Přejít k navigační liště

Zdroják » Webdesign » Kódujme sémanticky s mikroformáty: 2. část – XFN

Kódujme sémanticky s mikroformáty: 2. část – XFN

Články Webdesign

Mikroformát XFN slouží k označování vztahů mezi lidmi a dají se pomocí něj budovat i sociální sítě. Chcete odkázat svého kamaráda, kolegu nebo milenku? Pak rozhodně potřebujete XFN! Podobně jako další mikroformáty, slouží XFN k vkládání strojově čitelných informace přímo do kódu vašich stránek.

A je tu další pokračování seriálu zabývajícího se základy používání mikroformátů. Celý seriál je překladem anglického originálu, který na svém blogu A Blog Not Limited vydává webdesignerka Emily Lewis.

1. části tohoto seriálu jsem se zabývala různými způsoby implementace mikroformátu rel na A Blog Not Limited. Během povídání o rel-me jsem se krátce dotkla mikroformátu XFN.

Nyní dozrál čas k tomu, abychom se na tento úžasný mikroformát (který vznikl jako jeden z prvních) podívali trošku podrobněji.

Odkazy s lidskou tváří

XHTML Friends Network je úžasně jednoduchý a decentralizovaný způsob, jak na webu popisovat vztahy mezi lidmi. Používá k tomu atribut rel v odkazech ( <a>) a vznikl v GMPG.

Celý koncept je zcela identický jako ten, který jsem popsala v 1. části seriálu, když jsem mluvila o vztazích určených odkazy.

<a href="http://twitter.com/emilylewis" rel="me">Twitter</a> 

V tomto příkladě přidání rel=„me“ ukazuje, že cíl odkazu ( href) vede na stránku o mně (nebo na nějakou stránku, za kterou jsem zodpovědná).

Mikroformát XFN popisuje tyto vztahy určené odkazy mnohem podrobněji, než jsem zatím zmínila.

Všichni jsme propojeni

XFN rozšiřuje koncept rel-me z identifikace jedné osoby na společenské vztahy dané osoby. Prostě jednoduše přidáte atributu rel jiné hodnoty, které tyto vztahy popisují.

Například, často na svém blogu často odkazuji na svého kamaráda a šéfa Iana.

<a href="http://www.iso-100.com/" rel="met colleague co-worker friend">Ian Pitts</a> 

V tomto příkladě jsem vložila rel="met colleague co-worker friend" do odkazu, který ukazuje na jeho osobní blog. Tyto hodnoty rel nám říkají:

  • met  – S Ianem jsem se osobně setkala
  • colleague  – Ian je můj kolega, což znamená, že na něj pohlížím jako na člověka s podobnými zájmy a schopnostmi
  • co-worker  – Ian je můj šéf, tudíž i spolupracovník
  • friend  – Iana považuji za svého přítele (no není to šťastlivec?)

Způsoby propojení

XFN definuje různé hodnoty pro popis společenských vztahů, které jsou záměrně zjednodušené.

Přátelé a známí

Můžete použít vždy jen jednu z následujících hodnot:

  • friend  – liší se dle osobní definice. V zásadě je to nejvyšší úroveň „intimity“ v této kategorii.
  • acquaintance  – naznačuje, že se s danou osobou vzájemně znáte
  • contact  – někdo, na koho mám kontaktní informace

Fyzické

Hodnota met říká, že jste se s danou osobou osobně setkali. Může existovat zcela nezávisle na ostatních hodnotách.

Profesní

Najednou může být použita jak jedna, tak obě následující hodnoty:

  • colleague  – někdo s podobnými zájmy a dovednostmi.
  • co-worker  – někdo, s kým máte stejného zaměstnavatele.

Zeměpisné

Může být použita vždy jen jedna z následujících hodnot:

  • co-resident  – někdo, s kým bydlíte na stejné adrese (ve stejném domě)
  • neighbor  – mnohem širší zeměpisný odkaz. Obvykle někdo, kdo žije poblíž (je na vás, jak moc blízko), ale ne na stejné adrese

Rodinné

Může být použita vždy jen jedna z následujících hodnot:

  • child  – vaše dítě, ať už jste jeho rodič biologický či adoptivní.
  • parent  – váš rodič, ať už biologický či adoptivní.
  • sibling  – váš sourozenec. Tedy někdo, kdo má stejné rodiče jako vy, ať už biologické, adoptivní či nevlastní.
  • spouse  – váš druh/družka. Tedy někdo, s kým jste v manželském stavu (a nebo se tak cítíte), ať už legálně či ne.
  • kin  – váš příbuzný. Ať už pokrevní, přiženěný nebo adoptovaný.

Citové

Najednou může být použita jedna, více nebo i všechny následující hodnoty:

  • muse  – někdo, kdo vás inspiruje.
  • crush  – někdo, kdo vás přitahuje, ale nemusí opětovat vaše city nebo vůbec tušit, že jste naživu.
  • date  – někdo, s kým chodíte.
  • sweetheart  – někdo, s kým jste si emocionálně či fyzicky blízcí a komu jste oddán/a.

Vzhledem k mému vlastnímu zmatení, když jsem na to poprvé narazila, cítím, že stojí za to blíže vysvětlit hodnotu muse. Ačkoli se nalézá kategorii romantické, je to způsobeno pouze tím, že inspirace není záležitost rozumová, ale citová.

Takže, pokud já často odkazuji na své hrdiny z oboru (Jeffrey Zeldman, Eric Meyer, Jason Santa Maria a další), a do všech odkazů přidávám rel="muse", v žádném případě tím nenaznačuji nějaký romantický vztah. Jenom prostě (hluboce) obdivuji jejich práci a často u nich hledám inspiraci.

Jenom takový osobní dodatek: popis těchto citových vazeb mi přijde velmi vtipný a zábavný.

Osobní identifikace

Hodnota me ukazuje, že odkaz vede na jinou stránku o mně.

Toto je jediný vztah, který existuje zcela sám a bez ostatních.

Doufám že je jasné proč, ale kdyby nebylo, tak jen zvažte, že i když se třeba cítíte jako svůj nejlepší přítel, přiřazení hodnoty friend je zhola zbytečné. Stejně tak jako přiřazení met a dalších. Prostě je nepotřebujete a nejsou validní.

Úmyslně jednoduché = efektivní

I já, detailista, oceňuji jednoduchost a efektivitu těchto hodnot. Radši než se dohadovat, zda někdo je supervizor nebo nadřízený, jednoduše akceptujte, že co-worker je širší pojem, do kterého spadají oba.

Je také záhodno zmínit, že u výše uvedených hodnot není nutné dodržovat nějaké specifické pořadí.

Navíc není vyžadována shodnost zpětné vazby. Takže, pokud odkazujete na nějakou osobu jako na vašeho přítele ( friend) a on na vás jako na známého ( acquaintance), tak to není žádný problém (pokud tedy netrpíte extrémně nízkým sebevědomím a neberete si to osobně).

Specifikujeme profil

Kromě toho, že přidáváte atribut rel do odkazů na každého, koho znáte, GMPG doporučuje dát vědět prohlížečům a vyhledávačům, že vaše stránky podporují XFN tím, že specifikujete XFN profil v <head>  těch stránek, které XFN používají.

Já jsem se rozhodla specifikovat tento profil na všech svých stránkách, už proto, že <head> nastavuji v souboru, který se globálně vkládá do všech stránek. Prostě spravovat to je pak pro mě mnohem jednodušší + minimálně rel=„me“ se objevuje na všech mých stránkách (v patičce u odkazů na mé profily na službách Flickr, Delicious, iLike a Twitter):

<head profile="http://gmpg.org/xfn/11"> 

Nedávno jsem objevila kombinovaný profil pro všechny mikroformáty, které nejsou ve stádiu návrhu, a který můžete použít v hlavičce stránek ( <head>):

<head profile="http://purl.org/uF/2008/03/"> 

Takže pokud na stránkách používáte jeden či více mikroformátů, můžete použít právě tento kombinovaný profil, tedy pokud používané mikroformáty nejsou ve stádiu návrhu (a to XFN není).

Pro mikroformáty ve stádiu návrhu specifikujte jejich vlastní profil. Prozatím jsou ale všechny mikroformáty, kterými jsem se v seriálu zabývala, již stabilní verze (s výjimkou rel-home).

Nastavení atributu profile ovšem není nutné a prakticky žádný nástroj pracující s mikroformáty toto nastavení nevyžaduje (pozn. redakce).

Povězte to světu

GMPG také doporučuje dát všem vědět, že vaše stránky používají XFN. Dokonce pro tento účel poskytují ikonku, kterou si můžete přidat na své stránky.

XFN Friendly

Osobně nejsem zrovna fanda takových ikonek a bannerů. Dávám přednost méně vtíravým řešením. Ale zároveň se snažím podporovat jejich úsilí, a tak jsem si do patičky přidala odkaz na XFN.

<a href="http://gmpg.org/xfn" title="XHTML Friends Network Friendly">XFN</a> 
XFN odkaz v patičce blogu

Zjednodušte si život

Přestože přidání atributu a několika hodnot do odkazu lze stěží považovat za těžkou práci, je zde několik nástrojů, které nám pomohou s implementací XFN:

  • XFN 1.1 Creator je webová služba, která vytváří odkazy se správnými XFN hodnotami a je dostupná v několika jazycích.
  • MT Blogroll 2.12 Manual je plugin pro Movable Type, který umožňuje definovat hodnoty XFN v odkazech na další blogy v postranní liště.
  • XFN Link Creator je další pomocník, který vytváří odkazy v souladu s XFN. Umožňuje také specifikovat kód odkazu, stejně jako obsah atributu  title.
  • WordPress Links Manager umožňuje přidat XFN do odkazů na další blogy v postranní liště.
  • WP Microformatted Blogroll 0.2 je WordPress plugin, který na vašem blogu vkládá do odkazů mikroformáty.

Sémantický web

Já vím, že jsem to říkala už několikrát (a ani tentokrát to rozhodně není naposled): Sémantika je pro mě největší výhoda mikroformátů a XFN není žádnou výjimkou.

Užívání mikroformátů přidává obsahu webových stránek strukturu a význam a dělá jej čitelný pro lidi i stroje. A navíc, dělá to za pomoci již existujících standardů pro kódování a značení informací. Vynikající!

Mikroformáty nás o jeden krůček přibližují k Sémantickému webu, o kterém mluví Tim Berners-Lee.

Sociální web

Jakkoliv je sémantika sama o sobě důvodem k implementaci mikroformátů na A Blog Not Limited, uvědomuji si, že pro mnoho lidí to nemusí být dostatečný důvod. Právě pro ně by mohly být mnohem důležitější sociální aspekty mikroformátu XFN.

Sociální vyhledání

Rubhub je sociální vyhledávač, kam můžete zaregistrovat svou stránku, a ta je poté zaindexována a porovnána s ostatními stránkami v indexu a jsou zjištěny jakékoli sociální vztahy.

Jakmile je stránka zaindexována, můžete si prohlédnout sociální vztahy vaší stránky, včetně stránek svázaných s vaší osobou (via rel=„me“) a stránek, které na vás odkazují (včetně toho, jakým způsobem na vás odkazují).

Vizualizace

XFN Graph vytváří pavoučí diagram toho, jak jsou stránky provázané a poskytuje vizuální reprezentaci toho, jaké jsou mezi stránkami (autory) vztahy. Lze z toho vyčíst, jak jsou lidé provázáni a třeba nalézt nové lidi, kteří mají podobné zájmy jako vy.

Propojení

Social Graph API od Googlu umožňuje jednodušší vyhledávaní přátel v neznámých místech internetu.

Ukázková aplikace My Connections například ukazuje, jak jste propojeni s dalšími lidmi. Podívejte se na ukázku výstupu pro A Blog Not Limited.

Social Graph API My Connections

Seznam přátel

Spousta stránek, zvláště sociální sítě, podporuje XFN v seznamech přátel, popřípadě v kontaktech. Jak Twitter, tak LinkedIn například vkládají rel="contact" do odkazů ve followers a v kontaktech.

O krok dál jsou stránky, které publikují hCard+XFN friends lists, které mohou být použity pro import/registraci do dalších stránek podporujících hCard+XFN. (O mikroformátu hCard si více řekneme v 3. části našeho seriálu).

Můžeme zde vidět základy toho, že v konečném stádiu si uživatel jednoho dne upraví informace na jedněch stránkách a ty ostatní si informace automaticky najdou a aktualizují.

Sjednocování identit

Jak jsem zmínila v 1. části, XFN je základ pro sjednocování identit.

Sociální sítě

Například spousta sociálních sítí vkládá rel=„me“ do odkazů na profily, včetně Flickr, Twitter, LinkedIn a dalších. Takže, jakmile si nějaká stránka nárokuje stránku jinou, rozdělená identita je sjednocena.

ClaimID

Samozřejmě existují také služby pro sjednocování identit založené na mikroformátu XFN. claimID například umožňuje nastavit si manuálně profil se všemi vašimi online identitami, mít je pěkně pohromadě na jedné stránce a ke každé z nich přidat rel=„me“. Tady je ukázka mého profilu na claimID s odkazy obsahujícími mikroformát rel=„me“:

Emilyn profil na claimID

Přidaná hodnota toho, že si nastavíte claimID profil, je, že tím získáte OpenID.

OpenID je otevřený a decentralizovaný framework pro centralizovanou digitální identitu uživatele. Používá existující webové technologie k tomu, aby soustředil existující digitální identity (jako je blog, fotogalerie apod.) do účtu, který může být použit na stránkách podporujících přihlášení za pomoci OpenID. Sice to moc nesouvisí s naší diskuzí o XFN, ale stejně je to pěkně cool.

Plaxo

Máme tu také Plaxo’s Open Social Graph, jehož robot začne prohledávat zadanou stránku a hledá odkazy s  rel=„me“. Poté prohledá také tyto odkazy a tak dále, dokud mu nedojdou odkazy, které by mohl následovat. Také hledá zpáteční odkazy, aby potvrdil, že na obou stranách je to ta samá osoba. Tady je ukázka výsledků pro A Blog Not Limited:

Open Social Graph na Plaxo

Online adresář a služby sociální sítě Plaxo také podporují XFN tím, že automaticky přidávají rel=„me“ ke každému odkazu na osobní stránku, kterou jste vložili do svého profilu. Každý z odkazů z „Emily On The Web“ na mém profilu na Plaxo obsahuje mikroformát rel-me:

Emilyn profil na Plaxu

Dokonce Google’s Social Graph API má demo aplikaci Site Connectivity, která umí sjednotit vaši online identitu tím, že zobrazuje seznam stránek, o kterých „ví“, že jsou vaše, i těch, o kterých si to „myslí“. Tady je ukázka seznamu, který jsem dostala pro A Blog Not Limited.

Social Graph API Site Connectivity

Trocha stylů

Jak už jsem zmínila v 1. části, můžete použít CSS selektory atributů k tomu, abyste mohli unikátně nastylovat odkazy se specifickou hodnotou atributu  rel.

Například řekněme, že chcete využít výhody plynoucí z používání ikonek pro mikroformát XFN. Takže použijete selektor atributů a řeknete:

a[rel~="friend"]:before {content: url(xfn-friend.png);} 

V prohlížečích podporujích specifikaci CSS 2.1 (což pochopitelně není IE6), se zobrazí asi toto:

Ukázka formátování XFN friend odkazu na přítele

Pokračování příště

To by ohledně mikroformátu XFN stačilo. V příštím díle se podíváme na mikroformát hCard. Těšte se.

Tento článek je překladem textu Getting Semantic With Microformats, Part 2: XFN, jehož autorkou je Emily Lewis a je zde zveřejněn včetně obrázků s laskavým svolením autorky.

Používáte mikroformát XFN?

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
20 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
karf

Jak se z toho pozná, kdo je to "me"? Všechny ty vztahy jsou vztaženy ke stránce, na které je odkaz umístěn, ale není mi jasné, jak se definuje ona osoba, ke které jsou tyto vztahy vázány. Z toho mi také plyne, že je to použitelné snad jen pro čistě osobní blog. Pochopil jsem to správně?

Martin Hassman

je to použitelné snad jen pro čistě osobní blog

Je to použitelné kdekoliv, kde se prezentují osobní informace. XFN se nedokáže vztahovat jen k části stránky, takže se musí jednat o jednu celou stránku, která nějak reprezentuje danou konkrétní osobu (byť celý web na dané doméně již může být mnohem složitější).

Kupříkladu z autorské stránky autora tohoto článku by odkaz www mohl mít u sebe správně nastaveno rel=“me“, protože to spojuje dvě stránky, které patří jedné a téže osobě (resp. reprezentují jednu a téže osobu).

Jak se z toho pozná, kdo je to „me“

Jen nepřímo. Pokud by na stránce byla jedna vizitka hCard (přijde na řadu v dalším dílu) identifikující vlastníka, máme vyhráno. Navíc hCard obsahuje položku URL směřující na homepage, tam by šlo ověřit, že vizitka skutečně patří vlastníkovi stránky (a identifikovat ji, pokud by na stránce bylo vizitek vícero).

karf

"Je to použitelné kdekoliv, kde se prezentují osobní informace."

Jasně. Já jsem to právě myslel tak, že obě ty stránky prostě musí být nějak vztaženy ke konkrétní osobě. Chápu to tak, že atribut rel určuje vztah mezi dokumenty – tedy mezi dvěmi stránkami. Akorát mi tam právě tak nějak chybí vztah těch stránek ke konkrétním osobám – možná to řeší právě hCard, možná to pro účel, ke kterému to má sloužit, není potřeba, nevím, nestudoval jsem to podrobně.

petr_p

Mohl by překladatel v příštím díle zaujmout nějaké stanovisko ke zneužití elementu abbr?

smouky

Zneužití? Pracuji jako bezpečnostní analytik v mezinárodní společnosti (více než 10k zaměstnancu) a o tomto problému jsem neslyšel.

Martin Hassman

Já bych jen doplnil, že se zneužitím (nebo využitím – to je na úhlu pohledu) abbr budou mít problémy jen některé screen readery, resp. jen někteří uživatelé (záleží, jak si screen reader nastaví). Někde jsem četl odhad, jaké části se to může týkat a byla to menšina – už nevím kolik, ale myslím, že dokonce méně než čtvrtina uživatelů screen readerů. Je pak na na individuálním zvážení (a opravdu individuálním, nemá cenu hledat globální stanovisko, jak hned ukážu), zda to v daném případě vadí nebo ne.

U BBC vadilo použití hCalendar v přehledu programu vysílání (ten pro časové údaje od – do skutečně obsahuje onu "zneužitou" abbr značku). Pokud si totiž dotyčný z oné menšiny takový program nechal předčítat, opakovalo se mu neustále ono časové ABBR (vezměte si, kolik časových údajů v takovém přehledu vysílání najdete, je to jeden za druhým), tak to bylo ve výsledku určitě nepoužitelné. Pokud je naopak na stránce 2-3x hCalendar použit, netrápil bych se tím vůbec, negativní efekt bude v takovém případě mizivý.

Anonymní

Když se podíváme na standard HTML, tak ten, kdo by se měl opravit, jsou mikroformáty.

Mimochodem, jak si představujete, že dáte prohlížeči vědět, že zrovna tento title není určen člověku, ale stroji?

Martin Hassman

Když se podíváme na standard HTML, tak ten, kdo by se měl opravit, jsou mikroformáty.

To není dostatečný argument. Poslední HTML standard je již hodně starý, bude to za chvíli již skoro 10 let a standardy se musí vyvíjet, aby vyhovovali reálným potřebám (nepotřebujeme standardy pro standardy, ale proto, aby nám pomáhaly řešit reálné problémy).

petr_p

(Předchozí příspěvek byl ode mne.)

To není dostatečný argument.

Chcete tím říct, že nesouhlasíte se zásadou POSH, na které si autoři mikroformátů tak zakládají?

Poslední HTML standard je již hodně starý

Protože se myslelo, že se přejde na XHTML a HTML vyhnije. XML je na takováto rozšíření již připravené. Obávám se, že jakýkoliv pokus naroubovat další jazyk do HTML dopadne stejně, jako když se přidávaly skripty nebo styly.

Martin Hassman

jakýkoliv pokus naroubovat další jazyk do HTML dopadne stejně, jako když se přidávaly skripty nebo styly.

Jenže obojí dodnes celkem dobře funguje. Ano, mohlo by to být o hodně lepší, ale pokud jsou nějaké problémy, tak spíše s nedostatečnou implementací než s návrhem (u JavaScriptu mohl být pravda návrh trochu doladěnější, ale tam byl hlavní problém, že se tenkrát spěchalo).

Anonymní

Vyvíjet ano, ale ne prznit. Jsem všemi deseti pro zavedení nového atributu pro strojově čitelný ekvivalent k danému textu. To ale title nidky nebyl, ani nedává smysl aby tím byl. (Naopak title má být lidsky čitelnější reprezentací toho, co obsahuje tělo elementu obecně). Z toho hlediska je tedy to, co udělali „mikroformáteři“ prasárna na^n-tou.

petr_p

Děkuji za příspěvek. Zkusím podat svůj názor.

Tvrdím, že jakmile hlasové čtečky začnou brát na zřetel mikroformáty naopak tím postiženým uživatelům pomůžeme.

já jako uživatel normálního prohlížeče najedu na abbr (a čekám vysvětlení pojmu) a vyjede na mě tato zrůdnost

A víte, proč vznikl tento problém?

Protože v HTML má element abbr definovaný význam, že se jedná o zkratku, a protože atribut title nese podrobnější vysvětlení.

Naopak mikroformáty, které se tak úzkostlivě drží sémantického validního HTML, v tomto konkrétním případě šly proti této definici. Proto hovořím o zneužití. Dle mého názoru čtečky a ostatní prohlížeče jsou v tom nevinně. Oni pouze implementují HTML. Ten, kdo to dělá špatně, jsou mikroformáty.

proto se já osobně zatím přikláním k řešení s prázdným spanem

Zde se projevy problému minimalizují, ale čistě z teoretického hlediska (ale i prakticky – nastavte si padding na span a najeďte myší na prázdný span), je stále problém ve zvoleném atributu.

To je důvod, proč jsem mikroformáty, které potřebují takto propašovat jinou hodnotu, zavrhl.

Řešení bych viděl v přidání atributu alt, který svojí funkcí je přimo stvořen pro nahrazení obsahu. Pokud si dovolím pro někoho kacířskou myšlenku, že budoucnost je v XHTML, tak bych nejraději zavedl nový jmenný prostor.

Anonymní

IMHO by řešením bylo upravit HTML (HTML5??) tak, aby mělo úplně nový atribut pro strojově čitelnou reprezentaci, neco jako machine="…". Alt je sice alternativní text, ale pořád určen​ý pro lidi…

petr_p

Jistě. img@alt je určen pro člověka. A to proto, že se použije, když obrázek je k ničemu (rozbitý odkaz, hlasová čtečka, vyhledávání v textu). Ale takový span@alt by byl čistě redundatní a mohl by mít posunutý význam.

Přidání úplně nového atributu by sice bylo čisté řešení, ale tímto způsobem by mohl jazyk bobtnat „do nekonečna“.

Konkrétně s názvem atributu machine mám ten problém, že se nikde neříká, co by měl obsahovat. Mikroformáty totiž nejsou jediný zájemce o strojově zpracovatelné atributy. Tím by se problém jen přesunul na úroveň parsování textového řetězce. Asi by se konečně začaly používat URN schémata.

Lepší způsob, jak rozšířit HTML, asi není. Proto se mi zdá HTML mrtvé.

Na druhou stranu tu máme inicativu TEI s jejím jazykem P5 (příklad zpracování času, míst a jmen). Někdy si na něj musím udělat čas a prozkoumat jej. DocBook mi už nestačí.

nvcK

V definici romantickych vztahu ma byt spravne spouse, ne spose.

Martin Hassman

To byl elektronický šotek, děkujeme.

me

Sociální web á la facebook je sice fajn, ale zároveň jde o geniální způsob, jak lidi přimět, aby se dobrovolně vzdávali svého soukromí. Jen tak dál.

phantom

Zase abychom to s tou sémantikou nepřeháněli. Podle mě je to jen „zasírání“ kódu, neboť takové zbytečnosti nebudou mít zřejmě nikdy své uplatnění. Nevím, kdo by hledal na stránce stránky mých kolegů atp. Když už sémantika, tak mimoúrovňová.. tím mám na mysli specifikování těchto informací mimo prohlížený zdrojový kód (například v externím textovém souboru). Prohlížeč, který to nezná, stránku aspoň načte rychleji.

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.

Pocta C64

Za prvopočátek své programátorské kariéry vděčím počítači Commodore 64. Tehdy jsem genialitu návrhu nemohl docenit. Dnes dokážu lehce nahlédnout pod pokličku. Chtěl bych se o to s vámi podělit a vzdát mu hold.