Recenze: Dobrý designér to všechno ví!

Dobrá, takže designér to všechno ví! Proč by to tedy měl číst znovu? Možná to už zapomněl? Možná začíná a chce začít dobře? Nebo plánuje nad sklenkou whisky polemizovat se svým kolegou, jak by se ten design měl vlastně dělat?

Tady je můj pohled na knihu Dobrý designér to všechno ví!, která vyšla minulý měsíc, a jejíž autorem je Petr (Pixy) Staníček.

Co v knize najdete?

Kniha Dobrý designér to všechno ví! je členěna do tří hlavních částí, pojďme se na ně nyní podívat podrobněji:

Designér, klient a uživatelé

Úvodní část knihy je spíše teoretická. Věnuje se zejména vztahu všech zúčastněných stran. Designér – Klient – Realizátor – Zákazník/Uživatel a popisu účastníků.

Dozvíte se, jaká je role designéra, a že není vůbec jednoduchá. Designér musí například umět klingonštinu, aby dokázal vyplnit projektovou mezeru. Dále se dočtete, že designér musí mít právo veta. Pokud totiž projekt selže, bývá to nezřídka vina designéra.

Odpovíte si společně s autorem na otázku, Kdo je klient? a jaké jsou jeho očekávání. Také se dočtete, že na počátku neví nikdo nic a jak je důležitá vzájemná komunikace a investigativní přístup ze strany designéra. Klient vůbec netuší, co vlastně chce od designera, co má být výsledkem. Designér nezná klientův obor atd., chybí terminologie.

kmen

Od definování klienta a prvních dvou zákonů designu se postupně propracujete k tomu nejpodstatnějšímu, a tím je samozřejmě Zákazník neboli Uživatel. V této kapitole se opět dočtete spoustu zajímavých informací, které možná již znáte, nebo nejméně tušíte:

  • Uživatel se snadno zklame.
  • Netuší, jak to má být správně.
  • Nechce ztrácet svůj čas.
  • Má strach, aby něco nepokazil.
  • Sleduje jen svůj prospěch a děsí jej složitosti.

Další kapitola Klient, uživatelé a my všechny výše zmíněné popíše z pohledu jejich vzájemných vztahů. Dozvíte se, jak důležitá je pro designéra perspektiva pohledu, tedy schopnost koukat na svět očima druhé strany.

Postup návrhu a realizace webového projektu

Po úvodním vymezení pojmů se dostanete k Zadání projektu. Dočtete se, že to co vám klient poslal, není vůbec relevantní, a jak důležitá je první schůzka a schopnost naslouchat. Potenciálního klienta musíte doslova podrobit výslechu. Klient je totiž nositel všech informací a designér je musí získat v úvodní Analytické části projektu.

Grafika je až poslední a ten nejméně podstatný krok návrhu webu.

Postupně se s autorem, coby designérem, propracujete až ke skutečnému zadání, což je váš nejtěžší a nejdůležitější úkol. Kniha, mimo jiné, popisuje několik nejdůležitějších otázek:

  • Pro koho web děláte?
  • Co očekáváte od výsledku?
  • Máte představu, jak se to má udělat?

Najdete zde také velmi užitečný vzorový dotazník pro budoucí klienty. Pokud váš budoucí klient na svém původním zadání nadále trvá, je lepší klienta poslat jinam, hledá totiž otroka, který by pro něj přesně vykonal požadovanou práci. Jedinou výjimkou je poučený klient, ale takového potkáte minimálně.

Pozdní zásadní změny v zadání projektou jsou obvykle jen chybou designéra.

Cílem zadání je mít, pokud možno, co nejpodrobněji sepsáno a následně klientem potvrzeno vše, co zatím o projektu víte (nebo si myslíte, že víte). Teprve pak může začít vlastní návrh.

Dále se ještě dozvíte o specifikaci Marketingové strategie, významu vhodného sloganu, návrhu informační architektury webu, a také se dočtete, jak důležité jsou záchytné body v navigaci strukturou webu. A sestavíte si Mapu webu.

Co není na mapě webu, to nemá na skutečném webu co dělat.

seo

Samostatná kapitola se věnuje návrhu e-shopů, který je obzvlášť důležitý – zejména proces samotné objednávky je doslova mistrovskou disciplínou.

Autor poté pokračuje kratinkou technologickou částí, ve které nevypisuje nutné konfigurace serverů, ale spíš definuje obecné zákonitosti, jak při volbě technologií postupovat.

Doba, kdy vývojáři vytvářeli weby od píky pokaždé znova, je snad už minulostí.

Užijete si Design a prototypování, které se nachází zhruba v polovině knihy a čím takydesignéři obvykle začínají. Tedy tvoří kostru navigace, papírové modely, wireframe (modely stránek), kreslí finalizují grafiku.

Nelíbí není argument.

Dozvíte se, jak je důležitá neustálá komunikace, že grafik by měl být součástí týmu a komunikovat se zbytkem realizačního týmu (kodér, programátor) a držet vizuální linii celého projektu. Dočtete se, že povolání kodér neexistuje, protože se rozpadlo do spousty malých, úzce specializovaných oborů.

web

Celá část návrhu končí kapitolou Následné práce a skrývá v sobě copywriting, testování, multimédia nebo definice klíčových slov.

Vizuální design

Třetí část knihy mapuje praktické aspekty práce designera, tedy to jak a co vlastně tvoří Vizuální design. Zjistíte, jak je důležité netrpět fachidiocií, tedy jednostranným rozhledem pouze ve svém a žádném jiném oboru. Konečně se dostanete ke třetímu zákonu designu: Ze všech zúčastněných ví designer nejlíp, jaký produkt potřebuje klient i uživatel.

Dva malíři společně na jednom plátně dobrý obraz nenamalují.

Méně je více, funkcionalistický design vyhrává, riziko změn a redesignu, to jsou jen některé z částí této kapitoly.

Text, který se nedá číst, je jen znečištěná plocha bez smyslu.

Úplným závěrem knihy se dozvíte něco o barvách, typografii, formulářích, prostoru a rozložení/uspořádíní stránky a krátce se vratíte k návrhu domovské stránky.

Jak se mi četlo?

Četlo se výborně! Pixy je dobrý vypravěč, a přestože některé části jsou poněkud zevrubnější (kniha má 306 stran), nikdy jsem se při čtení nenudil. Je poznat, že autor publikuje dlouhá léta a dokáže napsat text, který má spád a jiskru.

Nejednou jsem se při čtení zastavil a napsal si poznámku. Několikrát se mi také stalo, že jsem se krapet zastyděl. Zejména pokud narazíte na něco, co vás stálo pověstnou kůži designera (např. fotky nám dodá klient, tady Franta má prý zrcadlovku…). Často si budete pod vousy mumlat ano, ano přesně takhle by se to mělo dělat! Nebo se zasmějete se slovy, vždyť to přece dávno vím!

A nemáte nějaké veselé historky z natáčení?

Jako velmi osvěžující hodnotím proložení odborného textu osobními minipříběhy. Tak například v první třetině knihy (stranu neuvádím záměrně) najdete nápad na hezký rodinný startup, který nebyl nikdy realizován. Nebo se dočtete jaké to je, potkat grafika, který chce aby byl jeho návrh převeden do podoby webu 1:1.

Knihu hezky a velmi vtipně doplňil svými ilustracemi (Marek Douša).

Je taková kniha potřeba?

Odpovím krátce. Ano je potřeba! Svět se hemží mladou generací designérů, kteří se dopouští stejných chyb, jako kdysi dnes ostřílení kordesigneři (Koordinátor/designér – definici najdete rovněž v knize).

Navíc se jedná skutečně o učebnici, která pohodlně zvládne naplnit semestr Úvodu do designu a projektového řízení (pokud by se někdo takový předmět rozhodl učit).

Mám si ji koupit?

Kupte. Dobrý designér to všechno ví! je výborná kniha, velmi těžko bych hledal něco, co bych jí mohl zásadně vytknout.

Údaje o knize

Název: Dobrý designér to všechno ví!
Autor: Petr Staníček
Počet stran: 306
Rok vydání: 2016
ISBN: 978-80-260-9427-2
Ukázky: palmknihy.cz
Pozn.: Knihu si můžete koupit buď tištěnou v Neoluxoru nebo jako e-book. K tištěné knize dostanete jako bonus e-book zdarma (u pokladny si zkontrolujte, zda máte na účtence kód pro stažení e-booku).

Věděli jste, že nám můžete zasílat zprávičky? (Jen pro přihlášené.)

Komentáře: 1

Přehled komentářů

Jarda
Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=18085