Kódujme sémanticky s mikroformáty: 2. část – XFN

Mikroformát XFN slouží k označování vztahů mezi lidmi a dají se pomocí něj budovat i sociální sítě. Chcete odkázat svého kamaráda, kolegu nebo milenku? Pak rozhodně potřebujete XFN! Podobně jako další mikroformáty, slouží XFN k vkládání strojově čitelných informace přímo do kódu vašich stránek.

Seriál: Kódujme sémanticky s mikroformáty (11 dílů)

  1. Kódujme sémanticky s mikroformáty: úvod 15.10.2008
  2. Kódujme sémanticky s mikroformáty: 1. část – rel 22.10.2008
  3. Kódujme sémanticky s mikroformáty: 2. část – XFN 29.10.2008
  4. Kódujme sémanticky s mikroformáty: 3. část – hCard 5.11.2008
  5. Kódujme sémanticky s mikroformáty: hCard (dokončení) 12.11.2008
  6. Kódujme sémanticky s mikroformáty: 4. část – hCalendar 19.11.2008
  7. Kódujme sémanticky s mikroformáty: hCalendar (dokončení) 26.11.2008
  8. Kódujme sémanticky s mikroformáty: hAtom 3.12.2008
  9. Kódujme sémanticky s mikroformáty: hResume 10.12.2008
  10. Kódujme sémanticky s mikroformáty: náměty a problémy 17.12.2008
  11. Kódujeme sémanticky s Mikroformáty: Value Class Pattern 2.12.2009

A je tu další pokračování seriálu zabývajícího se základy používání mikroformátů. Celý seriál je překladem anglického originálu, který na svém blogu A Blog Not Limited vydává webdesignerka Emily Lewis.

1. části tohoto seriálu jsem se zabývala různými způsoby implementace mikroformátu rel na A Blog Not Limited. Během povídání o rel-me jsem se krátce dotkla mikroformátu XFN.

Nyní dozrál čas k tomu, abychom se na tento úžasný mikroformát (který vznikl jako jeden z prvních) podívali trošku podrobněji.

Odkazy s lidskou tváří

XHTML Friends Network je úžasně jednoduchý a decentralizovaný způsob, jak na webu popisovat vztahy mezi lidmi. Používá k tomu atribut rel v odkazech ( <a>) a vznikl v GMPG.

Celý koncept je zcela identický jako ten, který jsem popsala v 1. části seriálu, když jsem mluvila o vztazích určených odkazy.

<a href="http://twitter.com/emilylewis" rel="me">Twitter</a> 

V tomto příkladě přidání rel=„me“ ukazuje, že cíl odkazu ( href) vede na stránku o mně (nebo na nějakou stránku, za kterou jsem zodpovědná).

Mikroformát XFN popisuje tyto vztahy určené odkazy mnohem podrobněji, než jsem zatím zmínila.

Všichni jsme propojeni

XFN rozšiřuje koncept rel-me z identifikace jedné osoby na společenské vztahy dané osoby. Prostě jednoduše přidáte atributu rel jiné hodnoty, které tyto vztahy popisují.

Například, často na svém blogu často odkazuji na svého kamaráda a šéfa Iana.

<a href="http://www.iso-100.com/" rel="met colleague co-worker friend">Ian Pitts</a> 

V tomto příkladě jsem vložila rel="met colleague co-worker friend" do odkazu, který ukazuje na jeho osobní blog. Tyto hodnoty rel nám říkají:

  • met  – S Ianem jsem se osobně setkala
  • colleague  – Ian je můj kolega, což znamená, že na něj pohlížím jako na člověka s podobnými zájmy a schopnostmi
  • co-worker  – Ian je můj šéf, tudíž i spolupracovník
  • friend  – Iana považuji za svého přítele (no není to šťastlivec?)

Způsoby propojení

XFN definuje různé hodnoty pro popis společenských vztahů, které jsou záměrně zjednodušené.

Přátelé a známí

Můžete použít vždy jen jednu z následujících hodnot:

  • friend  – liší se dle osobní definice. V zásadě je to nejvyšší úroveň „intimity“ v této kategorii.
  • acquaintance  – naznačuje, že se s danou osobou vzájemně znáte
  • contact  – někdo, na koho mám kontaktní informace

Fyzické

Hodnota met říká, že jste se s danou osobou osobně setkali. Může existovat zcela nezávisle na ostatních hodnotách.

Profesní

Najednou může být použita jak jedna, tak obě následující hodnoty:

  • colleague  – někdo s podobnými zájmy a dovednostmi.
  • co-worker  – někdo, s kým máte stejného zaměstnavatele.

Zeměpisné

Může být použita vždy jen jedna z následujících hodnot:

  • co-resident  – někdo, s kým bydlíte na stejné adrese (ve stejném domě)
  • neighbor  – mnohem širší zeměpisný odkaz. Obvykle někdo, kdo žije poblíž (je na vás, jak moc blízko), ale ne na stejné adrese

Rodinné

Může být použita vždy jen jedna z následujících hodnot:

  • child  – vaše dítě, ať už jste jeho rodič biologický či adoptivní.
  • parent  – váš rodič, ať už biologický či adoptivní.
  • sibling  – váš sourozenec. Tedy někdo, kdo má stejné rodiče jako vy, ať už biologické, adoptivní či nevlastní.
  • spouse  – váš druh/družka. Tedy někdo, s kým jste v manželském stavu (a nebo se tak cítíte), ať už legálně či ne.
  • kin  – váš příbuzný. Ať už pokrevní, přiženěný nebo adoptovaný.

Citové

Najednou může být použita jedna, více nebo i všechny následující hodnoty:

  • muse  – někdo, kdo vás inspiruje.
  • crush  – někdo, kdo vás přitahuje, ale nemusí opětovat vaše city nebo vůbec tušit, že jste naživu.
  • date  – někdo, s kým chodíte.
  • sweetheart  – někdo, s kým jste si emocionálně či fyzicky blízcí a komu jste oddán/a.

Vzhledem k mému vlastnímu zmatení, když jsem na to poprvé narazila, cítím, že stojí za to blíže vysvětlit hodnotu muse. Ačkoli se nalézá kategorii romantické, je to způsobeno pouze tím, že inspirace není záležitost rozumová, ale citová.

Takže, pokud já často odkazuji na své hrdiny z oboru (Jeffrey Zeldman, Eric Meyer, Jason Santa Maria a další), a do všech odkazů přidávám rel="muse", v žádném případě tím nenaznačuji nějaký romantický vztah. Jenom prostě (hluboce) obdivuji jejich práci a často u nich hledám inspiraci.

Jenom takový osobní dodatek: popis těchto citových vazeb mi přijde velmi vtipný a zábavný.

Osobní identifikace

Hodnota me ukazuje, že odkaz vede na jinou stránku o mně.

Toto je jediný vztah, který existuje zcela sám a bez ostatních.

Doufám že je jasné proč, ale kdyby nebylo, tak jen zvažte, že i když se třeba cítíte jako svůj nejlepší přítel, přiřazení hodnoty friend je zhola zbytečné. Stejně tak jako přiřazení met a dalších. Prostě je nepotřebujete a nejsou validní.

Úmyslně jednoduché = efektivní

I já, detailista, oceňuji jednoduchost a efektivitu těchto hodnot. Radši než se dohadovat, zda někdo je supervizor nebo nadřízený, jednoduše akceptujte, že co-worker je širší pojem, do kterého spadají oba.

Je také záhodno zmínit, že u výše uvedených hodnot není nutné dodržovat nějaké specifické pořadí.

Navíc není vyžadována shodnost zpětné vazby. Takže, pokud odkazujete na nějakou osobu jako na vašeho přítele ( friend) a on na vás jako na známého ( acquaintance), tak to není žádný problém (pokud tedy netrpíte extrémně nízkým sebevědomím a neberete si to osobně).

Specifikujeme profil

Kromě toho, že přidáváte atribut rel do odkazů na každého, koho znáte, GMPG doporučuje dát vědět prohlížečům a vyhledávačům, že vaše stránky podporují XFN tím, že specifikujete XFN profil v <head>  těch stránek, které XFN používají.

Já jsem se rozhodla specifikovat tento profil na všech svých stránkách, už proto, že <head> nastavuji v souboru, který se globálně vkládá do všech stránek. Prostě spravovat to je pak pro mě mnohem jednodušší + minimálně rel=„me“ se objevuje na všech mých stránkách (v patičce u odkazů na mé profily na službách Flickr, Delicious, iLike a Twitter):

<head profile="http://gmpg.org/xfn/11"> 

Nedávno jsem objevila kombinovaný profil pro všechny mikroformáty, které nejsou ve stádiu návrhu, a který můžete použít v hlavičce stránek ( <head>):

<head profile="http://purl.org/uF/2008/03/"> 

Takže pokud na stránkách používáte jeden či více mikroformátů, můžete použít právě tento kombinovaný profil, tedy pokud používané mikroformáty nejsou ve stádiu návrhu (a to XFN není).

Pro mikroformáty ve stádiu návrhu specifikujte jejich vlastní profil. Prozatím jsou ale všechny mikroformáty, kterými jsem se v seriálu zabývala, již stabilní verze (s výjimkou rel-home).

Nastavení atributu profile ovšem není nutné a prakticky žádný nástroj pracující s mikroformáty toto nastavení nevyžaduje (pozn. redakce).

Povězte to světu

GMPG také doporučuje dát všem vědět, že vaše stránky používají XFN. Dokonce pro tento účel poskytují ikonku, kterou si můžete přidat na své stránky.

XFN Friendly

Osobně nejsem zrovna fanda takových ikonek a bannerů. Dávám přednost méně vtíravým řešením. Ale zároveň se snažím podporovat jejich úsilí, a tak jsem si do patičky přidala odkaz na XFN.

<a href="http://gmpg.org/xfn" title="XHTML Friends Network Friendly">XFN</a> 
XFN odkaz v patičce blogu

Zjednodušte si život

Přestože přidání atributu a několika hodnot do odkazu lze stěží považovat za těžkou práci, je zde několik nástrojů, které nám pomohou s implementací XFN:

  • XFN 1.1 Creator je webová služba, která vytváří odkazy se správnými XFN hodnotami a je dostupná v několika jazycích.
  • MT Blogroll 2.12 Manual je plugin pro Movable Type, který umožňuje definovat hodnoty XFN v odkazech na další blogy v postranní liště.
  • XFN Link Creator je další pomocník, který vytváří odkazy v souladu s XFN. Umožňuje také specifikovat kód odkazu, stejně jako obsah atributu  title.
  • WordPress Links Manager umožňuje přidat XFN do odkazů na další blogy v postranní liště.
  • WP Microformatted Blogroll 0.2 je WordPress plugin, který na vašem blogu vkládá do odkazů mikroformáty.

Sémantický web

Já vím, že jsem to říkala už několikrát (a ani tentokrát to rozhodně není naposled): Sémantika je pro mě největší výhoda mikroformátů a XFN není žádnou výjimkou.

Užívání mikroformátů přidává obsahu webových stránek strukturu a význam a dělá jej čitelný pro lidi i stroje. A navíc, dělá to za pomoci již existujících standardů pro kódování a značení informací. Vynikající!

Mikroformáty nás o jeden krůček přibližují k Sémantickému webu, o kterém mluví Tim Berners-Lee.

Sociální web

Jakkoliv je sémantika sama o sobě důvodem k implementaci mikroformátů na A Blog Not Limited, uvědomuji si, že pro mnoho lidí to nemusí být dostatečný důvod. Právě pro ně by mohly být mnohem důležitější sociální aspekty mikroformátu XFN.

Sociální vyhledání

Rubhub je sociální vyhledávač, kam můžete zaregistrovat svou stránku, a ta je poté zaindexována a porovnána s ostatními stránkami v indexu a jsou zjištěny jakékoli sociální vztahy.

Jakmile je stránka zaindexována, můžete si prohlédnout sociální vztahy vaší stránky, včetně stránek svázaných s vaší osobou (via rel=„me“) a stránek, které na vás odkazují (včetně toho, jakým způsobem na vás odkazují).

Vizualizace

XFN Graph vytváří pavoučí diagram toho, jak jsou stránky provázané a poskytuje vizuální reprezentaci toho, jaké jsou mezi stránkami (autory) vztahy. Lze z toho vyčíst, jak jsou lidé provázáni a třeba nalézt nové lidi, kteří mají podobné zájmy jako vy.

Propojení

Social Graph API od Googlu umožňuje jednodušší vyhledávaní přátel v neznámých místech internetu.

Ukázková aplikace My Connections například ukazuje, jak jste propojeni s dalšími lidmi. Podívejte se na ukázku výstupu pro A Blog Not Limited.

Social Graph API My Connections

Seznam přátel

Spousta stránek, zvláště sociální sítě, podporuje XFN v seznamech přátel, popřípadě v kontaktech. Jak Twitter, tak LinkedIn například vkládají rel="contact" do odkazů ve followers a v kontaktech.

O krok dál jsou stránky, které publikují hCard+XFN friends lists, které mohou být použity pro import/registraci do dalších stránek podporujících hCard+XFN. (O mikroformátu hCard si více řekneme v 3. části našeho seriálu).

Můžeme zde vidět základy toho, že v konečném stádiu si uživatel jednoho dne upraví informace na jedněch stránkách a ty ostatní si informace automaticky najdou a aktualizují.

Sjednocování identit

Jak jsem zmínila v 1. části, XFN je základ pro sjednocování identit.

Sociální sítě

Například spousta sociálních sítí vkládá rel=„me“ do odkazů na profily, včetně Flickr, Twitter, LinkedIn a dalších. Takže, jakmile si nějaká stránka nárokuje stránku jinou, rozdělená identita je sjednocena.

ClaimID

Samozřejmě existují také služby pro sjednocování identit založené na mikroformátu XFN. claimID například umožňuje nastavit si manuálně profil se všemi vašimi online identitami, mít je pěkně pohromadě na jedné stránce a ke každé z nich přidat rel=„me“. Tady je ukázka mého profilu na claimID s odkazy obsahujícími mikroformát rel=„me“:

Emilyn profil na claimID

Přidaná hodnota toho, že si nastavíte claimID profil, je, že tím získáte OpenID.

OpenID je otevřený a decentralizovaný framework pro centralizovanou digitální identitu uživatele. Používá existující webové technologie k tomu, aby soustředil existující digitální identity (jako je blog, fotogalerie apod.) do účtu, který může být použit na stránkách podporujících přihlášení za pomoci OpenID. Sice to moc nesouvisí s naší diskuzí o XFN, ale stejně je to pěkně cool.

Plaxo

Máme tu také Plaxo’s Open Social Graph, jehož robot začne prohledávat zadanou stránku a hledá odkazy s  rel=„me“. Poté prohledá také tyto odkazy a tak dále, dokud mu nedojdou odkazy, které by mohl následovat. Také hledá zpáteční odkazy, aby potvrdil, že na obou stranách je to ta samá osoba. Tady je ukázka výsledků pro A Blog Not Limited:

Open Social Graph na Plaxo

Online adresář a služby sociální sítě Plaxo také podporují XFN tím, že automaticky přidávají rel=„me“ ke každému odkazu na osobní stránku, kterou jste vložili do svého profilu. Každý z odkazů z „Emily On The Web“ na mém profilu na Plaxo obsahuje mikroformát rel-me:

Emilyn profil na Plaxu

Dokonce Google’s Social Graph API má demo aplikaci Site Connectivity, která umí sjednotit vaši online identitu tím, že zobrazuje seznam stránek, o kterých „ví“, že jsou vaše, i těch, o kterých si to „myslí“. Tady je ukázka seznamu, který jsem dostala pro A Blog Not Limited.

Social Graph API Site Connectivity

Trocha stylů

Jak už jsem zmínila v 1. části, můžete použít CSS selektory atributů k tomu, abyste mohli unikátně nastylovat odkazy se specifickou hodnotou atributu  rel.

Například řekněme, že chcete využít výhody plynoucí z používání ikonek pro mikroformát XFN. Takže použijete selektor atributů a řeknete:

a[rel~="friend"]:before {content: url(xfn-friend.png);} 

V prohlížečích podporujích specifikaci CSS 2.1 (což pochopitelně není IE6), se zobrazí asi toto:

Ukázka formátování XFN friend odkazu na přítele

Pokračování příště

To by ohledně mikroformátu XFN stačilo. V příštím díle se podíváme na mikroformát hCard. Těšte se.

Tento článek je překladem textu Getting Semantic With Microformats, Part 2: XFN, jehož autorkou je Emily Lewis a je zde zveřejněn včetně obrázků s laskavým svolením autorky.

Používáte mikroformát XFN?

Věděli jste, že nám můžete zasílat zprávičky? (Jen pro přihlášené.)

Komentáře: 20

Přehled komentářů

karf Kdo je to "me"?
Martin Hassman Re: Kdo je to "me"?
karf Re: Kdo je to "me"?
petr_p hCard a abbr
smouky Re:hCard a abbr
Jan Sládek Re: hCard a abbr
Martin Hassman Re: hCard a abbr
Anonym Re: hCard a abbr
Martin Hassman Re: hCard a abbr
petr_p Re: hCard a abbr
Martin Hassman Re: hCard a abbr
Jan Sládek Re: hCard a abbr
Anonym Re: hCard a abbr
petr_p Re: hCard a abbr
Anonym Re: hCard a abbr
petr_p Re: hCard a abbr
nvcK spose != spouse
Martin Hassman Re: spose != spouse
me Ať žije big brother!
phantom mikroformáty
Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=2849