočasovou rubriku „Co vás zaujalo“. V článcích v této rubrice vám osobnosti české (a slovenské) programátorské a webdesignérské scény představí vlastními slovy články, weby či události, co je v posledním čase zaujaly. Dnes představuje Dušan „Yuhů“ Janovský.

Městská knihovna v Praze

Tenhle odkaz je vyhledávač pro Pražáky, které stále ještě baví číst papírové knihy. Městská knihovna funguje odpradávna, ale teprve letos zavedla možnost vracet knihy na jiné pobočce. Což je skvělé, protože většinu zajímavých knížek má v ústřední. Dřív se tam muselo chodit dvakrát, teď tam stačí zajít jednou a vracet knížky můžu tady na Smíchově. Když se přihlásím do online katalogu, tak tam mám další dvě skvělé funkce. Výpis historie mi pomůže prohledávat vzpomínky, když si potřebuju uvědomit, kde jsem něco četl. A dávkové seznamy používám na poznamenávání knížek, o kterých někde něco slyším (nebo je nechci kupovat v knihkupectví), a pak si je jdu půjčit.

Přednášky z teorie her na Yale

Nahrávání přednášek provozuje leckterá univerzita, mě zaujal projekt Yalské univerzity. Nejvíc jsem si tam oblíbil Bena Polaka a jeho úvod do teorie her. Je to místy trochu moc anglicky, naštěstí matika je jednoduchá. Takto podaná teorie her mě zaujala natolik, že jsem si pořídil projektor a sešit, abych vzorečky dobře viděl a mohl si výklad poznamenávat. 

Asynchronní kód Google analytics

(též http://analytic­s.blogspot.com/se­arch/label/Co­de%20and%20Con­figuration) Tohle už je starší věc, ale ke změně kódu se teprve dostávám, tak mě nyní zaujala. Google Analytics od června doporučuje vkládání nového měřícího kódu. Kód na rozdíl od dřívějška neobsahuje přímé volání
skriptu přes <script src="...">, nýbrž konstruuje anonymní funkci, která skript přidává jako prvek DOM. To zaručí, že stránka na dočtení externího skriptu nečeká a pokračuje vesele ve vykreslování.

Tenhle fígl je sice starý, ale nebyl jsem si jistý, zda nemá nějakou slabinu. Oficiální doporučení Googlem pro masivní využití si vykládám tak, že to slabinu nemá. Výhoda je navíc významná v situacích, kdy není jisté, zda bude kód umístěn na začátku nebo na konci stránky – to při veřejném používání mnoha webmastery opravdu jisté není. Kdo dával starý kód nahoru, zpomaloval si vykreslování stránek. Kdo kód dával dolů, riskoval, že se některé akce nezaznamenají. Asynchronní kód je zajímavý kompromis.

Výška provize v Google AdSense

V květnu Google oznámil, že svým kontextovým partnerům dává 68 % a vyhledávacím partnerům 51 % z ceny prokliku, kterou platí inzerent. Do té doby se tato čísla nezveřejňovala. Nevím, jestli tomu oznámení mám plně věřit, protože se to nedá nijak zkontrolovat. Mimochodem si všimněte, že jsou obě čísla dělitelná 17, což oznámení dodává na důvěryhodnosti. Ačkoli 68 % pro partnery vypadá jako slušně vysoké číslo, pořád to znamená, že celých 32 procent zůstává Googlu. O výšku provizí jsem se zajímal v souvislosti se spuštěním partnerského Skliku.

Dovolená.cz a její návštěvnost

Když Student Agency na jaře spouštěli cestovní agenturu dovolena.cz s perfektní doménou (podle mých informací stála 14 miliónů), netajila se ambicemi dosáhnout už letos 30% podílu na trhu. Ačkoli Dovolené.cz celkem držím palce a web se mi líbí, zdá se, že se jí uprostřed léta tolik nedaří. Největší tahák měly být cenově výhodné zájezdy německých cestovek s dopravou do Mnichova nebo Vídně zdarma žlutými autobusy Student Agency.


Dovolená.cz podle Google Trends

Jenomže teď to vypadá, že s výjimkou cest do Španělska nejsou zájezdy německých cestovek levnější než zájezdy české. Navíc návštěvnost dovolena.cz ani zdaleka nestačí na špičky trhu Invia.cz nebo Zájezdy.cz. Už v červnu je vidět pokles návštěvnosti dovolena.cz a stagnující relativní čísla pro červenec se dají najít třeba na Alexa (http://www.a­lexa.com/site­info/dovolena­.cz, přesněji odkázat neumím). Že měla dovolena.cz dobrou návštěvnost v květnu, to nestačí, protože Češi letos dovolenou nakupují hlavně během posledních týdnů a dnů.

Hledání filmů přes Baidu

Nejpoužívanější čínský vyhledávač přináší pirátům novou úroveň pohodlí. Kdo chce koukat na anglické filmy, nemusí na dorwayích hledat odkazy ani platit účet na rapidshare. Stačí si na Baidu kliknout na odkaz 视频 a vyťukat jméno požadovaného filmu. Pokud je film dostatečně známý a není úplně nový, poskytne Baidu odkazy na servery, na kterých se můžete podívat na streamovanou verzi (zpravidla na čínských serverech youku.com, tudou.com a dalších). Ještě lepší výsledky dostane ten, kdo film hledá podle čínského názvu. Anglické filmy mívají anglické titulky a není je problém najít i v HD kvalitě. Je to samozřejmě všechno nelegální. Čínské servery jsou založeny na stejném přístupu k autorským právům jako Youtube, že totiž autorská díla na web nelegálně vystavují ti zlí uživatelé, a tak se zodpovědnost za pirátství efektivně ředí. Nakonec to všechno zaindexuje vládou podporovaný vyhledávač, vládne jim tam ostatně pirátská strana. Zajímalo by mě, jak se budou filmaři živit. Tak, jako dosud, už to asi nepůjde. Ještě hádejte, jak se z Baidu stahují eMPéTrojky.

Předpověď krize z roku 2006

Komoditní investor Peter Schiff v roce 2006 a 2007 účinkoval v několika televizních debatách, kde předpovídal krizi, zatímco ostatní diskutující se mu posmívali. Na Youtube se dají najít jeho ještě zajímavější kousky z doby 2006 a 2007, uvedený odkaz je spíše vzorek. Věřím, moji milí čtenáři, že použijete svůj vlastní rozum a nebudete Peterovi Schiffovi věřit všechno, i když je impozantní, jak málo se  spletl. Nedávno předpovídal pád dolaru. Zmínku o Peterovi Schiffovi jsem našel v knížce Krach půjčené z Městské knihovny, ve které jsem hledal něco k teorii her, a video, na které odkazuju, je na Youtube pravděpodobně vystavené bez vědomí majitele autorských práv. Hle, jak se tím kruh mých odkazů pro tentokrát uzavírá!

O autorovi: Naši novou rubriku, nazvanou „Co vás zaujalo?“, otevřel Dušan Janovský, známý pod přezdívkou Yuhů. Je mj. autorem mezi webdesignéry známých stránek Jak psát web. Donedávna pracoval v Seznamu, kde byl manažerem produktového týmu vyhledávání. Nyní se, podle svých vlastních slov, živí jako příležitostný konzultant, píše web o Turecku a těší se na výlet do bulharských hor.

Dušan Janovský v NetClubu
Autor: Lupa.cz

Dušan Janovský v NetClubu

Věděli jste, že nám můžete zasílat zprávičky? (Jen pro přihlášené.)

Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=3295