V minulém článku o podílech prohlížečů v České republice jsme zanechali klesající IE6 (pro mnohé pomaleji, než by si přáli), vedle něj rostoucí IE7, rostoucí Firefox a také stagnujícího nováčka Google Chrome. Jak si vedly prohlížeče začátkem zimy? A jak vstoupili do roku nového?
Statistiky na přelomu roku ovšem musíme brát velmi opatrně. Proč? Protože o svátcích jsou lidé na dovolené nebo slaví a řada z nich nesurfuje po internetu. Statistiky v tomto období se tak blíží více hodnotám, které vídáváme o víkendech, tj. Firefox a Opera plus, Internet Explorer mínus (víkendové výkyvy jste ostatně mohli vidět již v minulém článku). Proto jsme do našeho přehledu zahrnuli i polovinu ledna (přesněji 1. – 14. ledna), abychom viděli, jak se sváteční stav prohlížečů pomalu vrací do normálu a abychom se tak vyhnuli ukvapeným závěrům.
Google Chrome opět roste
Během října prohlížeč Google Chrome stagnoval na hodnotě 0,55 %. Ovšem již během listopadu začal jeho pomalý růst (dvoudenní výkyvy v grafu opět znamenají víkendová maxima), který začátkem prosince ještě zesílil (11. prosince vyšla ostrá verze 1.0).
Růst v druhé polovině prosince nebudeme příliš komentovat (tam se projevuje zmíněné období svátků), a během ledna má Google Chrome okolo 1 %. Jak bude jeho růst pokračovat, není z grafu zatím jisté, to se ukáže během několika týdnů. (Na první pohled graf sice jakoby vypadá, že se podíl Google Chrome ke konci již ustálil – až na víkendová maxima – ale nenechte se zmýlit, je to jen iluze způsobená jeho zvýšeným podílem během svátků.)
Internet Explorer 8 si ukrajuje první desetiny procenta
Také beta verze Internet Exploreru 8 se na českém internetu začíná pomalu objevovat. Byť ji zatím budou používat spíše jen uživatelé-průkopníci (včetně těch, kteří zkoušejí beta verzi Windows 7) nebo webdesigneři testující své weby. Podíl IE8 pomalu roste (byť zanedbatelně ve srovnání s Google Chrome) a během ledna dosahuje hranice půl procenta. Zatím mizivá hodnota, ale jeho chvíle ještě přijde.
Souboj gigantů
Situaci na poli majoritních prohlížečů si nemůžeme nechat uniknout. Oproti předchozím prohlížečům jsou zde jasně zřetelné víkendové výkyvy držící se jednoduchého pravidla: Firefox nahoru, Internet Explorer dolů. Pozornější si v levé části grafu všimnou 17. listopadu, kdy byl prodloužený víkend.
Zatímco ještě v říjnu se Firefox 3 předháněl s klesajícím IE6, tak již během listopadu jej nechal za sebou a nyní se začíná předhánět s IE7. Chybí málo a Firefox 3 se stane nejpoužívanějším prohlížečem v České republice.
Průběh podílu IE7 ovšem dostává zajímavý obrat. Zatímco ještě v říjnu IE7 pomalu rostl, nyní začíná stagnovat a při pohledu na lednový návrat můžeme mít pocit, jakoby už už začínal klesat. Že by IE7 již dosáhl svého vrcholu? To s jistotou dokážeme potvrdil až za několik týdnů, což si jistojistě nenecháme ujít v dalším pokračování našeho seriálu.
Webdesignery pravděpodobně nepotěší, že podíl klesajícího IE6 je stále veliký a na většině webů pravděpodobně stále ještě nezanedbatelný.
Pozorovatelný je i zrychlující se pokles Firefoxu 2, na kterém bude mít podíl prosincová aktualizace, která uživatelům Firefoxu 2 nabízí Firefox 3.
Stagnující Opera
Opera téměř neroste. Pokud srovnáte současný graf s grafem za září a říjen, najdete nárůst slabé desetiny procenta. Má své věrné uživatele, kteří se jí drží, ale jen obtížně získává uživatele nové. Uvidíme, zda se situace v tomto roce změní.
Klesající Safari
Podíl Safari v České republice nekompromisně klesá. Tento fakt nás samotné překvapil (přece jen prodej iPhone i Maců se u nás nemá špatně). Nabízí se vysvětlení, že vývojáři, kteří na Windows měli nainstalované Safari kvůli testování stránek, pomalu přechází na Google Chrome, které má stejné jádro (WebKit). Ale k tomu nemáme bližší podklady. Proto na tento výsledek zatím jen nevěřícně zíráme (stejně jako řada čtenářů) a doufáme, že do příště poodhalíme, proč by tomu tak mohlo být.
A nyní nasadíme lupu
Svět prohlížečů, na jejichž pozorování jsme si „museli vzít lupu“, protože je celý potopený pod hranicí 1 %, není příliš zajímavý. Historické relikty Firefox 1.5 i Firefox 1 klesají a stejně tak i IE5.x. Podobně také Opera 8. Na druhou stranu Mozilla Suite vypadá jako držák, se kterým se uživatelé nechtějí za žádnou cenu rozloučit.
Podíly prohlížečů dostupné pod Creative Commons
Data, která jsme použili v článku pro tvorbu jednotlivých grafů, jsou veřejně dostupná pod Creative Commons licencí (konkrétně pod NonCommercial ShareAlike verze 3). Pokud se zajímáte o podíl prohlížečů v České republice, můžete si tato data stáhnout a použít je k vlastní analýze. Licence vám umožňuje použít tato data pro nekomerční účely, případně je dále pod stejnou licencí šířit, pokud uvedete jejich zdroj.
Závěr
A to je z dnešního dílu našeho nekonečného seriálu o Válce prohlížečů vše. Jak už to mezi prohlížeči bývá, nový přichází, starý odchází, jeden nabyl, druhý pozbyl, a ten kdo zůstává, je jen a pouze uživatel.
Jaký si myslíte, že bude další průběh? Začne IE7 klesat? Kdy se stane Firefox 3 nejpoužívanějším prohlížečem v ČR? Již v lednu, únoru nebo až v březnu? Poroste Google Chrome i nadále?
Přehled komentářů